Als je ze zo veel mogelijk op het origineel wil laten lijken dan zou ik voor nieuw foam gaan.
Maar om deze dan nu weer van nieuw foam te laten voorzien........
Ik zou ze lekker inbouwen en genieten tot er weer een setje met versleten foam langs komt.....ooit.
Kwa klank zul je het niet gaan horen.
Er zijn 466 resultaten gevonden
- wo 17 dec 2025, 10:51
- Forum: Luidspreker Drivers
- Onderwerp: Moderne, soepele rubber rolranden net zo goed als foam?
- Reacties: 29
- Weergaves: 813
- ma 15 dec 2025, 8:22
- Forum: Luidspreker Drivers
- Onderwerp: Moderne, soepele rubber rolranden net zo goed als foam?
- Reacties: 29
- Weergaves: 813
Re: Moderne, soepele rubber rolranden net zo goed als foam?
Moet je de T&S parameters even meten met je Dayton Dats en die vergelijken met de opgegeven van de fabrikant. 10 -20% afwijkingen komen voor. Ik had ooit bij Speakerland de woofers van mijn ACR 250 laten doen en daar was ook foam vervangen door soepel rubber. Even gemeten en al de parameters bin...
- di 11 nov 2025, 12:21
- Forum: Filterontwerp & Passieve Filters
- Onderwerp: Filterschema's Dynaudio Double 17 en Nuance
- Reacties: 23
- Weergaves: 715
Re: Filterschema's Dynaudio Double 17 en Nuance
Kijk dat is goed gegaan zo.
- ma 27 okt 2025, 15:45
- Forum: Filterontwerp & Passieve Filters
- Onderwerp: Filterschema's Dynaudio Double 17 en Nuance
- Reacties: 23
- Weergaves: 715
Re: Filterschema's Dynaudio Double 17 en Nuance
Met meerdere bronnen in de zelfde ruimte zal het waarschijnlijk wel meevallen. Maar geen beter bewijs dan gewoon uit proberen.
Je bent dus eigenlijk een soort van Contour T 2.5 aan het maken, maar dan met de Esotar tweeter.
Je bent dus eigenlijk een soort van Contour T 2.5 aan het maken, maar dan met de Esotar tweeter.
- ma 27 okt 2025, 10:45
- Forum: Filterontwerp & Passieve Filters
- Onderwerp: Filterschema's Dynaudio Double 17 en Nuance
- Reacties: 23
- Weergaves: 715
Re: Filterschema's Dynaudio Double 17 en Nuance
Zou zomaar kunnen. Zijn beiden 1e orde gefilterd en allebei bij ~2kHz. Door de 2 woofers krijg je ook wat extra dB's daar, dus misschien zijn de weerstanden voor de Esotar dan ook niet meer nodig. Met dat vertragingsnetwerkje zorg je er wel voor dat de tweeter iets naar achteren schuift zodat het af...
- za 25 okt 2025, 16:22
- Forum: Filterontwerp & Passieve Filters
- Onderwerp: Filterschema's Dynaudio Double 17 en Nuance
- Reacties: 23
- Weergaves: 715
Re: Filterschema's Dynaudio Double 17 en Nuance
Ok dus de Double 17 met Esostar.
Ik gebruik deze als bypass https://www.rumoh.eu/crossover-parts/ca ... y-mkp-1837
Maar er zijn er ook wel te vinden die beter zouden klinken.
Ik gebruik deze als bypass https://www.rumoh.eu/crossover-parts/ca ... y-mkp-1837
Maar er zijn er ook wel te vinden die beter zouden klinken.
- wo 22 okt 2025, 9:02
- Forum: Filterontwerp & Passieve Filters
- Onderwerp: Filterschema's Dynaudio Double 17 en Nuance
- Reacties: 23
- Weergaves: 715
Re: Filterschema's Dynaudio Double 17 en Nuance
Die 10uF's zitten niet in het tweeter stuk van de Nuance wel in de double 17, in de Nuance zijn die om de impedantie van de woofer te corrigeren, daar win je niet veel. De Nuance wordt heel anders gefilterd met een delay in het tweeter stuk. Het zullen de C's 3, 4, 5 en 6 moeten zijn daar worden al ...
- do 16 okt 2025, 15:40
- Forum: Filterontwerp & Passieve Filters
- Onderwerp: Filterschema's Dynaudio Double 17 en Nuance
- Reacties: 23
- Weergaves: 715
Re: Filterschema's Dynaudio Double 17 en Nuance
Doe je met een weerstand net werk zie hieronder. https://www.lautsprechershop.de/tools/t_w_teiler_en.htm Je hebt die dingen ook regelbaar. https://www.lautsprechershop.de/hifi/pegel_en.htm Als de crossover op de zelfde frequentie moet gebeuren zou je er dan uit moeten kunnen komen. In de Nuance kan ...
- do 16 okt 2025, 7:38
- Forum: Filterontwerp & Passieve Filters
- Onderwerp: Filterschema's Dynaudio Double 17 en Nuance
- Reacties: 23
- Weergaves: 715
Re: Filterschema's Dynaudio Double 17 en Nuance
Was er wel een Esostar in die 2 mogelijk? De Esotec kan ik me nog herinneren maar de Esostar.......
- di 16 sep 2025, 8:30
- Forum: Hifi Gerelateerd
- Onderwerp: Olaf's audio hoekje.
- Reacties: 1993
- Weergaves: 31301
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Zeker, net als een MRI die zijn magneet spoel pulserend in en uit schakelt. Dan leven de kabels echt. Die spoel heeft dan wel bijna geen weerstand meer door de koeling met een Helium mengsel.
- ma 28 jul 2025, 9:35
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: TL's nader bekeken
- Reacties: 178
- Weergaves: 6677
Re: TL's nader bekeken
Ook wel grappig dat toch niet de minsten, PMC en T+A vast blijven houden aan TL's. Met indrukwekkend goed klinkende boxen in de laag weergave.
- ma 30 jun 2025, 8:23
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: potjes gezocht
- Reacties: 32
- Weergaves: 802
Re: potjes gezocht
IK heb vroeger wel Pionnen gebruik voor weg afzettingen, die heb je in allerlei maten.
Zijn wel wat dieper....
Zijn wel wat dieper....
- di 17 jun 2025, 10:18
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
- Reacties: 48
- Weergaves: 1265
- di 17 jun 2025, 8:24
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
- Reacties: 48
- Weergaves: 1265
Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
IK heb ooit ook een paartje Ripols gebouwd voor bij mijn Maggies. Met 2x 10"Morel. Die gaven deze dichtbij meting in de gezamelijke kamer van de 2 speakers. ripol.JPG Volgens mij is dat de resonatie van de kamer zelf, met DSP een eitje om weg te halen. Dat tweede piekje ook. Ze gingen lekker la...
- do 12 jun 2025, 10:01
- Forum: Versterkers
- Onderwerp: Defecte Usher 1.5 eindversterker
- Reacties: 2
- Weergaves: 242
Re: Defecte Usher 1.5 eindversterker
In Veldhoven zit een eenmans bedrijfje, Vidau. Stephan, heet de eigenaar, aardige gast. https://vidau.nl/ Hij heeft het wel erg druk dus een afspraak maken is gewenst. Mijn versterker reparatie, luidspreker relais, duurde 2 weken. Hij maakt ook Youtube filmpjes https://www.youtube.com/@Kapottespullen
- wo 14 mei 2025, 17:36
- Forum: Meten....
- Onderwerp: Gezocht: iemand met een DATS of vergelijkbaar
- Reacties: 7
- Weergaves: 321
Re: Gezocht: iemand met een DATS of vergelijkbaar
Ts had de vraag ook al gesteld op FB in de Audio reparatie groep. Het gaat om deze driver https://deafbonce.com/subwoofers/apocalypse-db-3015r-d1-d2?fbclid=IwY2xjawKRjitleHRuA2FlbQIxMABicmlkETAweUVTT3hsQnZSdnpXU3FlAR7EQjczeN_mosHh_jk1esiQT2WTeIGrmqPHEKVFZVCSEFMabRhpef0JXywkbg_aem_hcAk3E036kCtUBAfMMW...
- di 28 jan 2025, 15:40
- Forum: Hifi Gerelateerd
- Onderwerp: Walter zijn tweaks en andere fratsen
- Reacties: 3560
- Weergaves: 64030
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Het is heel simpel. Solderen is uit den boze bij schroef verbindingen. Komt de schroef zo op de draad dan ader eindhuls, zit er een plaatje dan hoef je verder niets te doen. Zo was en is het nog steeds bij Philips.
- do 23 jan 2025, 9:08
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Vifa Korrect upgraden
- Reacties: 25
- Weergaves: 723
Re: Vifa Korrect upgraden
Verharde rolronden kun je weer soepel kijgen met OKEwax voor de auto.
Dik aanbrengen, dag laten zitten en dan voorzichtig wat niet is ingetrokken weg poetsen.
Helpt voor ~3-4 jaar daarna weer doen.
Dik aanbrengen, dag laten zitten en dan voorzichtig wat niet is ingetrokken weg poetsen.
Helpt voor ~3-4 jaar daarna weer doen.
- za 14 dec 2024, 18:21
- Forum: Luidspreker Drivers
- Onderwerp: Rsonantie Philips AD7066
- Reacties: 11
- Weergaves: 505
Re: Rsonantie Philips AD7066
Als het komt door verharden dan deze wax gebruiken:
https://www.okewax.nl/
De auto variant, dik insmeren, dag laten liggen en dan het overtollige wat niet ingetrokken is weer verwijderen.
Opbrengen en weer weg poetsen met een zachte doek.
https://www.okewax.nl/
De auto variant, dik insmeren, dag laten liggen en dan het overtollige wat niet ingetrokken is weer verwijderen.
Opbrengen en weer weg poetsen met een zachte doek.
- wo 02 okt 2024, 8:07
- Forum: Hifi Gerelateerd
- Onderwerp: BNS Nobis upgraden of niet?
- Reacties: 64
- Weergaves: 1724
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Idd Stefan, we beluisteren niet tot in de kleineste details en zijn niet uit op een zeer nauwkeurige 1 op 1 waarbij weergave en sound stage voorop staan.
Het is om grofweg de verschillen van de meedingende boxen te beluisteren. Hoe verhouden de boxen zicht tot elkaar en waar kan nog iets wat beter.
Het is om grofweg de verschillen van de meedingende boxen te beluisteren. Hoe verhouden de boxen zicht tot elkaar en waar kan nog iets wat beter.
- di 01 okt 2024, 14:12
- Forum: Hifi Gerelateerd
- Onderwerp: BNS Nobis upgraden of niet?
- Reacties: 64
- Weergaves: 1724
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Hoi Walt dat doe je 1 maal op de zgn blauwe kast van Philips mbv roze ruis. Mbv een dB meter regel je op de blauwe kast hetzelfde gemiddelde volume af. De kast slaat het bijbehorende volume op van elke box. In de blauwe kast zit ook het schakel mechanisme dat er voor zorgt dat je geen kraak/plop ver...
- di 01 okt 2024, 11:37
- Forum: Hifi Gerelateerd
- Onderwerp: BNS Nobis upgraden of niet?
- Reacties: 64
- Weergaves: 1724
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Ja hoor en met een speciale schakelkast waarbij je ze eerst op volume gelijk zet en dan zonder schakelkraakjes kunt omschakelen. Zo hoor je perfect de verschillen. Zolang je in het midden blijft valt het best mee. Verwacht geen grandioze sound stage. Maar om ze op klank te vergelijken perfect. Schak...
- di 01 okt 2024, 8:56
- Forum: Hifi Gerelateerd
- Onderwerp: BNS Nobis upgraden of niet?
- Reacties: 64
- Weergaves: 1724
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Afgelopen donderdag een vergelijk in Zeeland.
Met de Philips F9819 en 2 zelfbouwels met de Philips RSQ8P.
De Nobis, met nieuwe Seas tweeter deed niet voor ze onder.
Sterker nog de Nobis was de beste "all rounder" alles speelden ze met gemak.
Met de Philips F9819 en 2 zelfbouwels met de Philips RSQ8P.
De Nobis, met nieuwe Seas tweeter deed niet voor ze onder.
Sterker nog de Nobis was de beste "all rounder" alles speelden ze met gemak.
- wo 25 sep 2024, 8:10
- Forum: Archief
- Onderwerp: Focusrite Scarlett gen 2 dac mic pre amp
- Reacties: 8
- Weergaves: 318
Re: Focusrite Scarlett gen 2 dac mic pre amp
Dat is een leuk ding voor een (beginners) meetset. Gebruik hem ook al jaren en nog steeds in gebruik.
- do 12 sep 2024, 11:10
- Forum: Hifi Gerelateerd
- Onderwerp: BNS Nobis upgraden of niet?
- Reacties: 64
- Weergaves: 1724
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Gisteren de Vifa tweeters vervangen door de Seas 27TDFC H1189 die kwa afmetingen en parameters het dichts bij de Vifa kwam.
Vandaag wat tijd gehad de verschillen te meten.
Dichtbij, links Seas rechts Vifa: Op 1 meter ziet er dat zo uit: Een goede upgrade
Vandaag wat tijd gehad de verschillen te meten.
Dichtbij, links Seas rechts Vifa: Op 1 meter ziet er dat zo uit: Een goede upgrade
