LAConiek, mijn eerste en laatste line array
Moderator: Beheerdersteam
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
LAConiek, mijn eerste en laatste line array
laatste?...
absoluut, per lijn 16 kleine kastjes, 32 soldeerverbindingen, 64 schroeven, ...
te veel en te eentonig werk.
Fotos en uitleg volgen
absoluut, per lijn 16 kleine kastjes, 32 soldeerverbindingen, 64 schroeven, ...
te veel en te eentonig werk.
Fotos en uitleg volgen
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
Wat ben jij toch mijn held!asterduc schreef:laatste?...
absoluut, per lijn 16 kleine kastjes, 32 soldeerverbindingen, 64 schroeven, ...
te veel en te eentonig werk.
Fotos en uitleg volgen
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
Even doorpakken Ed, Rome is ook niet in één dag gebouwd 
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - MDF virtuoos
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - MDF virtuoos
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
Interessant, dit ga ik zeker volgen. Is het alleen een line array, of wordt er bv nog een woofer toegevoegd? Sterkte met de bouw!
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
Als het aan Ed had gelegen welSSassen schreef:Even doorpakken Ed, Rome is ook niet in één dag gebouwd
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - MDF virtuoos
Ben benieuwd Ed! Hopelijk weer zo'n verrassend project van jouw hand.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
hoezo 16 kastjes Ed? is dat weer dat jaloersmakende perfectionisme van je?
had t niet gewoon in 1 grote kast gekund?
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
en een flinke staande golf in het weergavegebied?, nee daar voel ik niet veel voor. Maar ik kom hier nog op terug.Henkjan schreef:hoezo 16 kastjes Ed? is dat weer dat jaloersmakende perfectionisme van je?had t niet gewoon in 1 grote kast gekund?
(en euch, het moet toch niet altijd een transmissilijn zijn HJ!
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
Het doel van dit systeem:
- hoge dynamiek
- homogeen geluidsbeeld ook buiten de sweetspot
- weinig reflecties van plafond en vloer
- zeer linear weergavegedrag
De keuze van de drivers:
Een Full-range systeem krijgt de voorkeur omwille van lage prijs en eenvoud. Bij een tweeweg ststeem zou er sprake zijn van 2 naast elkaar staande lijnen.
Als alternatief op de twee naast elkaar staande lijnen kan er ook met één lijn gewerkt worden die is voorzien van een enkele tweeter op luisterhoogte.
De keuze is echter gevallen op het Full-range systeem zonder tweeter.
Om een fijne hoogweergave te bekomen is gebruik gemaakt van kleine full-range drivers met een membraan diameter van 2", de Peerless 830970.
http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=357
Grotere drivers zouden de hoogweergave en het afstraalgedrag limiteren.
Omdat de kleine drivers begrenst zijn in laagweergave worden ze ondersteund door woofers, in mijn set-up zijn het een paar hoekwoofers.
Bepaling hoogte van het line-array system:
De hoogte van dit line array systeem is gekozen in functie van de luisterruimte en het weer te geven weergavebereik.
Ik heb daarbij beroep gedaan op AES white papers van JBL.
Een belangrijk gegeven bij Line Array is volgens JBL dat er in de nabijheid van de speaker een afval is van slechts 3db per verdubbeling van de afstand.
Op grotere afstand daarentegen is de afval 6db per verdubbeling van de afstand, net zoals dat bij een puntbron het geval is.
De overgang van nabij naar veraf is frekwentieafhankelijk en wordt bepaald door de hoogte van de lijn.
JBL berekend de plaats tussen nabij 'near-field' en veraf 'far-field' als volgt:
afstand speaker / luisterplek = Hoogte van de lijn in het kwadraad / constante 2340.
De afstanden zijn in 'feet' genomen en voor de frekwentie is dit Hz.
In mijn HT ruimte is de afstand tussen de line arrays en de uiterste luisterplaats 12 Feet (360 cm).
De hoogte van de lijn is 3,2 Feet.
Dit geeft een frekwentie van 2750 Hz.
In theorie zal het gebied boven 2750 als near-field worden gezien en dus een lagere afval kennen (3bd) als het gebied daaronder.
Dit punt is ideaal omdat de 830970 Peerless driver in dit gebied begint te bundelen.
In de praktijk vermoed ik dat door reflectie tegen vloer en plafond de fictieve Line Array lengte groter is dan de effectieve hoogte van de drivergroep.
Indien dit het geval is zou het scheidingspunt in bovenstaand voorbeeld iets lager kunnen uitvallen.
Bevestiging of theorie hieromtrent heb ik echter niet kunnen vinden.
Een dubbel zo hoge line array (6,4 Feet) zou een frekwentie geven op 800 Hz.
Om op het gewenste overnamepunt voor de hoekwoofers (250 hz) te komen zou een Line Array nodig zijn die hoger is dan de beschikbare hoogte in de kamer!
Een Line Array die van vloer to plafond rijkt is volgens mijn logica een 'infinte' line. Daarover heb ik echter geen theorie kunnen terugvinden.
Afstand tussen de drivers onderling:
Deze berekening is eenvoudiger doordat de frekwenties door de overeenkomstige golflengtes wordt bepaald.
De afstand center-tot-center tussen de drivers beinvloed rechtstreeks het afstraalgedrag van de Line Array.
Grensfrekwentie = golflengte center-tot-center
De JBL papers geven aan dat de Line Array extra sterk gaan bundellen bij frekwenties die hoger liggen dan 2 keer de golflengte (c-c).
In bovenstaande Line Array werken we met kleine 2" drivers die op 52mm staan (hart-op-hart).
Dat geeft 340m/sec (snelheid vh geluid) / 0.052 (afstand c-c) = 6.5 kHz.
Boven deze frekwentie kan dus lichte bundeling optreden. De sterke bundeling vangt aan boven 15 kHz.
Verhoging van deze frekwentie is niet mogelijk omdat de drivers nu eenmaal niet dichter bij elkaar kunnen geplaatst worden.
Ed.
Laatst gewijzigd door asterduc op vr 03 dec 2010, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
Hi Ed,
Voor zover ik weet kun je een lijn van vloer tot plafond inderdaad oneindig lang beschouwen, mits de reflectiecoefficient van je vloer en plafond +/- 1 is (dus beton ofzo).
Voor zover ik weet kun je een lijn van vloer tot plafond inderdaad oneindig lang beschouwen, mits de reflectiecoefficient van je vloer en plafond +/- 1 is (dus beton ofzo).
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
Dit is ook interessant: http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/CBT.php
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
interessante lectuur..k.p. schreef:Dit is ook interessant: http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/CBT.php
mocht Ed zo'n kastjes gaan frezen houd ik me aanbevolen
Eerst maar eens hoekwoofertjes aanschaffen die Ed (hopelijk
- amanda
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 758
- Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
Ik weet er alles vanasterduc schreef:laatste?...
absoluut, per lijn 16 kleine kastjes, 32 soldeerverbindingen, 64 schroeven, ...
te veel en te eentonig werk.
Fotos en uitleg volgen
Ben benieuwd hoe het project uiteindelijk uitpakt!
Heb je de drivers ook al zelf gemeten?
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
en jij had er nog 9 meer per kast!amanda schreef:Ik weet er alles vanasterduc schreef:laatste?...
absoluut, per lijn 16 kleine kastjes, 32 soldeerverbindingen, 64 schroeven, ...
te veel en te eentonig werk.![]()
eigenlijk heb ik die stap overgeslagen omdat ik het irrelevant vond. Ze worden uiteindelijk zonder filter aangedreven en in de ruimte ge-DSP'd.amanda schreef:Heb je de drivers ook al zelf gemeten?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
Leuk!
Ben zelf erg positief over deze kleintjes, heb er meerdere dingen mee gedaan. 0,3 basreflex, GHP 0,1 liter, AMPeerless.
Bij zaphaudio las ik alleen eens 'discontinued' dus ik was bang dat ze eruit zouden gaan. Weet jij daar meer over?
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=10199
Ben zelf erg positief over deze kleintjes, heb er meerdere dingen mee gedaan. 0,3 basreflex, GHP 0,1 liter, AMPeerless.
Bij zaphaudio las ik alleen eens 'discontinued' dus ik was bang dat ze eruit zouden gaan. Weet jij daar meer over?
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=10199
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
Zoals eerder vermeld heeft elke driver zijn eigen kamer gekregen.
Die keuze is bewust gemaakt om één grote staande golf te vermijden.
Elke driver heeft voor een Q=0.7 afstelling een volume van 0.15 liter nodig (Boxcalc).
Daarmee ligt de impedantiepiek op 212 hz. De meting geeft 227 hz aan.
Boxcalc geeft voor één driver een max SPL van 103 db geluidsdruk.
Met 16 (serie/par) wordt dat dan euh, veel meer!
De kamers zijn ongeveer 75mmx55mmx45mm en voorzien van een op maat gesneden stuk pritex.
Dit geeft 3 staande golven in het gevoelig weergavegebied rond 2-3 khz, maar die zijn goed te dempen.
Tevens zijn 4 van de 6 wanden afgerond uitgevoerd waardoor de staande golf over een breder frekwentiegebied verspreid is.
De kamers worden gevormd door 3 op elkaar gelijmde mdf platen.
In de bovenste plaat worden 3mm gleufjes gefreesd waarin de bedrading komt te liggen.
Als bedrading is een fors meeraderig meetsnoer met siliconemantel gekozen.
De soepelheid van dit snoer maakt het intensief soldeerwerk in deze miniatuurbehuizing eenvoudiger.
Ed
Die keuze is bewust gemaakt om één grote staande golf te vermijden.
Elke driver heeft voor een Q=0.7 afstelling een volume van 0.15 liter nodig (Boxcalc).
Daarmee ligt de impedantiepiek op 212 hz. De meting geeft 227 hz aan.
Boxcalc geeft voor één driver een max SPL van 103 db geluidsdruk.
Met 16 (serie/par) wordt dat dan euh, veel meer!
De kamers zijn ongeveer 75mmx55mmx45mm en voorzien van een op maat gesneden stuk pritex.
Dit geeft 3 staande golven in het gevoelig weergavegebied rond 2-3 khz, maar die zijn goed te dempen.
Tevens zijn 4 van de 6 wanden afgerond uitgevoerd waardoor de staande golf over een breder frekwentiegebied verspreid is.
De kamers worden gevormd door 3 op elkaar gelijmde mdf platen.
In de bovenste plaat worden 3mm gleufjes gefreesd waarin de bedrading komt te liggen.
Als bedrading is een fors meeraderig meetsnoer met siliconemantel gekozen.
De soepelheid van dit snoer maakt het intensief soldeerwerk in deze miniatuurbehuizing eenvoudiger.
Ed
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
Inderdaad, daar moest ik ook gelijk aan denken. Er wordt in het boek van Toole nog wat over gezegd. Met name dit paper van hem (Keele) is erg interessant om een keer door te lezen:k.p. schreef:Dit is ook interessant: http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/CBT.php
http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/PDF2/Keele%20(2005-10%20AES%20Preprint)%20-%20CBT%20Paper%205.pdf
Hierin veel simulaties in metingen met daarin een vergelijk tussen een normale puntbron (kleine monitor) en verschillende typen line-arrays. Hij gebruikt een aantal technieken om ervoor te zorgen dat bundeling constant blijft tot 15 kHz...
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
Ik ben benieuwd naar de overweging om voor deze driver te kiezen!
Heb je de Tangband w2-800 reeks ook overwogen?
Heb je de Tangband w2-800 reeks ook overwogen?
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
geen idee.wouter schreef:Bij zaphaudio las ik alleen eens 'discontinued' dus ik was bang dat ze eruit zouden gaan. Weet jij daar meer over?
Ik heb alvast genoeg drivertjes liggen om de hele wand ermee te bekleden
dus mocht je er een paar nodig hebben, ...
nee. Ik had de Peerless nog liggen van een LAT projectje dat niet is doorgegaan.MichaelB schreef:Heb je de Tangband w2-800 reeks ook overwogen?
Daar heb ik dan nog een partij van bijgekocht.
Deze drivers zijn best goed + dat ik alles nog over de DSP gooi.
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
simon schreef:Voor zover ik weet kun je een lijn van vloer tot plafond inderdaad oneindig lang beschouwen, mits de reflectiecoefficient van je vloer en plafond +/- 1 is (dus beton ofzo).
Bij line arrays is een goede luister afstand 3 maal de lengte van de array of verder. Weglengte verschillen bij geluid uit de middelste drivers (dichtste bij) en uiterste drivers (verste weg) gaan anders een te grote rol spelen. Ik denk dat Ed de lengte goed gekozen heeft, een array van vloer tot plafond ziet er indrukwekkend uit, maar zou wellicht zelfs minder goed klinken dan +- 1 meter hoogte.asterduc schreef:
In mijn HT ruimte is de afstand tussen de line arrays en de uiterste luisterplaats 12 Feet (360 cm).
De hoogte van de lijn is 3,2 Feet.
Leuk project, ik volg met veel belangstelling, ook benieuwd hoe je ze gaat afwerken. Ik heb een aantal van de (hier bekende) Westra's liggen waarmee ik nog eens een setje eenvoudige arrays wil maken.
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
Ik vind het ook een leuk en ambitieus project. Wat betreft de bundeling: Een oneindig lange array produceert cilindergolven, die maar in één dimensie uitwaaieren, en daarom met 3 dB per afstandsverdubbeling afnemen. Een eindige array die lang is t.o.v. de golflengte gedraagt zich op de as bij benadering net zo. In het geval van een array van ongeveer een meter lang is dat dus boven de 300 Hz. Een eindige array heeft echter uiteinden, waar de straling abrupt ophoudt. Dit abrupte afbreken van de bronsterkte leidt tot het ontstaan van verticale lobben, die bij hogere frequentie onder steeds geringere hoeken met de as al verschijnen. Bij de array in het voorbeeld verschijnt de eerste "0" onder 90 graden bij ongeveer 360 Hz. Bij 1000 Hz zijn er al 4 zijlobben onder ongeveer 40 en 65 graden.Daar merk je overigens in het nabije veld niet veel van. Ik weet uit ervaring dat zo'n array een speciale klankervaring geeft, met het effect dat het geluid van verder weg lijkt te komen. Er zal wel een frequentie-correctie nodig zijn, omdat de stralingsimpedantie in een array per driver hoger is (ongeveer 3x) dan voor één enkele driver. Daardoor ontstaat wat extra laag. Dit effect houdt ongeveer op als de array een golflengte lang is.
Als je de drivers allemaal afzonderlijk zou aansturen, kun je door geschikte verzwakking van de drivers richting de randen een fraai, redelijk frequentie-onafhankelijk stralingspatroon verkrijgen.
Een bijzondere oplossing is het zgn. Bessel-array, waarbij het mogelijk is een stralingspatroon te verkrijgen dat ook verticaal niet anders is dan dat van de toegepaste driver.
Veel succes, Tom
Als je de drivers allemaal afzonderlijk zou aansturen, kun je door geschikte verzwakking van de drivers richting de randen een fraai, redelijk frequentie-onafhankelijk stralingspatroon verkrijgen.
Een bijzondere oplossing is het zgn. Bessel-array, waarbij het mogelijk is een stralingspatroon te verkrijgen dat ook verticaal niet anders is dan dat van de toegepaste driver.
Veel succes, Tom
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
Ik ook !wouter schreef:Leuk!
Ben zelf erg positief over deze kleintjes,
Hoezo heb je eigenlijk voor de inverted versie gekozen ?
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
De kast bestaat dus zoals eerder aangegeven uit 3 mdf platen die worden uitgefreesd en op elkaar worden gelijmd.
Daardoor ontstaan de individuele kamers. De interne bedrading wordt reeds ingefreesd zodat er bij het monteren van de drivers geen 100 gaten hoeven geboord te worden.
De montage van de drivers is nog een ander verhaal, daar kom ik in de volgende dagen op terug.
Daardoor ontstaan de individuele kamers. De interne bedrading wordt reeds ingefreesd zodat er bij het monteren van de drivers geen 100 gaten hoeven geboord te worden.
De montage van de drivers is nog een ander verhaal, daar kom ik in de volgende dagen op terug.
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
sterk staaltje vakmanschap!
Vanwaar de ellipsvormige vorm (ongeveer toch) van de kamers?
Vanwaar de ellipsvormige vorm (ongeveer toch) van de kamers?
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
xbake schreef:Vanwaar de ellipsvormige vorm (ongeveer toch) van de kamers?
asterduc schreef:De kamers zijn ongeveer 75mmx55mmx45mm en voorzien van een op maat gesneden stuk pritex.
Dit geeft 3 staande golven in het gevoelig weergavegebied rond 2-3 khz, maar die zijn goed te dempen.
Tevens zijn 4 van de 6 wanden afgerond uitgevoerd waardoor de staande golf over een breder frekwentiegebied verspreid is.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
ik zou het met acryl kit doen, zit goed vast en toch makkelijk los te krijgenasterduc schreef:De montage van de drivers is nog een ander verhaal, daar kom ik in de volgende dagen op terug.

