forum.zelfbouwaudio.nl

Hét forum voor en door zelfbouwers.
Onderdeel van zelfbouwaudio.nl.
25 6 2008, 01:44:05
Het is vr 10 sep 2010, 19:07

[ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 10:50  Berichttitel: geluidskaart 24/96 full duplex, maar ook lagere sample freq?

Beste mensen, de titel zegt het al een beetje:

Dit onderwerp is of lijkt misschien al diverse malen volledig uitgekauwd, maar ik kom er toch nog niet uit.

Ik zou graag een externe geluidskaart voor mijn laptop willen kopen (USB of FireWire), die niet alleen 24/96 in full duplex aan kan, maar ook op lagere sample frequenties kan draaien. Ik heb namelijk begrepen dat voor het meten aan lage frequenties binnenskamers een lagere sample frequentie meer mogelijheden biedt.

Helaas heb ik zo'n kaartje nog niet gevonden. Bestaan die eigenlijk wel, en dan bedoel ik niet voor grote scheppen geld, maar enigzins betaalbaar ?

Als iemand een tip heeft hoor ik het graag :)

Groeten,

PAul.

We've got everything you need - Satisfaction guaranteed !

Profiel WWW  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 11:26  Berichttitel: Re: geluidskaart 24/96 full duplex, maar ook lagere sample freq?

Ha, die Paul, leef jij nog? :mrgreen: Tijd niet meer gezien.

Zou gewoon een M-Audio Transit kaartje kopen bij Verspuy. Kost iets van €80,- Gaat tot 8 kHz als laagste SR. Maar die gaat niet tot 96 kHz full duplex. Dat gaat gewoon niet over USB-1. Wel tot 48 kHz, is dat niet voldoende?

Weet alleen niet of die onder Vista, W7 wil lopen en daar drivers voor zijn, het is al een oud modelletje. Onder XP gaat ie voortreffelijk.

Profiel  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 14:02  Berichttitel: Re: geluidskaart 24/96 full duplex, maar ook lagere sample freq?

Ha die Peet :)

Ja, ik leef nog. Qua luidsprekers een pauze van een jaar genomen, zoals je ziet.

Alles kits in de Bollenstreek ?

Ik zou graag het opbreekgedrag van een tweeter boven 20kHz willen bekijken. Vandaar mijn wens om 24/96. Niet voor de resolutie hoor.

Maar een Transit valt daarmee af.

Ik heb overigens een redelijk nieuwe laptop, iets meer dan een jaar oud, dus ik mag er hopelijk van uitgaan dat ik USB 2.0 heb ?

Paul.

Profiel WWW  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 14:41  Berichttitel: Re: geluidskaart 24/96 full duplex, maar ook lagere sample freq?

Heb je dan wel een microfoon die zo ver doorloopt?

Je zou dan eens kunnen kijken naar de E-MU Tracker Pre.

De sample rate daarvan gaat niet zo erg laag (>= 44.1 kHz) maar als je de FFT lengte in de meetsoftware voldoende lang zet is dat niet echt een probleem om ook lage frequenties nauwkeurig te kunnen meten.

Profiel  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 16:24  Berichttitel: Re: geluidskaart 24/96 full duplex, maar ook lagere sample freq?

Ja, daar heb je een goed punt.
Alhoewel het bij de break up van de tweeter mss niet om een exacte weergave gaat. Alleen de juiste freq opzoeken zou al fijn zijn, kan ik daar een zuigkring voor bedenken. Vervolgens mss even meten welke invloed dat heeft op de fase binnen het hoorbare gebied.

Ik zat te denken aan die Behringer ECM8000, gecalibreert door http://www.speaker-online.de. Die leveren ook een mooi mic voorversterkertje voor 8 tientjes met phantom. Kan eventueel zelfs op batterijen werken, dus ook geschikt voor veldopnames als ik daar eens zin in zou hebben.

Zo.n Tracker pre is een mooi ding. Ik had hem gisteren al zitten bekijken. Prijs is redelijk, want ik hoef dan geen mic pre meer aan te schaffen. En een stereo uitgevoerde mic pre, wat eigenlijk mijn voorkeur heeft. Maar geen lage sample freq's.

Kan ik met die hogere sample freq. dan toch meten rond 20 Hz ? Leg eens uit ....
Als dat zo is komen er natuurlijk weer meerdere kaarten in aanmerking ...

Paul.

Profiel WWW  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 16:55  Berichttitel: Re: geluidskaart 24/96 full duplex, maar ook lagere sample freq?

De resolutie, en daarmee ook de laagste frequentie die je meten kunt, is gegeven door SR / FFT_lengte. De maximale FFT lengte die in ARTA in kunt stellen is 256k samples. Met 44,1 kHz SR kom je dan op een resolutie van 0,17 Hz. Dat is echt meer dan zat om ook subs nauwkeurig te kunnen meten dan.

De Tracker heb ik zelf ook en is een puik kaartje. Zeker voor het geld. Je zult niet makkelijker iets beters vinden daarvoor. Enige minpuntje is dat ie de sample rate niet via de WDM driver over neemt vanuit ARTA. Die moet je dus met de hand via het control panel van de Tracker instellen. Verder gaat de ruis van af 35 kHz oplopen. Maar eigenlijk is die al zo laag dat het niet boeit. Dat zou pas gaan spelen als je ook hele lage vervorming bij versterkers wilt gaan meten.

Profiel  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 19:07  Berichttitel: Re: geluidskaart 24/96 full duplex, maar ook lagere sample freq?

Kun je op die manier dan ook watervaldiagrammen maken op hele lage frequenties ?

En ik meen dat jij had gesteld dat de voeding vanuit een normale laptop USb poort niet voldoende ampere kan leveren om de boel goed te laten werken, maar dat dat op te lossen is door twee USB paralel te schakelen ?

Paul.

Profiel WWW  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 21:56  Berichttitel: Re: geluidskaart 24/96 full duplex, maar ook lagere sample freq?

Paul Jenner schreef:
Kun je op die manier dan ook watervaldiagrammen maken op hele lage frequenties ?
Als je in een gymzaal of in een weiland gaat meten wel :mrgreen: De onderste frequentie wordt bepaald door de eerste reflectie.

Citaat:
En ik meen dat jij had gesteld dat de voeding vanuit een normale laptop USb poort niet voldoende ampere kan leveren om de boel goed te laten werken, maar dat dat op te lossen is door twee USB paralel te schakelen ?
Ja klopt. Ik voed hem apart uit een 5V voedinkje wat bij een hubje zat. Dat had precies het goede passende plugje. Wil je hem uit 2 USB poorten voeden dan heb je daar een speciaal Y-kabeltje voor nodig en die zijn niet makkelijk te vinden.

Profiel  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 22:06  Berichttitel: Re: geluidskaart 24/96 full duplex, maar ook lagere sample freq?

Pjotr schreef:
Als je in een gymzaal of in een weiland gaat meten wel :mrgreen: De onderste frequentie wordt bepaald door de eerste reflectie.

Ja, dat begrijp ik, maar daar kan het kaartje niets aan doen :mrgreen:

Pjotr schreef:
Wil je hem uit 2 USB poorten voeden dan heb je daar een speciaal Y-kabeltje voor nodig en die zijn niet makkelijk te vinden.

Nee, maar wel zelf te solderen .....

Paul.

Profiel WWW  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 22:21  Berichttitel: Re: geluidskaart 24/96 full duplex, maar ook lagere sample freq?

Paul Jenner schreef:
Nee, maar wel zelf te solderen .....

Paul.

Misschien :mrgreen: Een 5V voedinkje voor een USB-hubje heb je toch nog wel ergens liggen? En anders kost een hubje + voeding ook geen drol.

Profiel  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010, 22:51  Berichttitel: Re: geluidskaart 24/96 full duplex, maar ook lagere sample freq?

Ik ben er de persoon niet naar om hubjes te hebben liggen, je weet hoe ik ben met computers enzo ...
Maar ach, dat lost zich wel weer op ...

Lekker prive draadje trouwens, zou er echt niemand meeluisteren ?

Even tussendoor:

Mijn A1 zeer onlangs ingeruild voor een A2:
Een volledige klasse verbetering !
(en ik ben er ook de persoon niet naar om verbeteringen te overdrijven)

Iets langer geleden ook gordijnen opgehangen in die galmbak hier. Resultaat: galm bijna 50% verminderd !
Ook fijn, we gaan de goede kant op.

Paul.

Profiel WWW  
Antwoord op onderwerp  

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

[ 11 berichten ]