solderen op een glad oppervlak
Moderator: Beheerdersteam
-
butterflies
- Berichten: 48
- Lid geworden op: wo 12 aug 2015, 5:58
solderen op een glad oppervlak
Beetje hulp nodig bij het solderen van filters. Ben met mijn eerste luidsprekers bezig. Events van Speakerland.
Heb al flink zitten oefenen, maar solderen op die filterplaten is toch wat anders. Het zijn van die platen waar op de bovenkant de spoelen, condensatoren en weerstanden zitten, die aan de onderkant zijn gesoldeerd. De onderkant is onderverdeeld in sektoren die met ingefreesde groefjes van elkaar zijn geisoleerd. Ik dien mijn in en outs op die sectoren te solderen, maar het lukt niet.
Hoe doe je dat, draden solderen op een glad oppervlak?
Heb al flink zitten oefenen, maar solderen op die filterplaten is toch wat anders. Het zijn van die platen waar op de bovenkant de spoelen, condensatoren en weerstanden zitten, die aan de onderkant zijn gesoldeerd. De onderkant is onderverdeeld in sektoren die met ingefreesde groefjes van elkaar zijn geisoleerd. Ik dien mijn in en outs op die sectoren te solderen, maar het lukt niet.
Hoe doe je dat, draden solderen op een glad oppervlak?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: solderen op een glad oppervlak
Bout met behoorlijk wat vermogen, een 15wattertje gaat echt niet lukken.
Re: solderen op een glad oppervlak
Wat voor vermogen heeft je soldeerbout ?
En wat voor punt zit eraan ?
En wat voor punt zit eraan ?
-
butterflies
- Berichten: 48
- Lid geworden op: wo 12 aug 2015, 5:58
Re: solderen op een glad oppervlak
Bout is 30 W. Heeft een platte kop, maar er zit ook een puntje bij. Ik gebruik 40/60 1 mm tin/lood. Wat is de beste werkwijze? Ik heb geprobeerd de draad met flink wat tin te omhullen, dat te smelten en op de plaat te plakken, maar houdt niet. Tevens geprobeerd de draad op de plaat te klemmen en er dan tin op te laten vloeien, maar ook dat lukt niet. De oppervlakte ook nog schoon gemaakt met alcohol.
Re: solderen op een glad oppervlak
Zit er geen kunststof laag over die PCB soms ?
Effe een licht schuurpapiertje (fijne korrel) of een stukje staalwol erover helpt ook goed.
Effe een licht schuurpapiertje (fijne korrel) of een stukje staalwol erover helpt ook goed.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: solderen op een glad oppervlak
Ligt niet aan het gladde oppervlak. Grote vlakken zonder thermal reliefs, veel koper = > stoken. In elk geval die brede punt gebruiken om zoveel mogelijk warmte naar de print te laten vloeien, 30W kan maar zo te weinig zijn. En wat voor tin gebruik je? loodvrij is zowiezo wat lastiger solderen. Loodhoudend, overheen gelezen 
Laatst gewijzigd door Barry2001 op do 31 dec 2015, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: solderen op een glad oppervlak
En eerst beide delen vertinnen dan pas tegen elkaar houden en opnieuw verhitten.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: solderen op een glad oppervlak
30 watt is niet veel...... Zeker niet met van die filterprinten met een extra dikke laag koper.
-
butterflies
- Berichten: 48
- Lid geworden op: wo 12 aug 2015, 5:58
Re: solderen op een glad oppervlak
Zo ziet het filter eruit! Wellicht helpt dit om tips te geven.
Re: solderen op een glad oppervlak
Pook op het soldeer van de printplaat houden totdat deze is gesmolten en dan de reeds vertinde draad er bij plaatsen. De tin van de draad moet ook op een gegeven moment ook gaan smelten en mengen met de tinvijver op de print, pook langzaam weghalen en dan lang wachten totdat alle tin is gestold (probeer het geheel tijdens het stollen/afkoelen stil te houden om een nette, gladde soldeerverbinding te krijgen). Mespuntje zout en peper er bij en een takje thijm er overheen als smakelijke decoratie en klaar is Klara.
-
butterflies
- Berichten: 48
- Lid geworden op: wo 12 aug 2015, 5:58
Re: solderen op een glad oppervlak
OK, en gebruik ik dan beter een bestaand soldeerpunt (daar waar een van de filtercomponenten is vastgesoldeerd) of gewoon een vers stuk in dezelfde sektor?
Re: solderen op een glad oppervlak
Als de filterprinten ook van Speakerland zijn is de kans groot dat er 70 micron koper gebruikt is. (zoals ds23man ook aangeeft)
Dat is twee keer zo dik als de koperlaag op "gewone" printplaat. (35 micron)
Dan word het inderdaad wel moeilijk met een 30 Watt boutje en moet je uitkijken naar wat zwaarders.
Suggestie : http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=15874 of http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=1839
Iets van de bouwmarkt kan ook, maar grote kans dat dat duurder is. of je moet gelijk een Weller willen gaan kopen.
Dat is twee keer zo dik als de koperlaag op "gewone" printplaat. (35 micron)
Dan word het inderdaad wel moeilijk met een 30 Watt boutje en moet je uitkijken naar wat zwaarders.
Suggestie : http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=15874 of http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=1839
Iets van de bouwmarkt kan ook, maar grote kans dat dat duurder is. of je moet gelijk een Weller willen gaan kopen.
-
Rien Kleinjan
- Berichten: 124
- Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14
Re: solderen op een glad oppervlak
Je gebruikt toch wel harskernsoldeer ? Uit je verhaal maak ik dat namelijk op, maar ik kan me vergissen natuurlijk.
Re: solderen op een glad oppervlak
Als je een dikke draad of printplaat moet solderen is de kunst zoveel mogelijk warmte van je soldeerbout over te dragen naar componenten
je moet een smeltbad van tin maken tussen je soldeerbout en je component.
Dat smeltbad gaat helpen dan om die warmte over te dragen.
Je schreef dat je 60/40 soldeer tin gebruikt Zit er ook vloeimiddel in ?
Dat is echt noodzakelijk
Dat vloeimiddel ( Hars ) helpt de tin makkelijker te laten vloeien.
Ga in geval van een kleine soldeerbout niet bij een ventilator zitten.
Dat koelt erger af dan je zou denken.
Pa
30 wat is weinig voor dit werk. Maar met een platte punt kan je wel een 1.5 mm draad gesoldeerd krijgen .maar dikker wordt niets met een 30 watt bout ben ik bang.
je moet een smeltbad van tin maken tussen je soldeerbout en je component.
Dat smeltbad gaat helpen dan om die warmte over te dragen.
Je schreef dat je 60/40 soldeer tin gebruikt Zit er ook vloeimiddel in ?
Dat is echt noodzakelijk
Dat vloeimiddel ( Hars ) helpt de tin makkelijker te laten vloeien.
Ga in geval van een kleine soldeerbout niet bij een ventilator zitten.
Dat koelt erger af dan je zou denken.
Pa
30 wat is weinig voor dit werk. Maar met een platte punt kan je wel een 1.5 mm draad gesoldeerd krijgen .maar dikker wordt niets met een 30 watt bout ben ik bang.
Re: solderen op een glad oppervlak
Heb ooit deze set eens mee genomen bij de bouwmarkt vandaan.
http://www.bol.com/nl/p/soldeerbout-set ... 0039811075
De 80 watt bout gebruik ik dan voor dergelijke klusjes.
Met een 30watt bout gaat het nooit lukken.
http://www.bol.com/nl/p/soldeerbout-set ... 0039811075
De 80 watt bout gebruik ik dan voor dergelijke klusjes.
Met een 30watt bout gaat het nooit lukken.
Re: solderen op een glad oppervlak
Die zit al 24 uur met de pook tegen de printplaat die maar niet heet genoeg wil worden 
-
butterflies
- Berichten: 48
- Lid geworden op: wo 12 aug 2015, 5:58
Re: solderen op een glad oppervlak
Ik heb inmiddels de Scan Speak Events van Speakerland een paar weken draaien. Voor het solderen op die printplaat heb ik een soldeerstation aangeschaft met regelbare temperatuur. Het ding is 55 Watt (temp. tot 480 graden) en dat is voldoende om een flinke plas soldeer + voorgesoldeerde dikke draad samen te smelten. De Events zijn echt een heel mooi paar speakers en overtreffen mijn verwachtingen. Voor de (met name) rock muziek die ik luister zijn ze perfect. Lekker veel bass en heerlijk midden en hoog. Overigens heb ik niet de 9300 maar de 9500 als tweeters gebruikt. Het hoog is bij deze tweeters heel mooi 'smooth' (er is ongetwijfeld een ned. woord voor deze term, maar ik weet niet welk). Met de complimenten aan Ruud Jansen van Speakerland voor de begeleiding tijdens de zelfbouw. Ik heb hem met flink wat vragen lastig gevallen en altijd geduldig antwoord ontvangen.
Ook de forumleden, die me adviezen en raad hebben gegeven wil ik enorm bedanken. Overigens ben ik nog niet klaar, want de buitenkant van de kasten is voorlopig nog kaal MDF. Ik vrees dat ik die pas volgende winter ga afwerken. Overigens ben ik van plan om mijn kinderen daar op los te laten. Wanneer ze af zijn zal ik daar ook verslag van doen op dit forum.
Ook de forumleden, die me adviezen en raad hebben gegeven wil ik enorm bedanken. Overigens ben ik nog niet klaar, want de buitenkant van de kasten is voorlopig nog kaal MDF. Ik vrees dat ik die pas volgende winter ga afwerken. Overigens ben ik van plan om mijn kinderen daar op los te laten. Wanneer ze af zijn zal ik daar ook verslag van doen op dit forum.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: solderen op een glad oppervlak
Vingerverf ?butterflies schreef:Overigens ben ik nog niet klaar, want de buitenkant van de kasten is voorlopig nog kaal MDF. Ik vrees dat ik die pas volgende winter ga afwerken. Overigens ben ik van plan om mijn kinderen daar op los te laten.
Re: solderen op een glad oppervlak
Dat word een kleurig kunstwerk waar Picasso op jaloers zou zijn.pappaleo schreef:Vingerverf ?butterflies schreef:Overigens ben ik nog niet klaar, want de buitenkant van de kasten is voorlopig nog kaal MDF. Ik vrees dat ik die pas volgende winter ga afwerken. Overigens ben ik van plan om mijn kinderen daar op los te laten.![]()
![]()
