Whiskers
Moderator: Beheerdersteam
Re: Whiskers
Gatzaag? Kopieerfrees? Zulke kleine gaten en ook wel kleiner, lukt mij nog wel prima op de freestafel.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Whiskers
Hoe geleid je op een freestafel dan om het perfect rond te krijgen?
Ik dacht er aan om met een figuurzaag een (near perfect) rond gat te zagen (dat kan ik wel) van bijna de juiste diameter in een stukje populier mpx en dan met zo'n ding de juiste diameter krijgen: Dan wordt ie ook gelijk mooi rond.
Ik dacht er aan om met een figuurzaag een (near perfect) rond gat te zagen (dat kan ik wel) van bijna de juiste diameter in een stukje populier mpx en dan met zo'n ding de juiste diameter krijgen: Dan wordt ie ook gelijk mooi rond.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Whiskers
@Leo, gatenzaag bij de bouwmarkt? Vanaf 32mm tot pakweg 120mm.
https://www.gamma.nl/assortiment/gamma- ... /p/B544836
https://www.gamma.nl/assortiment/gamma- ... /p/B544836
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Whiskers
Speedboor? Denk dat het met zo'n lamellen schuur nog wel tegenvalt het mooi rond te krijgen.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Whiskers
Maar die zijn maar voor 1 maat.
Die BR pijp is aan de buitenkant ergens tussen de 49 en 50 mm. Moet wel klemmen.
Dan is er toch nabewerking nodig.
Die BR pijp is aan de buitenkant ergens tussen de 49 en 50 mm. Moet wel klemmen.
Dan is er toch nabewerking nodig.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Whiskers
Kwam deze ook tegen, zelf nooit mee gewerkt overigens: https://www.toolstation.nl/traploos-ins ... oor/p72369
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Whiskers
Zo'n speedboor van 40mm heb ik, maar kan niet centreren (voor de tweeter) omdat er al een gat van 10mm zit voor de cirkelgeleider:
Bovendien moet het gat dan toch nog wat groter want ik heb 42 a 43mm nodig (met oortjes).
Vandaar mijn keuze voor een figuurzaagje.
Vandaar mijn keuze voor een figuurzaagje.
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 29 dec 2019, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Whiskers
Ja, daar moest het tweetergat ook vergroot worden. Was ook populier mpx. Dat gaat wel.
Maar daar was perfect rond wel gewenst, maar niet absoluut noodzakelijk.
De diameter van de lamellenschuur is groter dan 50mm. Dus in een gat van zeg 48mm moet je hem proppen. Als je dan ronddraait centreert ie vanzelf en wordt de boel vanzelf redelijk rond.
Maar daar was perfect rond wel gewenst, maar niet absoluut noodzakelijk.
De diameter van de lamellenschuur is groter dan 50mm. Dus in een gat van zeg 48mm moet je hem proppen. Als je dan ronddraait centreert ie vanzelf en wordt de boel vanzelf redelijk rond.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Whiskers
Is toch geen probleem? Neem een plaat MDF, zaag daarin het gat met de gatenzaag, positioneer dit nu boven je baffle waar het gat voor je tweeter moet komen, vastklemmen en zagen maar. De plaat MDF werkt nu als geleider, de schacht van zo’n gatenzaag is normaliter 50 of 60mm, dus dat is lang zat!
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Whiskers
Ik ga zo wel even neuzen bij de bouwmarkt. Ik vind het alleen zo jammer om geld uit te geven voor een stuk gereedschap dat maar een éénmalige toepassing heeft en dan nog niet precies het juiste resultaat geeft.
In de tussentijd even de behuizing van de naamgever van dit project schoongemaakt. Net als bij Garfield -zo lui- hoef je niet bang te zijn dat ie iets omvergooit.
In de tussentijd even de behuizing van de naamgever van dit project schoongemaakt. Net als bij Garfield -zo lui- hoef je niet bang te zijn dat ie iets omvergooit.
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 29 dec 2019, 14:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Whiskers
Dat je dan zulke kleine handen hebt is me anders niet opgevallen..pappaleo schreef:Ik heb ingezoomdAatV schreef:Wat zijn die beesten nog groot!
groet,
Aat
groet,
Aat
Re: Whiskers
pappaleo schreef:Ik heb ingezoomdAatV schreef:Wat zijn die beesten nog groot!
groet,
Aat
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Whiskers
Jij dacht meer aan snack-size voor op de barbeque?AatV schreef:Wat zijn die beesten nog groot!
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Whiskers
NatuurlijkSSassen schreef:Is toch geen probleem? Neem een plaat MDF, zaag daarin het gat met de gatenzaag, positioneer dit nu boven je baffle waar het gat voor je tweeter moet komen, vastklemmen en zagen maar. De plaat MDF werkt nu als geleider, de schacht van zo’n gatenzaag is normaliter 50 of 60mm, dus dat is lang zat!
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Whiskers
Nog even naar de bouwmarkt Gamma geweest. Wel een paar gatenzagen gezien, maar niet de goede maat. HJ blijkt er een te hebben van 48mm, dat is bijna de maat van de refexpijp, dus die ga ik maar gebruiken in de definitieve kasten.
Het tweeter "probleem" is als volgt opgelost: Met de figuurzaag een netjes rondje gezaagd van 41mm. Met de schuurlamellen dit "perfect" rond gemaakt met een diameter van 43mm. Met de frees er twee oortjes in gemaakt en voila, we hebben een mal: Nog even goed positioneren en dan rag je er met de kopieerfrees zo een gat in. Baffles op lengte gemaakt en die zijn nu ook klaar: Dan moeten de middencompartimenten nog even op maat gemaakt worden. Dit is dan ongeveer de bedoeling: Die middencompartimenten zijn dan misschien vanavond klaar. Daarna ga ik aan het
Het tweeter "probleem" is als volgt opgelost: Met de figuurzaag een netjes rondje gezaagd van 41mm. Met de schuurlamellen dit "perfect" rond gemaakt met een diameter van 43mm. Met de frees er twee oortjes in gemaakt en voila, we hebben een mal: Nog even goed positioneren en dan rag je er met de kopieerfrees zo een gat in. Baffles op lengte gemaakt en die zijn nu ook klaar: Dan moeten de middencompartimenten nog even op maat gemaakt worden. Dit is dan ongeveer de bedoeling: Die middencompartimenten zijn dan misschien vanavond klaar. Daarna ga ik aan het
