TDA7293 Mono printje
Moderator: Beheerdersteam
TDA7293 Mono printje
Zouden een aantal van de goeroes hier een blik op mijn printje willen werpen en mij misschien kunnen vertellen of dit gaat werken zo?
Excuses voor de teksten die nogal door elkaar staan maar heb nog niet ontdekt hoe die te verschuiven.
Excuses voor de teksten die nogal door elkaar staan maar heb nog niet ontdekt hoe die te verschuiven.
Re: TDA7293 Mono printje
Hij was er al bijna, kijk maar naar C8. Verder wat tips;
Gebruik montagegaten (holes- mount-holes, 3.2 mm)
Gebruik connectors ipv soldeerverbindingen (zoek op; screw of neem steek verbindingen uit con-rib)
Gebruik montagegaten (holes- mount-holes, 3.2 mm)
Gebruik connectors ipv soldeerverbindingen (zoek op; screw of neem steek verbindingen uit con-rib)
Re: TDA7293 Mono printje
Dat spoor tussen die poten van de elco rechtsboven, is ook niet echt je-van-het.
Zelfmaken, of China ?
Zelfmaken, of China ?
Re: TDA7293 Mono printje
Zelf maken....
Als ik naar china was gegaan had ik immers ook wel voor twee lagen gekozen. En vind het zelf etsen ook nog wel leuk om te doen ook
Als ik naar china was gegaan had ik immers ook wel voor twee lagen gekozen. En vind het zelf etsen ook nog wel leuk om te doen ook
Re: TDA7293 Mono printje
Ok, we gaan verder;
Zit je elco bij de bootstrap wel goed? Volgens mij zit die verkeerd om. (ik heb niet heel uitgebreid in de specsheet zitten bladeren om te kijken of de polariteit uitmaakt moet ik bekennen)
Een zobeltje aan je LS uitgang kan geen kwaad (10R en 100nF bijvoobeeld)
En dan even met een frisse blik naar je layout kijken;
Ten eerste, beter goed gejat dan slecht bedacht. Als je een layout vindt die je als inspiratie kan gebruiken, gewoon doen natuurlijk.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/84370
Ik zou voor de signaalaarde geen ground-pour gebruiken.
De 0 van de uitgang spiegelen tov je V- lijn, zodat hij in je power-aarde ligt
R3 draaien zodat C5 niet zo onhandig hoeft te zitten
C3 naar de andere kant van C1 verplaatsen zodat je een scheiding maakt tussen je signaalaarde en "diversen"
Als je denkt dat je een betere verbinding kan maken met een draadbrugje, gewoon doen. Ik vond het in eerste instantie ook lelijk om die dingen te gebruiken, maar het is in 90% van de gevallen een meer directe en betere verbinding dan tussen allemaal pootjes door krioelen.
Wat is de bron van je TDA library? Ik heb het idee dat de locatie van de pinnen niet klopt. Als je zelf ook twijfelt kun je natuurlijk je ontwerp 1:1 printen en kijken of je TDA past op de pads.
En nogmaals, zeker voor een prototype is het fijn om een verbinding los te kunnen maken. Dus voor signaal-in een schroefterminal. Voor je voeding-in 3 steekverbindingen en voor je LS output eventueel ook 2 steekverbindingen. Ook voor een prototype is het fijn/verstandig om in de hoeken bevestigingsgaten te plaatsen. Je kan de print dan even op pootjes zetten waardoor niet alle contacten over je werkblad glijden. Als ik aan het klussen bent ligt er wel het een en ander aan soldeer, afgeknipte pootjes en ander geleidend materiaal.
Zit je elco bij de bootstrap wel goed? Volgens mij zit die verkeerd om. (ik heb niet heel uitgebreid in de specsheet zitten bladeren om te kijken of de polariteit uitmaakt moet ik bekennen)
Een zobeltje aan je LS uitgang kan geen kwaad (10R en 100nF bijvoobeeld)
En dan even met een frisse blik naar je layout kijken;
Ten eerste, beter goed gejat dan slecht bedacht. Als je een layout vindt die je als inspiratie kan gebruiken, gewoon doen natuurlijk.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/84370
Ik zou voor de signaalaarde geen ground-pour gebruiken.
De 0 van de uitgang spiegelen tov je V- lijn, zodat hij in je power-aarde ligt
R3 draaien zodat C5 niet zo onhandig hoeft te zitten
C3 naar de andere kant van C1 verplaatsen zodat je een scheiding maakt tussen je signaalaarde en "diversen"
Als je denkt dat je een betere verbinding kan maken met een draadbrugje, gewoon doen. Ik vond het in eerste instantie ook lelijk om die dingen te gebruiken, maar het is in 90% van de gevallen een meer directe en betere verbinding dan tussen allemaal pootjes door krioelen.
Wat is de bron van je TDA library? Ik heb het idee dat de locatie van de pinnen niet klopt. Als je zelf ook twijfelt kun je natuurlijk je ontwerp 1:1 printen en kijken of je TDA past op de pads.
En nogmaals, zeker voor een prototype is het fijn om een verbinding los te kunnen maken. Dus voor signaal-in een schroefterminal. Voor je voeding-in 3 steekverbindingen en voor je LS output eventueel ook 2 steekverbindingen. Ook voor een prototype is het fijn/verstandig om in de hoeken bevestigingsgaten te plaatsen. Je kan de print dan even op pootjes zetten waardoor niet alle contacten over je werkblad glijden. Als ik aan het klussen bent ligt er wel het een en ander aan soldeer, afgeknipte pootjes en ander geleidend materiaal.
Re: TDA7293 Mono printje
wat bedoel je met onhandig? Vanwege dat spoortje dat er tussendoorloopt?R3 draaien zodat C5 niet zo onhandig hoeft te zitten
Dit was na lang puzzelen de enige optie om aan een brugje te ontkomen.
Bedoel je daarmee de Out gnd naar de andere kant van het V- spoor leggen?De 0 van de uitgang spiegelen tov je V- lijn, zodat hij in je power-aarde ligt
Deze kan ik echt even niet volgen excuses... Naar de andere kant verplaatsen??C3 naar de andere kant van C1 verplaatsen zodat je een scheiding maakt tussen je signaalaarde en "diversen"
TDA past prima, beeld vertekend nogal denk ik doordat ik voor de 'grote' elco's een paar genomen heb met een VEEL te kleine footprint.Wat is de bron van je TDA library? Ik heb het idee dat de locatie van de pinnen niet klopt. Als je zelf ook twijfelt kun je natuurlijk je ontwerp 1:1 printen en kijken of je TDA past op de pads.
Heb nog wel een paar mooie 5600 uFjes liggen hier ergens in de la. die moeten daar maar komen.
Re: TDA7293 Mono printje
Zou je anders je Eagle files willen uploaden?
File-save as
Desktop
Dan heb je enkel de sch en brd file (anders ook alle tussendoor-saves)
Ff zippen
File-save as
Desktop
Dan heb je enkel de sch en brd file (anders ook alle tussendoor-saves)
Ff zippen
Re: TDA7293 Mono printje
sure
overigens exuses voor de rommelige schema's looks waren even ondergeschikt aan de werking er van.
overigens exuses voor de rommelige schema's looks waren even ondergeschikt aan de werking er van.
- Bijlagen
-
- tda 7293.rar
- (68.67 KiB) 66 keer gedownload
Re: TDA7293 Mono printje
Ideaal is het nog lang niet, maar ik denk wel dat deze opzet wat beter is. Oordeel zelf. Vind je het niks, even goede vrienden
.
Het verschil is dat ik een duidelijk verschil heb gemaakt tussen de signal_gnd en niet-signal_gnd. Uit gemak heb ik gewoon wat draadbrugjes gebruikt. Boren moet je met through-hole componenten toch
Het verschil is dat ik een duidelijk verschil heb gemaakt tussen de signal_gnd en niet-signal_gnd. Uit gemak heb ik gewoon wat draadbrugjes gebruikt. Boren moet je met through-hole componenten toch
- Bijlagen
-
- Desktop.zip
- (62.15 KiB) 59 keer gedownload
Re: TDA7293 Mono printje
Eventueel nog een weerstand(10 ohm) opnemen in de gnd. track van de ingang naar gnd. tussen de elco's.
Re: TDA7293 Mono printje
@SupeR : Je hebt draadbruggen gebruikt ! hel en verdoemenis zullen jouw deel zijn ! 
Re: TDA7293 Mono printje
Heb ik in mijn versterker ook toegepast. Waarom het bij mij hielp kan ik zo 123 niet beredeneren, maar het werkte inderdaad wel goed.cool schreef:Eventueel nog een weerstand(10 ohm) opnemen in de gnd. track van de ingang naar gnd. tussen de elco's.
Ik denk dat dat wel losloopt. Ik had er voorheen ook een hekel aan en zag het als een tekortkoming als je die nodig had. Maarja, zodra een draadbrug de beste/kortste verbinding kan maken, waarom niet..ray5150 schreef:@SupeR : Je hebt draadbruggen gebruikt ! hel en verdoemenis zullen jouw deel zijn !
Ray, wat vind jij van de layout die ik heb gemaakt? Jij heb "aardig wat" ervaring met deze materie.
Re: TDA7293 Mono printje
De draadbrug boven de 22k R zit links los en ook die links ervan...
De 10R weerstand voorkomt soms een aardlus is mijn ervaring.
De 10R weerstand voorkomt soms een aardlus is mijn ervaring.
Re: TDA7293 Mono printje
Die zitten niet los. Er loopt een blauw baantje onder de rode draadbrug. Mijn ervaring is dat dat makkelijker soldeert dan een via op/in een relatief dun baantje te plaatsen.cool schreef:De draadbrug boven de 22k R zit links los en ook die links ervan...
De 10R weerstand voorkomt soms een aardlus is mijn ervaring.
Re: TDA7293 Mono printje
Ik denk persoonlijk dat bovenstaande layout al een aardig uitgangspunt kan zijn om te bepalen of het IC en het schema naar wens presteert. De dimensies zijn rond de 55*75 mm uit mijn hoofd, gemaakt met deze fotoprint in gedachte;
http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=5117
Als je er in de breedte een paar mm vanaf snoept kun je dus een twee kanalen op een 10*7.5cm print bakken.
http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=5117
Als je er in de breedte een paar mm vanaf snoept kun je dus een twee kanalen op een 10*7.5cm print bakken.
Re: TDA7293 Mono printje
Resultaat tot nu toe,
Heb er alleen even spanning op gehad om te kijken of er niets spontaan plofte.
Chip zit nog niet vast gesoldeerd, ik heb positieve en negatieve spanning op de juiste pads alleen zit er ongeveer een volt verschil in,
dit kan ook aan de voeding gelegen hebben waarmee ik gestest heb. Binnenkort nog even met een andere voeding testen en kijken of het dan gelijk blijft. Als dit het geval is kan de chip er op en kunnen we gaan kijken of er muziek uit komt.
Hieronder een paar foto's van het resultaat Mede met DANK aan Super.
Owja nog 1 vraagje aan jullie: denken jullie dat ik met dat koelblokje weg ga komen?
Heb er alleen even spanning op gehad om te kijken of er niets spontaan plofte.
Chip zit nog niet vast gesoldeerd, ik heb positieve en negatieve spanning op de juiste pads alleen zit er ongeveer een volt verschil in,
dit kan ook aan de voeding gelegen hebben waarmee ik gestest heb. Binnenkort nog even met een andere voeding testen en kijken of het dan gelijk blijft. Als dit het geval is kan de chip er op en kunnen we gaan kijken of er muziek uit komt.
Hieronder een paar foto's van het resultaat Mede met DANK aan Super.
Owja nog 1 vraagje aan jullie: denken jullie dat ik met dat koelblokje weg ga komen?
Re: TDA7293 Mono printje
Volt verschil zou ik mij niet zo druk om maken. Onbelast kunnen de spanningen wat uit elkaar lopen.
Re: TDA7293 Mono printje
Arme, zielige, printkroonsteen....mag hij eindelijk eens gaan doen waarvoor hij gemaakt is...word hij eerst doormidden gehakt...
Dan had je beter nog het gaatje kunnen opboren en er een stuk draad op kunnen solderen.
Het was dus eigenlijk de bedoeling om er als deze op te zetten :
http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=8202
Maar het hangt ook van de belasting af, ga je de versterker regelmatig op z'n max draaien, dan is wat anders dan altijd op achtergrond volume.
En anders zet je de fan er ook bij...
Dan had je beter nog het gaatje kunnen opboren en er een stuk draad op kunnen solderen.
Het was dus eigenlijk de bedoeling om er als deze op te zetten :
http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=8202
Da's vast een processorkoeler geweest. die stoken ook een hele hoop warmte weg.hrscharft schreef:
Owja nog 1 vraagje aan jullie: denken jullie dat ik met dat koelblokje weg ga komen?
Maar het hangt ook van de belasting af, ga je de versterker regelmatig op z'n max draaien, dan is wat anders dan altijd op achtergrond volume.
En anders zet je de fan er ook bij...
Re: TDA7293 Mono printje
Jup weet dat eigenlijk die fastons bedoeld waren, maar ja die lagen niet int bakje.
hele printje is bestukt met restjes die nog in e bakjes lage. Printkroon was een drievoudige maar middelste was stuk dus daarom maar in twee geknipt
Voor wat betreft koeler was idd een athlonkoelertje en die athlons kunnen er idd wat van wat betreft warmte. Ik ga het maar gewoon proberen Het hele geval is bedoeld voor een subje bij de pc dus zal wel wat mee vallen kwa gevraagd vermogen.
hele printje is bestukt met restjes die nog in e bakjes lage. Printkroon was een drievoudige maar middelste was stuk dus daarom maar in twee geknipt
Voor wat betreft koeler was idd een athlonkoelertje en die athlons kunnen er idd wat van wat betreft warmte. Ik ga het maar gewoon proberen Het hele geval is bedoeld voor een subje bij de pc dus zal wel wat mee vallen kwa gevraagd vermogen.
Re: TDA7293 Mono printje
Passen de weerstanden en de diode niet of had je niet de goede waarde in huis?
Re: TDA7293 Mono printje
Meestal verzamel ik eerst de onderdelen, en ga dan pas tekenen.
Dan kan ik de layout aanpassen aan eventuele afwijikingen, zo past het bijna altijd..
Dan kan ik de layout aanpassen aan eventuele afwijikingen, zo past het bijna altijd..
Re: TDA7293 Mono printje
Had de goede waarde niet dus moest er een paar aan elkaar knopen 
@ Ray,
Dat is idd ook e juiste werkwijze hoor maar ik zag van de week dat chippie voor een zoveelste keer in een bakkie liggen en dacht van nu ga ik er ook eens iets mee doen ook, Plus zo komen de restjes ja op een leuke manier op
@ Ray,
Dat is idd ook e juiste werkwijze hoor maar ik zag van de week dat chippie voor een zoveelste keer in een bakkie liggen en dacht van nu ga ik er ook eens iets mee doen ook, Plus zo komen de restjes ja op een leuke manier op
Re: TDA7293 Mono printje
Haha, herkenbaar. Ik heb hier nog 2 complete opgebouwde trapjes liggen met dat ic.hrscharft schreef:Had de goede waarde niet dus moest er een paar aan elkaar knopen
@ Ray,
Dat is idd ook e juiste werkwijze hoor maar ik zag van de week dat chippie voor een zoveelste keer in een bakkie liggen en dacht van nu ga ik er ook eens iets mee doen ook
Gr. Mischa
