Single Ended PCL86 versterker.
Moderator: Beheerdersteam
Single Ended PCL86 versterker.
Dit schema komt uit een oude Philips-TV, waar nl3prc me een tijdje geleden op wees:
Ik heb diverse verhalen over single-ended versterkers gelezen, in o.a. de AudioSpecials van Elektor en die zouden bij lage vermogens beter klinken dan balans-trappen.
Omdat je normaal toch niet boven één Watt uitkomt, zie mijn onderschrift, lijkt het me een leuk en vooral goedkoop ontwerp.
Ik wil een standaard Block printtrafo gebruiken, zoals al eerder besproken in o.a. http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=16488 en http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=16679.
Wat me opvalt in het schema is dat ze de triode instellen met de roosterstroom van kennelijk ca. 0,2 uA, dat wou ik maar niet doen omdat 3M3 nogal kan ruizen.
De eindtrap kan met de Block-trafo beter op 200V met een instelstroom van ca. 40 mA, deze levert dan ca. 2W5 in klasse-A volgens mijn simulaties.
De 3de harmonische vervorming is gering, er is wel wat 2de harmonische, maar dat is volgens mij het "geheim": je kan een instrument rustig een octaaf hoger spelen, maar niet 1,5 octaaf want dat klinkt lelijk.
Een balans-trap compenseert wel de 2de harmonische, maar de derde krijg je er bijna niet uit!
Ik vraag me af wat R985 doet, is die voor het opstarten of is deze er voor bromcompensatie?
Erg handig is de tegenkoppeling via een trafo-wikkeling aan de hete kant, de TV hangt aan het lichtnet!, je pikt dan de niet-lineariteit van de trafo op.
De Block-uitgangstrafo is goedgekeurd voor het lichtnet, en met een goedgekeurde ingangstrafo (bijv. een goedkoop lichtorgeltrafo'tje) kan de versterker direct uit het lichtnet gevoed worden met een simpele schakelende voeding, maar je kan natuurlijk ook voedingstrafo's gebruiken.
Maar voordat ik het ding ga bouwen, zijn er nog dingen waar ik op moet letten?
Omdat je normaal toch niet boven één Watt uitkomt, zie mijn onderschrift, lijkt het me een leuk en vooral goedkoop ontwerp.
Ik wil een standaard Block printtrafo gebruiken, zoals al eerder besproken in o.a. http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=16488 en http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=16679.
Wat me opvalt in het schema is dat ze de triode instellen met de roosterstroom van kennelijk ca. 0,2 uA, dat wou ik maar niet doen omdat 3M3 nogal kan ruizen.
De eindtrap kan met de Block-trafo beter op 200V met een instelstroom van ca. 40 mA, deze levert dan ca. 2W5 in klasse-A volgens mijn simulaties.
De 3de harmonische vervorming is gering, er is wel wat 2de harmonische, maar dat is volgens mij het "geheim": je kan een instrument rustig een octaaf hoger spelen, maar niet 1,5 octaaf want dat klinkt lelijk.
Een balans-trap compenseert wel de 2de harmonische, maar de derde krijg je er bijna niet uit!
Ik vraag me af wat R985 doet, is die voor het opstarten of is deze er voor bromcompensatie?
Erg handig is de tegenkoppeling via een trafo-wikkeling aan de hete kant, de TV hangt aan het lichtnet!, je pikt dan de niet-lineariteit van de trafo op.
De Block-uitgangstrafo is goedgekeurd voor het lichtnet, en met een goedgekeurde ingangstrafo (bijv. een goedkoop lichtorgeltrafo'tje) kan de versterker direct uit het lichtnet gevoed worden met een simpele schakelende voeding, maar je kan natuurlijk ook voedingstrafo's gebruiken.
Maar voordat ik het ding ga bouwen, zijn er nog dingen waar ik op moet letten?
Re: Single Ended PCL86 versterker.
Even kijken of je levensverzerkering nog bij de tijd is ?mtb schreef:Maar voordat ik het ding ga bouwen, zijn er nog dingen waar ik op moet letten?
Re: Single Ended PCL86 versterker.
Ben bang dat het niet zal gaa zo
,een nettrafo is voor wisselstroom niet met gelijkstroom voormagnetisatie
Gaat wel bij een balans uitgang waar de gelijkstromen tegen elkaar in lopen.Of seriebalans met evt. serie-C.
Die R986 levert extra stroom door de katodeweerstand.Kan die kleiner voor eenzelfde neg.roosterspanning.
Zonder die R986 zou R987 niet 180 maar 220ohm zijn.Blijft een rare manier
,Philips doet het in een AG9016 niet zo vreemd.Kan ook met ECL86 als je de kathodeweerstand aanpast (en de koppel-C niet zo belachelijk klein laat).
Anne
Gaat wel bij een balans uitgang waar de gelijkstromen tegen elkaar in lopen.Of seriebalans met evt. serie-C.
Die R986 levert extra stroom door de katodeweerstand.Kan die kleiner voor eenzelfde neg.roosterspanning.
Zonder die R986 zou R987 niet 180 maar 220ohm zijn.Blijft een rare manier
Anne
Re: Single Ended PCL86 versterker.
Bij een klein versterkertrapje als een stereo PCL86 zou ik al helemaal niet aarzelen om een gewone voedingstrafo in te zetten. Elke trafo uit een buizenradio sloopchassis kan zo'n beetje het vermogen leveren Op het forum http://www.gloeidraad.nl verwisselen die dingen voor 5 tot 10 euro van eigenaar. Moet je alleen nog 14 volt maken van 6.3 voor de gloeispanning, maar dat is niet zo'n heksentoer.
Re: Single Ended PCL86 versterker.
Als je dan meteen een ECL86 pakt dan is dit dus niet nodigMoet je alleen nog 14 volt maken van 6.3 voor de gloeispanning.
En voor de spanningen van de amp waar MTB mee komt hier het volledige schema K8 van meneertje philips
Hou er ook even rekeing mee dat de netspanning in die tijd 220V was en geen 230V
Re: Single Ended PCL86 versterker.
+1Pcdg schreef:Bij een klein versterkertrapje als een stereo PCL86 zou ik al helemaal niet aarzelen om een gewone voedingstrafo in te zetten. Elke trafo uit een buizenradio sloopchassis kan zo'n beetje het vermogen leveren Op het forum http://www.gloeidraad.nl verwisselen die dingen voor 5 tot 10 euro van eigenaar. Moet je alleen nog 14 volt maken van 6.3 voor de gloeispanning, maar dat is niet zo'n heksentoer.
Re: Single Ended PCL86 versterker.
Ik gebruik een 14VA-trafo en ga er van uit dat die dan net in de verzadiging zit, je hebt dan 14VA/230V=60mA verzadigingsstroom, met een piekstroom van maal wortel-twee = 85mAt, met een DC-instelling van 40mA heb je dus +/- 40mA ruimte en dat is genoeg voor ca. 2W uitgangsvermogen.Ah!buis schreef:Ben bang dat het niet zal gaa zo,een nettrafo is voor wisselstroom niet met gelijkstroom voormagnetisatie.
Maar ik ben bang dat deze berekening een beetje kort door de bocht is, er zijn andere formules en simulaties mogelijk en die komen ongunstiger uit en verder vind ik 2W toch een beetje weinig.
Met een tweede buis (van ca. €5) erbij kan ik een balanstrap maken die ruim 10W levert.
@Pcdg: ik wou geen dump-onderdelen gebruiken, maar goed verkrijgbare van Conrad bijv.
Re: Single Ended PCL86 versterker.
Toch lijkt het me geen overbodige luxe om een UGT met een luchtspeet te gebruiken om toch sterke vervormingen die niet prettig klinken te voorkomen.
Re: Single Ended PCL86 versterker.
Leuk om het schema van de K8 weer eens te zien.
We hebben ook zo'n ding gehad en ik kan me herinneren dat de print onder de kleurverschilbuizen na een paar jaar bijna verkoold was.
Ik ben in 1977 bij Philips Nijmegen afgestudeerd op een RGB-eindtrap-IC, wat er overigens pas 20 jaar later kwam, want het kon toen eigenlijk niet.
We hebben ook zo'n ding gehad en ik kan me herinneren dat de print onder de kleurverschilbuizen na een paar jaar bijna verkoold was.
Ik ben in 1977 bij Philips Nijmegen afgestudeerd op een RGB-eindtrap-IC, wat er overigens pas 20 jaar later kwam, want het kon toen eigenlijk niet.
Re: Single Ended PCL86 versterker.
Ik heb er ook een paar gehad en vooral onder de PCL86 werdt het print zwart en gingen de baantjes los zitten
Re: Single Ended PCL86 versterker.
Zat de PCL86 rechtsboven (van voren gezien), want ik kan me vergissen?
Re: Single Ended PCL86 versterker.
Als je aan de achterkant staat zit de video amp buis rechts en het geluid links
http://www.marcelstvmuseum.com/photoalbum16.html
http://www.marcelstvmuseum.com/photoalbum16.html
Re: Single Ended PCL86 versterker.
Dit zou 'm dan moeten worden:
De trafo's zorgen voor de verplichte galvanische scheiding, zodat de schakeling eventueel direct, met een geschikte ongescheiden (schakelende) voeding, uit het net gevoed kan worden.
Ik zal 'm natuurlijk eerst uittesten met lab-voedingen!
Hij is ontworpen als balanstrap, maar als je een buis weg laat, kan ie ook single-ended gebruikt worden, zoals genoemd in het begin van dit topic.
Met P1 kan je de balans tussen de eindtrappen instellen en met P2 de grootte van de instelstroom, die je op J2 kan meten.
Op J3 sluit je via een schakelaar de luidspreker aan, met de secundaire wikkelingen parallel of in serie.
Door het ingangs(lichtorgel)trafo'tje is de ingangsimpedantie vrij laag-ohmig (ca. 600 ohm) om nog een behoorlijke openloop bandbreedte te krijgen, maar dat mag geen bezwaar zijn voor een goede voorversterker of de koptelefoonuitgang van bijv. een computer of MP3 speler.
Het lijkt me een leuk puur ontwerp (zonder halfgeleiders!) om mee te experimenteren en ik zal er ook wel even mee zoet zijn om alles na te meten bij verschillende instellingen.
Zijn er nog dingen die ik wellicht over het hoofd heb gezien?, dan hoor ik dat graag.
Ik zal 'm natuurlijk eerst uittesten met lab-voedingen!
Hij is ontworpen als balanstrap, maar als je een buis weg laat, kan ie ook single-ended gebruikt worden, zoals genoemd in het begin van dit topic.
Met P1 kan je de balans tussen de eindtrappen instellen en met P2 de grootte van de instelstroom, die je op J2 kan meten.
Op J3 sluit je via een schakelaar de luidspreker aan, met de secundaire wikkelingen parallel of in serie.
Door het ingangs(lichtorgel)trafo'tje is de ingangsimpedantie vrij laag-ohmig (ca. 600 ohm) om nog een behoorlijke openloop bandbreedte te krijgen, maar dat mag geen bezwaar zijn voor een goede voorversterker of de koptelefoonuitgang van bijv. een computer of MP3 speler.
Het lijkt me een leuk puur ontwerp (zonder halfgeleiders!) om mee te experimenteren en ik zal er ook wel even mee zoet zijn om alles na te meten bij verschillende instellingen.
Zijn er nog dingen die ik wellicht over het hoofd heb gezien?, dan hoor ik dat graag.
Re: Single Ended PCL86 versterker.
Ik ben benieuwd naar je simulatie in LTSpice
Of doe je daar niet aan?
Of doe je daar niet aan?
Re: Single Ended PCL86 versterker.
Zou best 's kunnen gaan zo.Vermoedelijk de plus van de triodes ontkoppelen ipv zo aan dezelfde + als de eindtrap.
Die arme C2 is zo wel kortgesloten
.
Anne
Die arme C2 is zo wel kortgesloten
Anne
Re: Single Ended PCL86 versterker.
De ontkoppeling tussen voor- en eindtrap zou niet nodig mogen zijn met een stevige voeding, maar ik zal kijken of ik het op de print kwijt kan, moet dan wel met een flinke elco.
C2 is een tekenfoutje, bedankt, hoort natuurlijk over de -13V.
C2 is een tekenfoutje, bedankt, hoort natuurlijk over de -13V.
Re: Single Ended PCL86 versterker.
Ben je dan niet bang dat eventuele signalen die mogenlijk via de UGT op de voeding wordt gezet dan je triodes gaat sturen met gevolg dat de boel gaat oscilleren.
En zo groot is een 47µF 450 volt nou ook weer niet rond 22MM hoogte 25MM snapin 10mm
En zo groot is een 47µF 450 volt nou ook weer niet rond 22MM hoogte 25MM snapin 10mm
Re: Single Ended PCL86 versterker.
Ik ga 10k ohm en 10uF ontkoppeling gebruiken, want je weet maar nooit, maar zal het ook zonder proberen.
Re: Single Ended PCL86 versterker.
Ik heb inmiddels onderstaande schakeling gebouwd:
De print is bedoeld voor een balanstrap maar ik wou toch eerst een single-ended uitvoering proberen:
De buis zit aan de soldeerzijde en TR1 aan de componentenkant over wat weerstanden heen.
Ik heb 'm nagemeten zonder TR2, met het ingangssignaal direct op R11.
Alle instellingen zijn goed behalve de kathode-stroom van de pentode, die loopt mee met de anode-spanning en is ca. 20mA tot 55mA onafhankelijk de roosterspanning op pen8.
Hij oscilleert niet, in ieder geval niet onder 40MHz, want verder gaat mijn scoop niet.
De triode doet het goed, er staat voldoende spanning op pen8, maar de pentode doet niet veel.
Nu ik dit aan het schrijven ben, besef ik dat een slecht contact op pen3 het wel eens zou kunnen zijn, ik heb de contacten van de buisvoet iets uitgebogen, anders kreeg ik de buis er niet in, ik zal het morgen controleren.
Maar graag ook andere suggesties?
Ik heb 'm nagemeten zonder TR2, met het ingangssignaal direct op R11.
Alle instellingen zijn goed behalve de kathode-stroom van de pentode, die loopt mee met de anode-spanning en is ca. 20mA tot 55mA onafhankelijk de roosterspanning op pen8.
Hij oscilleert niet, in ieder geval niet onder 40MHz, want verder gaat mijn scoop niet.
De triode doet het goed, er staat voldoende spanning op pen8, maar de pentode doet niet veel.
Nu ik dit aan het schrijven ben, besef ik dat een slecht contact op pen3 het wel eens zou kunnen zijn, ik heb de contacten van de buisvoet iets uitgebogen, anders kreeg ik de buis er niet in, ik zal het morgen controleren.
Maar graag ook andere suggesties?
Re: Single Ended PCL86 versterker.
Als je de anodespanning samen met Vg2 verandert krijg je idd nogal een verschil in stroom.Met Vg2 een vaste waarde mag Va heel wat veranderen zonder dat de stroom dat ook doet,penthodes hebben een hoge Ri,dwz de IaVa grafiek loopt nogal horizontaal.Door de -Vg1 vast te nemen verergert het verschijnsel.Met een Rk voor dat doel geeft minder stroom vanzelf ook minder -Vg1 zodat de stroom dan minder vlug zakt.
Anne
Anne
Re: Single Ended PCL86 versterker.
Ik heb de buisvoetveertjes wat teruggebogen, maar dat maakt niet uit, de buis hoeft er zelfs niet helemaal in zodat ik direct op de buispennen kan meten en alle spanningen kloppen!
Ik heb een andere buis geprobeerd maar die geeft helemaal geen kathode-stroom en de eerste nu ook niet meer!
Ik zet eerst de gloeispanning/stroom aan met een labvoeding en die kloppen, daarna draai met een variac de anode-spanning op totdat er wat spanning over R18 (kathode-stroom) staat/stond, dat lijkt me toch een veilige methode?
Met de gloei erop staat er ook meteen ca. -7V op g1 voordat ie warm is, zou die daar niet tegen kunnen?
Het zijn wel buizen van Conrad uit Polen, ik zal eens op Marktplaats zoeken naar originele Philips.
Ik bedenk me nu ook, dat ik R16 voor het gemak (printlayout) niet direct in serie met g1 heb gezet, dat zal ik eens veranderen.
Ik heb een andere buis geprobeerd maar die geeft helemaal geen kathode-stroom en de eerste nu ook niet meer!
Ik zet eerst de gloeispanning/stroom aan met een labvoeding en die kloppen, daarna draai met een variac de anode-spanning op totdat er wat spanning over R18 (kathode-stroom) staat/stond, dat lijkt me toch een veilige methode?
Met de gloei erop staat er ook meteen ca. -7V op g1 voordat ie warm is, zou die daar niet tegen kunnen?
Het zijn wel buizen van Conrad uit Polen, ik zal eens op Marktplaats zoeken naar originele Philips.
Ik bedenk me nu ook, dat ik R16 voor het gemak (printlayout) niet direct in serie met g1 heb gezet, dat zal ik eens veranderen.
Re: Single Ended PCL86 versterker.
Een paar volt negatief op g1 kan helemaal geen kwaad.
Het doel van stopweerstanden (voorkomen van HFosc)wordt het best bereikt met ze zo dicht mogelijk bij de buisaansluiting te zetten.Dat er meer dan een zit hindert niet.R17 zit mooi dichtbij,maar R16 kon beter.Hoewel kan best zo.
Dat 'r ineens helemaal geen stroom meer loopt lijkt me stug.Zal toch wel iets los zitten of zo.Gloeit de buis wel?
Anne
Het doel van stopweerstanden (voorkomen van HFosc)wordt het best bereikt met ze zo dicht mogelijk bij de buisaansluiting te zetten.Dat er meer dan een zit hindert niet.R17 zit mooi dichtbij,maar R16 kon beter.Hoewel kan best zo.
Dat 'r ineens helemaal geen stroom meer loopt lijkt me stug.Zal toch wel iets los zitten of zo.Gloeit de buis wel?
Anne
Re: Single Ended PCL86 versterker.
Kun je gewoon bij radio Twenthe halen...mtb schreef:Het zijn wel buizen van Conrad uit Polen, ik zal eens op Marktplaats zoeken naar originele Philips.
Re: Single Ended PCL86 versterker.
Bij deze note ook nog even deze.
Hier hebben ze het zelfs over een 14,5 Volt gloei.
Hier hebben ze het zelfs over een 14,5 Volt gloei.
