Maar ja, waar is mijn verhaal over TL bouwen gebleven ????????????
Waar zouden we graag meer van willen weten?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
tja,de titel van dit topic zou eigenlijk met gouden lettertjes moeten worden geschreven. Hoezo ? Dit was bedoeld om vooral beginners te helpen enige kennis van audiozaken te laten opdoen.
Maar ja, waar is mijn verhaal over TL bouwen gebleven ????????????

Maar ja, waar is mijn verhaal over TL bouwen gebleven ????????????
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Dat staat nog hier. Althans, als je met verhaal je artikel bedoelt.sietse schreef:Maar ja, waar is mijn verhaal over TL bouwen gebleven ????????????![]()
![]()
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Maar waarom zie ik dat niet in de bieb staan op de home page?? ikke kan het niet vinden........
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
is er ergens ook een overzicht met de verschillende modellen die (een beginnen?) zou kunnen bouwen? Als je bijvoorbeeld op de LBVS zoekt krijg je wel vanalles, maar dan moet je wel weten waar je op zoekt. Toevallig kwam ik ergens een verhaal over de mark start tegen en toen dacht ik: hé, die is ook leuk...
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Ik ben wel benieuwd naar de zin/onzin van dure componenten gebruikt in filters etc. Bij bekabeling wordt vrij spottend gedaan terwijl bij caps etc er blijkbaar wel een meerwaarde is. Dit snap ik niet aangezien bij bekabeling de specs voor zich spreken en er daarom (zgn) geen verschil kan zijn klankmatig maar volgens mij geldt dit dan ook voor weerstanden en caps etc?? Jaja, je leest het al, van dit onderwerp weinig theoretische kaas gegeten 
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Tja, wat is wijs, er word veel over gezegd, maar vaak niet zoveel over gedaan met meten e.d.
Ooit was ik verbaast dat iemand een gelakte koperdraad gebruikte als bekabeling.
Op mijn vraag kreeg ik toen het antwoord, als het goed genoeg is voor een spoel van een luidspreker, kan het ook dienen als bekabeling.
Ik heb zelf, destijds bij een revisie, er v.d. Hull kabels in gezet, omdat ik die toevallig makkelijk kon kopen voor een goede prijs per meter.
Maar een condensator is dan wel weer een heel andere opbouw en functie als een kabel.
Ooit was ik verbaast dat iemand een gelakte koperdraad gebruikte als bekabeling.
Op mijn vraag kreeg ik toen het antwoord, als het goed genoeg is voor een spoel van een luidspreker, kan het ook dienen als bekabeling.
Ik heb zelf, destijds bij een revisie, er v.d. Hull kabels in gezet, omdat ik die toevallig makkelijk kon kopen voor een goede prijs per meter.
Maar een condensator is dan wel weer een heel andere opbouw en functie als een kabel.
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Als je b.v. op de website van Tony G kijkt dan zie je dat hij duidelijke verschillen hoort als het gaat om CAPS. Je zal daar dan ook geen verschillen verwachten als de specs hetzelfde zijn? het lijkt mij in ieder geval niet logisch wanneer je die CAPS doormeet dat je geen afwijkende zaken zal aantreffen. Ik lees dat op dit forum vrij sarcastisch wordt gedaan over bekabeling maar ik heb (ook bij blinde testen) duidelijke verschillen gehoord. Niet altijd, maar mijn ervaring is dat de ene set er gevoeliger voor is dan de ander. Is het de set die niet goed ontwikkeld is of is er toch meer dan kabelmetingen laten zien? Voor mij is het niet zwart-wit, voor de meeste techneuten wel
Interne bedrading in een luidspreker vind ik al helemaal vreemd. Volgens mij zijn er niet veel mensen die vragen naar de interne bedrading bij de aanschaf van een luidspreker maar ondertussen wel een kapitaal uitgeven aan de kabel van de versterker naar de luidspreker. Ik zou het persoonlijk logischer vinden dat je overal dezelfde kabels gebruikt of is dit te kort door de bocht? P = U x I en U = I x R is mijn enige parate kennis dus vergeef mij mijn domme uitspraken
Interne bedrading in een luidspreker vind ik al helemaal vreemd. Volgens mij zijn er niet veel mensen die vragen naar de interne bedrading bij de aanschaf van een luidspreker maar ondertussen wel een kapitaal uitgeven aan de kabel van de versterker naar de luidspreker. Ik zou het persoonlijk logischer vinden dat je overal dezelfde kabels gebruikt of is dit te kort door de bocht? P = U x I en U = I x R is mijn enige parate kennis dus vergeef mij mijn domme uitspraken
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Laat ik het zo zeggen. Als een kabel invloed heeft op het geluid, is er serieus iets mis met de impedantieaanpassing. Grappig is dat in de pro audio wereld ( studio en pa) totaal niet wordt gesproken over kabels.
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Daar moet het voonamelijk degelijk en betrouwbaar zijn.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
En de getrainde oortjes horen geen verschil.......
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Nou, daar heb je ook wel lieden die gevoelig zijn voor niet-wetenschappelijke argumenten. Heb me laatst verbaasd over een Volkskrant-artikel over de nieuwe Wisseloordstudio's. MP3 zou helemaal niets zijn en SACD (veel) beter dan gewone CD. Vervolgens een heel verhaal over het (re)mixen van albums totdat ze helemaal plat en dichtgesmeerd zijn -dat was het enige zinnige in dat verhaal- maar eind van het liedje was dat spotify en iTunes store wel redelijk klinken, CD iets beter maar SACD was het helemaal. En dit hele verhaal werd onderbouwd met de bewering dat de speakers in die studio wel heel goed zouden moeten zijn, want ze kostten wel 20 mille.
Tuurlijk...
Tuurlijk...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Nou is mijn ervaring dat journalisten wel eens vaak iets krom opschrijven, vooral degene die niet in de materie zitten.
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Dat van het dichtsmeren van (pop)muziek klopt wel. Ik vind het behoorlijk shocking bij de 'grote namen', je hoort de limiters en compressors er voortdurend invliegen (of beter: uitvliegen). Maar dat van die superieure SACD kwam inderdaad van de persmuskiet, zij het wel op voorspraak van de audiotechneut in kwestie. Die had natuurlijk ook gewoon kunnen zeggen dat een goed geproduceerde CD top kan klinken.
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Hallo zelfbouwers
Ik vond nergens een onderwerp dat aansluit met mijn vraag. Dus leek het mij het best om hier mijn vraag te formuleren. Misschien zou het interessant zijn om hiervoor een apart onderwerp/thread te starten. Misschien dat de forumbeheerder hier enig initiatief kan nemen?
Ik gebruik momenteel KEF R101 als mijn hoofdluidsprekers. Het frequentiebereik van deze luidsprekers is als volgt: 90 - 30,000 Hz ±2 dB at 2m on measuring axis (-10dB at 47Hz and 40kHz). Dit komt ongeveer overeen met een (filter)helling van 8dB/octaaf in de lage tonen.
Omdat de Kefjes niet laag gaan, denk ik eraan om twee subwoofers te bouwen om die dan te plaatsen in de nabijheid van de Kef-luidsprekers. Omdat ik het frequentie-kantelpunt van de subwoofers waarschijnlijk zal moeten instellen rond de 100 Hz en ik het stereo-beeld niet wil aantasten, lijkt dit mij de beste configuratie.
Als versterker denk ik voornamelijk aan de Hypex DS2.0 plaatversterker. Deze module heeft een instelbaar frequentie-kantelpunt met een filterhelling van 18dB/octaaf.
Als ik het kantelpunt op de DS2.0 zou instellen op circa 100 Hz, kan ik nooit een “flat response” bekomen wat betreft overgang van mijn hoofdluidsprekers naar de subwoofers. Hoe ik ook zou spelen met de instellingen rond het kantelpunt, denk ik dat ik vanuit zuiver theoretisch oogpunt een bas heb die ongeveer 5dB (verschil tussen (filter)helling DS2.0 (18dB) en monitors (8dB) gedeeld door twee) zal afwijken van de ideale lijn (dus geen "flat response" meer!!!).
Immers, als ik in het bereik waar subwoofer en monitors elkaar overlappen (het "gemeenschappelijk breik") het kantelpunt zou verlagen op de DS2.0, heb ik een bas die in het exclusief bereik van de subwoofer circa 5dB te laag staat. Een tussenweg zou kunnen zijn om het kantelpunt op de DS2.0 in te stellen met een bas die circa 2,5dB te hoog staat in het exclusief bereik van de monitors en 2,5dB te laag in het exclusief bereik van de subwoofers. Echter het totale verschil voor en na het kantelpunt blijft circa 5dB en dit is ongetwijfeld merkbaar/hoorbaar en dus niet optimaal. In welke mate dit verschil storend kan zijn, weet ik niet aangezien ik momenteel nog geen subwoofer gebruik.
Ik ben geen specialist ter zake en maak ik misschien ergens een reken- of denkfout. Ik sta natuurlijk op voor verbeteringen. Het is goed mogelijk dat de verschillen zelfs groter zijn, nl. 5dB te vervangen door 10dB en 2,5dB door 5dB?
http://www.audiozelfbouw.nl/forum/posti ... 8b20cd8027
Kan dit op één of andere manier worden opgelost zonder gebruik te maken van DSP? M.a.w. is er een manier om de filterhelling van de scheidingsfilter in de Hypex DS2.0 (of andere plaatversterkers) te wijzigen?
Ik vond nergens een onderwerp dat aansluit met mijn vraag. Dus leek het mij het best om hier mijn vraag te formuleren. Misschien zou het interessant zijn om hiervoor een apart onderwerp/thread te starten. Misschien dat de forumbeheerder hier enig initiatief kan nemen?
Ik gebruik momenteel KEF R101 als mijn hoofdluidsprekers. Het frequentiebereik van deze luidsprekers is als volgt: 90 - 30,000 Hz ±2 dB at 2m on measuring axis (-10dB at 47Hz and 40kHz). Dit komt ongeveer overeen met een (filter)helling van 8dB/octaaf in de lage tonen.
Omdat de Kefjes niet laag gaan, denk ik eraan om twee subwoofers te bouwen om die dan te plaatsen in de nabijheid van de Kef-luidsprekers. Omdat ik het frequentie-kantelpunt van de subwoofers waarschijnlijk zal moeten instellen rond de 100 Hz en ik het stereo-beeld niet wil aantasten, lijkt dit mij de beste configuratie.
Als versterker denk ik voornamelijk aan de Hypex DS2.0 plaatversterker. Deze module heeft een instelbaar frequentie-kantelpunt met een filterhelling van 18dB/octaaf.
Als ik het kantelpunt op de DS2.0 zou instellen op circa 100 Hz, kan ik nooit een “flat response” bekomen wat betreft overgang van mijn hoofdluidsprekers naar de subwoofers. Hoe ik ook zou spelen met de instellingen rond het kantelpunt, denk ik dat ik vanuit zuiver theoretisch oogpunt een bas heb die ongeveer 5dB (verschil tussen (filter)helling DS2.0 (18dB) en monitors (8dB) gedeeld door twee) zal afwijken van de ideale lijn (dus geen "flat response" meer!!!).
Immers, als ik in het bereik waar subwoofer en monitors elkaar overlappen (het "gemeenschappelijk breik") het kantelpunt zou verlagen op de DS2.0, heb ik een bas die in het exclusief bereik van de subwoofer circa 5dB te laag staat. Een tussenweg zou kunnen zijn om het kantelpunt op de DS2.0 in te stellen met een bas die circa 2,5dB te hoog staat in het exclusief bereik van de monitors en 2,5dB te laag in het exclusief bereik van de subwoofers. Echter het totale verschil voor en na het kantelpunt blijft circa 5dB en dit is ongetwijfeld merkbaar/hoorbaar en dus niet optimaal. In welke mate dit verschil storend kan zijn, weet ik niet aangezien ik momenteel nog geen subwoofer gebruik.
Ik ben geen specialist ter zake en maak ik misschien ergens een reken- of denkfout. Ik sta natuurlijk op voor verbeteringen. Het is goed mogelijk dat de verschillen zelfs groter zijn, nl. 5dB te vervangen door 10dB en 2,5dB door 5dB?
http://www.audiozelfbouw.nl/forum/posti ... 8b20cd8027
Kan dit op één of andere manier worden opgelost zonder gebruik te maken van DSP? M.a.w. is er een manier om de filterhelling van de scheidingsfilter in de Hypex DS2.0 (of andere plaatversterkers) te wijzigen?
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Op die lage frequenties gaan de kamerinvloeden ook sterk mee spelen, je krijgt toch al geen vlakke weergave. Misschien moet je de subwoofer wel lager afkappen, of juist wat verder laten doorlopen.Jokanok schreef:Ik ben geen specialist ter zake en maak ik misschien ergens een reken- of denkfout. Ik sta natuurlijk op voor verbeteringen. Het is goed mogelijk dat de verschillen zelfs groter zijn, nl. 5dB te vervangen door 10dB en 2,5dB door 5dB?
http://www.audiozelfbouw.nl/forum/posti ... 8b20cd8027![]()
Kan dit op één of andere manier worden opgelost zonder gebruik te maken van DSP? M.a.w. is er een manier om de filterhelling van de scheidingsfilter in de Hypex DS2.0 (of andere plaatversterkers) te wijzigen?
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Wie stelt er (gezamelijk) een filter-gereedschapskistje voor beginners op?
Zag op een foto een houten filtertestplankje met daarnaast een bakje vol met onderdelen. Wat zit er in dat bakje???
Oftewel, wat moet ik als beginner aanschaffen aan filters, spoelen, weerstanden en zo voorts om een zeer eenvoudig filter te kunnen maken en testen (en waar koop ik dat dan..), een boodschappenlijst:
- die en die weerstanden met deze verschillende waarden
- condensator zus en zo
- spoel hier en daar
Denk lego, op het plaatje staat eenfilter tractor, maak de doos open en je kan deze maken.
Zou ik zeer waarderen!!
Of mss is er dit al en heb ik dat nog niet gevonden
Zag op een foto een houten filtertestplankje met daarnaast een bakje vol met onderdelen. Wat zit er in dat bakje???
Oftewel, wat moet ik als beginner aanschaffen aan filters, spoelen, weerstanden en zo voorts om een zeer eenvoudig filter te kunnen maken en testen (en waar koop ik dat dan..), een boodschappenlijst:
- die en die weerstanden met deze verschillende waarden
- condensator zus en zo
- spoel hier en daar
Denk lego, op het plaatje staat een
Zou ik zeer waarderen!!
Of mss is er dit al en heb ik dat nog niet gevonden
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
In een ver verleden is hier al eens iemand mee bezig geweest .... http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=5339 misschien dat je hier wat info kunt vinden.
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Wat de kabels betreft, ik vind het vreemd dat menigeen bij hun zelf te bouwen luidsprekers aan luidspreker terminals denkt terwijl ze voor het maximaal haalbare gaan.
Je weet zelf waar je de luidsprekers plaats dus waarom geen snoer direct vanaf het filter naar je versterker?
Je weet zelf waar je de luidsprekers plaats dus waarom geen snoer direct vanaf het filter naar je versterker?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Omdat ik zeker elk jaar een paar nieuwe luidsprekers bouw; ze ook bij anderen neer wil kunnen zetten; makkelijk van speaker wil kunnen wisselen; een paar terminals netter staat dan een snoertje uit een gaatje dichtgepropt met wat kit; ik het filter altijd op de achterwand heb thv de terminals (terminals maken ahw deel uit van het filter, er zit geen bedrading tussen); enzovoort.beijert schreef:Wat de kabels betreft, ik vind het vreemd dat menigeen bij hun zelf te bouwen luidsprekers aan luidspreker terminals denkt terwijl ze voor het maximaal haalbare gaan.
Je weet zelf waar je de luidsprekers plaats dus waarom geen snoer direct vanaf het filter naar je versterker?
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Ik ga er gemakshalve van uit dat niet iedereen een aantal keer per jaar hun non plus ultra luidsprekers bouwen.
Het snoertje loopt bij mij zonder terminals altijd van de onderzijde uit de luidsprekers en is meer een centenkwestie...
Het snoertje loopt bij mij zonder terminals altijd van de onderzijde uit de luidsprekers en is meer een centenkwestie...
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Helohola Sark, dat is idd een mooi draadje waar een en ander uit te filteren is
het wordt wel een vrij kostbaar geheel om zoiets nu aan te schaffen. En dan, als je dat alles hebt, wat moet je ermee..
In het begin van het draadje werd nog geopperd om er wat praktijkvoorbeelden bij te verzinnen.
Toch maar weer eens naar de kringloopwinkel om wat goedkope luidsprekers te vinden. Om daar de soldeerbout op los te laten! Zo krijg je ook de onderdelen wel bij elkaar
In het begin van het draadje werd nog geopperd om er wat praktijkvoorbeelden bij te verzinnen.
Toch maar weer eens naar de kringloopwinkel om wat goedkope luidsprekers te vinden. Om daar de soldeerbout op los te laten! Zo krijg je ook de onderdelen wel bij elkaar
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Koop bij de kringloop wel "goede" boxen. Bij goedkope boxen wordt het eerst op filters bespaard. Ik heb wel eens een philips 3weg opengemaakt waar slechts 1 condensator in zat als filter.
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Das een beste tip! Echter, gezien mijn appetite for destruction en totale onwetendheid is 1 condensator al 100% meer dan ik nu heb
Aan creativiteit of enthousiasme zal het niet liggen, ik ben bovenal budgettair geremd
Aan creativiteit of enthousiasme zal het niet liggen, ik ben bovenal budgettair geremd
