Waarom? Een pastastencil kost tegenwoordig een tientje. En tig keer sneller....Pjotr schreef:Ga je die placer nog uitbreiden met een pasta dispenser?
https://www.multi-circuit-boards.eu/en/index.html
Moderator: Beheerdersteam
Waarom? Een pastastencil kost tegenwoordig een tientje. En tig keer sneller....Pjotr schreef:Ga je die placer nog uitbreiden met een pasta dispenser?
Spul is wonderbaarlijk. Heb het ook aangeschaft tegelijk met het hot air station, het lijkt idd haast wel loodhoudend zo goed. Denk wel dat de temperatuur iets hoger moet, kan dat niet exact meten omdat ik geen oven gebruik. Maar erg fijn spul.ds23man schreef:Ik moet zeggen dat Henkel/Loctite GC10 (loodvrij) perfect spul is qua flowen, eigenlijk zie ik geen verschil met loodhoudende pasta.
Ziet er netjes uit. Hoeven de onderdeeltjes nu niet meer naar hun plaats te "zwemmen" ?ds23man schreef:Het eerste pcbtje geproduceerd op de Liteplacer:
Vastlijmen doe met wave solderen. Dubbelzijdig doe je in principe sowieso niet bij automatische assemblage, of eigenlijk: deed. Net zomin als SMD en TH door elkaar op 1 PCB. Alleen de Chinezen zitten er niet mee, het is nogal extra arbeidsintensief en dat kost in China vrijwel niets extra.knuisje schreef:Hoe doe je het eigenlijk met een dubbelzijdige print? Dan moet je de componenten nog vastlijmen toch?
Wordt bij mijn werk toch nog best veel gedaan. We gebruiken voor de TH componenten een Selective Wave machine.Pjotr schreef:Vastlijmen doe met wave solderen. Dubbelzijdig doe je in principe sowieso niet bij automatische assemblage, of eigenlijk: deed. Net zomin als SMD en TH door elkaar op 1 PCB. Alleen de Chinezen zitten er niet mee, het is nogal extra arbeidsintensief en dat kost in China vrijwel niets extra.knuisje schreef:Hoe doe je het eigenlijk met een dubbelzijdige print? Dan moet je de componenten nog vastlijmen toch?