Nu is het de beurt aan de volgende rackmodule, het betreft hier een unit met daarin klonen van 3 beroemde pedaaltjes,
Daarvoor ga ik een kastje gebruiken van de zelfde materialen als de rackvoeding: 4 alu hoekprofieltjes, alu bodemplaat en een frontplaat met rackoren.
Laten we ze even langslopen: Als eerste de
MXR Dynacomp compressor.
Dit is een van de meest gebruikte compressors in gitaarland, enerzijds door zijn goede klank, anderzijds door zijn makkelijke instelbaarheid.
hij heeft namelijk slechts 2 knoppen. 1x ouput (volume) en 1 x sensitivity (mate van compressie).
Ik heb gebruik gemaakt van het volgende schema:
Zoals je ziet is deze schakeling op gebouwd rondom de CA3080. dit is een zogeheten OTA, oftewel een Operational Transconductance Amplifier.
(ik heb verder ook geen flauw idee wat dat zijn moet...).
Wat ik verder van dit pedaal weet is dat de meeste muzikanten hem gebruiken op een clean geluid of met milde vervorming,
met name om volume verschillen van de verschillende snaren op te heffen.
De
Proco Rat is naar het schijnt een behoorlijk gemene distortion.
Hij heeft drie regelaars: Distortion, Filter (soort van toonregeling.), en volume.
De opamp van dienst is hier een LM308
De
Tubedriver is hier een beetje een buitenbeentje, dit is ook een distortion, net als de Rat, maar in plaats van diodes gebruikt deze een buis die op laagspanning draait.
Deze unit is ontworpen door de heer Brent Butler, Amerikaan en van oorsprong toetsenist. deze zocht een pedaaltje om zijn toetsen (orgel ? neem ik aan) wat rauwer te laten klinken.
Hij kon niks vinden in de bestaande handel (dat was begin jaren ' 80) en besloot zelf iets te ontwerpen en te bouwen.
Omdat de reacties uit zijn omgeving heel positief waren, besloot hij dit te patenderen en te gaan verkopen.
Inmiddels is de tubedriver te vinden bij vele beroemde gitaristen als Eric Johnson en David Gilmour. (de laatste gebruikt ook de Dynacomp en de Rat.

)

- tubedriver.jpg (14.97 KiB) 1439 keer bekeken
En hier het betreffende patent met uitleg en schema:
Zoals je op de foto's kunt zien is er een versie met 3 en een met 4 potmeters, bij de versie met 4 is de toonregeling gesplitst in een laag en hoog regeling.
Omdat het originele schema uitgaat van 3 potmeters heb ik voor die gekozen.
Voor alle drie de units geldt dat ik ze nog nooit in handen heb gehad en er dus ook niet over heb gespeeld.
Hoe ze uiteindelijk gaan klinken is dus voor mij ook een verrassing.
Een ander punt is dat deze effecten al een jaar of dertig oud zijn, en nog steeds in de handel verkrijgbaar zijn.
Het is dus begrijpelijk dat er in de loop van de jaren verschillende revisies en versies op de markt zijn gekomen.
Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk uit te gaan van de eerste en originele versies.