Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr1

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr1

Bericht door hrscharft »

Vandaag vielen de eerste onderdelen voor de nieuwe machine op de mat dus dat leek me een mooie gelegenheid om een nieuw topic te openen en daarin de bouw van deze tweede machine bij te houden.
Het budget is ongeveer 1000 euro en ga natuurlijk proberen daar onder te blijven.

De basis is een Stalen lastafel van 1400x850mm en 800mm hoog. Daarop zal een frame geplaatst worden dat gemaakt wordt uit stalen koker van 40x40x3mm.

Dit alles mag ik bij mijn buurman in zijn werkplaats op maat maken en voorbereiden en dan zal hij of een van zijn andere lassers de boel voor me inelkaar lassen.

Hieronder een paar plaatjes van het ontwerp en de gearriveerde onderdelen.
Bijlagen
bracket staal r1.jpg
bracket staal r2.jpg
lastafel.JPG
DSC_0367.JPG
DSC_0368.JPG
DSC_0369.JPG
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door Zweitse »

Dit ga ik zeker even volgen, wanneer kunnen we de eerste orders plaatsen :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door ds23man »

Pas je wel op met lassen, de zaak trekt zo krom voordat je er ergin hebt!
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door hrscharft »

Daarom doe ik dat ook niet zelf ;) en laat ik dat gedeelte aan een vakman over.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door hrscharft »

Voor wat betreft orders plaatsen dat kan zodra de boel af is en draait ;)
Maar ik zit nu nog even met een wortelkanaalbehandeling waar ik redelijk last van heb dus beginnen zal nog wel even duren :P
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door hrscharft »

In afwachting van de overige onderdelen heb ik me vast wat met de stuurkas bezig gehouden.
Hij is nu nog slechts bedraad voor 3 motoren en aansluitingen voor home en limitswitches en dergelijke moeten nog gemaakt worden.

De kast zelf was een kastje dat ik ooit ergens op de kop getikt had. Had het plan om er iets mee te doen op audio gebied maar hier leent ie zich ook errug goed voor.
Bijlagen
DSC_0369 (2).JPG
DSC_0372.JPG
DSC_0372 (3).JPG
DSC_0373.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door ray5150 »

Die kast met modules ziet er best wel professioneel uit.
Lijkt me niet onverstandig om daar iets van een ventilator in te bouwen, of om tenminste een paar rijen gaten te maken voor de broodnodige frisse lucht.
Als die machine een paar uurtjes aan het werk is, zal het vast wel warm worden, daarbinnen.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door hrscharft »

Komt in orde Ray,

maar dan moet machine eerst even draaien. Dan kan ik een paar mooie fan gaten laten frezen in het front
en paar extra sleuven in de kap.
Het pctje heeft met behulp van een maat van me (had nog een oud kastje liggen) ook weer een huis.
Die lag eerst gewoon als een soort plank pc op mijn bureau.

Overigens is de kast volledig bedraad volgens jouw filosofie ;)
Verrek wat zijn die oude PC voedingen handig als je mooie gekleurde stukkies draad nodig hebt.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door sander1238 »

hrscharft schreef:

Dan kan ik een paar mooie fan gaten laten frezen in het front
en paar extra sleuven in de kap.
een no-butget cnc machine hebben en dan laten frezen? :mrgreen:
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door hrscharft »

Ja door die desbetreffende NOB machine.

Die staat momenteel even stil omdat het aanstuurkaartje dat ik daarvoor gebruikte -zo'n chinees alles in een geval- de geest heeft gegeven.

Vandaar dat de driverkast ook wat voorrang heeft gekregen.
Zonder die kast kannikniecncfrezennie.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door ray5150 »

Zijn er eigenlijk ook sites waarop stap-voor-stap bouwbeschrijvingen voor dat soort machines te vinden zijn ?
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door hrscharft »

Assen voor de geleiding zijn net langs gebracht.
Maandag maar even op zoek naar een adresje om het spul mooi op maat te laten maken en een M8 gatje in de kopse kant te laten tappen.

Tenzij hier iemand aanbied om een stel 30mm assen op lengte af te draaien natuurlijk. van de lengte die over blijft mag je dan een stukkie hebben om mooie spikes te draaien en of knoppen/voetjes.

4x 1400mm
2x 844mm
Bijlagen
DSC_0376.JPG
DSC_0377.JPG
ACHTENHALVE meter van dat spul
ACHTENHALVE meter van dat spul
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door hrscharft »

Wordt je hier blij van Ray ;)

Twee fannetjes er in :)
Bijlagen
DSC_0384.JPG
Lucas82
Berichten: 108
Lid geworden op: di 13 aug 2013, 21:48
Locatie: Hoogezand

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door Lucas82 »

Nice :rock:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door ray5150 »

hrscharft schreef:
Wordt je hier blij van Ray ;)

Twee fannetjes er in :)
Ik zeg : keurig !
Zeker CNC gefreesd ? :lol:
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door hrscharft »

Zo gister en vandaag lekker in de weer geweest met een kolomboor, lintzaag en wat stalen kokers.

Het begint inmiddels ergens op te lijken.
Bijlagen
DSC_0126.jpg
DSC_0127.jpg
DSC_0128.jpg
DSC_0130.jpg
Gebruikersavatar
firsttimer
Berichten: 133
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door firsttimer »

Dat ziet er al goed uit!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door ray5150 »

Dat word een zware jongen, zo lijkt me.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door hrscharft »

Jep die gaat er flink in wegen. Maar goed Beetje massa is nooit weg en ik bouw hem zo dat het allemaal verschillende modules zijn die hier thuis allemaal op hun plek in elkaar gezet kunnen worden. De gebruikte koker is 50x30x3mm
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door Ivo »

ray5150 schreef:
Dat word een zware jongen, zo lijkt me.
Aardbevingsproof...
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door hrscharft »

Vandaag weer lekker de hele dag in de weer geweest en de buurman was zo aardig om even het lasapparaat ter hand te nemen.

Het begint nu echt ergens op te lijken...
Bijlagen
DSC_0385.JPG
DSC_0387.JPG
Laatst gewijzigd door hrscharft op za 08 mar 2014, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door bas focal m180 »

Gaat de goede kant op :rock:
Lucas82
Berichten: 108
Lid geworden op: di 13 aug 2013, 21:48
Locatie: Hoogezand

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door Lucas82 »

Dat ziet er erg profi uit!!
Dat gaat zeker iets moois worden :rock:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door ds23man »

Nou nog een aardbevingbestendige fundering! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door hrscharft »

Ach delfzijl ligt gelukkig net zo'n beetje buiten de zone. Heb er eigenlijk nog nooit een gemerkt.
Plaats reactie