forum.zelfbouwaudio.nl

Hét forum voor en door zelfbouwers.
Onderdeel van zelfbouwaudio.nl.
25 6 2008, 01:44:05
Het is vr 10 sep 2010, 19:07

[ 16 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 06 maart 2010, 2:56  Berichttitel: PC kastjes zelfbouw 3" 8w fullrange drivers

Hallo ik ben vandaag begonnen met het maken van 2 kastjes voor mijn pc speakertjes.
De drivers en versterker etc etc komen van een goedkope pc speaker setje.

Het gaat iig om 2 3" fullrange drivertjes 4 ohm en 8 watt

Deze komen in kastjes van elk ongeveer 4 liter inhoud. De drivers zaten in een gepoort kastje.

Is het handig om de zelfbouw kastjes dan ook te poorten?
En is het mogelijk om dieper te gaan met de frequentie bereik met deze luidsprekers?
De bereik van de originele kastjes zitten op 70hz tot 13khz.

Als er een basreflex poort in moet maakt de hoogte wat uit? en wat is dan een geschikte dikte van de poort?

Ik zal ook kijken of ik morgen even een foto kan plaatsen van wat ik nu heb..

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Voor aanzicht
P1030716.JPG
P1030716.JPG [ 97.59 KiB | 713 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Zij aanzicht
P1030717.JPG
P1030717.JPG [ 99.57 KiB | 713 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Dit zijn de oude kastjes. Mdf is beter dan plastic;-)
P1030718.JPG
P1030718.JPG [ 97.01 KiB | 713 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Even wat fabrieks gegevens
P1030719.JPG
P1030719.JPG [ 105.75 KiB | 713 keer bekeken ]

Laatst bijgewerkt door nxs77 op za 06 maart 2010, 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt
 Profiel E-mail WWW  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: za 06 maart 2010, 9:14  Berichttitel: Re: PC kastjes zelfbouw 3" 8w fullrange drivers

Hallo en welkom :!:

nxs77 schreef:
Hallo ik ben vandaag begonnen met het maken van 2 kastjes voor mijn pc speakertjes.
De drivers en versterker etc etc komen van een goedkope pc speaker setje.

Het gaat iig om 2 3" fullrange drivertjes 4 ohm en 8 watt

Deze komen in kastjes van elk ongeveer 4 liter inhoud. De drivers zaten in een gepoort kastje.

Is het handig om de zelfbouw kastjes dan ook te poorten?

Aanname: Als je nieuwe kasten gaat maken omdat je wilt 'oefenen', zou ik de poorten ook in de nieuwe kasten maken. Je kunt ze altijd nog dichtstoppen.

Citaat:
En is het mogelijk om dieper te gaan met de frequentie bereik met deze luidsprekers?
De bereik van de originele kastjes zitten op 70hz tot 13khz.

Aanname: De fabrikant heeft zijn/haar uiterste best gedaan (gniffel) om de luidspreker zo diep mogelijk te laten gaan, bij dit project nog niet aan gaan knutselen dus :wink:

Citaat:
Als er een basreflex poort in moet maakt de hoogte wat uit? en wat is dan een geschikte dikte van de poort?

Aanname: De positie in de kast maakt niet zo veel uit voor zo'n klein kastje. Als je de afmeting van de poort bedoelt met 'een geschikte dikte' dan adviseer ik om exact dezelfde afmetingen te hanteren als de huidige poort (diameter en lengte). Als je de dikte van het materiaal bedoelt ... da's niet zo belangrijk als het maar stevig is.

Citaat:
Ik zal ook kijken of ik morgen even een foto kan plaatsen van wat ik nu heb..

Dit is (bijna) verplicht hier op 't forum :twisted:

Thank you, Master Control.

Profiel  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: ma 08 maart 2010, 0:06  Berichttitel: Re: PC kastjes zelfbouw 3" 8w fullrange drivers

Nu zitten er 2 19mm basreflex poortjes in en het klinkt al beter...

Nog lekker mee verder kloten dus...
En eens kijken voor een super compacte stereo versterkertje dat ik erin kan maken..

Profiel E-mail WWW  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: ma 08 maart 2010, 13:09  Berichttitel: Re: PC kastjes zelfbouw 3" 8w fullrange drivers

Ik heb een versterkertje gevonden met een t-class versterker ic voor 20 euro.
Iemand een idee of het wat is?

http://cgi.ebay.nl/2-channel-mini-stereo-HI-FI-amp-amplifier-powe-supply_W0QQitemZ170452301215QQcmdZViewItemQQptZUK_AudioTVElectronics_HomeAudioHiFi_Amplifiers?hash=item27afbfb59f

Ik hoop dat de link voor iedereen werkt.
Dit versterkertje heeft dezelfde type versterker ic als die van 41hz. Een tripath 2020 ic.
Dit alles gevoed met een 12v 2A voeding die meegeleverd wordt.

Profiel E-mail WWW  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: ma 08 maart 2010, 13:16  Berichttitel: Re: PC kastjes zelfbouw 3" 8w fullrange drivers

Lijkt mij een zeer goede deal, wil daarvan ook wel eentje bestellen!

Profiel E-mail  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: ma 08 maart 2010, 14:01  Berichttitel: Re: PC kastjes zelfbouw 3" 8w fullrange drivers

Items
P.M.P.O 2X180W
R.M.S 2X20W
Input power 12v 2A DC
Input sensitivity 200mv
Input impedance 47k
Frequence response 20Hz-20kHz
Speaker impedance 4-8ohm
Minimum THD <0.05%
Signal noise to ratio >100db
RCA input 1 slot (mp3/cd available)

Maar de vermogens lijken mij niet haalbaar met een 12v 2a voeding... of wel? 2x180w????

Profiel E-mail WWW  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: ma 08 maart 2010, 14:58  Berichttitel: Re: PC kastjes zelfbouw 3" 8w fullrange drivers
Forum Sheriff

nxs77 schreef:
Maar de vermogens lijken mij niet haalbaar met een 12v 2a voeding... of wel? 2x180w????

2x 20W. In de praktijk bij 12 V x 2 A hooguit 20 Watt, gedeeld door 2 is 10 Watt per kanaal.

Vermogens waar PMPO achter staat moet je maar heel snel vergeten. Het is niet meer dan een nietszeggende marketingkreet die afkomstig is uit de autowereld, en die het ook goed blijkt te doen op de verpakking van plastic setjes bij Kijkshop en Kruidvat. O:)

Profiel  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: ma 08 maart 2010, 16:28  Berichttitel: Re: PC kastjes zelfbouw 3" 8w fullrange drivers

maar voor mijn 8watt pc speakertjes zou deze verterker het vast wel goed doen.. mischien met een stevigere voeding dat ie wel meer kan leveren?

Profiel E-mail WWW  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: ma 08 maart 2010, 16:31  Berichttitel: Re: PC kastjes zelfbouw 3" 8w fullrange drivers

Jep, tussen 3 en 5 Ah is wel beter maar dat ga jij niet gebruiken.

Die tripath (staat ook vermeld op de behuizing) is een zeer nette versterker. Deze combi heb ik nog nooit eerder gezien en is een schot in de roos. Zeker vanwege de extra bass - treble regeling. Ik heb nog zo'n printje liggen en daar moet alles dan nog bij. Deze prijs en kwaliteit is dus echt prima, en het heeft alles wat je nodig hebt.

Profiel E-mail  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: ma 08 maart 2010, 19:45  Berichttitel: Re: PC kastjes zelfbouw 3" 8w fullrange drivers

als je zoekt op mini stereo amplifier dan vind je genoeg van deze dingetjes en allemaal rond dezelfde prijs...

ik heb em al besteld. pakketje zal morgen wel verstuurd worden. Ben benieuwd iig.
Als ik em thuis heb zal ik wel laten weten hoe hij is. mischien wat foto's van wat erin zit etc etc...

Profiel E-mail WWW  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: di 09 maart 2010, 17:35  Berichttitel: Re: PC kastjes zelfbouw 3" 8w fullrange drivers

http://www.diyaudio.com/forums/class-d/ ... a2020.html
Hier is echt heel erg veel informatie te vinden over de lepai. En heel wat mensen die allerlei soorten mods hebben uitgevoerd, een met het meeste effect is de tone bypass switch, met een schakelaar de toneregeling omzeilen. Die schijnt niet helemaal lekker te werken.
Als je een paar dagen vrij hebt en de tijd neemt om te lezen, veel succes :lol:

Profiel E-mail  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: di 09 maart 2010, 23:38  Berichttitel: Re: PC kastjes zelfbouw 3" 8w fullrange drivers

Achja de toon regeling omzeilen is leuk. Ik zie wel hoe het dingetje is en wat die kan.
Tis in de eerste instantie toch voor 2 kleine speaker voor mijn pc.

Profiel E-mail WWW  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: wo 10 maart 2010, 16:53  Berichttitel: Re: PC kastjes zelfbouw 3" 8w fullrange drivers

Heb ook net zo'n lepai versterkertje besteld om eens te spelen. Ben benieuwd!

Leuk project trouwens. Ik heb vroeger precies dezelfde computerspeakers gehad.

Profiel E-mail  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: wo 10 maart 2010, 21:58  Berichttitel: Re: PC kastjes zelfbouw 3" 8w fullrange drivers

So hee, dat is echt een heel leuk versterkertje zeg. Als er nog iemand zo'n dingetje gaat bestellen en zin heeft om er voor mij ook een mee te bestellen, graag.

Profiel E-mail  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: za 20 maart 2010, 17:43  Berichttitel: Re: PC kastjes zelfbouw 3" 8w fullrange drivers

Ik heb em gisteren binnen gekregen. er hangt nu even een pioneer 400watt rms subwoofer aan. alleen met inschakelen zie ik de woofer wel even behoorlijk uitslaan. daarna rust en gewoon geluid.

Profiel E-mail WWW  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: di 11 mei 2010, 14:33  Berichttitel: Re: PC kastjes zelfbouw 3" 8w fullrange drivers

Na een defecte ta2020 ic nu een nieuwe eringezet. Hij speelt nu weer en voed een 4e orde bandpass sub. En het klinkt erg lekker. Een mooie aanvulling op het laag nu.

Profiel E-mail WWW  
Antwoord op onderwerp  

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

[ 16 berichten ]