Er zijn 466 resultaten gevonden

door piet1955
wo 17 dec 2025, 10:51
Forum: Luidspreker Drivers
Onderwerp: Moderne, soepele rubber rolranden net zo goed als foam?
Reacties: 29
Weergaves: 813

Re: Moderne, soepele rubber rolranden net zo goed als foam?

Als je ze zo veel mogelijk op het origineel wil laten lijken dan zou ik voor nieuw foam gaan.
Maar om deze dan nu weer van nieuw foam te laten voorzien........
Ik zou ze lekker inbouwen en genieten tot er weer een setje met versleten foam langs komt.....ooit.
Kwa klank zul je het niet gaan horen.
door piet1955
ma 15 dec 2025, 8:22
Forum: Luidspreker Drivers
Onderwerp: Moderne, soepele rubber rolranden net zo goed als foam?
Reacties: 29
Weergaves: 813

Re: Moderne, soepele rubber rolranden net zo goed als foam?

Moet je de T&S parameters even meten met je Dayton Dats en die vergelijken met de opgegeven van de fabrikant. 10 -20% afwijkingen komen voor. Ik had ooit bij Speakerland de woofers van mijn ACR 250 laten doen en daar was ook foam vervangen door soepel rubber. Even gemeten en al de parameters bin...
door piet1955
di 11 nov 2025, 12:21
Forum: Filterontwerp & Passieve Filters
Onderwerp: Filterschema's Dynaudio Double 17 en Nuance
Reacties: 23
Weergaves: 715

Re: Filterschema's Dynaudio Double 17 en Nuance

Kijk dat is goed gegaan zo.
door piet1955
ma 27 okt 2025, 15:45
Forum: Filterontwerp & Passieve Filters
Onderwerp: Filterschema's Dynaudio Double 17 en Nuance
Reacties: 23
Weergaves: 715

Re: Filterschema's Dynaudio Double 17 en Nuance

Met meerdere bronnen in de zelfde ruimte zal het waarschijnlijk wel meevallen. Maar geen beter bewijs dan gewoon uit proberen.
Je bent dus eigenlijk een soort van Contour T 2.5 aan het maken, maar dan met de Esotar tweeter.
door piet1955
ma 27 okt 2025, 10:45
Forum: Filterontwerp & Passieve Filters
Onderwerp: Filterschema's Dynaudio Double 17 en Nuance
Reacties: 23
Weergaves: 715

Re: Filterschema's Dynaudio Double 17 en Nuance

Zou zomaar kunnen. Zijn beiden 1e orde gefilterd en allebei bij ~2kHz. Door de 2 woofers krijg je ook wat extra dB's daar, dus misschien zijn de weerstanden voor de Esotar dan ook niet meer nodig. Met dat vertragingsnetwerkje zorg je er wel voor dat de tweeter iets naar achteren schuift zodat het af...
door piet1955
za 25 okt 2025, 16:22
Forum: Filterontwerp & Passieve Filters
Onderwerp: Filterschema's Dynaudio Double 17 en Nuance
Reacties: 23
Weergaves: 715

Re: Filterschema's Dynaudio Double 17 en Nuance

Ok dus de Double 17 met Esostar.
Ik gebruik deze als bypass https://www.rumoh.eu/crossover-parts/ca ... y-mkp-1837
Maar er zijn er ook wel te vinden die beter zouden klinken.
door piet1955
wo 22 okt 2025, 9:02
Forum: Filterontwerp & Passieve Filters
Onderwerp: Filterschema's Dynaudio Double 17 en Nuance
Reacties: 23
Weergaves: 715

Re: Filterschema's Dynaudio Double 17 en Nuance

Die 10uF's zitten niet in het tweeter stuk van de Nuance wel in de double 17, in de Nuance zijn die om de impedantie van de woofer te corrigeren, daar win je niet veel. De Nuance wordt heel anders gefilterd met een delay in het tweeter stuk. Het zullen de C's 3, 4, 5 en 6 moeten zijn daar worden al ...
door piet1955
do 16 okt 2025, 15:40
Forum: Filterontwerp & Passieve Filters
Onderwerp: Filterschema's Dynaudio Double 17 en Nuance
Reacties: 23
Weergaves: 715

Re: Filterschema's Dynaudio Double 17 en Nuance

Doe je met een weerstand net werk zie hieronder. https://www.lautsprechershop.de/tools/t_w_teiler_en.htm Je hebt die dingen ook regelbaar. https://www.lautsprechershop.de/hifi/pegel_en.htm Als de crossover op de zelfde frequentie moet gebeuren zou je er dan uit moeten kunnen komen. In de Nuance kan ...
door piet1955
do 16 okt 2025, 7:38
Forum: Filterontwerp & Passieve Filters
Onderwerp: Filterschema's Dynaudio Double 17 en Nuance
Reacties: 23
Weergaves: 715

Re: Filterschema's Dynaudio Double 17 en Nuance

Was er wel een Esostar in die 2 mogelijk? De Esotec kan ik me nog herinneren maar de Esostar.......
door piet1955
di 16 sep 2025, 8:30
Forum: Hifi Gerelateerd
Onderwerp: Olaf's audio hoekje.
Reacties: 1993
Weergaves: 31301

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Zeker, net als een MRI die zijn magneet spoel pulserend in en uit schakelt. Dan leven de kabels echt. Die spoel heeft dan wel bijna geen weerstand meer door de koeling met een Helium mengsel.
door piet1955
ma 28 jul 2025, 9:35
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: TL's nader bekeken
Reacties: 178
Weergaves: 6677

Re: TL's nader bekeken

Ook wel grappig dat toch niet de minsten, PMC en T+A vast blijven houden aan TL's. Met indrukwekkend goed klinkende boxen in de laag weergave.
door piet1955
ma 30 jun 2025, 8:23
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: potjes gezocht
Reacties: 32
Weergaves: 802

Re: potjes gezocht

IK heb vroeger wel Pionnen gebruik voor weg afzettingen, die heb je in allerlei maten.
Zijn wel wat dieper....
Schermafbeelding 2025-06-30 082218.jpg
Schermafbeelding 2025-06-30 082218.jpg (14.65 KiB) 375 keer bekeken
door piet1955
di 17 jun 2025, 8:24
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag
Reacties: 48
Weergaves: 1265

Re: Verbouwen van mijn open baffle luidsprekers naar Ripole laag

IK heb ooit ook een paartje Ripols gebouwd voor bij mijn Maggies. Met 2x 10"Morel. Die gaven deze dichtbij meting in de gezamelijke kamer van de 2 speakers. ripol.JPG Volgens mij is dat de resonatie van de kamer zelf, met DSP een eitje om weg te halen. Dat tweede piekje ook. Ze gingen lekker la...
door piet1955
do 12 jun 2025, 10:01
Forum: Versterkers
Onderwerp: Defecte Usher 1.5 eindversterker
Reacties: 2
Weergaves: 242

Re: Defecte Usher 1.5 eindversterker

In Veldhoven zit een eenmans bedrijfje, Vidau. Stephan, heet de eigenaar, aardige gast. https://vidau.nl/ Hij heeft het wel erg druk dus een afspraak maken is gewenst. Mijn versterker reparatie, luidspreker relais, duurde 2 weken. Hij maakt ook Youtube filmpjes https://www.youtube.com/@Kapottespullen
door piet1955
wo 14 mei 2025, 17:36
Forum: Meten....
Onderwerp: Gezocht: iemand met een DATS of vergelijkbaar
Reacties: 7
Weergaves: 321

Re: Gezocht: iemand met een DATS of vergelijkbaar

Ts had de vraag ook al gesteld op FB in de Audio reparatie groep. Het gaat om deze driver https://deafbonce.com/subwoofers/apocalypse-db-3015r-d1-d2?fbclid=IwY2xjawKRjitleHRuA2FlbQIxMABicmlkETAweUVTT3hsQnZSdnpXU3FlAR7EQjczeN_mosHh_jk1esiQT2WTeIGrmqPHEKVFZVCSEFMabRhpef0JXywkbg_aem_hcAk3E036kCtUBAfMMW...
door piet1955
di 28 jan 2025, 15:40
Forum: Hifi Gerelateerd
Onderwerp: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Reacties: 3560
Weergaves: 64030

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Het is heel simpel. Solderen is uit den boze bij schroef verbindingen. Komt de schroef zo op de draad dan ader eindhuls, zit er een plaatje dan hoef je verder niets te doen. Zo was en is het nog steeds bij Philips.
door piet1955
do 23 jan 2025, 9:08
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Vifa Korrect upgraden
Reacties: 25
Weergaves: 723

Re: Vifa Korrect upgraden

Verharde rolronden kun je weer soepel kijgen met OKEwax voor de auto.
Dik aanbrengen, dag laten zitten en dan voorzichtig wat niet is ingetrokken weg poetsen.
Helpt voor ~3-4 jaar daarna weer doen.
door piet1955
za 14 dec 2024, 18:21
Forum: Luidspreker Drivers
Onderwerp: Rsonantie Philips AD7066
Reacties: 11
Weergaves: 505

Re: Rsonantie Philips AD7066

Als het komt door verharden dan deze wax gebruiken:
https://www.okewax.nl/
De auto variant, dik insmeren, dag laten liggen en dan het overtollige wat niet ingetrokken is weer verwijderen.
Opbrengen en weer weg poetsen met een zachte doek.
door piet1955
wo 02 okt 2024, 8:07
Forum: Hifi Gerelateerd
Onderwerp: BNS Nobis upgraden of niet?
Reacties: 64
Weergaves: 1724

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Idd Stefan, we beluisteren niet tot in de kleineste details en zijn niet uit op een zeer nauwkeurige 1 op 1 waarbij weergave en sound stage voorop staan.
Het is om grofweg de verschillen van de meedingende boxen te beluisteren. Hoe verhouden de boxen zicht tot elkaar en waar kan nog iets wat beter.
door piet1955
di 01 okt 2024, 14:12
Forum: Hifi Gerelateerd
Onderwerp: BNS Nobis upgraden of niet?
Reacties: 64
Weergaves: 1724

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Hoi Walt dat doe je 1 maal op de zgn blauwe kast van Philips mbv roze ruis. Mbv een dB meter regel je op de blauwe kast hetzelfde gemiddelde volume af. De kast slaat het bijbehorende volume op van elke box. In de blauwe kast zit ook het schakel mechanisme dat er voor zorgt dat je geen kraak/plop ver...
door piet1955
di 01 okt 2024, 11:37
Forum: Hifi Gerelateerd
Onderwerp: BNS Nobis upgraden of niet?
Reacties: 64
Weergaves: 1724

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Ja hoor en met een speciale schakelkast waarbij je ze eerst op volume gelijk zet en dan zonder schakelkraakjes kunt omschakelen. Zo hoor je perfect de verschillen. Zolang je in het midden blijft valt het best mee. Verwacht geen grandioze sound stage. Maar om ze op klank te vergelijken perfect. Schak...
door piet1955
di 01 okt 2024, 8:56
Forum: Hifi Gerelateerd
Onderwerp: BNS Nobis upgraden of niet?
Reacties: 64
Weergaves: 1724

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

PXL_20240926_095548652.jpg
Afgelopen donderdag een vergelijk in Zeeland.
Met de Philips F9819 en 2 zelfbouwels met de Philips RSQ8P.
De Nobis, met nieuwe Seas tweeter deed niet voor ze onder.
Sterker nog de Nobis was de beste "all rounder" alles speelden ze met gemak.
door piet1955
wo 25 sep 2024, 8:10
Forum: Archief
Onderwerp: Focusrite Scarlett gen 2 dac mic pre amp
Reacties: 8
Weergaves: 318

Re: Focusrite Scarlett gen 2 dac mic pre amp

Dat is een leuk ding voor een (beginners) meetset. Gebruik hem ook al jaren en nog steeds in gebruik.
door piet1955
do 12 sep 2024, 11:10
Forum: Hifi Gerelateerd
Onderwerp: BNS Nobis upgraden of niet?
Reacties: 64
Weergaves: 1724

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Gisteren de Vifa tweeters vervangen door de Seas 27TDFC H1189 die kwa afmetingen en parameters het dichts bij de Vifa kwam.
Vandaag wat tijd gehad de verschillen te meten.
Dichtbij, links Seas rechts Vifa:
Seas Vifa.jpg
Op 1 meter ziet er dat zo uit:
Seas Vifa 1 meter.jpg
Een goede upgrade :D