Heel Holland bakt

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Heel Holland bakt

Bericht door ds23man »

Aangezien steeds meer componenten alleen nog maar in SMD vorm te krijgen zijn en ik er een schurfthekel heb om deze met de hand te solderen, maar op het reflow pad.

Deze binnen gekregen:

https://nl.aliexpress.com/item/T962-REF ... f0921ced-2

Eu voorraad, dus geen geneuzel met douanekosten en makkelijk betalen met Ideal.

Zwaar en degelijk uitgevoerd maar niet zonder een paar kleine probleempjes:

http://www.instructables.com/id/T962A-S ... n-FixHack/

Papieren plakband verwijderd en bij gebrek aan kaptontape vervangen door 4 lagen bakpapier :mrgreen: :
_DSC2249[1].JPG
Dan het temperatuurverhaal: je kan wel allerlei hacks in zo'n apparaat toepassen, maar je kan ook gewoon een langzaam draaiende pc case fan er op plakken ( beetje siliconenkit).
_DSC2251[1].JPG
Met een externe voeding tussen de 5 en 12volt kan je de snelheid ook nog een beetje regelen.

Ben alleen al de hele dag naar mijn thermokoppel aan het zoeken om de zaak te controleren. :oops:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Heel Holland bakt

Bericht door ds23man »

Maar met een oven moet je ook nog soldeerpasta op je print zien te krijgen.

https://nl.aliexpress.com/item/Hot-sale ... 54712.html



Ik neem er 1 over van iemand incl airbrush compressor.

En soldeerpasta kost ook geen bal bij de bezorgchinees:

https://nl.aliexpress.com/item/Free-shi ... a28aa0f675
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Heel Holland bakt

Bericht door beijert »

Eco-waardig?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Heel Holland bakt

Bericht door Ah!buis »

Wel leuk spul, vraag me wel af hoe bijv. elco's er vanaf komen.Of moeten die achteraf toch met de hand ?
ds23man schreef:
Ben alleen al de hele dag naar mijn thermokoppel aan het zoeken om de zaak te controleren. :oops:
Kijk 's in het naaimandje :o :lol:
Anne
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Heel Holland bakt

Bericht door ds23man »

SMD elco's kunnen gewoon mee in de reflow.

Wel een vermist punttangetje teruggevonden in de naaimand. :lol:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Heel Holland bakt

Bericht door AatV »

ds23man schreef:
Wel een vermist punttangetje teruggevonden in de naaimand. :lol:
Het keukenlaadje ook al geprobeerd?

groet,
Aat

N.B. Leuk ding trouwens!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Heel Holland bakt

Bericht door ds23man »

Daar lag een overjarige colonring. :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Heel Holland bakt

Bericht door ds23man »

Voor een zacht prijsje van iemand overgenomen:
_DSC2253[1].JPG
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Heel Holland bakt

Bericht door toetertje »

Dat is een mooi profi setje zeg. Ga je een jan van haasteren printje op je snoek maken? :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Heel Holland bakt

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Voor een zacht prijsje van iemand overgenomen:

_DSC2253[1].JPG
Wat is dat dan voor iets ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Heel Holland bakt

Bericht door ds23man »

Zie post 2.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Heel Holland bakt

Bericht door Marp »

Soldeerpasta-dispencer + compressortje.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Heel Holland bakt

Bericht door Pjotr »

En je hebt al van die slechte ogen. Gaat zo'n dispenser ook niet helpen. Mocht je van je vrouw echt geen pick-and-place machine kopen? Ben ook wel benieuwd wat je "Spotgoedkope" sambal pasta doet.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Heel Holland bakt

Bericht door ds23man »

Gewoon een +4 leesbril opzetten. :lol:

Op pasta na is de rest ook binnen:
_DSC2254[1].JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Heel Holland bakt

Bericht door ray5150 »

Is dat dan ook met zo'n stencil met gaatjes ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Heel Holland bakt

Bericht door ds23man »

Nee, daar heb ik de dispenser voor.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Heel Holland bakt

Bericht door Barry2001 »

Dit printje kun je ook goed met de hand solderen, maar wellicht wil je in de toekomst wat meer smd-en. Ben wel benieuwd welk resultaat je hiermee haalt.

Tegenwoordig vindt pasta distributie ook vaak met een zgn pasta jetter plaats, ipv met een stencil: automatisch worden dotjes pasta in de juiste hoeveelheid aangebracht, rechtstreeks aangestuurd uit de CAD data. Voor de hobby nog niet echt haalbaar, Gerhards nieuwe aanschafjes kunnen een goed alternatief zijn. Denk dat je even moet experimenteren met de hoeveelheid pasta, ook kwaliteit zal aardig uitmaken (en of je met of zonder lood gebruikt, temperatuur aanpassing).
Maar nogmaals interessant, volg het met belangstelling.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Heel Holland bakt

Bericht door ds23man »

De instelling van de oven klopt van geen kant. Temperatuur wordt in werkelijkheid dik 20 graden hoger. En een zwarte print is helemaal een ramp, daar moet je echt een aparte profiel voor aanmaken vanwege de warmteabsorptie.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Heel Holland bakt

Bericht door Barry2001 »

je had toch ook niet verwacht dat dit plug & play zou zijn? Je zult wat proefstukjes moeten maken, waarin alles meespeelt: bv of er hoge componenten in zitten zoals alu caps, kleur oppervlak inderdaad, en gebruikte pasta, met of zonder lood.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Heel Holland bakt

Bericht door ds23man »

Dat had ik ook niet verwacht. Heb een nieuw profiel gemaakt met behulp van een thermokoppel geklemd op de printplaat. Wel een langdurig klusje omdat je steeds de handel moet laten afkoelen. Pasta komt zo binnen, kan ik daar ook mee gaan klooien.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Heel Holland bakt

Bericht door Pjotr »

Met zo'n IR ding verwarm je hoofdzakelijk de print en kleine componenten. TH en componenten met een grotere thermische massa moet je niet willen met zo'n dingetje --> met de hand doen. Voor componenten met een grotere thermische massa en een kleine thermische massa door elkaar, heb je echt een IR + Hot Air nodig.

Zou mij ook maar even verdiepen in de verdere principes. Vooral de pre-heat fase is belangrijk om de flux zijn werk te laten doen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Heel Holland bakt

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Heel Holland bakt

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Einde topic dan!

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Heel Holland bakt

Bericht door ds23man »

Hoppa, mijn eerste taart:
_DSC2257[1].JPG
Dit is 805.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Heel Holland bakt

Bericht door Barry2001 »

Ok, het begin is er :D Nog (veel) te veel pasta, maar dat had je zelf ook gezien denk ik, moet er ook een beetje gevoel voor krijgen.
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”