Project 10: Inimini

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door Barry2001 »

Of je werkstuk met de spuitbus een laagje geven, stinkt helemaal als een ......Maar ziet er goed uit Leo, netjes geworden zo. Heb zelf (voor binnen) goede ervaring met lak op waterbasis, die is de laatste jaren erg goed geworden. En droogt erg snel zodat stof, de grootste vijand van den schilder, minder kans krijgt.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door pappaleo »

Ik ga dat de volgende keer eens proberen. Ik heb er matige ervaringen mee, maar dat is 25+ jaar geleden. Het ergste was een stuk fineer, dat met tix lijm vastzat, van de lijmlaag werd losgeweekt omdat het door en door nat werd van de watergedragen vernis.

De kwaliteit zal ongetwijfeld verbeterd zijn, maar er moet in mijn hoofd echt nog een knopje om.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door Barry2001 »

Voor buiten ben ik ook nog niet om, maar binnen, ja. Binnenboel geschilderd een paar jaar geleden, tip van een vriendin van ons, beroepsschilder, neem verf op waterbasis. Binnen dus. Werkt prettig, vrijwel reukloos, en houdt zich prima nu na een paar jaar. En ben daar best pietluttig in.....
En zoals gezegd eerder droog, minder stof en eerder overschilderbaar. En heb eigenlijk niet het idee dat het minder degelijk is. Maar had precies hetzelfde, was ook van de old school terpentine, is even een omschakeling.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door pappaleo »

pappaleo schreef:
Ik vraag me af of de zijdeglans polyurethaanlak ook gewoon over de metaalkleurverf heen kan. Technisch gezien kan het, maar zou het nog invloed op de kleur hebben?

Eerst maar even een proefstukje doen.
Ik heb het roerstaafje van de verf, dat nu aluminiumkleurig is voor een deel bestreken met blanke zijdeglans vernis. Ziet er prima uit. Amper verkleuring en het verdoezelt oneffenheden nog wat. De kastjes zelf zijn met een rollertje gedaan, dus daar kan best een laagje zijdeglans overheen.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door pappaleo »

Gisteren de boel weer in elkaar gezet. Het filter is nog steeds extern omdat ik nog wat controlemetingen wil uitvoeren.
inimini075.jpg
inimini074.jpg
Demping iets veranderd, ik heb er een lapje van het veelgeprezen Flamex in gedaan. Aan de andere zijwand zit nog MDM3 en er zit nog steeds 20 gram wol in.

Uiteraard even geluisterd. :shock: :shock:

Ik was bijna vergeten hoe het klonk. :yeah: :yeah:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door Barry2001 »

Jaja, het publiek voor de wedstrijd een beetje bewerken he :lol: Nee, het zijn beauties geworden.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Project 10: Inimini

Bericht door ds23man »

=D> =D>
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door Kappa7 »

Wat zijn ze mooi geworden Leo! =D>
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Project 10: Inimini

Bericht door ray5150 »

Kappa7 schreef:
Wat zijn ze mooi geworden Leo! =D>
+1 =D> =D>
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door pappaleo »

Dank :dank: :dank: :dank:
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Project 10: Inimini

Bericht door Jag »

mooi werk hoor!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 10: Inimini

Bericht door wouter »

Jeg, wat fraai :goeie:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door bas focal m180 »

Vakmanschap is meesterschap, :beer: :proost:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Project 10: Inimini

Bericht door ray5150 »

Ik heb ze vanmiddag even bekeken en beluisterd. de afwerking is net zo vlekkeloos als op de foto's. :goeie:
Dan het geluid, persoonlijk vond ik ze de tijdens de vorige beluistering in Beetsterzwaag ietsjes beter klinken. iets specifieker, het laag en midlaag bleef iets achter tov de vorige keer.
mid en hoog heel schoon en gedetailleerd. zoals ik al eerder schreef, zeer goed, gezien de prijs van het geheel.
Maar, daarbij moet worden aangetekend dat het bij Leo thuis een heel ander soort ruimte is dan bij hem thuis, en dat ze in beetsterzwaag op een stel andere luidsprekers stonden, en thuis op een stel standaards.
Waarop prompt een college volgde over bafflestep-correctie. :mrgreen:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Project 10: Inimini

Bericht door FR_Aad »

Die Leo is goed bezig :rock:

Ideetje voor later. Misschien kan je die kleine Daytons in een buisje zetten. Kunnen ze als supertweeter op de Missions. .???
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door pappaleo »

FR_Aad schreef:
Die Leo is goed bezig :rock:

Ideetje voor later. Misschien kan je die kleine Daytons in een buisje zetten. Kunnen ze als supertweeter op de Missions. .???
De Missions worden na 6 februari voorzien van een setje Wavecor TW022WA04, die ik nog heb liggen.

Voor de mini amt-8 heb ik ook al een leuke toepassing in gedachten.
Maar niet teveel tegelijk, dat werkt contraproductief :sure:
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door mikekiwi »

Wow, zeer fraaie afwerking, wil ze zeker een keer in het echie horen, wie weet.... Voor nu op uiterlijk beoordeeld: topresultaat!
ray5150 schreef:
Maar, daarbij moet worden aangetekend dat het bij Leo thuis een heel ander soort ruimte is dan bij hem thuis
Hier ben je me even kwijt, of Leo moet meerdere huizen hebben, dat kan natuurlijk! :hide: :D
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door pappaleo »

Het dorpshuis in Beetsterzwaag is een vrij oud gebouw. Ik ging er dus van uit dat met "hem" de huisgeest van het dorpshuis bedoeld werd. :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Project 10: Inimini

Bericht door ray5150 »

Gewoon een foutje in de formulering van mijn kant... :hide:
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door mikekiwi »

ray5150 schreef:
Gewoon een foutje in de formulering van mijn kant... :hide:
:mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door pappaleo »

Afgelopen week de meetspullen weer eens onder het stof vandaan gehaald. Eens kijken of de werkelijkheid overeenkomt met de simulatie van destijds.
Beginnen met een impedantieplotje van de woofer:
inimini076.png
De oorspronkelijke demping bestond uit twee laagjes MDM3 met 20g wol er in. Ik heb na de afwerking een van de lagen MDM3 vervangen door een laagje Flamex.
Dat lijkt niet dramatisch veel verschil uit te maken:
W4-655c Spetember 2015
W4-655c Spetember 2015
W4-655c December 2015
W4-655c December 2015
In september had de unit ook nog niet echt gespeeld. Enig verloop in de karateristieken (inspelen :hide: ) is dus niet uitgesloten.
Het filter dat ik nu gebruik:
Afbeelding

Impedantiekarakteristiek met het filter:
Groen: gefilterd. Geel: Zonder filter.
Groen: gefilterd. Geel: Zonder filter.
Frequentieresponse op 70cm afstand on-axis, met en zonder filter:
Tangband W4 655c
Tangband W4 655c
Audiopur AMT9
Audiopur AMT9
Gefilterde totaalresponse on axis:
inimini082.png
Totaalresponse onder een hoek van 15°:
inimini085.png
Op zich ziet de on-axis response er niet verkeerd uit. Toch is er wat verloop ten opzichte van de metingen toen de units nieuw waren. Met name de response van de tweeter in het gebied 3-4 kHz; dat heb ik hier met de Mission Impossible ook gehad. :think:

Ik heb geen gefilterde metingen van toen de units nieuw waren omdat ik toen nog geen filter had. Ik kan wel de ongefilterde metingen van toen en nu importeren in een boxsim simulatie en het resultaat vergelijken. Dat doe ik in de post hieronder.
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 20 dec 2015, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door pappaleo »

Nou, het valt toch wel mee.
Dit is mijn simulatie met de metingen van september:
inimini086.png
En dit is dezelfde simulatie met de metingen van afgelopen week. De stippellijn geeft het verschil aan.
inimini087.png
Kon ook niet anders, want het klinkt allemaal best lekker.
Ik moet ze even in wat verschillende ruimtes horen om te bepalen of de BSC nog iets sterker moet.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door pappaleo »

Gistermorgen begonnen aan de uitdaging om het filter in te bouwen. Het nu in gebruik zijnde testfilter heeft dezelfde afmetingen als de kast, dus dat wordt proppen. Uiteraard zitten in het testfilter wat onderdelen uit de rommelbak, dus de meeste kunnen kleiner. Dit is het schema:
Afbeelding

Ik had de onderdelen besteld zoals genoemd in het overzichtje van een paar pagina's terug.
Achterin de kast had ik een luikje gemaakt met haaks daarop een plankje voor de filteronderdelen.

Het passen, meten en positioneren is handwerk, het ouderwetse trial and error :mrgreen:
inimini088.jpg
De spoelen moeten zo gepositioneerd worden dat de magnetische velden elkaar niet beïnvloeden.
inimini089.jpg
De onderdelen worden gemonteerd met messing spijkertjes, een drupje smeltlijm en ty-raps.
inimini090.jpg
inimini091.jpg
inimini092.jpg
Ik heb er vanmorgen een in elkaar gezet en ben nu op de obligate nieuwjaarsvisite.
Ik had dus even tijd om wat foto's te plaatsen :mrgreen:

Ik vind dat het best compact geworden is.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door pappaleo »

And then there were two :mrgreen:
inimini093.jpg
Grasmaaierdraadjes aansluiten aan de audiofiele kroonsteen :sure: , demping erin en dichtschroeven die hap.
inimini094.jpg
En dit is het eindresultaat:
inimini095.jpg
inimini096.jpg
6 februari in theater Slangenbeek te Hengelo :yeah: :yeah:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Project 10: Inimini

Bericht door ds23man »

Je had beter een kurken pakking kunnen gebruiken voor dat luikje. :-" :-"
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”