Martijn H schreef:Lees hier:
viewtopic.php?f=4&t=14349 het commentaar van Tom nog eens na en kom erachter dat je verhaal over diffractie niet helemaal compleet/correct is.
Het wordt nu een beetje olie op het vuur, wie nou meer of minder gelijk heeft, maar laat dat maar geen discussie worden.
Respect voor die luidspreker trouwens, ook een ontwerp met de goede benadering op deze manier.
Tom zegt dat hij meer geluidsdruk krijgt met een eindeloze baffle, dat kan kloppen maar niet voor een gesloten tweeter, dat geld wel voor een woofer omdat de boel dan direct in tegenfase gaat staan zonder baffle.
De meting laat goed zien dat de frequentie afgifte anders wordt met of zonder baffle, dat had ik al verwacht zonder de apparatuur te hebben om zoiets te meten.
Je kunt hartop zeggen en je afvragen welke grafiek van een tweeter de fabrikant eigenlijk leverd, hoe is dat gemeten ?, met of zonder baffle.
Je kunt mooi alles meten, en desnoods het ontwerp van de conus van de tweeter aanpassen voor een rechte frequentie afgifte maar wat als er uiteindelijk een andere baffle achterkomt ? of juist geen.
Beste is geen baffle, breede rondom afstraling, en een rechte frequentie grafiek als je gaat meten.
In het echt zijn daar de meeste tweeters nog geeneens echt op ontworpen denk ik, men gaat er van uit dat ze allemaal in de traditionele kast terecht komen, met grote baffle dus.
Ik zie elke baffle om een tweeter als een hindernis, dat is niet zo moeilijk voor te stellen als je een plank in het water hangt en voor die plank een steen in het water laat vallen, de terugkaatsende golfven van de plank zijn vervormingen en tegenfases te gelijkertijd die flink veel roet in het eten strooien wat vervorming betreft.
Een losse tweeter zonder baffle is daarintegen gewoon het idee als men een enkele steen in het water laat vallen.
Wat Tom vergeet lijkt mij dat die baffle echt vervorming en verstommeling opwekt, als ik een plank achter mijn tweeter zet dat gaat het verstikkend klinken, minder crisp meer vervorming, doffer ed, dat gebeurt ook al met een plankje van zelf 15 bij 15 cm.
Dat lijkt mij toch veel minder wenselijk dan een rechte frequentie afgifte.
Er is niks aan te doen wat de frequentie afgifte wordt zonder baffle, de conus moet er op ontworpen zijn.
Zonder baffle klinkt het gewoon vele malen beter, daar kan geen frequentie karakterestiek tegenop.
Wat de werkelijke frequentie afgifte zal zijn van een speaker is zowiezo de vraag, dat hang ook van je luister ruimte af, luister positie, demping ed.
Ik doel veel meer op een ruimtelijke open crispi en onvervormde natuurlijke klank, niet persee een rechte frequentie curve in afgifte.
Wat ook wel vast staat is hoe je microfoon opsteld bij het meten, recht van voor meet je meer vervorming bij een mid/low driver en een andere curve dan wanneer je van meer opzij meet met minder vervorming doordat je maar een enkele conus wand beluisterd.
Ik hoop dat ik niemand tegen de haren instrijk, maar hier vliegt voortaan elke baffle voortaan de keet uit, nooit meer iets anders voor mij, het is mij goed duidelijk.
Albert