(vintage project #5) d'appolito

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

(vintage project #5) d'appolito

Bericht door sander1238 »

Een ontwerp wedstrijd met maar 4 deelnemers, dat kan niet...
Ik ga de strijd aan met een Philips d' appolito setje, 2x Philips AD 8061/w4 en 1x AD0140/w4 per kant.
Dit setje had ik nog liggen dus de kosten gaan dan meevallen.
Dit gaat echt geen haai-end worden, maar het voldoet aan de leeftijd, is (voor mij) leerzaam (en leuk).

De ad 8061/w4 doet het solo goed in een gesloten kast van 25 liter, Mijn idee is dan ook om een klein model vloerstaander te maken met 2 compartimenten van 25 liter, en onderin een loze ruimte voor het filter.

Tips zijn natuurlijk van harte welkom.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door dre »

Een kleine vloerstaander van 50 liter? :mrgreen:
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door sander1238 »

dre schreef:
Een kleine vloerstaander van 50 liter? :mrgreen:
Baffle van 24 cm, diepte 30cm en hoogte (2x35) 70cm, Valt toch wel mee?? :mrgreen:
komt nog +_ 20 cm loze ruimte onder voor het filter.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door pappaleo »

dre schreef:
Een kleine vloerstaander van 50 liter? :mrgreen:
Alles is relatief :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door ray5150 »

Leuk, Sander. dit ga ik volgen
Ik meen dat je een tijdje terug ook een meetset had aangeschaft ?
Dan is dit een goede kans om er mee te leren werken. :goedzo:
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door sander1238 »

ray5150 schreef:
Leuk, Sander. dit ga ik volgen
Ik meen dat je een tijdje terug ook een meetset had aangeschaft ?
Dan is dit een goede kans om er mee te leren werken. :goedzo:
Klopt heb ik laatst aangeschaft , arta plus licentie.

Dit is idd een goede oefening.
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door RNacoustics »

Hi Sander,

Leuk project! Ik heb zelf ook nog oude Philips meuk liggen, maar voor november gaat mij denk ik niet lukken, om nog een vintage project af te ronden.
Ik ben namelijk met twee andere luidsprekerprojecten bezig.

Veel succes met het meten :!:
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door sander1238 »

Het begin is er. De kasten worden iets kleiner doordat de filterruimte komt te vervallen. Reden hiervoor is dat er nu economischer kan worden gezaagd.

Blijft over een kast van 28x40x61.
Bijlagen
img20160906_153805.jpg
img20160906_122621.jpg
img20160906_122621.jpg (11.34 KiB) 1899 keer bekeken
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door Shadow »

Mooi! =D>
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door sander1238 »

Ik heb een vraag over het gebruik van dempings-materiaal.
Ik het aan te raden om het gehele compartiment te bekleden met pritex en/of in combinatie met BAF?

Dit ivm het gebrek aan spuitkurk ...
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door sander1238 »

vandaag de proef op de som genomen, 1 compartiment op de bodem en achterwand pritex geplakt, het andere compartiment eveneens dezelfde pritex geplakt en om de bracing een lap BAF van 24x70cm losjes gerold.
Ik zie weinig verschil tussen de 2 (compartimenten zijn qua vorm exact hetzelfde)

Ik heb de 1e meet resultaten bijgevoegd, Opmerkingen en tips zijn welkom.
Bijlagen
vintage d appolito.zip
1e metingen
(508.08 KiB) 71 keer gedownload
img20160910_153127.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door ds23man »

Screenshots van je metingen zijn handiger, niet iedereen heeft zin om al die pirren in Arta te laden.......
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door ray5150 »

Zijn printscreen's niet iets praktischer ? :think:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door ds23man »

Dat zeg ik net.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door sander1238 »

zit wat in. hier komen ze dan
Bijlagen
alleen pritex op 1mtr
alleen pritex op 1mtr
pritex en baf op 1mtr
pritex en baf op 1mtr
op 1 mtr
op 1 mtr
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door pappaleo »

Maak eens een closerange meting (1cm) van de beide woofers en maak van de puls eens een burst decay. Die vergelijk je met elkaar, daar kun je het verschil in demping van af lezen (of niet).
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door sander1238 »

burst decay is gemaakt. hoop dat ik het goed lees.
het gebied bij 1K is bij beide hetzelfde, bij 2K lijkt het erop dat de pritex en BAF combinatie net iets eerder (= minimaal) is uitgedoofd.

Mocht mijn redenatie fout zijn dan hoor ik het graag,
Bijlagen
Alleen pritex
Alleen pritex
Pritex en BAF
Pritex en BAF
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door pappaleo »

Wat is de microfoonafstand? En op hoe heb je je gate ingesteld?
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door sander1238 »

Microfoon afstand is 2 cm.
Gate is linkse 6.188 (297)ms rechts 8.813 (423) ms
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door pappaleo »

Zijn het 2 gescheiden compartimenten? of zitten beide woofers in één ruimte?

De beide metingen lijken teveel op elkaar naar mijn zin.
Plaats ook eens een plaatje van een puls, met de gain wat verhoogd, zodat je de reflecties goed ziet.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door sander1238 »

Het zijn idd 2 gescheiden compartimenten.

Zal morgen wat meer plaatjes maken.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door sander1238 »

even wat experimenteren met demping, scheelt een hoop.

Ik heb nu op de bodem, achterzijde en bovenkant pritex . Rond de bracing een lap BAF losjes gewikkeld en de rest opgevult met Bailey's longhair wol.
En zie het resultaat.

Ik ga maar eens een doosje dempings materiaal bestellen.

Is het nog de moeite waard om te experimenteren met sonofil ? of doet dit niks
Tips zijn welkom
Bijlagen
ml pritex baf wol.jpg
pritex baf wol.jpg
pritex baf wol 1.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door dre »

http://www.rumoh.eu/damping-material/felt-mat

Dit vind ik ook heel fraai spul.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door sander1238 »

dre schreef:
http://www.rumoh.eu/damping-material/felt-mat

Dit vind ik ook heel fraai spul.
Ga ik proberen. Dit moet dan tegen de wand aan komen?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: (vintage project #5) d'appolito

Bericht door dre »

sander1238 schreef:
dre schreef:
http://www.rumoh.eu/damping-material/felt-mat

Dit vind ik ook heel fraai spul.
Ga ik proberen. Dit moet dan tegen de wand aan komen?
Ja,want het bestaat uit twee lagen.
Zelf heb ik het er op de randen geniet,dat werkte perfect.

Een product die ik zeker vaker ga gebruiken.
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”