De bedoeling is dus om zelf een 3D printer te gaan bouwen. En niet een kant-en-klaar apparaat of zelfs een kit maar van de grond af zelf maken.
Ik hoop dat dit project hier mag blijven aangezien het niet audio gerelateerd is maar dit is gewoon het beste forum op internet en met veel kennis dus wil ik hier graag mijn ervaringen delen als het mag. Het doel is om volgend jaar (2014) voor het 10-jarig jubileum van de ZBA-dag 3D badges te printen (ja dit is een paai-middel om hier het project te mogen plaatsen).
Intro
Eerst maar een korte intro hoe een 3D printer werkt voor de niet-ingewijden.
Een 3D print word opgebouwd uit dunne laagjes materiaal. Door vele laagjes op elkaar te leggen ontstaat er een 3D model.
Laat ik eerst duidelijk zeggen dat er een groot verschil is tussen de kwaliteit van de printers waar we het nu over hebben (huis-tuin-keuken printers) en de professionele apparaten. Voor thuisgebruik kun je vanaf 500 tot aan 3-4000 euro een kit/kant-en-klaar 3D printer kopen. De profesionele printers beginnen bij zo'n 25000 maar gaan zeer snel over de 50000 tot aan 500000 euro heen. Wat is het verschil? Dat ligt aan de methodiek die gebruikt word en de precisie.
SLS (selective laser sintering), FDM (fused depostion modeling) & SLA (stereolithograhpy)
Dit zijn de 3 meest gebruikte methodes om te 3D printen.
SLS & SLA worden door de professionals gebruikt en hebben de hoogste precisie. SLA werkt met een vloeistof en SLS met poeder. SLS kan daarom ook printen in metalen (RVS, brons, goud, zilver, etc).
SLA doopt een platform in de vloeistof en deze word van onderen belicht met UV. Daardoor kristaliseert de vloeistof en een harde laag is ontstaan. Het platform gaat iets omhoog en het proces herhaalt zich. Zo word het object gebouwd.
SLS doet het net andersom. Een platform word voorzien van een dun laagje poeder en een laser smelt het poeder samen zodat een laagje ontstaat. Platform zakt en er word een nieuwe laag poeder aangebracht. Na afloop word het object uit het poeder gehaald en bij metalen nog nagebakken om uit te harden.
Deze methoden zijn heel mooi en werken extreem nauwkeurig. Helaas zijn ze ook heel duur. Er word driftig gewerkt om SLA beschikbaar te maken voor de hobbyisten maar deze zijn nu al 3000 euro en meer. Ook is het printmateriaal vrij prijzig. Dit zijn ook eigenlijk geen 3D printers maar Rapid Prototyping machines.
Kom er maar in FDM!
FDM werkt als volgt: Vanaf een rol word er een constante draad plastic (1,75mm of 3mm) aangevoerd. Deze word in de extruder gesmolten en onder druk door een klein gaatje (0,5 - 0,25 mm) geperst. Hiermee word een laagje plastic neergelegd wat vrijwel direct weer hard word. Platform zakt en het volgende laagje word geprint.
Vergelijk het met een lijmpistool. Hier een redelijk random filmpje over FDM:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=uII9-29U_oQ[/youtube]
RepRap
De revolutie in 3D printen is gekomen door het RepRap project. Dit is een open-source project voor het toegankelijk maken van 3D printen. De RepRap printer zijn opgebouwd uit makkelijk te verkrijgen onderdelen (zoals draadeind, bouten en moeren) en onderdelen die met een andere 3D printer gemaakt zijn. Zodoende is het dus mogelijk om zichzelf te reproduceren of te repareren. Gaat er een onderdeel kapot dan print je een nieuwe (uiteraard wel doen voordat iets kapot gaat) of je print de onderdelen voor een vriend. De tekeningen en instructies zijn gratis te downloaden en er zijn al miljoenen printers gebouwd. Voor meer info kun je een kijkje nemen op reprap.org.
Mijn modelkeuze
Naast de vele bedrijven die kits aanbieden van hun versie van een 3D printer is de Prusa Mendel (van de RepRap site) 1 van de meest gebouwde varianten. Dit omdat deze voornamelijk gebruik maakt van M8 draadeind, bouten, ringen, wat los schroefmateriaal en de geprinte onderdelen. Zelfs de lagers zijn te printen. Dit was ook mijn originele plan om deze te bouwen. Het nadeel vind ik dat hij er heel rommelig uitziet: Daarom heb ik na lang wikken en wegen toch besloten om deze niet te maken. Er is nog een andere categorie. Namelijk de RepStrap. Dit is een RepRap die niet alleen standaard onderdelen en geprinte onderdelen nodig heeft maar ook 1 of meerdere specifieke onderdelen of delen die een speciale bewerking nodig hebben. Voorbeelden zijn de Makerbot die gebouwd is uit met een laser gesneden houten delen.
Ik heb heel erg getwijfeld over een Deltabot maar aangezien deze een zeer afwijkende constructie heeft die ook een software aanpassing nodig heeft en het project nog erg in de kinderschoenen staat heb ik daar vanaf gezien. Miss een andere keer...
Mijn keus is gevallen op de
In dit topic zal ik al het wel en wee wat ik bij dit project tegenkom beschrijven en delen. Van bouw tot gebruik en miss zelfs verbeteringen.
Nogmaals, het doel is om uiteindelijk 3D badges te kunnen printen voor de volgende ZBA dag en om uiteindelijk ook mijn diensten aan te kunnen bieden voor iedereen die ook iets geprint wil hebben. Net zoiets als FreesKees...
Happy printing!
* edit: Tja, uiteindelijk toch ook niet de Eventorbot geworden maar de Rostock Mini. Zie deze postvoor de uitleg.