Eerste luidsprekerbouw, andere luidsprekers aanschaffen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Walt81

Eerste luidsprekerbouw, andere luidsprekers aanschaffen

Bericht door Walt81 »

Goedemiddag, dit is mijn eerste post hier, weet wel iets over luidsprekers, maar ben nieuw met de bouw er van. En hoop hier wat informatie te vergaren voor een nieuw projectje.

In mijn computer/hobby ruimte speelde ik muziek over een 5.1 set van creative, omdat ik jaren geleden ook nog wel eens aan gamen deed, dat is verleden tijd en muziek klinkt toch beter over een stereo setup :) , dus weg er mee.
Nu heb ik hier een simpele versterker en 2 sony speakers neergezet,
2012-02-25 15.09.51.jpg
2012-02-25 15.10.09.jpg
2012-02-25 15.12.17.jpg
het geluid is al enorm verbeterd tov de 5.1 set, mooi vol geluid en een ruim stereo beeld, maar ik vind het nog niet goed genoeg, en wil nog beter geluid. Ik wil hiervoor eigenlijk niet heel veel geld voor uitgeven. Ik heb nog wat drivers liggen van diverse compo sets

16,5 cm woofers van Audio system 165C
2012-02-25 15.07.23.jpg
2012-02-25 15.07.55.jpg
13 cm woofers van MTX audio
2012-02-25 15.08.21.jpg
2012-02-25 15.08.40.jpg
En een 3 weg set van Boschmann, maar dit schijnt troep te zijn
2012-02-25 15.09.10.jpg
Zelf denk ik dat met de audiosystem woofers best goede luidsprekers te bouwen zijn, maar ik heb geen idee hoe groot de kasten zouden moeten zijn, bassreflex of gesloten? Liter inhoud? En hoe kies ik een tweeter die past bij de woofer?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Laatst gewijzigd door Walt81 op di 20 mar 2012, 20:34, 3 keer totaal gewijzigd.
Walt81

Re: Eerste luidsprekerbouw met bestaande drivers

Bericht door Walt81 »

Beetje research gedaan, en heb al mijn twijfels over dit project.
Ten eerste, voor mijn audio system woofers is geen parameter lijst te vinden, alleen dat ze 100w rms zijn 4ohm en 93dB efficiency en een response hebben van 40-22.000 hz. Het gaat om de x-ion165 serie, de series daarna hebben wel een parameter lijst.
Zonder de parameters lijkt het me onmogelijk om een geschikte kast te bouwen. Een gesloten systeem is minder kritisch kwa liter inhoud toch? Hoe nauwkeurig komt dit?

Ten tweede, 1 van de tweeters is stuk van deze set, zou ik een ander merk tweeter kunnen gebruiken in combinatie met het audio system scheidings filter? Het filter heeft wel de mogelijkheid om het volume van de tweeters te regelen.

Ten derde, ervan uitgaand dat ik de perfecte kast en goede tweeters geregeld heb, zal ik dan beter geluid kunnen krijgen met dezelfde low budget versterker tov de sony speakers die ik nu gebruik?

Denk dat ik me de moeite beter kan besparen..... maar stiekem vind ik het ook wel weer leuk om iets te bouwen met de spullen die ik toch al heb liggen ;)
wouter
Ook commercieel actief

Re: Eerste luidsprekerbouw low budget en noob

Bericht door wouter »

Hoi,

Helaas is mijn ervaring met die 6,5" dat ze erg stug opgehangen zijn. Hoge resonantiefrequentie en ontworpen voor in een deur. Komt waarschijnlijk vrijwel geen laag uit, in een gesloten box verwacht ik helemaal geen bevredigend laag.

Tweeter stuk...

Alles verkopen een en budget setje bouwen, er zijn er diverse hier op het forum.

Mivoc, LBV, Mark Start....

Helaas kan ik niet anders adviseren. Ja, een TL met die 13cm MTX moet nog wel te doen zijn, maar onder de steep kost een compleet setje vrijwel niets meer dan hierbij een filter (laten) ontwerpen en een tweeter zoeken...
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Heb zelf een tijdje terug ook een stereoset gemaakt aan de hand van een 13cm composet, ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben :D
Gebruik ze nu voornamelijk in de schuur, maar moet er wel bij vertellen dat hij bij hoger vollume echt los komt en zeker prettig klinkt.

Wat wouter bedoeld met bevredigend laag is waarschijnlijk het zeer lage wat in de caraudio wordt opgevangen door de sub, maar in de home audio ook uiteraard ;).
Audio system of MTX zou voor mij DE keus zijn, Boschmann zou ik nog niet eens naar de kringloop willen brengen :P

Weet niet of je bij de AS of MTX speakers de filters bij hebt zitten, maar meeste caraudio 2weg systemen zijn rond de 3500hz gefilterd. Een tweeter die alles boven de 3500hz goed kan weergeven zou ik optie zijn om te gebruiken.

Of dit alles beter zal klinken dat de sony speakers die je momenteel gebruikt blijft een raadsel, durf daar geen serieus antwoord op te geven ;).
Als ik het op foto zo goed kan zien is de sony een bassreflex systeem, dus dat zal in vergelijking met een gesloten systeem wel meer laag weergeven over het algemeen (ruige schatting).

Wat de beste optie zou zijn om toch een beter laagweergave te krijgen ten opzichte van een gesloten systeem, is 1 van deze 2 opties:

http://mh-audio.nl/bailey_tml.asp

http://mh-audio.nl/TQWT.asp

suc6
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Welkom Walt81,

Ik deel dezelfde mening als Wouter, verkopen die hap en gewoon beginnen aan een van de lowbudget projecten die op dit forum te vinden zijn ;).
Niet zo zeer dat de 'car audio drivers' gelijk zo slecht hoeven te zijn (al vermoed ik wel dat de kwaliteit daarvan stukken minder is dan die van gewone 'huiskamer drivers').
Het grote probleem is alleen dat bij het zelf ontwerpen van een luidspreker vele aspecten komen kijken.
O.a: uitkiezen van geschikte drivers, filter ontwerpen en optimaliseren, rekening houden met de akoestiek van de kamer, plaatsing van de drivers op de baffle etc.

Daar hoef je allemaal geen rekening mee te houden met een bestaand ontwerp en je weet bij voorhand wat de totale kosten zijn.
Een LBVS is van een ander kaliber trouwens dan de Sony speaker en zal gegarandeerd beter klinken (vooral beter gebalanceerd en meer verfijnd hoog).
Walt81

Bericht door Walt81 »

Goedemorgen, ten eerste bedankt voor jullie reacties.

Ik heb bij de audio system speakers de filters nog ja, alleen moet ik daar 2 nieuwe tweeters bij hebben. De mtx set is compleet, maar de filters en tweeters zitten nu in mijn auto voor een beetje extra hoog, de woofers passen niet haha, als ik de mtx'en zou kunnen gebruiken dan kan ik de filters en tweeters wel uit de auto halen. Maar dit zijn wel ronde tweeters, niet echt geschikt voor inbouw lijkt me?

De sony speakers zijn bas reflex ja, zit een mooie diepe bas in, maar ik mis een vol midden en een knisperend hoog, en als de muziek wat vol wordt dan wordt het geluid wat rommelig en hol.

Ik heb even gekeken naar de bestaande projecten zoals de LBVS, dit is ook erg interessant moet ik zeggen, zeker in die prijsklasse, maar ik wacht er nog even mee voordat ik aan zoiets begin, de prioriteit voor goede luidsprekers in m'n hobby ruimte ligt niet heel hoog, en aangezien ik dan ook zelf filters moet maken, en daarna vast een betere versterker wil.... dan dwaal ik weer af haha.
Walt81

Bericht door Walt81 »

Ik had trouwens nog een mail gestuurd naar audio-system over gegevens over mijn Xion setje, er zijn geen parameters beschikbaar, maar als ik ze in een gesloten kast zou willen bouwen dan moet de kast 8 tot 10 liter inhoud hebben volgens audio system. Ik kan 2 tweeters bestellen en 2 luidsprekers bouwen, of zal dit niet goed gaan klinken? Mocht het niet gaan klinken dan kan ik de tweeters altijd nog gebruiken voor een LBVS ;)
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Als je de speakers, tweeters en filters heb liggen (of voor weinig die tweeters er nog bij kunt krijgen), dan kun je het altijd proberen.

In mijn onderschrift heb ik een link staan naar mijn project met een 13cm axton 2weg composet, klinken leuk voor speaker die ik toch nog had liggen. Was het bouwen iig wel waard (was in totaal nog geen 5 tientjes kwijt incl materiaal:D)

suc6
architect

Bericht door architect »

je versterker is prima, daar kun je eerst best goed mee verder

voor een geschikte luidspreker om zelf te bouwen, kun je wat onderzoek doen
vragen :
1. is hoe groot de kast mag omdat in dit direct van grote invloed is op de afmeting van de te gebruiken speakerunits en de te realiseren lage tonen.
2. nadenken over je budget
inspiratiebronnen : lautsprechershop.de / lautsprecherbau.de
3. je antwoorden hier inbrengen zodat we je zinvoller kunnen helpen
Walt81

Bericht door Walt81 »

@ eppe, ja zoiets heb ik ook in gedachten, 2 strakke zwarte kastjes, ik ben wel handig met hout dus dat moet wel lukken. Heb je nog dempingsmateriaal in de kasten zitten? Ik weet nog niet hoe ik aan tweeters moet komen, maar voor +/- 25 euro kan ik toch wel 2 tweeters bestellen lijkt me? Moet ik nog ergens op letten? Ik zie zoveel tweeters staan.... ik zou denken een tweeter is een tweeter maar zo zal het wel niet zijn ;)

@ architect, zoals ik eerder al zei, ik heb eigenlijk geen budget in gedachten, omdat andere luidsprekers niet heel belangrijk zijn, maar vind het leuk om iets te bouwen met iets wat ik toch heb liggen.
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Voor 7 euro per stuk is bij conrad wel een tweeter te bestellen, heb zelf ooit eens een DTC80SC besteld van visaton en die klinken niet verkeerd.

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=310640

Voor een paar euro de gok waard, maar zoals anderen hier aangegeven hebben is het ook een optie om direct wat anders/beters te kopen.
Walt81

Bericht door Walt81 »

Kijk dat zijn nog eens leuke prijzen, zit dan zelf te denken aan deze:
http://shop.conrad.nl/multimedia/luidsp ... 10648.html
lijken me iets makkelijker te verzinken dmv uitfrezen.

En dan 2 aansluit terminals erbij, en isolatie? Wat kan ik het beste in gesloten kasten doen, schapenwol, polyester dempwatten, noppenschuim, bitumen matten? Dan kan ik dat meteen mee bestellen.

Zo kan ik de luidsprekers bouwen voor nog geen 50 euro, vind ik de gok wel waard. In de toekomst lijkt het me leuk om de LBVS eens te gaan bouwen, maar heb ook nog een old timer en een tuin die af moeten, dus dat komt eerst.
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Die tweeter heb ik zelf ook, klinken tov de originele tweeters die ik vervangen heb een stuk rustiger. Meetwaardes kan ik niet geven, maar ze moesten toendertijd een goedkoop alternatief zijn die de juiste diameter moesten hebben. Ik vind ze iig zeer prettig klinken. Zijn een paar goedkope 3 weg speakers met 12" woofer, worden ingezet voor feestjes omdat ze best hard kunnen knallen :P
Ik had de tweeters toendertijd voor 4,99 gekocht bij conrad :D

Isolatie heb ik wel in de kist, ik heb glaswol gebruikt omdat ik dat nog had liggen (en anders wel op mijn werk mee had kunnen nemen).

suc6 met proberen :D

ps: Ik heb nog een akai 2x9 bands equalizer liggen die straks in de studiekamer de puntjes op de i moet zetten wat betreft het gehoor, dat was ook 1 van de redenen om voor een bestaand composetje te gaan in gesloten kist (voor nu uiteraard ;)).
Walt81

Bericht door Walt81 »

Luidsprekers gaan binnenkort gebouwd worden, heb nu eerst een ander probleem. Mijn kleine trouwe versterker voldoet niet meer, er zit een erg groot verschil in links en rechts, links gaat veel harder en heeft meer bas dan rechts, probleem zijn de potmeters die kraken en zijn versleten geloof ik.

Ik ga er nog wel andere potmeters in solderen, maar regel voor nu een andere versterker. Ik wil er max 100 euro aan uitgeven, en een zoektocht op marktplaats levert een heel scala aan merken en types van versterkers op, je voelt hem al aankomen.... wat zal de beste keuze zijn?
- technics sa - gx230D
- Denon PMA-500AE
- onkyo versterker retro. A - 3100
- Pioneer A-405R
- Sherwood RA - 124ITR.

Dit zijn allemaal versterkers tot 100 euro, persoonlijk lijkt me de Denon pma 500AE wel wat, maar ben benieuwd naar jullie meningen.
hrscharft

Re: Eerste luidsprekerbouw, eerst een andere versterker nodi

Bericht door hrscharft »

heb je ook al bij sony gekeken?
Met een beetje mazzel heb je een QS- of een ES-serie versterker voor jouw budget of misschien net iets meer.

Wat 'beter' is denk ik niet echt te zeggen daarvoor zul je ook zelf moeten gaan luisteren wat jouzelf het beste bevalt.

Hier nog een paar opties.

http://link.marktplaats.nl/540740050
http://link.marktplaats.nl/539218408
http://link.marktplaats.nl/540665877

Of voor iets boven je budget maar dan heb je ook wat moois in handen(of wat langer wachten staan er ook wel voor minder op).

http://link.marktplaats.nl/539716406
reddoortranscendence

Bericht door reddoortranscendence »

Kwa versterkers... kijk eens of je een Harman Kardon HK 6100. HK 6150 kunt vinden of een NAD (bijv.3020i). Zeer muzikale en verfijnde versterkertjes.
De Harman HK 6150 heb ik zelf gehad en vind deze beter klinken dan de Cyrus IIIi die ik er ook bij heb gehad.
Wat ook erg strak en als een klok klinkt is een Luxman R800, R1040/R1050 uit de jaren 70.
hrscharft

Bericht door hrscharft »

hk 6150
http://link.marktplaats.nl/534270171

en Bingo. 75 euro op mp.
Walt81

Bericht door Walt81 »

Sony kwam niet bij me op, heb eigenlijk altijd gedacht dat sony een beetje huis tuin en keuken spul was, niet dus?

Ik denk dat het de Harman Kardon 6150 wordt, heb een beetje gegoogled en las dat deze versterker de laatste goede versterker is die ze gemaakt hebben, hierna kregen (zoals zoveel andere merken) ze last van het home cinema virus, en werd alles minder.... Waar ligt dat aan? Goedkopere componenten? Of minder passie voor kwaliteit?
Vriend van me heeft zo'n bose 321 systeem, wat een dramatisch ding is dat zeg, hij is er zo trots op dat er Bose op staat, maar het is eigenlijk helemaal niks en dat voor 1000+ euro, snap niet wat mensen er in zien.

Hoe oud is de HK6150 eigenlijk? Is er geen risico met oudere versterkers dat potmeters ook slecht kunnen zijn?
reddoortranscendence

Bericht door reddoortranscendence »

De HK6150 is van begin jaren 90, daarna kwam de HK610 als opvolger. De potmeters zijn wel een zwakpunt, even goed testen bij de aankoop en vaak goed te verhelpen.

Je had toendertijd ook de HK1200 en HK1400, minimalistische uitvoeringen met alleen volume en keuze.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Walt81 schreef:
Sony kwam niet bij me op, heb eigenlijk altijd gedacht dat sony een beetje huis tuin en keuken spul was, niet dus?
Ha! kijk hier eens naar :
2k67632108cc.jpg
Sony TAN10R monoblokken, ultra zeldzaam, werden alleen op bestelling gebouwd in Japan, prijs : denk aan een leuke middenklasse auto... :lol:
hrscharft

Bericht door hrscharft »

:oops: Heilige peop.... :kwijl: :kwijl:

maar dat is mooi spul....
Tymen

Bericht door Tymen »

Versterkers maken echt niet zo heel veel verschil in geluid, dat doen je luidsprekers wel!
Ik durf bijna te zeggen dat alle goed ontworpen versterkers hetzelfde klinken (en dan heb ik het niet over buizen waar juist vervorming het doel is)
Tenminste, als je ze op gematchte niveaus laat spelen (en niet clipped). Maar er zijn vaak mensen die anders beweren. Die wil ik wel eens in een dubbelblinde test het tegendeel zien bewijzen.

Vandaag weer ervaren; mijn Luxman L-5 (1978), Classe CAP-151 (2004) en Parasound HCA-1206 (1997) klinken vrijwel identiek. Er is de laatste 25 jaar echt niet zoveel veranderd in versterkers (klasse-D daargelaten).
Mijn advies is net als bovenstaande reacties. Koop een tweedehands versterker die veel stroom kan leveren. Het merk maakt inderdaad niet zoveel uit. Je hebt er jaren plezier van en nog wat geld op de bank... om betere luidsprekers te kopen :D

Hier nog een leuke link waarin ze versterkers en bekabeling blind testen (met een verrassende uitkomst!):
http://www.matrixhifi.com/ENG_ppec.htm

The Audio Critic vind ik ook altijd leuk om te lezen:
http://theaudiocritic.com/plog/index.ph ... =1&&page=3
p_vervoort

Bericht door p_vervoort »

Klasse D versterkers, wat is daar anders aan ??
Meer vervorming ???
Ik neem aan dat klasse A het beste is, of zie ik het verkeerd ?
Ja de speakers maken het geluid, beter een simpelere versterker
en goede speakers als omgekeerd.
Mijn Vifa Basis heb ik al 20 jaar, nog steeds ok.

Peter
Walt81

Bericht door Walt81 »

Nou snap ik het even niet meer.... Heb nog het een en ander gelezen op het net, en lees toch overal dat mensen de versterker erg belangrijk vinden, en bepalend is voor goed geluid (in combinatie met goede speakers dan), kan toch haast niet zo zijn dat een versterker van 100 euro hetzelfde geluid produceert als een versterker van 1000 euro? Waarom zou je dan zoveel uitgeven aan een versterker?

Ben nog een beetje aan het kijken wat ik aan ga schaffen, die HK6150 staat 150km verderop, 300km rijden gaat me een hoop benzine kosten ;). Deze 3 staan wel dichtbij:
marktplaats

marktplaats

marktplaats
S3R

Bericht door S3R »

Die Cyrus One is wel een gok, wie garandeert dat het idd de aan/uit switch is?

Als dat wel zo is, zou ik er zeker voor gaan, maar ik ben dan ook bevooroordeeld.
De behuizing ziet er ook niet helemaal top uit, maar met een spuitbus kom je een heel eind.
Plaats reactie