Zelfbouw "mobiele" werkbank
Moderator: Beheerdersteam
Zelfbouw "mobiele" werkbank
Aangezien:
- de werkbank in de garage niet erg diep is en meestal vol ligt
- zagen momenteel onder de overkapping gebeurd op de "nette" tuintafel
- een extra tafel voor werkzaamheden wel erg makkelijk is,
is het idee ontstaan om een mobiele werktafel te bouwen.
Het idee stamt grotendeels af van een ontwerp op de site finewoodworking. Dit is lichtelijk aangepast naar eigen voorkeuren en afmetingen. Om het te kunnen verplaatsen komt er aan 1 zijde wielen onder. Heb nog gedacht om aan de andere kant zwenkwielen te maken, maar verwacht dat het hiermee niet al te stabiel gaat worden.
Bruine gedeelte zou precies uit 1 stuks Betonmultiplex berken 18mm plaat (153x305) gehaald kunnen worden. Donkergrijze gedeelte zal gemaakt worden van combinatie vuren en (waterbestendig) mdf en geschilderd. Binnenkort eens kijken wat er van de diverse projecten nog aan reststukken voorraad ligt.
- de werkbank in de garage niet erg diep is en meestal vol ligt
- zagen momenteel onder de overkapping gebeurd op de "nette" tuintafel
- een extra tafel voor werkzaamheden wel erg makkelijk is,
is het idee ontstaan om een mobiele werktafel te bouwen.
Het idee stamt grotendeels af van een ontwerp op de site finewoodworking. Dit is lichtelijk aangepast naar eigen voorkeuren en afmetingen. Om het te kunnen verplaatsen komt er aan 1 zijde wielen onder. Heb nog gedacht om aan de andere kant zwenkwielen te maken, maar verwacht dat het hiermee niet al te stabiel gaat worden.
Bruine gedeelte zou precies uit 1 stuks Betonmultiplex berken 18mm plaat (153x305) gehaald kunnen worden. Donkergrijze gedeelte zal gemaakt worden van combinatie vuren en (waterbestendig) mdf en geschilderd. Binnenkort eens kijken wat er van de diverse projecten nog aan reststukken voorraad ligt.
Re: Zelfbouw "mobiele" werkbank
Afgelopen week het hout voor de bladen besteld en grotendeels op maat laten zagen door de lokale bouwmaterialen leverancier.
Vandaag uit platen mdf die hier nog stonden het hout voor de poten en latten onder het blad kunnen zagen. Blijft toch een rotzooi dat mdf om te zagen, gelukkig waaide het buiten nogal dus ligt het meeste zaag"pof" nu in de tuin.
Daarna alvast een start gemaakt met het lijmen. Opzet is een drielaags constructie met het watervaste mdf (18mm) aan de buitenzijdes en daar tussen een laag normale mdf van 38mm.
Re: Zelfbouw "mobiele" werkbank
Ik weet niet of je het toe past
Maar het is beter voor stabiliteit als je de wielen eronder laat verdwijnen weg kantelen met een scharnier of er in laten zakken
Maar het is beter voor stabiliteit als je de wielen eronder laat verdwijnen weg kantelen met een scharnier of er in laten zakken
Re: Zelfbouw "mobiele" werkbank
Bert61 schreef:Ik weet niet of je het toe past
Maar het is beter voor stabiliteit als je de wielen eronder laat verdwijnen weg kantelen met een scharnier of er in laten zakken
Vanwege de stabiliteit had ik de werkbank maar aan 1 kant met wielen en de andere kant met vaste poten ontworpen. Op deze manier zou je hem als een soort van kruiwagen kunnen verplaatsen. Heb echter geen idee hoe stabiel wielen zijn, maar ga de werkbank voor de zekerheid in eerste instantie toch maar met vaste poten bouwen.
Zit zelf nu te denken aan een optie van een U-profiel (onderste boven) waar je de wielen aan 1 zijde onder kunt rollen als je de werkbank een stuk optilt. Mocht het op de wielen ook stabiel genoeg lijken te zijn, dan kunnen de poten alsnog ingekort worden.
Re: Zelfbouw "mobiele" werkbank
De poten zijn inmiddels gelijmd, op maat gezagen en geschuurd.
Staan dus zover gereed om in de grondverf gezet te worden.
Staan dus zover gereed om in de grondverf gezet te worden.
Re: Zelfbouw "mobiele" werkbank
Om het wat steviger te maken zou ik een kruisverband tussen de poten maken
Maar ik bouw altijd veel te zwaar
Maar ik bouw altijd veel te zwaar
Re: Zelfbouw "mobiele" werkbank
Dat kan, maar volgens de tekening komen er ook nog twee horizontale panelen in te liggen.
Die geven natuurlijk ook een hoop versteviging.
Die geven natuurlijk ook een hoop versteviging.
Re: Zelfbouw "mobiele" werkbank
Toevallig gisteren nog wat verstevigingen uitgetekend, met name om "wiebel"poten te voorkomen. Heb hiervoor het contact oppervlakte tussen poten en werkblad wat groter gemaakt. Dient tevens als verbinding tussen de poten zelf waardoor die elkaar ook verstevigen. Ook de legplanken verbinden de poten onderling nog eens.
Poten zelf zijn 8 bij 7,4 cm, verwacht dat deze wel stabiel genoeg zijn.
Poten zelf zijn 8 bij 7,4 cm, verwacht dat deze wel stabiel genoeg zijn.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Zelfbouw "mobiele" werkbank
Allereerst, leuk en praktisch idee zo'n mobiele werkbank. Zeker omdat het een werkbank is wil je geen gewiebel, en ik vraag me af of dit ondanks de legplanen en versteviging onder het werkblad niet gaat gebeuren. Je kunt het eerst proberen om te kijken of dit afdoende is, maar een kruisbevestiging zoals Bert al voorstelde zal het zeker doen.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: Zelfbouw "mobiele" werkbank
Ziet er goed uit. Ik vraag me alleen af hoe mobiel het geheel straks nog is als hij helemaal in elkaar zit. Misschien een vorkheftruckje erbij kopen?
Re: Zelfbouw "mobiele" werkbank
Het wordt idd redelijk stevig zo te zien .... heb je al eens nagedacht om wielen te monteren zoals dat ook bij Kliko's wordt gedaan? Vlak boven de grond als de kliko staat en als je de kliko kantelt dan heb je een soort kruiwagen.
Re: Zelfbouw "mobiele" werkbank
Het gaat inderdaad nog een flink gewicht worden......SARK schreef:Het wordt idd redelijk stevig zo te zien .... heb je al eens nagedacht om wielen te monteren zoals dat ook bij Kliko's wordt gedaan? Vlak boven de grond als de kliko staat en als je de kliko kantelt dan heb je een soort kruiwagen.
Mijn vader had die tip over de kliko wielen ook al gegeven
Als de werkbank gereed is kan ik gaan testen hoe deze het beste "mobiel" te maken. De genoemde optie lijkt me zeker interessant om te proberen
Re: Zelfbouw "mobiele" werkbank
Oud ziekenhuisbed scoren, die hebben zo'n systeem om de wielen in te trekken dacht ik.
Re: Zelfbouw "mobiele" werkbank
Bij een kliko werkt het omdat de kliko hoog is tov de lengtekuiperik schreef:Het gaat inderdaad nog een flink gewicht worden......SARK schreef:Het wordt idd redelijk stevig zo te zien .... heb je al eens nagedacht om wielen te monteren zoals dat ook bij Kliko's wordt gedaan? Vlak boven de grond als de kliko staat en als je de kliko kantelt dan heb je een soort kruiwagen.
Mijn vader had die tip over de kliko wielen ook al gegeven. De rechterzijde op jou plaatje zou nogal een stuk omhoog moeten om de voeten links iets van de grond af te krijgen. Dit zou werken op een vlakke vloer, echter met een beetje drempel gaat dit lastig worden, vandaar ook het idee om de wielen demontabel te maken.
Als de werkbank gereed is kan ik gaan testen hoe deze het beste "mobiel" te maken. De genoemde optie lijkt me zeker interessant om te proberen
als je hem een beetje schuin kantelt staat heel het gewicht op de wielen
De hoogte is de hefboom om 75 kilo op de wielen te kantelen
Dat voordeel heb je niet bij je werktafel
Met 2 wielen moeten ze ongeveer in de midden zitten
Re: Zelfbouw "mobiele" werkbank
Op zich niks, zou wel goede nemen die ook op flightcases gebruikt worden. (Tente of Penn Elcom)
https://www.bax-shop.nl/flightcase-onde ... ase-wielen
https://www.bax-shop.nl/flightcase-onde ... ase-wielen
Re: Zelfbouw "mobiele" werkbank
Het vervelende is dat met zwenkwielen de hele bank een beetje blijft bewegen ondanks de rem. In de meeste gevallen misschien niet zo erg maar als je aan het handzagen of vijlen bent dan is het wel fijn als de bank echt stevig met z'n voetjes op de vloer staat.
Re: Zelfbouw "mobiele" werkbank
Gewoon 2 wielen aan een as nemen en een U-profiel aan de poten schroeven.
Dan kun je ze er na verplaatsen zo onder vandaan halen.
Dan kun je ze er na verplaatsen zo onder vandaan halen.
Re: Zelfbouw "mobiele" werkbank
Jij mag niet meer raden wat de eerste test wordtdre schreef:Gewoon 2 wielen aan een as nemen en een U-profiel aan de poten schroeven.
Dan kun je ze er na verplaatsen zo onder vandaan halen.
Re: Zelfbouw "mobiele" werkbank
Zo verplaatsen wij ook de zaagtafel namelijk.kuiperik schreef:Jij mag niet meer raden wat de eerste test wordtdre schreef:Gewoon 2 wielen aan een as nemen en een U-profiel aan de poten schroeven.
Dan kun je ze er na verplaatsen zo onder vandaan halen.
Re: Zelfbouw "mobiele" werkbank
Solly hoolbeijert schreef:ja, verdomd. Alles met rem is ook direct een zwenkwiel.
Re: Zelfbouw "mobiele" werkbank
No, it's me. Ik had toch wel verwacht dat er standaard wielen met een rem zouden zijn.SARK schreef:Solly hoolbeijert schreef:ja, verdomd. Alles met rem is ook direct een zwenkwiel.
Alleen zoekend op "rigid caster with brake" kom ik tegen wat ik bedoel.
zoiets:
Re: Zelfbouw "mobiele" werkbank
Iedereen bedankt voor het meedenken met de "mobiliteits" optie. Dat gaat vast goed komen!
Vandaag nog de verstevigingen gezaagd die rondom de poten geplaatst gaan worden. Voor het lijmen meteen de tafelpoten in gebruik genomen
. Wel even een constructie moeten verzinnen om de schuine delen te lijmen, maar is gelukt op deze manier.
Om de gelijmde delen zelf niet te laten verschuiven worden een paar kleine spijkertjes in het hout geslagen in het te lijmen oppervlakte en daar de kop afgeknipt. Simpel maar effectief.
Vandaag nog de verstevigingen gezaagd die rondom de poten geplaatst gaan worden. Voor het lijmen meteen de tafelpoten in gebruik genomen
Om de gelijmde delen zelf niet te laten verschuiven worden een paar kleine spijkertjes in het hout geslagen in het te lijmen oppervlakte en daar de kop afgeknipt. Simpel maar effectief.
