eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?
Moderator: Beheerdersteam
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?
Soldeer ik de componenten vast vóór of nadat ik de pootjes op de goede lengte bijknip? Ik heb iets opgevangen over haarscheurtjes in het soldeer die ontstaan als je eerst soldeert en dan pas knipt...
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?
Klopt.. Eerst knippen en dan solderen.. (Al doen we het meestal andersom omdat anders die onderdelen er steeds uit vallen..)
Zijn trouwens wel hulpmiddeltjes voor..
Kees
Zijn trouwens wel hulpmiddeltjes voor..
Kees
Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?
om het eruitvallen tegen te gaan kan je 1 poot ombuigen, de ander afknippen en solderen.en dan het tweede pootje knippen en solderen.
of een atribuut uit de omgeving onder het te solderen component leggen, en het gehele werkstuk daar op laten rusten.
Mijn methodiek.
of een atribuut uit de omgeving onder het te solderen component leggen, en het gehele werkstuk daar op laten rusten.
Mijn methodiek.
Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?
Als je haarscheurtjes in het soldeerwerk krijgt door het afknippen dan een draadje is er toch met de soldeerkunsten iets niet in orde...
Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?
Dat lijkt natuurlijk wel maar vergeet niet dat soldeer erg zacht is en makkelijk buigt.ray5150 schreef:Als je haarscheurtjes in het soldeerwerk krijgt door het afknippen dan een draadje is er toch met de soldeerkunsten iets niet in orde...
Dat doet het nog steeds als het een keer warm is geweest.
Bij dat buigen kunnen wel degelijk scheurtjes ontstaan.
Moet wel toegeven dat ik zelf ook altijd eerst bak en dan pas ga snoeien.
Als je geen grote krachten met het knippen op het pootje uit oefent dan zal het buigen ook wel mee vallen.
Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?
Wat ook wel wordt toegepast is:
1) Bakken
2) Snoeien
3) Nagloeien
Als het dunne draden betreft dan ben ik ook van het Bakken/Snoeien, als de draad wat dikker is (bij de wat forsere componenten) dan is het wat prettiger om eerst te snoeien om de verhittingstijd niet onnodig lang te laten duren.
Om die zogenaamde haarscheurtjes maak ik me niet zo druk.
http://learn.adafruit.com/adafruit-guid ... ring/tools
1) Bakken
2) Snoeien
3) Nagloeien
Als het dunne draden betreft dan ben ik ook van het Bakken/Snoeien, als de draad wat dikker is (bij de wat forsere componenten) dan is het wat prettiger om eerst te snoeien om de verhittingstijd niet onnodig lang te laten duren.
Om die zogenaamde haarscheurtjes maak ik me niet zo druk.
http://learn.adafruit.com/adafruit-guid ... ring/tools
Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?
Het verhaal klopt. Een tin soldeerverbinding kan geen grote krachten hebben, dan ontstaat er een proces waarbij het tin gaat verpoederen, dat gaat langzaam en dat proces stopt niet en uiteindelijk zit je met een los component na verloop van tijd. Knip je het later af dan kunnen de krachten op het soldeer groot genoeg zijn om dat proces op gang te brengen. Ook bij vermogenstransistoren die niet juist op het koelprofiel zijn bevestigd heb je er mee te maken als de krachten door thermisch krimpen en uitzetten op de soldeerverbinding niet weg kunnen: Je ziet soms TO3 transistoren direct in de print gesoldeerd, is vragen om moeilijkheden op termijn.
In het geval van gaatjesprint, buig de uiteinden een beetje scheef en knip ze daarna af zodat het component er niet uit valt. Maar meestal gebruik je de uiteinden ook als draadverbinding op de achterkant en dan is er helemaal geen probleem. En anders kun je na het afknippen van een reeds gesoldeerd component het soldeer nog even kort na-solderen, dat is wat ik meestal doe.
In het geval van gaatjesprint, buig de uiteinden een beetje scheef en knip ze daarna af zodat het component er niet uit valt. Maar meestal gebruik je de uiteinden ook als draadverbinding op de achterkant en dan is er helemaal geen probleem. En anders kun je na het afknippen van een reeds gesoldeerd component het soldeer nog even kort na-solderen, dat is wat ik meestal doe.
Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?
Dat proces wordt ook in gang gezet als het tin een te lage temperatuur heeft gehad (< 13°C), het moderne loodvrije tin is hier extra gevoelig voor.Pjotr schreef:Het verhaal klopt. Een tin soldeerverbinding kan geen grote krachten hebben, dan ontstaat er een proces waarbij het tin gaat verpoederen, dat gaat langzaam en dat proces stopt niet
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?
plaatsen, solderen, knippen en dan weer solderen.Muug schreef:Soldeer ik de componenten vast vóór of nadat ik de pootjes op de goede lengte bijknip? Ik heb iets opgevangen over haarscheurtjes in het soldeer die ontstaan als je eerst soldeert en dan pas knipt...
Het hangt er wel een beetje vanaf wat.
Kleine condensatortjes en weerstandjes hoeven niet altijd.
Op die manier werken hier versterkers al jaren
Wat dat betreft is een dubbellaagsprint wel makkelijker en SMD ook.
Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?
insteken "vast"buigen afknippen solderen
Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?
Klopt eerst knippen dan solderen.Wowly schreef:insteken "vast"buigen afknippen solderen
Dit heeft te maken met de verwarming van de draad. Als je de draad niet afknipt verlies je veel warmte in de draad, waardoor je of een slechte soldeerverbinding ontstaat, of langer verwarmt waardoor de temperatuur in je component te hoog wordt waardoor deze kan oververhitten.
Dus mooi afknippen op de rand van je soldeerpad. En dat met een mooi vlakbektang, zoals de onderstaande knipex tangen.
http://www.knipex.com/index.php?id=1216 ... oupID=1486
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?
Ik zie hier een hoop theoretisch gedoe voorbij komen.
Nou heb ik nogal wat afgebouwd in mijn leven, inclusief pro audio en pro licht apparatuur.
Ik snoei altijd na het solderen, nog nooit problemen door gehad. Als er al een beschadiging ontstaat aan je soldeerverbinding door het knippen, moet je toch ernstig gaan twijfelen aan je soldeertechniek/materiaal.....
Nou heb ik nogal wat afgebouwd in mijn leven, inclusief pro audio en pro licht apparatuur.
Ik snoei altijd na het solderen, nog nooit problemen door gehad. Als er al een beschadiging ontstaat aan je soldeerverbinding door het knippen, moet je toch ernstig gaan twijfelen aan je soldeertechniek/materiaal.....
Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?
Ja, maar je weet toch... hier op ZBA is alles 'next level'ds23man schreef:Ik zie hier een hoop theoretisch gedoe voorbij komen.
Nou heb ik nogal wat afgebouwd in mijn leven, inclusief pro audio en pro licht apparatuur.
Ik snoei altijd na het solderen, nog nooit problemen door gehad. Als er al een beschadiging ontstaat aan je soldeerverbinding door het knippen, moet je toch ernstig gaan twijfelen aan je soldeertechniek/materiaal.....
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?
Zit nog te wachten op gehaktificeerde soldeerbouten......

Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?
Die heb je daar toch niet voor nodig.ds23man schreef:Zit nog te wachten op gehaktificeerde soldeerbouten......![]()
![]()
Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?
Natuurlijk wel, die gehaktificeerde bout heeft minder last van de trilling als je muziek zit te luisteren tijdens het solderen. De mogelijkheid bestaat immers dat deze trilling in je soldeerverbinding terrecht komt. Deze trilling krijg je er nooit meer uit, de muziek zal dan altijd gesmeerd worden met de muziek tijdens het solderen.Kappa7 schreef:Die heb je daar toch niet voor nodig.ds23man schreef:Zit nog te wachten op gehaktificeerde soldeerbouten......![]()
![]()
Dit gaat de plaatsing niet ten goede komen
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?
Zeker niet als je Frans Bauer op had staan! 
Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?
Ja, jij bent natuurlijk maatgevend in dezeds23man schreef:Ik zie hier een hoop theoretisch gedoe voorbij komen.
Nou heb ik nogal wat afgebouwd in mijn leven, inclusief pro audio en pro licht apparatuur.
Ik snoei altijd na het solderen, nog nooit problemen door gehad. Als er al een beschadiging ontstaat aan je soldeerverbinding door het knippen, moet je toch ernstig gaan twijfelen aan je soldeertechniek/materiaal.....
Maar niet om het een of ander, Philips kon ergens jaren '90 een serie van 10.000 TV's na gaan servicen juist vanwege dit probleem: Eerst solderen en dan afknippen. Na een jaartje zat een tor in de HS los in de print en ging slecht contact maken met kans op brand.
Maar je hebt een punt, voor de hobby mag je aanklooien wat je wilt en zien waar het schip strandt
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 08 dec 2013, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?
Je hebt zojuist een nieuwe markt aangeboord !ds23man schreef:Zit nog te wachten op gehaktificeerde soldeerbouten......![]()
![]()
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?
Ik wordt rijk!ray5150 schreef:Je hebt zojuist een nieuwe markt aangeboord !ds23man schreef:Zit nog te wachten op gehaktificeerde soldeerbouten......![]()
![]()
![]()
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?
Soldeerden ze toen nog met de hand? Geen wonder dat Plips het niet gered heeft!Pjotr schreef:ds23man schreef:
Maar niet om het een of ander, Philips kon ergens jaren '90 een serie van 10.000 TV's na gaan na-servicen juist vanwege dit probleem: Eerst solderen en dan afknippen. Na een jaartje zat een tor in de HS los in de print en ging slecht contact maken met kans op brand.
Heb zelf de nodige tv reparatie ervaring oa veel Philips, de twee belangrijkste gereedschappen waren een loeplamp en een goeie geisoleerde schroevendraaier. De laatste om al tikkend op de printplaten de storingslocatie globaal op te sporen en de eerste om dan de gewraakte koude soldeerverbinding te vinden.
75% van de storingen werden veroorzaakt door thermische belasting van de soldeerverbindingen bij vermogenstorren en weerstanden.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?
Ben net even met een BSS FDS360 bezig, alles netjes met de hand gesoldeerd en daarna gesnoeid.Pjotr schreef:Ja, jij bent natuurlijk maatgevend in dezeds23man schreef:Ik zie hier een hoop theoretisch gedoe voorbij komen.
Nou heb ik nogal wat afgebouwd in mijn leven, inclusief pro audio en pro licht apparatuur.
Ik snoei altijd na het solderen, nog nooit problemen door gehad. Als er al een beschadiging ontstaat aan je soldeerverbinding door het knippen, moet je toch ernstig gaan twijfelen aan je soldeertechniek/materiaal.....![]()
Net als alle Pro audio gear uit die tijd en daarvoor, nooit problemen. De ellende begon pas in de negentiger jaren met de omschakeling naar het gebruik van soldeerbaden. Wat een ellende, meestal door te weinig soldeer op de soldeerpunten................. Een Soundcraft 200B die nieuw uit de fabriek kwam kon je maar beter eerst uit elkaar trekken en alle potmeters, schakelaars en connectoren oversolderen. Sterker nog, dat deden wij standaard als Soundcraft dealer. De latere Delta's waren geen haar beter.
Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?
En dan heb je het nog niet eens over loodvrij soldeer gehad.

Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?
Ik vind de lange pootjes ook vrij irritant in de weg zitten tijdens het solderen, vandaar dat ik ze afknip....
