Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Moderator: Beheerdersteam
Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Heb een aantal weken geleden mijn 3-weg luidsprekers laten modificeren door de bouwer (ander hard-wired filter, betere bedrading en andere aansluitingen achterop de kast).
Ben zeker te vreden over de verbeteringen (opener geluidsbeeld), maar ben ietwat minder tevreden met de achteruitgaang van het voelbare laag.
Niet dat ik voor een zwabberende woofer ga (strak laag gaat zeker voor rommelig laag) , maar de voelbare druk in het laag is sterk afgenomen (pulsen lijken minder weergegeven te worden)
inmiddels contact gehad met de bouwer, zijn antwoord was:
<<Ik kan 2 dingen proberen, het midden wat zachter zetten, dan hoor je weer wat meer laag.
Of, wat demping verwijderen achter de woofer, dan krijg je ook wat meer laag.>>
en
<<Ik wijzig de filtering voor het laag eigenlijk weinig bij een modificatie, maar door de verbeterde verbindingen en nieuwe condensatoren
wordt de weergave beter gecontroleerd.
Het meeste doe ik aan het mid/hoog en de binnenbekabeling, daar zit de meeste winst.>>
Maar ik vraag me af waarom hij veranderingen aan het midden wil doorvoeren ipv bij de componenten in de signaalweg naar de woofer (bv. de parallelcondensator)
Dit is overigens een foto van de componenten van het hardwired filter En dit een foto van de midtoner waar al weerstanden op aangebracht zijn door de bouwer (los van mijn bevindingen, deze zaten er niet in originele toestand!)
Ben zeker te vreden over de verbeteringen (opener geluidsbeeld), maar ben ietwat minder tevreden met de achteruitgaang van het voelbare laag.
Niet dat ik voor een zwabberende woofer ga (strak laag gaat zeker voor rommelig laag) , maar de voelbare druk in het laag is sterk afgenomen (pulsen lijken minder weergegeven te worden)
inmiddels contact gehad met de bouwer, zijn antwoord was:
<<Ik kan 2 dingen proberen, het midden wat zachter zetten, dan hoor je weer wat meer laag.
Of, wat demping verwijderen achter de woofer, dan krijg je ook wat meer laag.>>
en
<<Ik wijzig de filtering voor het laag eigenlijk weinig bij een modificatie, maar door de verbeterde verbindingen en nieuwe condensatoren
wordt de weergave beter gecontroleerd.
Het meeste doe ik aan het mid/hoog en de binnenbekabeling, daar zit de meeste winst.>>
Maar ik vraag me af waarom hij veranderingen aan het midden wil doorvoeren ipv bij de componenten in de signaalweg naar de woofer (bv. de parallelcondensator)
Dit is overigens een foto van de componenten van het hardwired filter En dit een foto van de midtoner waar al weerstanden op aangebracht zijn door de bouwer (los van mijn bevindingen, deze zaten er niet in originele toestand!)
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Om wat voor een luidsprekers gaat het hier?
Het enige wat hij aan het filter heeft gedaan in mijn ogen is aan de serie elco's van zowel de tweeter als ook de middentoner een MKT weerstand parallel gesoldeerd waardoor de totaalwaarden van de condensatoren niet meer kloppen.
Verder heeft hij de tweeter willen verzwakken met de witte weerstanden, totaal gezien heeft hij een L-pad gecreëerd van een serie weerstand van 5 ohm in serie en een 20 ohm parallel met de tweeter.
Het mooiste zou zijn om het originele filter opnieuw op te bouwen met mooie spoelen en nette MKP condensatoren van de juiste waarden.
Het enige wat hij aan het filter heeft gedaan in mijn ogen is aan de serie elco's van zowel de tweeter als ook de middentoner een MKT weerstand parallel gesoldeerd waardoor de totaalwaarden van de condensatoren niet meer kloppen.
Verder heeft hij de tweeter willen verzwakken met de witte weerstanden, totaal gezien heeft hij een L-pad gecreëerd van een serie weerstand van 5 ohm in serie en een 20 ohm parallel met de tweeter.
Het mooiste zou zijn om het originele filter opnieuw op te bouwen met mooie spoelen en nette MKP condensatoren van de juiste waarden.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Aan de spoel te zien is dat al wat ouder spul en zijn de groene Elko's nieuwe en in waarde waarschijnlijk samen met de zwarte MKT's weer zoals origineel. Een budget oplossing ipv alles MPT, werkt prima.Olaf Markus schreef:Het enige wat hij aan het filter heeft gedaan in mijn ogen is aan de serie elco's van zowel de tweeter als ook de middentoner een MKT weerstand parallel gesoldeerd waardoor de totaalwaarden van de condensatoren niet meer kloppen.
Als je laag kwijt bent is dat heel vreemd, een filtermodificatie waarbij iemand nauwelijks verschil merkt is logischer. Is het filter anders gemaakt dan kun je laag kwijt zijn, maar met nieuwe componenten hoort het midden/hoog niet ineens luider te gaan spelen.
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Vreemd dus:
Hierbij 2 extra foto's:
Helaas heb ik geen foto's van het oude filter, maar de nu gebruikte componenten zijn wel allemaal nieuw...
Hierbij 2 extra foto's:
Helaas heb ik geen foto's van het oude filter, maar de nu gebruikte componenten zijn wel allemaal nieuw...
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Ik denk inderdaad niet dat hij veel gerommeld zal hebben aan het laag.
Daar is naar mijn idee ook de minste winst te behalen.
Heb je de speakers exact hetzelfde neergezet in de woonkamer?
Daar is naar mijn idee ook de minste winst te behalen.
Heb je de speakers exact hetzelfde neergezet in de woonkamer?
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Jazeker, opstelling en rest van de set is niet veranderd.
@Coen en Wouter: vind het ook vreemd dat de druk in het laag is afgenomen.
Ik kan me voorstellen dat het eea strakker is geworden (de woofer minder staat te 'wapperen') en dat het dan lijkt alsof de balans 'omhoog' is gegaan. Maar zou je daardoor ook minder druk/punch moeten voelen??
Meten is weten natuurlijk (maar helaas heb ik het oude filter niet meer...)
@Coen en Wouter: vind het ook vreemd dat de druk in het laag is afgenomen.
Ik kan me voorstellen dat het eea strakker is geworden (de woofer minder staat te 'wapperen') en dat het dan lijkt alsof de balans 'omhoog' is gegaan. Maar zou je daardoor ook minder druk/punch moeten voelen??
Meten is weten natuurlijk (maar helaas heb ik het oude filter niet meer...)
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Staat alles nog wel in fase?
Kan je 1 van de kabels eens omdraaien om te zien of je laag terugkomt?
Kan je 1 van de kabels eens omdraaien om te zien of je laag terugkomt?
- Speakerland
- Ook commercieel actief
- Berichten: 144
- Lid geworden op: do 30 nov 2006, 15:15
- Contacteer:
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Ik zou eens kijken of er niet ergens een fout in de polariteit van de wooferaansluitingen zit.
Als alles los geweest is bestaat altijd de kans bij opnieuw aansluiten een + en - verwisseld zijn.
Testen: pak een batterij van 1,5 V, verbind de - van de batterij met de - van de ingangsterminals van de luidspreker en maak dan kort contact met de + van de batterij en de + ingang.
Als het goed is zie je dan woofer naar voren bewegen.
Doe hetzelfde bij de andere luidsprekerbox. Als daar dan de woofer naar binnen beweegt zitten de woofers verschillende gepoold met als resultaat (bijna) geen laag.
Met vriendelijke groet
Ruud Jansen
Speakerland
Als alles los geweest is bestaat altijd de kans bij opnieuw aansluiten een + en - verwisseld zijn.
Testen: pak een batterij van 1,5 V, verbind de - van de batterij met de - van de ingangsterminals van de luidspreker en maak dan kort contact met de + van de batterij en de + ingang.
Als het goed is zie je dan woofer naar voren bewegen.
Doe hetzelfde bij de andere luidsprekerbox. Als daar dan de woofer naar binnen beweegt zitten de woofers verschillende gepoold met als resultaat (bijna) geen laag.
Met vriendelijke groet
Ruud Jansen
Speakerland
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Batterijtest ga ik zeker eens uitproberen, bedankt voor de tip.
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Ik vind het er nou niet bijster professioneel uitzien, goedkope filteronderdelen, aan elkaar geplakt met het elektrische lijmpistool... 
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Wat mankeert er aan het elektrisch lijmpistool? Tijdje geleden nog eens zo'n filter in handen gehad, 15 jaar oud, alles zat nog steeds rotsvast.ray5150 schreef:Ik vind het er nou niet bijster professioneel uitzien, goedkope filteronderdelen, aan elkaar geplakt met het elektrische lijmpistool...
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Iemand suggesties over hoe meer punch/attack in het laag te krijgen?
Kan me haast niet voorstellen dat dat door het 'midden wat zachter te zetten', zoals de suggestie van de bouwer is, terugkomt.
Lijkt me niet iets alleen van frequentiegebied en klankbalans aanpassen.

Kan me haast niet voorstellen dat dat door het 'midden wat zachter te zetten', zoals de suggestie van de bouwer is, terugkomt.
Lijkt me niet iets alleen van frequentiegebied en klankbalans aanpassen.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Doe nou eerst maar die batterijtest en overtuig jezelf er ook van dat ze in fase staan. Als dat niet het geval is heft het laag van de ene speaker dat van de andere op en dan krijg je onder andere het effect dat jij beschrijft.
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Niet zozeer het lijmpistool zelf, meer het totale plaatje wat geen beste indruk op mij maakt.markbakk schreef:Wat mankeert er aan het elektrisch lijmpistool? Tijdje geleden nog eens zo'n filter in handen gehad, 15 jaar oud, alles zat nog steeds rotsvast.ray5150 schreef:Ik vind het er nou niet bijster professioneel uitzien, goedkope filteronderdelen, aan elkaar geplakt met het elektrische lijmpistool...
(draadgewonden) weerstanden die aan de magneet vast geplakt zitten. bedrading die met schilders tape aan elkaar gehangen is,
nergens een stukje krimpkous te vinden, alles houtje touwtje aan elkaar geknoopt en geplakt.
als dit "betere" bedrading is vraag ik me toch af wat hiervoor gebruikt is, telefoondraad ?
Ik bedoel, als je dit vergelijkt met de "plankjes" van Tony Gee, zijn die een toonbeeld van hoe verzorgd het er ook kan uitzien.
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
pappaleo schreef:Doe nou eerst maar die batterijtest en overtuig jezelf er ook van dat ze in fase staan. Als dat niet het geval is heft het laag van de ene speaker dat van de andere op en dan krijg je onder andere het effect dat jij beschrijft.
Ga ik zeker proberen, maar ik vroeg me af als dat niet het geval is wat ik dan zou kunnen proberen om wat meer 'punch' in het laag te krijgen (het is namelijk niet zo dat er geheel geen laag is waar te nemen)
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Heb je geen toonregeling of loudness knop op je versterker ?

- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Plaats eens een schema van vóór en ná de modificatie? Dat moet jouw leverancier toch wel hebben?
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Ik ben van mening dat een goeie versterker geen toonregeling danwel loudness bevat (dan is de bron al niet goed...)ray5150 schreef:Heb je geen toonregeling of loudness knop op je versterker ?![]()
Daar ga ik misschien wel om vragen ja, maar ik heb geen idee of hij daarmee over de brug komt (het was geen vriendendienst zogezegd)RobertD schreef:Plaats eens een schema van vóór en ná de modificatie? Dat moet jouw leverancier toch wel hebben?
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Ik ben ook serieus en vroeg alleen maar advies over 'hoe meer punch in het laag te krijgen'.ray5150 schreef:Ik wil iets lolligs schrijven, maar dat doe ik maar niet...ds23man schreef:Ik heb aan 2 " knoppen" genoeg.........![]()
![]()
dit is namelijk een serieus topic...
(en hij was zoooo leuk....)
De tip van de woofertest met batterij neem ik dan ook serieus, maar verder blijf ik in afwachting van een antwoord of het 'midden zachter zetten' een oplossing zou kunnen zijn...
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Doe de batterij test of draai nu even bij een speakers de kabels om in de terminal, dan weet je of daar je probleem zit.
Misschien heb je helemaal geen probleem met laag of mid.
Misschien heb je helemaal geen probleem met laag of mid.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Hoi Vhond.
Uiteraard ben je serieus, je hebt geïnvesteerd in je luidsprekers en niet geheel tevreden met het resultaat en dat is inderdaad een serieuze zaak.
Het is tegenwoordig echter helaas trend geworden dat er paginavullende topicvervuiling plaatsvind om te zien wie de meest flauwe grap kan maken, ik zie dit in steeds meer topics ontstaan en dat is zonde van het frorum.
Dit is iets van de laatste tijd, dat was hiervoor veel minder.
Terug naar je probleem, we hebben geen totaal overzicht van de speakers waar het om gaat, geen totaal foto's van de systemen alsook de filters. dat maakt het één en ander wat lastig te beoordelen.
De allereerste stap die je dient te nemen is inderdaad even die batterijtest uitvoeren, dat is een advies wat de heren terecht geven waaraan je niet voorbij kunt gaan om dit probleem op te sporen.
Bij mij is het gevoel ontstaan dat het originele filter een kernspoel met een lage gelijkstroom weerstand in serie met de woofer had en dat de "bouwer" hier een luchtspoel met een hogere gelijkstroom weerstand ingezet heeft, hierdoor is de woofer een fractie zachter gaan spelen, maar nog belangrijker, het karakter van de bas is veranderd, minder punch.
Nogmaals, ik heb geen totaal overzicht, een paar goede foto's maar ook een schema van het filter is nodig om een juist oordeel te treffen.
Het feit dat je over geluid van voor de ombouw en een geluid van na de ombouw spreekt betekend dat er originele filters in hebben gezeten, waar zijn die dingen nu ? ik hoop dat je ze niet weg gegooid hebt omdat aan de hand van de originele filters bepaald zou kunnen worden wat er daadwerkelijk aan de hand is.
Mogelijk dat ook het originele filter een weerstand netwerk over de tweeter heeft gehad maar dan wel met weerstanden gewoon op het printje uiteraard.
Mogelijk heeft de bouwer de waarden naar beneden aangepast omdat hij met een wat harder mid de stemmen wat meer naar buiten heeft willen laten komen om een betere "geluidsindruk" te veroorzaken met echter als gevolg dat de bas minder goed uit komt.
Is er wat veranderd aan de interne demping? zit er meer wol in of juist minder , of een andere soort na de ombouw ?
Haal de originele filters voor de dag, regel een schema via de bouwer of teken deze zelf uit, doe vooral die batterij test !! en geef ons zoveel mogelijk info en foto's van de luidsprekers.
Uiteraard ben je serieus, je hebt geïnvesteerd in je luidsprekers en niet geheel tevreden met het resultaat en dat is inderdaad een serieuze zaak.
Het is tegenwoordig echter helaas trend geworden dat er paginavullende topicvervuiling plaatsvind om te zien wie de meest flauwe grap kan maken, ik zie dit in steeds meer topics ontstaan en dat is zonde van het frorum.
Dit is iets van de laatste tijd, dat was hiervoor veel minder.
Terug naar je probleem, we hebben geen totaal overzicht van de speakers waar het om gaat, geen totaal foto's van de systemen alsook de filters. dat maakt het één en ander wat lastig te beoordelen.
De allereerste stap die je dient te nemen is inderdaad even die batterijtest uitvoeren, dat is een advies wat de heren terecht geven waaraan je niet voorbij kunt gaan om dit probleem op te sporen.
Bij mij is het gevoel ontstaan dat het originele filter een kernspoel met een lage gelijkstroom weerstand in serie met de woofer had en dat de "bouwer" hier een luchtspoel met een hogere gelijkstroom weerstand ingezet heeft, hierdoor is de woofer een fractie zachter gaan spelen, maar nog belangrijker, het karakter van de bas is veranderd, minder punch.
Nogmaals, ik heb geen totaal overzicht, een paar goede foto's maar ook een schema van het filter is nodig om een juist oordeel te treffen.
Het feit dat je over geluid van voor de ombouw en een geluid van na de ombouw spreekt betekend dat er originele filters in hebben gezeten, waar zijn die dingen nu ? ik hoop dat je ze niet weg gegooid hebt omdat aan de hand van de originele filters bepaald zou kunnen worden wat er daadwerkelijk aan de hand is.
Mogelijk dat ook het originele filter een weerstand netwerk over de tweeter heeft gehad maar dan wel met weerstanden gewoon op het printje uiteraard.
Mogelijk heeft de bouwer de waarden naar beneden aangepast omdat hij met een wat harder mid de stemmen wat meer naar buiten heeft willen laten komen om een betere "geluidsindruk" te veroorzaken met echter als gevolg dat de bas minder goed uit komt.
Is er wat veranderd aan de interne demping? zit er meer wol in of juist minder , of een andere soort na de ombouw ?
Haal de originele filters voor de dag, regel een schema via de bouwer of teken deze zelf uit, doe vooral die batterij test !! en geef ons zoveel mogelijk info en foto's van de luidsprekers.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Flauwe grappen of niet , dit topic blijft steeds in hetzelfde rondje draaien. De vraag naar merk en type beantwoordt je niet, de fasetest schiet ook niet echt op. Zijn toch twee dingen die je in 5 minuten kan. Verder heb je het over een opener geluidsbeeld. Vermoedelijk staat de tweeter nu iets harder en dat geeft ook een verminderd laag effect.
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Dat vroeg Olaf woensdag al, nu zijn we nog geen millimeter verder.Olaf Markus schreef:Om wat voor een luidsprekers gaat het hier?
Hebben is één, vrijgeven is twee...RobertD schreef:Plaats eens een schema van vóór en ná de modificatie? Dat moet jouw leverancier toch wel hebben?
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Fasetest is ok.ds23man schreef:Flauwe grappen of niet , dit topic blijft steeds in hetzelfde rondje draaien. De vraag naar merk en type beantwoordt je niet, de fasetest schiet ook niet echt op. Zijn toch twee dingen die je in 5 minuten kan. Verder heb je het over een opener geluidsbeeld. Vermoedelijk staat de tweeter nu iets harder en dat geeft ook een verminderd laag effect.
Het gaat om 3 weg speaker Hepta CR-LUX (transmissielijn) (wilde en wil niet met naam en toenaam iemand te schande maken die in mijn opinie zijn vak serieus neemt)
Oude filter heb ik niet meer (ligt bij de bouwer in de prullenbak)
Schema heb ik niet (ga ik misschien nog wel naar vragen). Begrijp dat aan de hand daarvan betere uitspraken te doen zijn, maar weet niet of ik ik die 'zomaar' krijg. Daarbij wil ik eerst zelf beter beslagen ten ijs komen voordat het een heen en weer gemail wordt. Daarbij heeft hij aangeboden om terug te komen. (met de oplossing de midtoner wat 'zachter te zetten'). Ik snap dat dat de makkelijkste oplossing is aangezien de rest behoorlijk vastgelijmd zit, maar of dat de oplossing biedt die ik wens???
