forum.zelfbouwaudio.nl

Hét forum voor en door zelfbouwers.
Onderdeel van zelfbouwaudio.nl.
25 6 2008, 01:44:05
Het is wo 08 sep 2010, 3:45

[ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 09 maart 2010, 23:57  Berichttitel: ook eens info inwinnen

ik ben ook van plan zelf speakers te bouwen.
ik heb nu een setje staan van bose 2 van die melkpakjes en een passieve sub.
dit klinkt niet zoals ik wil darom mijn idee om zelf iets te bouwen wat beter klinkt.
ik had wat speakers uitgezocht op speaker en co.
weet aleen niet of het bruikbaar is om iets moois mee te maken.
iets wat het setje bose overtreft.

wat ik uitgezocht heb is allemaal van tangband.

tweeters 28-847S.
fullrange W4-655C.
2xwoofertjes W6-1139.

dit is per speaker.

en dan wil ik de fullrange gesloten laten spelen.
en de woofertjes 2 in een transmissielijn

nu wil ik eerst eens weten voor ik iets koop of dit wat kan worden.
en of dit wat diepgang heeft met deze woofertjes ik verwacht geen sublaag hoor.
ik hoop dat jullie mij wat info kunnen verschaffen

alvast bedankt

Profiel  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: wo 10 maart 2010, 0:07  Berichttitel: Re: ook eens info inwinnen
Site Admin

dit lijkt me een mooi boodschappenlijstje voor een luidspreker in de Sietse traditie: tweeter hoog aankoppelen aan de mid, 1e orde. de mid in een gesloten kastje full range laten lopen (aan de onderkant bedoel ik, voor bovenaan wel spoeltje), en de woofers in een TL erg laag inzetten, ook 1e orde

Profiel E-mail WWW  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: wo 10 maart 2010, 0:16  Berichttitel: Re: ook eens info inwinnen

termen ben ik niet zo bekend mee hoor hoog aankoppelen en zo.
ik kom uit de autohifi en dat werkt toch anders heb ik al een poosje in de gaten.
en wat bedoel je met sietse stijl.

Profiel  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: wo 10 maart 2010, 1:20  Berichttitel: Re: ook eens info inwinnen

Citaat:
ik had wat speakers uitgezocht op speaker en co.

Op de site of in de winkel? Zelf units bij elkaar uitzoeken is zinloos als je niet weet wat er bij het ontwerpen van luidsprekers komt kijken. Het is niet te doen zonder goede software en meetsystemen, en als 3-weg helemaal een pittig beginners project.

kortom; als je zelf iets wilt maken moet je eigenlijk eens gaan luisteren wat je leuk vindt in een zelfbouwzaak of een ontwerp zoeken van de Klang und Ton, Hobby Hifi (beide bij www.lautsprechershop.de), van Mivoc(.de) of voor tangband ontwerpen eens rondsnuffelen op www.oaudio.de

Veel plezier

Profiel E-mail  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: wo 10 maart 2010, 9:44  Berichttitel: Re: ook eens info inwinnen

ik weet wel wat ik wil en dat is hoofdzakelijk beter als de bose set.
en dan vooral het laag gedeelte moet beter blijft nu vindt ik te veel afwezig.
maar een laag mid hoog systeem kan niet zo vool probleem geven toch.
aleen de tweeter en de mid affilteren dat die niet te laag doorlopen en de sub fullrange laten lopen.
dat is mijn idee tenminste.
en ik weet dat ik zeker een tl wil gebruiken dit omdat ik daar in mijn auto goede resultaten mee heb behaald vindt ik.
en de mid wat eerder werd gezegt gesloten vanaf 300hz of zo en de tweeter vanaf 2000hz.
dit moet toch wel te realiseren zijn lijkt mij.
dus puur een filter voor de tweeter en mid.
of een simpel drieweg filter zal toch ook mogelijk zijn met een impedantie correctie er in verwerkt.
ik zeg maar wat hoor.
kan ook zomaar geen biet van kloppen maar darom vraag ik het ook hier even na.

Profiel  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: wo 10 maart 2010, 10:35  Berichttitel: Re: ook eens info inwinnen

kijk eerst eens goed rond in de showcase :wink:

Profiel  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: wo 10 maart 2010, 10:51  Berichttitel: Re: ook eens info inwinnen
Site Admin

wat ik bedoel met hoog aankoppelen is bij een hoge frequentie de overname van mid naar de tweeter. bij deze combo zou ik dan bv 5 of 6kHz proberen, condensator voor de tweet, spoeltje voor de mid.

Profiel E-mail WWW  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: wo 10 maart 2010, 11:03  Berichttitel: Re: ook eens info inwinnen

het lijkt mij gewoon mogelijk om met simpele handelingen het hoog en laag te scheiden zoals jij aangeeft met een spoel en een condensatortje of zo maar hoe werkt het met de impedantie van de speakers

Profiel  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: wo 10 maart 2010, 13:29  Berichttitel: Re: ook eens info inwinnen

Het zal dan hoogstwaarschijnlijk niet beter gaan klinken dan je bose systeem. ik heb meerdere beginners geprobeerd te helpen, meestal door in te laten zien wat er bij filtering komt kijken - en weet inmiddels dat de beste raad is; het afraden. Gaat gewoon niet werken

Citaat:
wat ik bedoel met hoog aankoppelen is bij een hoge frequentie de overname van mid naar de tweeter. bij deze combo zou ik dan bv 5 of 6kHz proberen, condensator voor de tweet, spoeltje voor de mid.

Waarom Henk jan mee gaat in deze simplistische benadering begrijp ik dus ook niet :shock:

Gewoon affilteren gaat voor carhifi misschien redelijk goed maar in een kastontwerp met een 3-weg gaat dat vrijwel nooit op. Daarbij zijn er fantastische ontwerpen te vinden die door ervaren ontwerpers zijn gebouwd, met een tangband is zelfs een 3-weg TL. Zoek daar maar eens naar, bijvoorbeeld bij www.oaudio.de

Succes

Profiel E-mail  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: wo 10 maart 2010, 13:54  Berichttitel: Re: ook eens info inwinnen

wouter schreef:
Waarom Henk jan mee gaat in deze simplistische benadering begrijp ik dus ook niet :shock:

Omdat het bij mij steeds goed werkt. Ik heb bij de Quadro's es zitten experimenteren met de overnamefrequentie tussen mid en hoog, van 2000 tot 8000 Hz. Kwam steeds terug op 4000Hz. Klinkt in mijn oren steeds het meest natuurgetrouw. En niet alleen in mijn oren.. :!: :D

Profiel  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: wo 10 maart 2010, 13:58  Berichttitel: Re: ook eens info inwinnen
Site Admin

sietse schreef:
wouter schreef:
Waarom Henk jan mee gaat in deze simplistische benadering begrijp ik dus ook niet
Omdat het bij mij steeds goed werkt. ....
idd. en ook bij de 3weg van PN (geheel volgens Sietse recept gemaakt) klinkt (en meet) het uitstekend.

Profiel E-mail WWW  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: wo 10 maart 2010, 14:25  Berichttitel: Re: ook eens info inwinnen

dus het is nog geen verloren zaak pfffffff.
maar hoe kom ik uiteindelijk met die 4 speakers weer op 8ohm uit.
om hem aan te kunnen sluiten op mijn versterker.
kan dit ook doormiddel van het filter of serie paralel schakelen.
dit is voor mij nog wat wazig allemaal.
en die mid hoeveel ruimte moet die hebben gesloten.
1 liter om goed te kunnen functioneren tweeter heeft geen ruimte nodig toch.
en voor die subjes als ik de berekening neem voor een tl de lengte 300 gedeeld door fs en dan door 4 is de lengte.
oppervlak begin 1,5 x sd en de mond 1 x sd gaat de tl dan netjes spelen.
of moet de tl echt gesimuleerd worden op de pc.

Profiel  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: wo 10 maart 2010, 15:07  Berichttitel: Re: ook eens info inwinnen

Sorry, als ik het niet goed begrepen heb maar is het niet zinvoller om de TS in kwestie gewoon langs een zelfbouwwinkel te laten gaan en daar eens naar diverse ontwerpen te laten luisteren?

Profiel  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: wo 10 maart 2010, 15:23  Berichttitel: Re: ook eens info inwinnen

en ik wil iets maken in de trent van dit toppic
niet exact maar lijkt op

viewtopic.php?f=15&t=3784

Profiel  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: wo 10 maart 2010, 16:01  Berichttitel: Re: ook eens info inwinnen

Kijk robnie, op de homepage vind je een bibliotheek, met artikelen die vooral bedoeld zijn om beginners enige basis kennis te verschaffen. Onderstaande link is zo iets.
http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 2&Itemid=2

Profiel  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: wo 10 maart 2010, 16:03  Berichttitel: Re: ook eens info inwinnen

En zou je beslissen een TL te bouwen....
http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 4&Itemid=2
(want met een TL kom je er wel... :wink: )

Profiel  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: wo 10 maart 2010, 16:40  Berichttitel: Re: ook eens info inwinnen

de 2 subjes komen zeker in een tl daar twijfel ik niet over.
dit omdat ik er in de auto goede ervaringen mee heb.
op dit moment speel ik met 2x10 inch in een tl in de auto en hier ben ik tevreden over.
het hoeft ook niet cht zeer hard te spelen ik heb een appartement en dus beneden mensen wonen.
daar moet ik ook wat rekening mee houden he.
dat van die tl heb ik al eens doorgelezen dat van die filters zal ik eens bekijken.
ik denk toch niet dat ik het snap hoor maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk.

Profiel  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: wo 10 maart 2010, 16:45  Berichttitel: Re: ook eens info inwinnen

Henkjan schreef:
sietse schreef:
wouter schreef:
Waarom Henk jan mee gaat in deze simplistische benadering begrijp ik dus ook niet
Omdat het bij mij steeds goed werkt. ....
idd. en ook bij de 3weg van PN (geheel volgens Sietse recept gemaakt) klinkt (en meet) het uitstekend.

Nou, wat dit nou weer is?

Normaal gesproken is iedereen het over 1 ding eens; een beginner met het plan een 3-weg te bouwen... zonder enige kennis, ervaring of apparatuur?

Als hij een standaard 3-weg filter had gevonden werd waarschijnlijk in koor geroepen: "dat gaat niet werken"

En dan zou nu scheidingsfrequenties noemen werken... :roll:

Ik denk dat met dit budget mooi spul te maken is, maar belangrijker: ik weet zeker dat er al lang mooi spul ontworpen is. En niet de drivers zijn klankbepalend, maar de ontwerpkeuzes. Zonder kennis, ervaring en apparatuur wordt dat - een goed bestaand ontwerp - onmogelijk te evenaren.

Profiel E-mail  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: wo 10 maart 2010, 16:48  Berichttitel: Re: ook eens info inwinnen

Hier een TL ontwerp Basreflex :roll: met geloof ik die woofer: http://attlid.eu/p_bellicose.html
Bij de middentoner kun je evt. een tweeter plaatsen als je dat zou willen...

Afbeelding

Profiel E-mail  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: wo 10 maart 2010, 17:00  Berichttitel: Re: ook eens info inwinnen

Een TL wil wel lukken...

Heb 2,2 meter aangehouden voor van 210 naar 140 cm2 - van 1,5 naar 1x SD

Indien je de woofer niet aan het begin van de lijn plaatst maar op 72 cm (op 1/3e in de lijn) vanaf het grote gesloten deel is de dip in de curve wat gunstiger. Flinke partij demping lustie wel :wink:

Hoe het met 2 stuks gaat is in Ajhorn niet te simuleren, maar 1 plaatsen op 1/5e en op 1/3e in de lijn is een goed gebruik.

De TL is 38,5 liter. Bij passieve filtering moet er wel een correctie plaatsvinden op de bult die ontstaat rond 100 Hz. M.a.w. een impendantie correctie is nodig voor correctie filtering, of een andere TL afstemming

Bijlage:
W6 1139 TL1.JPG
W6 1139 TL1.JPG [ 153.62 KiB | 288 keer bekeken ]

Profiel E-mail  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: wo 10 maart 2010, 20:14  Berichttitel: Re: ook eens info inwinnen

bedankt voor de moeite van het berekenen ik had self 2,14mtr gerekend maar dat is op 300m/ps.
nu is het wel mooi dat ik nu ook de plaats weet waar ik de speakers moet plaatsen ik had ze gewoon aan het begin van de line gezet.
omdat ik iet beter weet maar nu wel ha ha bedankt ga ik vanavond even meten en tekenen kijken of ik wat bruikbaars kan maken.

Profiel  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: wo 10 maart 2010, 20:41  Berichttitel: Re: ook eens info inwinnen

Let op robnie, de woof aan het begin van de line is een 1/4 line. Wat Wouter aangeeft is TQWT of zo :twisted: Kast is dan meestal iets kleiner.

@ Wouter, waarom heb je apparatuur nodig en zo?. Behalve dan gereedschap?
Ik doe het me hele leven al zonder, want dan ben ik veeeel eerder klaar. ](*,) \:D/ \:D/

Profiel  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: wo 10 maart 2010, 21:01  Berichttitel: Re: ook eens info inwinnen

Een lijn van 1,5 sd naar 1 x sd met de driver op 1/3e is gewoon een TL (en TQWT is in Ajhorn niet eens te simuleren geloof ik).

De woofer aan het begin is vrijwel niet te doen, tenzij je hem bovenop zet. Zeker met 2 woofers gaat dat eigenlijk niet.
De effecten van 15 cm na de start van de lijn zijn in Ajhorn inzichtelijk te maken.

Heb hier zwart = begin, rood = 15 cm in de lijn.

Bijlage:
W6 1139 TL2.JPG
W6 1139 TL2.JPG [ 156.46 KiB | 249 keer bekeken ]

Citaat:
@ Wouter, waarom heb je apparatuur nodig en zo?. Behalve dan gereedschap?
Ik doe het me hele leven al zonder, want dan ben ik veeeel eerder klaar

Is dit retorisch? :roll: :wink:
Ik schat zo in dat jij met je uiteindelijke luidsprekers goed wist waar je mee bezig was, wat inhoudt dat jij een box kon maken die je mooi vindt. Maar denk je dat dit dan automatisch voor iedere leek geldt? (= ook retorisch)

Profiel E-mail  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: wo 10 maart 2010, 22:05  Berichttitel: Re: ook eens info inwinnen

jongens hou het gezellig he straks weet ik helemaal niet meer wie er gelijk heeft ha ha.

Profiel  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: do 11 maart 2010, 11:28  Berichttitel: Re: ook eens info inwinnen

Nou, heeft niet echt met gelijk te maken hoor :wink:

De handleiding van Sietse is voor 1 vorm TL, waar hij goede ervaringen mee heeft.
Zelf heb ik zo ook veel TL's gebouwd die lekker klonken, maar die dip was merkbaar als gebrek aan 'slam' bij een 2-weg TL. Bij een 3-weg speelt dat minder al blijft het affilteren van een grillig verloop niet echt ideaal. Indien je alleen maar op gehoor werkt is het gewoon kiezen wat het beste klinkt, dat verloop kun je op het gehoor niet doelgericht aanpakken.

Sinds er goede simulatiesoftware is voor TL's kun je wat eenvoudiger specifiek een constructie voor een bepaalde driver ontwerpen. De driver verderop in de lijn plaatsen is vooral voor 2-weg constructies een belangrijke optie, voor een diep gefilterde 3-weg iets minder. Maar voor een 3-weg heeft een grotere tapsheid soms de voorkeur. Ik heb zelf veel gewerkt met van 2x sd naar 1x sd indien je de lijn op 1/4 van de resonantiefrequentie afstemt. Groter verloop zie je ook veel bij oudere ontwerpen. Soms hadden die ook een baskamer voor de TL begon - zie ook de handleiding van Sietse - al heeft dan niet heel veel verschil met een wat grotere tapheid in een constructie.

Wij spreken elkaar echt niet tegen, ik zou niet durven :wink:

Toch blijf ik erbij dat je ook eens zou kunnen kijken naar bijvoorbeeld de tangband TBTL (Casper heeft hem geloof ik ook gebouwd) of de LiveTime (zou je ook als TL kunnen bouwen)
Afbeelding
http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... _ct_en.htm
Afbeelding

Profiel E-mail  
Antwoord op onderwerp  

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

[ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende