Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr1
Moderator: Beheerdersteam
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Een nieuwe spindle mount... vers van de pers. Omdat het kan... en die andere eigenlijk ook wat te slap was.
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Een paar uurtjes knutselen later.....
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Whoohoow nog meer plaatjes. Deze keer geven ze licht.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Ik zou de print wel even insmeren met transparante siliconenkit, in ieder geval bij de blanke metalen delen.. Als je aluminium of messing gaat verspanen zitten die er zo tussen met alle gevolgen van dien..
Een glaasje er voor helpt soms maar half: stof kruipt toch achter het glaasje en dekt het licht behoorlijk af. Als je de lensjes van de leds vrij laat (met die kit) veeg je dat eenvoudig schoon met een borsteltje.
(ervaring mee)
Kees
Een glaasje er voor helpt soms maar half: stof kruipt toch achter het glaasje en dekt het licht behoorlijk af. Als je de lensjes van de leds vrij laat (met die kit) veeg je dat eenvoudig schoon met een borsteltje.
(ervaring mee)
Kees
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Ja daar had ik idd ook al over zitten denken. Hoe dat probleem aan te pakken. De boel dicht kitten is idd wel de makkelijkste en snelste optie.
Het printje zelf is in een sleuf geplaatst met de volgende constructie:
Dubbelzijdig tape- vulcaniserend tape (laagje rubber dus)en nogmaals dubbelzijdig tape.
Dan zou ik enkel aan de voorkant alle pootjes vol moeten baggeren met kit.
Als afsluiter dan gewoon nog een filmpje
Het printje zelf is in een sleuf geplaatst met de volgende constructie:
Dubbelzijdig tape- vulcaniserend tape (laagje rubber dus)en nogmaals dubbelzijdig tape.
Dan zou ik enkel aan de voorkant alle pootjes vol moeten baggeren met kit.
Als afsluiter dan gewoon nog een filmpje
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Wanneer een filmpje van een paar strakke bafles frezen?! 
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Wat dacht je van NU 
Sp44 Baffles
Terminal Plates
Sp44 Baffles
Terminal Plates
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
rook bij aluminium frezen???
Kees
Kees
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Freesje was beetje stomp al.....
Die werd dus wat heet als je niet gauw genoeg wat koelde de wd 40 zei dan tsssss en weg was et. Kwam heel sporadisch ff voor, als ik ondertussen bijvoorbeeld even wat anders doen was als de boel in de gaten houden.
Die werd dus wat heet als je niet gauw genoeg wat koelde de wd 40 zei dan tsssss en weg was et. Kwam heel sporadisch ff voor, als ik ondertussen bijvoorbeeld even wat anders doen was als de boel in de gaten houden.
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Mooi zeg maar is het niet mogelijk om een koelpomp te gebruiken als je aluminium freest?
Daarmee spoel je ook gelijk je spannen weg en blijft je frees ook wat beter in conditie.
Daarmee spoel je ook gelijk je spannen weg en blijft je frees ook wat beter in conditie.
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Meestal gebruik ik perslucht met spiritusnevel. Dat gaat heel goed alleen was dat op dus vandaar maar de wd40 er bij gepakt, gaat op zich net zo goed alleen geeft vervelende plakerige spanen enzo.
Een koelpomp is zeker wel mogelijk alleen moet nog even uitzoeken hoe ik dat nou precies het beste kan aanpakken op mijn machien en hoe dat nou precies allemaal geautomatiseerd moet worden.
Een koelpomp is zeker wel mogelijk alleen moet nog even uitzoeken hoe ik dat nou precies het beste kan aanpakken op mijn machien en hoe dat nou precies allemaal geautomatiseerd moet worden.
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Kan het op mijn telefoon niet goed zien. Maar is die rook niet van de WD40?
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Ja natuurlijk is die van de WD40... Maar om daar rook van te maken moet je toch een bepaalde temperatuur bereikt hebben.. Het is rook, geen nevel.
Probleem met hoge temperatuur bij aluminium is dat de spanen aan je frees gaan vastsmelten en vervolgens volloopt en vervolgens breekt..
Kees
Probleem met hoge temperatuur bij aluminium is dat de spanen aan je frees gaan vastsmelten en vervolgens volloopt en vervolgens breekt..
Kees
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
De bouw van de upgrade is begonnen. De eerste onderdelen voor de nieuwe brug zijn allemaal erg mooi geworden moet ik zeggen.
De ronde geleiding gaat overigens helemaal van de Y-as af aangezien ik een mooi setje IKO rails op de kop heb kunnen tikken van 1680mm lang.
Daardoor word het bereik ook nog eens flink groter.
De ronde geleiding gaat overigens helemaal van de Y-as af aangezien ik een mooi setje IKO rails op de kop heb kunnen tikken van 1680mm lang.
Daardoor word het bereik ook nog eens flink groter.
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Update/Upgrade Tig.
Eergisteren zo ongeveer de hele machine uit elkaar gehad en stukje bij beetje weer opgebouwd. Gister alle laatste dingen op hun plek gemonteerd en zoals het nu lijkt draait alles weer en kan ik beginnen met de fijnafstelling.
Het bereik is flink gegroeid door hoe de brug nu opgebouwd is, van 550x1050mm naar 650x1250mm. Daarnaast is de hele machine een stuk stijver en ook iets sneller geworden, ongeveer 500mm/min op alle assen.
Eergisteren zo ongeveer de hele machine uit elkaar gehad en stukje bij beetje weer opgebouwd. Gister alle laatste dingen op hun plek gemonteerd en zoals het nu lijkt draait alles weer en kan ik beginnen met de fijnafstelling.
Het bereik is flink gegroeid door hoe de brug nu opgebouwd is, van 550x1050mm naar 650x1250mm. Daarnaast is de hele machine een stuk stijver en ook iets sneller geworden, ongeveer 500mm/min op alle assen.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
nulletje vergeten? Lijkt me toch dat 6 meter per minuut makkelijk haalbaar is.. Zo niet?, wat voor drivers gebruik je dan?? Die moeten dan wel heeeel lowbudget zijn..hrscharft schreef:ongeveer 500mm/min op alle assen.
Kees
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Het is me nogal een serieus monster geworden.
Ziet er echt professioneel uit.
Ziet er echt professioneel uit.
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Gebruik van die wantai leadshine clones met 32V voeding.
Als ik boven de 3M per minuut kom dan kan ik de spindeltjes met een vinger tegenhouden. Ik heb hier overigens al een Mooie ringkern klaarliggen Dusdanig afgewikkeld dat er gelijk gericht 48V uit komt dus dat is nou het volgende klusje. Schakelende voedinkjes er uit en Dikke ringkern er voor terug in de plaats.
Voorlopig laat ik alle assen even op 2,5M/min staan dat loopt het mooist.
Als ik boven de 3M per minuut kom dan kan ik de spindeltjes met een vinger tegenhouden. Ik heb hier overigens al een Mooie ringkern klaarliggen Dusdanig afgewikkeld dat er gelijk gericht 48V uit komt dus dat is nou het volgende klusje. Schakelende voedinkjes er uit en Dikke ringkern er voor terug in de plaats.
Voorlopig laat ik alle assen even op 2,5M/min staan dat loopt het mooist.
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Die twee blikken doosjes van 35V en de Iphone lader gaan er overigens binnenkort uit en worden vervangen door onderstaande voeding.
5, 12 en 48V dc.
Alles mooi gevoed uit 1 dikke ringkerntrafo en geen geschakelde meuk meer.
5, 12 en 48V dc.
Alles mooi gevoed uit 1 dikke ringkerntrafo en geen geschakelde meuk meer.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Er is trouwens niets mis met geschakelde voedingen, en zeker niet als je die separaat gebruikt voor het voeden van de logica.
Een conventionele voeding (met trafo, gelijkrichter en Elco's) doet het heel goed als voeding voor de hoofdstromen van een setje stepperdrivers, maar om de zelfde voeding te gebruiken om je logica te voeden kan ik eigenlijk alleen maar afraden: de fluctuaties in stromen en dus de spanningen kunnen (en zullen) onbedoelde reacties geven van de logica. Die IPhone lader hoeft helemaal niet zo'n gekke voeding te zijn in het geheel.. (als er maar voldoende stroom geleverd kan worden)
Kees
Een conventionele voeding (met trafo, gelijkrichter en Elco's) doet het heel goed als voeding voor de hoofdstromen van een setje stepperdrivers, maar om de zelfde voeding te gebruiken om je logica te voeden kan ik eigenlijk alleen maar afraden: de fluctuaties in stromen en dus de spanningen kunnen (en zullen) onbedoelde reacties geven van de logica. Die IPhone lader hoeft helemaal niet zo'n gekke voeding te zijn in het geheel.. (als er maar voldoende stroom geleverd kan worden)
Kees
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
De afgelopen weken ben ik druk aan het hobbyen geweest en voorlopig de laatste wijzigingen/toevoegingen aan de machine gedaan.
Zoal bijvoorbeeld een mooi aluminium bed met een raster van M8 tapgaten om makkelijk dingen te kunnen opspannen. Verder heb ik de zijkanten van de 'bak' nu ook eindelijk dicht en hoop dat het aantal spanen dat overal terecht komt daardoor ook wat minder word.
Zoal bijvoorbeeld een mooi aluminium bed met een raster van M8 tapgaten om makkelijk dingen te kunnen opspannen. Verder heb ik de zijkanten van de 'bak' nu ook eindelijk dicht en hoop dat het aantal spanen dat overal terecht komt daardoor ook wat minder word.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3257
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Dat is echt bizar gaaf in het kwadraat 
