copycat eindversterker
Moderator: Beheerdersteam
copycat eindversterker
Werderom Mr Tube zijn ontwerp.
Per toeval een 1kva trafo weten te bemachtigen voor weinig, dus helaas geen monoblokken voor mij, maar een eindbak van formaat.
Elco's 15.000uF tweedehands gesprokkeld, dus tot nu toe alles redelijk budget kunnen doen.
De bedoeling is om de smartmains van SuperR weer in te gaan zetten.
mijn voorversterker zal dan als master gaan werken, en de eindbak als slave.
Zodoende kan met de knop op de voorversterker beide apparaten worden in en-uitgeschakeld.
Printjes binnen gekregen: en al wat kunnen solderen.
Per toeval een 1kva trafo weten te bemachtigen voor weinig, dus helaas geen monoblokken voor mij, maar een eindbak van formaat.
Elco's 15.000uF tweedehands gesprokkeld, dus tot nu toe alles redelijk budget kunnen doen.
De bedoeling is om de smartmains van SuperR weer in te gaan zetten.
mijn voorversterker zal dan als master gaan werken, en de eindbak als slave.
Zodoende kan met de knop op de voorversterker beide apparaten worden in en-uitgeschakeld.
Printjes binnen gekregen: en al wat kunnen solderen.
Re: copycat eindversterker
Welkom bij de club van Zware Jongens.
Beloof me alsjeblieft dat je niet die mooie elko's ondersteboven in de kast gaat lijmen, en aan elkaar gaat knopen met VD draad ?
Beloof me alsjeblieft dat je niet die mooie elko's ondersteboven in de kast gaat lijmen, en aan elkaar gaat knopen met VD draad ?
Re: copycat eindversterker
Ik ben van plan een alu klemblok te maken voor de elko's.
Wat mag vd draad zijn
Wat mag vd draad zijn
Re: copycat eindversterker
Vd draad is een afkorting voor vinyldraad, wat in de muur verwerkt zit :
Waarom zet je de elko's niet op stel van dit soort printen :
http://www.ebay.com/itm/1PCS-Capacitor- ... 2c6881e376
staat toch veel mooier ?
Waarom zet je de elko's niet op stel van dit soort printen :
http://www.ebay.com/itm/1PCS-Capacitor- ... 2c6881e376
staat toch veel mooier ?
Re: copycat eindversterker
Mischien ga ik idd een printje gebruiken.
Ik moet eerst in psu designer kijken wat ik kan, wil en ga gebruiken
Geen vd draad, beloofd
Ik moet eerst in psu designer kijken wat ik kan, wil en ga gebruiken
Geen vd draad, beloofd
Re: copycat eindversterker
Dat gaat goed!
de voeding al zowat kompleet, houd er rekening mee dat dat printje op ebay voor een symmetrische voeding is bedoeld.
Deze versterker draait op een enkele spanning van 50 a 60V, je kunt mooi de twee secundaire wikkelingen voor elk kanaal apart gebruiken.
de voeding al zowat kompleet, houd er rekening mee dat dat printje op ebay voor een symmetrische voeding is bedoeld.
Deze versterker draait op een enkele spanning van 50 a 60V, je kunt mooi de twee secundaire wikkelingen voor elk kanaal apart gebruiken.
Re: copycat eindversterker
Wordt dit dan het 1e of 2e exemplaar?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 6&start=50
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 6&start=50
Re: copycat eindversterker
Je bedoelt zoals in de Duson versterkers?ray5150 schreef:Welkom bij de club van Zware Jongens.![]()
Beloof me alsjeblieft dat je niet die mooie elko's ondersteboven in de kast gaat lijmen, en aan elkaar gaat knopen met VD draad ?
dat is inderdaad een ramp, alles slopen voordat je ergens bij kan.
2e exemplaar dus.
Re: copycat eindversterker
Ik weet niet, heb nog nooit een Duson van binnen gezien, is meen ik wel behoorlijk prijzig ?
Re: copycat eindversterker
Hier de PA100 van Duson welke ik verschillende malen gerepareerd of gemodificeerd heb.
om ergens bij te kunnen moet echt alles eruit en niets met connectors, grote ergenis is het stuk VD draad welke tussen de eindtrappen loopt en de voedingsnul moet voorstellen.
Re: copycat eindversterker
Dat is inderdaad een hele krappe boel, lijkt mijn Pass Labs Aleph wel... 
Re: copycat eindversterker
Dat is inderdaad een hele krappe boel, lijkt mijn Pass Labs Aleph wel... 
Re: copycat eindversterker
Hoezo, Zweitse ?
Ik heb wel ook nog een JLH staan, ook niet echt een zee van ruimte over...
Ik heb wel ook nog een JLH staan, ook niet echt een zee van ruimte over...
Re: copycat eindversterker
Vandaag de koellichamen binnen gekregen
waarschijnlijk de duurste onderdelen van de versterker
De lichamen gaan onderdeel vormen van de kast zoals te zien op de foto's.
Ondanks dat ik in gedachte alles ruim bemeten had, blijkt het toch weer puzzelen worden met componenten.
Ik heb 2 situaties in gedachten, en ik vroeg me af welke het meest (on)gunstig is i.v.m. strooiveld van de trafo.
Situatie 1: trafo op zijn gat. aluminium plaat voor een " tweede verdieping" erboven, met daarop de elco's. Situaties 2: trafo op zijn kant. de elco's komen er achter te staan. de printjes komen uiteraard op de lichamen zelf, en ik heb verder nog een smartmains te plaatsen, voor de rest hoeven er geen noemenswaardige dingen in de kast.
Dus situatie 1 komt wat fabricatie het beste uit, en blijft alles overzichtelijk en toegankelijk.
De lichamen gaan onderdeel vormen van de kast zoals te zien op de foto's.
Ondanks dat ik in gedachte alles ruim bemeten had, blijkt het toch weer puzzelen worden met componenten.
Ik heb 2 situaties in gedachten, en ik vroeg me af welke het meest (on)gunstig is i.v.m. strooiveld van de trafo.
Situatie 1: trafo op zijn gat. aluminium plaat voor een " tweede verdieping" erboven, met daarop de elco's. Situaties 2: trafo op zijn kant. de elco's komen er achter te staan. de printjes komen uiteraard op de lichamen zelf, en ik heb verder nog een smartmains te plaatsen, voor de rest hoeven er geen noemenswaardige dingen in de kast.
Dus situatie 1 komt wat fabricatie het beste uit, en blijft alles overzichtelijk en toegankelijk.
Laatst gewijzigd door maikbike op ma 15 jul 2013, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: copycat eindversterker
Waarom doe je niet hetzelfde als ik met de Pass Labs Aleph ?
Dus de voor-en-achterkant met lange bouten en afstandsbussen monteren.
Levert je een hoop ruimte en extra convectie op.
Dus de voor-en-achterkant met lange bouten en afstandsbussen monteren.
Levert je een hoop ruimte en extra convectie op.
Re: copycat eindversterker
ik kom wat inhoud betreft wel uit, alleen het oppervlakte is wat krap,hoogte zat.
de bodem en top-plaat ga ik, na de vakantie, watersnijden t.b.v. convectie.
het idee is bruikbaar, maar ik denk het zonder bussen ook te moeten kunnen redden.
de bodem en top-plaat ga ik, na de vakantie, watersnijden t.b.v. convectie.
het idee is bruikbaar, maar ik denk het zonder bussen ook te moeten kunnen redden.
Re: copycat eindversterker
Welk type koellichaam is dat als ik vragen mag.maikbike schreef:Vandaag de koellichamen binnen gekregenwaarschijnlijk de duurste onderdelen van de versterker
![]()
Re: copycat eindversterker
Ik vind de montage achter de frontplaat (tweede foto) de meest elegante, zo zit het in mijn Threshold versterker ook.
groeten uit Oezbekistan
groeten uit Oezbekistan
Re: copycat eindversterker
De afgelopen tijd was het mij veel te warm om te klusssen.
Vandaag was/is het aangenamer, en ben ik verder gegaan met de behuizing.
Er moet nog genoeg gebeuren, zo zijn er nog geen voetjes etc.etc. maar het begin is er
Ik ben toch bang dat ik Mr Tube teleur ga stellen, ik heb mijn zinnen gezet op een dubbele bodem om onderin de trafo kwijt te kunnen.
Aan de frontplaat bevestigen betekent voor mij meer werk.
Ik heb wel nog een vraag:
Moet ik een mannetje XLR op de eindbak zetten, of een vrouwtje ?
Ik zie bij zelfbouwers met hun pre amp/dac nogal wisselende dingen.
Het lijkt mij het handigste om mijn dac te voorzien van een mannetje, en deze eindversterker van een vrouwtje ?
Vandaag was/is het aangenamer, en ben ik verder gegaan met de behuizing.
Er moet nog genoeg gebeuren, zo zijn er nog geen voetjes etc.etc. maar het begin is er
Ik ben toch bang dat ik Mr Tube teleur ga stellen, ik heb mijn zinnen gezet op een dubbele bodem om onderin de trafo kwijt te kunnen.
Aan de frontplaat bevestigen betekent voor mij meer werk.
Ik heb wel nog een vraag:
Moet ik een mannetje XLR op de eindbak zetten, of een vrouwtje ?
Ik zie bij zelfbouwers met hun pre amp/dac nogal wisselende dingen.
Het lijkt mij het handigste om mijn dac te voorzien van een mannetje, en deze eindversterker van een vrouwtje ?
Re: copycat eindversterker
Dat is logisch he!ray5150 schreef:Ingang = vrouwtje
Uitgang = mannetje
Re: copycat eindversterker
In principe wel, ja, alhoewel ik de prijs behoorlijk fors vind.
(Ter vergelijking, dat soort diode's kosten rond een euro per stuk.)
(Ter vergelijking, dat soort diode's kosten rond een euro per stuk.)
