lange termijn project ALEPH 30
Moderator: Beheerdersteam
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
lange termijn project ALEPH 30
de kogel is door de kerk, a.s. luisterdag in Breda ga ik deze http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=20276 2 bordjes overnemen van meanman.
het wordt een lange termijn project ivm de kosten die toch niet gering worden.
ook moet er nog een voorversterker oid gebouwd worden, hierbij zat ik te denken aan de nelson pass B1 buffer, hierover meer in een apart topic.
toch vandaag een redelijke meevaller gehad, via mijn werk aan 2 mooie koel profielen weten te komen voor nop, komen van een bedrijf wat gsm installaties monteert en aan recycling hiervan doet, de profielen zijn lxbxh 30x21x8 cm en de dikte van de montage plaat is 16mm.
lijkt mij zwaar genoeg voor deze versterker ik kom op het www alleen verschillende schema's tegen waarbij vooral het voedings-schema nogal verschild.
het wordt een lange termijn project ivm de kosten die toch niet gering worden.
ook moet er nog een voorversterker oid gebouwd worden, hierbij zat ik te denken aan de nelson pass B1 buffer, hierover meer in een apart topic.
toch vandaag een redelijke meevaller gehad, via mijn werk aan 2 mooie koel profielen weten te komen voor nop, komen van een bedrijf wat gsm installaties monteert en aan recycling hiervan doet, de profielen zijn lxbxh 30x21x8 cm en de dikte van de montage plaat is 16mm.
lijkt mij zwaar genoeg voor deze versterker ik kom op het www alleen verschillende schema's tegen waarbij vooral het voedings-schema nogal verschild.
Re: lange termijn project ALEPH 30
Dat zijn een stel mooie koelblokken, daar is een mooi kastje mee te bouwen.sander1238 schreef:Toch vandaag een redelijke meevaller gehad, via mijn werk aan 2 mooie koel profielen weten te komen voor nop, komen van een bedrijf wat gsm installaties monteert en aan recycling hiervan doet, de profielen zijn lxbxh 30x21x8 cm en de dikte van de montage plaat is 16mm.
lijkt mij zwaar genoeg voor deze versterker
Re: lange termijn project ALEPH 30
Bij mijn weten is dit het originele schema :sander1238 schreef:ik kom op het www alleen verschillende schema's tegen waarbij vooral het voedings-schema nogal verschild.
bron : http://www.zen183332.zen.co.uk/Aleph/aleph30.htm
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: lange termijn project ALEPH 30
ik ga het door ray aangedragen schema als leidraad gebruiken, op de site http://www.zen183332.zen.co.uk/Aleph/aleph30.htm staat ook het schema van de aleph 3 uit 1994, deze heeft maar liefst 120.000uf per kanaal in de voeding.
volgens het aleph 30 schema uit 2000 zou dat 60.000uf per kanaal zijn.
en laat ik deze nu net voor weinig kunnen aankomen.
volgens het aleph 30 schema uit 2000 zou dat 60.000uf per kanaal zijn.
en laat ik deze nu net voor weinig kunnen aankomen.
Laatst gewijzigd door sander1238 op vr 16 mei 2014, 0:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: lange termijn project ALEPH 30
lees ik het schema goed als ik zeg dat dit de hele voeding is?
als ik ga zoeken op het www kom ik verschillende aleph 30 versterkers tegen die gelijkrichten met de MB3510 brugcel http://pdf.datasheetcatalog.com/datashe ... PC3506.pdf
zal een prima ding zijn (welke ik ook nog heb liggen) maar is er een betere oplossing?
kan iemand mij vertellen hoe zwaar de trafo moet zijn die ik hiervoor nodig heb
als ik ga zoeken op het www kom ik verschillende aleph 30 versterkers tegen die gelijkrichten met de MB3510 brugcel http://pdf.datasheetcatalog.com/datashe ... PC3506.pdf
zal een prima ding zijn (welke ik ook nog heb liggen) maar is er een betere oplossing?
kan iemand mij vertellen hoe zwaar de trafo moet zijn die ik hiervoor nodig heb
Re: lange termijn project ALEPH 30
Ik zie dat twee kanalen samen 200 Watt verbruiken, bij een voedinspanning van 24 VDC symmetrisch is dat rond de 2 Ampere per kanaal.
Dan ga ik ervan uit dat je een transformator moet hebben van rond de 500 VA, 2 x 17 VAC.
Dan ga ik ervan uit dat je een transformator moet hebben van rond de 500 VA, 2 x 17 VAC.
Re: lange termijn project ALEPH 30
Dan zijn er ook aardig wat elco's benodigd.minimaal 4, volgens mij.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: lange termijn project ALEPH 30
is het dit wat jij bedoeld loek?cool schreef:Ik zou per spanning een brugcel nemen.
ray5150 schreef:Dan zijn er ook aardig wat elco's benodigd.minimaal 4, volgens mij.
even verder gezocht, dit zul je bedoelen ray
maar wat is nu beter??
Re: lange termijn project ALEPH 30
in principe de laatste.
Een dual mono constructie kan ook, dan heeft ieder kanaal zijn eigen transformator, brugcel, en afvlak-elco's.
Je kunt het zo gek maken als jezelf wilt, de portemonee is vaak de beperking.
en de ruimte in de kast, niet te vergeten.
Een dual mono constructie kan ook, dan heeft ieder kanaal zijn eigen transformator, brugcel, en afvlak-elco's.
Je kunt het zo gek maken als jezelf wilt, de portemonee is vaak de beperking.
Re: lange termijn project ALEPH 30
Over voedingen voor eindversterkers heeft mr tube een tijdje terug het volgende geschreven :
Met dien verstande dat dit een klasse A versterker betreft, en bovenstaande over klasse AB versterkers gaat.
Bron : http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 2#p1648582Mr Tube schreef:Veel belangrijker dan dempingsfactor is de voeding! als je zelf een versterker bouwt zorg dan vor ruim bemeten trafo's en Elco's. Ik ga er altijd vanuit dat de versterker continu het vermogen in 4 Ohm moet kunnen leveren, meestal gaat men van 8 Ohm uit en dan mis je controle bij moeilijke luidsprekers.
Als voorbeeld ga ik uit van een versterker van 2x 100W in 8 Ohm, in zo´n geval bereken ik de voeding op 2x 200W in 4 Ohm en een rendement van 66% waarbij ik dan 2x 300VA kies voor de trafo´s of een trafo van 600VA (500VA mag ook). Als zelfbouwer win je op dit punt al omdat een fabrikant er meestal lichtere trafo´s inzet en soms een mager afvlakking, gewoon elk kanaal met 2x 22000uF afvlakken is het beste.
Kijk voor de gein eens bij de specs van de Accuphase P7000, een braaf versterkertje van 2x 125W in 8 Ohm. De fabrikant heeft hier een voeding ingebouwd die het vermogen ook in 2 Ohm speakers aan kan en dat betekent dan 2x 500W! de voeding in deze versterker is dan ook zo´n 2KW. Wat ik hiermee wil aangeven is dat je niet altijd in vermogen moet zoeken maar dat het vooral belangrijk is dat de versterker onder alle omstandigheden voldoende stroom kan leveren, liever een 70W versterker met voldoende stroomreserve dan een 125W versterker die het maar net aankan in 8 Ohm.
Met dien verstande dat dit een klasse A versterker betreft, en bovenstaande over klasse AB versterkers gaat.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: lange termijn project ALEPH 30
heb het artikel van mr tube gelezen, dan kan ik concluderen dat ik met 120000uf per kanaal wel goed zit.
ray, heb jij die 500va die je adviseert ook op dezelfde manier berekend, met overcapaciteit bedoel ik
het verschil tussen 500va en 625va is bij amplimo maar 20 euro.
ray, heb jij die 500va die je adviseert ook op dezelfde manier berekend, met overcapaciteit bedoel ik
het verschil tussen 500va en 625va is bij amplimo maar 20 euro.
Re: lange termijn project ALEPH 30
Min of meer wel, ja.
In dit schema staat 400VA aangeven : http://www.zen183332.zen.co.uk/Aleph/Aleph30.pdf
Alleen is 400VA niet zo makkelijk te krijgen, vaak zit je op 300 of 500. vandaar dat ik 500 aangaf.
Als je zelf opnieuw wikkelen aandurft heb je aan een trafo van Bart een koopje :
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=18591
In dit schema staat 400VA aangeven : http://www.zen183332.zen.co.uk/Aleph/Aleph30.pdf
Alleen is 400VA niet zo makkelijk te krijgen, vaak zit je op 300 of 500. vandaar dat ik 500 aangaf.
Als je zelf opnieuw wikkelen aandurft heb je aan een trafo van Bart een koopje :
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=18591
Re: lange termijn project ALEPH 30
Ik bedoel jou schema Sander. Maar inderdaad is gescheiden voeding per kanaal het mooiste. Kost wel ruimte....
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: lange termijn project ALEPH 30
en dat is het voordeel van zelfbouw, gewoon 10cm breder makencool schreef:Kost wel ruimte....
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: lange termijn project ALEPH 30
en dan bedoel je de 500va 2x60vac en 2x17 vac, dan de 2x60vac afwikkelen tot 2x17vac zodat dit kan. maar hou ik dan in afgewikkelde toestand nog steeds 500va over, heb ooit wel eens begrepen dat dit dan minder werd?ray5150 schreef:Als je zelf opnieuw wikkelen aandurft heb je aan een trafo van Bart een koopje :
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=18591
Re: lange termijn project ALEPH 30
Bekend schema...
dat echter wel bedoeld is voor twee aparte trafo's, maar dat terzijde.
Ja, die trafo bedoelde ik. die twee 17 VAC wikkelingen die er al opzitten zijn zeer waarschijnlijk te dun in diameter, en kunnen vervallen.
Wat je ook wel kan doen is 4 aparte secundaire wikkelingen maken, en twee per kanaal pakken.
Maar word misschien iets te moeilijk qua uitvoering ? zo heb ik het ook gedaan bij mijn JLH versterker.
Ook een mogelijkheid is deze : http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=12457
Zelfde verhaal in feite. misschien makkelijker voor jou met afhalen dan in Rijswijk.
Ter vergelijking, een originele Amplimo 500 VA kost 102 euro.
http://www.ringkerntrafo.nl/shop/ringke ... 3cYH3mKDmQ
Die is misschien nog wel beter voor jouw doeleinden om dat er secundair dikker draad is gebruikt dan bij die van Bart.
Dat het door de trafo (maximaal te leveren) vermogen minder word lijkt me erg stug.
Dat word namelijk bepaald door de afmetingen van de kern, en de draad doorsnede.
Beiden blijven gelijk. alleen de verhouding tussen spanning en stroom verschuift wat aan de secundaire zijde.
Kijk maar naar die Amplimo trafo's. hoge spanning, lage stroom. ga je voor een lagere spanning, dan zal de stroom stijgen. maar het maximale vermogen blijft altijd gelijk. snap je ?
Ja, die trafo bedoelde ik. die twee 17 VAC wikkelingen die er al opzitten zijn zeer waarschijnlijk te dun in diameter, en kunnen vervallen.
Wat je ook wel kan doen is 4 aparte secundaire wikkelingen maken, en twee per kanaal pakken.
Maar word misschien iets te moeilijk qua uitvoering ? zo heb ik het ook gedaan bij mijn JLH versterker.
Ook een mogelijkheid is deze : http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=12457
Zelfde verhaal in feite. misschien makkelijker voor jou met afhalen dan in Rijswijk.
Ter vergelijking, een originele Amplimo 500 VA kost 102 euro.
http://www.ringkerntrafo.nl/shop/ringke ... 3cYH3mKDmQ
Die is misschien nog wel beter voor jouw doeleinden om dat er secundair dikker draad is gebruikt dan bij die van Bart.
Dat het door de trafo (maximaal te leveren) vermogen minder word lijkt me erg stug.
Dat word namelijk bepaald door de afmetingen van de kern, en de draad doorsnede.
Beiden blijven gelijk. alleen de verhouding tussen spanning en stroom verschuift wat aan de secundaire zijde.
Kijk maar naar die Amplimo trafo's. hoge spanning, lage stroom. ga je voor een lagere spanning, dan zal de stroom stijgen. maar het maximale vermogen blijft altijd gelijk. snap je ?
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: lange termijn project ALEPH 30
Duidelijke uitleg ray...
Aangezien dat de koeling en elco zeer voordelig uitpakken denk ik dat de trafo tzt een nieuwe word.
Heb ik precies wat ik wil.
Was het een bekend schema?
Valt niet mee om voor info door 75 pagina's te spitten
Aangezien dat de koeling en elco zeer voordelig uitpakken denk ik dat de trafo tzt een nieuwe word.
Heb ik precies wat ik wil.
Was het een bekend schema?
Valt niet mee om voor info door 75 pagina's te spitten
Re: lange termijn project ALEPH 30
33v trafo is krap voor 50v Elco's. En een beetje te hoog voor de Aleph volgens de beschrijving.
Overigens simpel een 2x33v trafo van te maken is mijn ervaring.
Overigens simpel een 2x33v trafo van te maken is mijn ervaring.
Laatst gewijzigd door cool op za 17 mei 2014, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: lange termijn project ALEPH 30
Ik herken mijn eigen hand van tekenen wel... 
Zelfs als het 3 jaar oud is...
Nieuwe trafo, goed plan.
scheelt een hoop gedoe.
Zelfs als het 3 jaar oud is...
Nieuwe trafo, goed plan.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: lange termijn project ALEPH 30
Fotootje van mijn Aleph30. Heb een dubbele gelijkrichter gebruikt..
Re: lange termijn project ALEPH 30
Mooi opgebouwd, Barry, Welk vermogen heeft jouw ringkerntrafo ?
Re: lange termijn project ALEPH 30
Deze trafo lijkt mij prima geschikt en goedkoper.
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=12087
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=12087
Re: lange termijn project ALEPH 30
Ook vreemd, Ruim 3 tientjes goedkoper dan bij Amplimo zelf.
