copycat eindversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

copycat eindversterker

Bericht door maikbike »

Werderom Mr Tube zijn ontwerp.
Per toeval een 1kva trafo weten te bemachtigen voor weinig, dus helaas geen monoblokken voor mij, maar een eindbak van formaat.
Elco's 15.000uF tweedehands gesprokkeld, dus tot nu toe alles redelijk budget kunnen doen.
De bedoeling is om de smartmains van SuperR weer in te gaan zetten.
mijn voorversterker zal dan als master gaan werken, en de eindbak als slave.
Zodoende kan met de knop op de voorversterker beide apparaten worden in en-uitgeschakeld.

Printjes binnen gekregen:
DSCN7079.JPG
en al wat kunnen solderen.
DSCN7082.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: copycat eindversterker

Bericht door ray5150 »

Welkom bij de club van Zware Jongens. :mrgreen:
Beloof me alsjeblieft dat je niet die mooie elko's ondersteboven in de kast gaat lijmen, en aan elkaar gaat knopen met VD draad ?
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: copycat eindversterker

Bericht door maikbike »

Ik ben van plan een alu klemblok te maken voor de elko's.
Wat mag vd draad zijn :?:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: copycat eindversterker

Bericht door ray5150 »

Vd draad is een afkorting voor vinyldraad, wat in de muur verwerkt zit :
57207.jpg
57207.jpg (13.15 KiB) 1388 keer bekeken
Waarom zet je de elko's niet op stel van dit soort printen :

http://www.ebay.com/itm/1PCS-Capacitor- ... 2c6881e376

staat toch veel mooier ?
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: copycat eindversterker

Bericht door maikbike »

Mischien ga ik idd een printje gebruiken.
Ik moet eerst in psu designer kijken wat ik kan, wil en ga gebruiken :mrgreen:
Geen vd draad, beloofd :wink:
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: copycat eindversterker

Bericht door Mr Tube »

Dat gaat goed!

de voeding al zowat kompleet, houd er rekening mee dat dat printje op ebay voor een symmetrische voeding is bedoeld.
Deze versterker draait op een enkele spanning van 50 a 60V, je kunt mooi de twee secundaire wikkelingen voor elk kanaal apart gebruiken.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: copycat eindversterker

Bericht door SuperR »

Wordt dit dan het 1e of 2e exemplaar?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 6&start=50
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: copycat eindversterker

Bericht door Mr Tube »

ray5150 schreef:
Welkom bij de club van Zware Jongens. :mrgreen:
Beloof me alsjeblieft dat je niet die mooie elko's ondersteboven in de kast gaat lijmen, en aan elkaar gaat knopen met VD draad ?
Je bedoelt zoals in de Duson versterkers?
dat is inderdaad een ramp, alles slopen voordat je ergens bij kan.

2e exemplaar dus.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: copycat eindversterker

Bericht door ray5150 »

Ik weet niet, heb nog nooit een Duson van binnen gezien, is meen ik wel behoorlijk prijzig ?
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: copycat eindversterker

Bericht door Mr Tube »

Hier de PA100 van Duson welke ik verschillende malen gerepareerd of gemodificeerd heb.
PA100 02.jpg
om ergens bij te kunnen moet echt alles eruit en niets met connectors, grote ergenis is het stuk VD draad welke tussen de eindtrappen loopt en de voedingsnul moet voorstellen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: copycat eindversterker

Bericht door ray5150 »

Dat is inderdaad een hele krappe boel, lijkt mijn Pass Labs Aleph wel... :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: copycat eindversterker

Bericht door ray5150 »

Dat is inderdaad een hele krappe boel, lijkt mijn Pass Labs Aleph wel... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: copycat eindversterker

Bericht door Zweitse »

Heb je er twee Ray :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: copycat eindversterker

Bericht door ray5150 »

Hoezo, Zweitse ?
Ik heb wel ook nog een JLH staan, ook niet echt een zee van ruimte over... :mrgreen:
Bijlagen
IMG_0224.JPG
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: copycat eindversterker

Bericht door maikbike »

Vandaag de koellichamen binnen gekregen :rock: waarschijnlijk de duurste onderdelen van de versterker :roll:
De lichamen gaan onderdeel vormen van de kast zoals te zien op de foto's.

Ondanks dat ik in gedachte alles ruim bemeten had, blijkt het toch weer puzzelen worden met componenten.
Ik heb 2 situaties in gedachten, en ik vroeg me af welke het meest (on)gunstig is i.v.m. strooiveld van de trafo.

Situatie 1: trafo op zijn gat. aluminium plaat voor een " tweede verdieping" erboven, met daarop de elco's.
DSCN7084.JPG
Situaties 2: trafo op zijn kant. de elco's komen er achter te staan.
DSCN7085.JPG
de printjes komen uiteraard op de lichamen zelf, en ik heb verder nog een smartmains te plaatsen, voor de rest hoeven er geen noemenswaardige dingen in de kast.
Dus situatie 1 komt wat fabricatie het beste uit, en blijft alles overzichtelijk en toegankelijk.
Laatst gewijzigd door maikbike op ma 15 jul 2013, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: copycat eindversterker

Bericht door ray5150 »

Waarom doe je niet hetzelfde als ik met de Pass Labs Aleph ?
Dus de voor-en-achterkant met lange bouten en afstandsbussen monteren.

Levert je een hoop ruimte en extra convectie op.
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: copycat eindversterker

Bericht door maikbike »

ik kom wat inhoud betreft wel uit, alleen het oppervlakte is wat krap,hoogte zat. :|
de bodem en top-plaat ga ik, na de vakantie, watersnijden t.b.v. convectie.

het idee is bruikbaar, maar ik denk het zonder bussen ook te moeten kunnen redden. :D
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: copycat eindversterker

Bericht door Zweitse »

maikbike schreef:
Vandaag de koellichamen binnen gekregen :rock: waarschijnlijk de duurste onderdelen van de versterker :roll:
Welk type koellichaam is dat als ik vragen mag.
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: copycat eindversterker

Bericht door maikbike »

Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: copycat eindversterker

Bericht door Mr Tube »

Ik vind de montage achter de frontplaat (tweede foto) de meest elegante, zo zit het in mijn Threshold versterker ook.

groeten uit Oezbekistan
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: copycat eindversterker

Bericht door maikbike »

De afgelopen tijd was het mij veel te warm om te klusssen.
Vandaag was/is het aangenamer, en ben ik verder gegaan met de behuizing.
Er moet nog genoeg gebeuren, zo zijn er nog geen voetjes etc.etc. maar het begin is er :)
DSCN7088.JPG
DSCN7087.JPG
Ik ben toch bang dat ik Mr Tube teleur ga stellen, ik heb mijn zinnen gezet op een dubbele bodem om onderin de trafo kwijt te kunnen.
Aan de frontplaat bevestigen betekent voor mij meer werk.

Ik heb wel nog een vraag:
Moet ik een mannetje XLR op de eindbak zetten, of een vrouwtje ?
Ik zie bij zelfbouwers met hun pre amp/dac nogal wisselende dingen.
Het lijkt mij het handigste om mijn dac te voorzien van een mannetje, en deze eindversterker van een vrouwtje ?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: copycat eindversterker

Bericht door ray5150 »

Ingang = vrouwtje
Uitgang = mannetje
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: copycat eindversterker

Bericht door Mr Tube »

ray5150 schreef:
Ingang = vrouwtje
Uitgang = mannetje
Dat is logisch he!
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: copycat eindversterker

Bericht door maikbike »

http://www.ebay.com/itm/30A-Bridge-Rect ... 2c6efbbacf

lijkt mij geschikt als gelijkrichter ?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: copycat eindversterker

Bericht door ray5150 »

In principe wel, ja, alhoewel ik de prijs behoorlijk fors vind.
(Ter vergelijking, dat soort diode's kosten rond een euro per stuk.)
Plaats reactie