[frezen] Stofafzuiging DIY?
Moderator: Beheerdersteam
Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?
Ja, dat is het standaard huishoudmaatje. Aan een werkplaatszuiger zit doorgaans 40 mm of 50 mm. Aan de mijne zit standaard 40 mm maar kan ik er ook een 50 mm slang op aansluiten.
Overigens vangt zo'n cycloon alleen het grove zaagsel op. Dat is wel 90% van het volume. Het vangt niet het fijnstof en dat is wel het meest ongezonde deel. Dat moet de stofzuiger voor zijn rekening nemen.
Overigens vangt zo'n cycloon alleen het grove zaagsel op. Dat is wel 90% van het volume. Het vangt niet het fijnstof en dat is wel het meest ongezonde deel. Dat moet de stofzuiger voor zijn rekening nemen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 19 jan 2021, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?
Hij is niet dikker, wel slimmer
Maar voor iemand die altijd het beste van het beste moet en het duurste van het duurste valt het me zwaar tegen van je dat je met die goedkope Chinese zut gaat zitten klooien
Kun je nog beter een Festo kopen......
Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?
Nee joh, ik moet het eerst ff zien, maar als Gerhard er z'n schuur mee kan stofzuigen zal ie bij mij ook wel voldoen
Plus ik heb straks voor minder dan 500 euro een grote stofzuiger met cycloon ervoor. Bij Festool koop ik daar een klein zuigertje voor en moet ik continu zakken wisselen
Plus ik heb straks voor minder dan 500 euro een grote stofzuiger met cycloon ervoor. Bij Festool koop ik daar een klein zuigertje voor en moet ik continu zakken wisselen
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?
Ho, ho. Ik heb het kleinere Koreaanse broertje voor de hoekjes en gaatjes. Voor het zwaardere werk heb ik Eurom met 3 motoren, lomp maar niet overal inzetbaar.
Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?
Ja, maar jij moet er een hele stal mee doen. Joram alleen een paar garages
Anyway, morgen koopt ie toch een Starmix o.i.d. Komt deze naast de Einhell 
Die cycloon heb ik overigens ook maar dan via Alibaba voor $22,50. Die werkt perfect op een oud haringtonnetje. Maar zoals gezegd vangt ie geen fijner stof. Dat moet de stofzuiger doen.
Die cycloon heb ik overigens ook maar dan via Alibaba voor $22,50. Die werkt perfect op een oud haringtonnetje. Maar zoals gezegd vangt ie geen fijner stof. Dat moet de stofzuiger doen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 19 jan 2021, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?
ds23man schreef:Ho, ho. Ik heb het kleinere Koreaanse broertje voor de hoekjes en gaatjes. Voor het zwaardere werk heb ik Eurom met 3 motoren, lomp maar niet overal inzetbaar.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?
ik gebruik deze: https://nl.aliexpress.com/item/32863988 ... hweb201603_"
Gemonteerd op een plastic emmer met goed sluitend deksel. Ik heb er een stofzuiger voor schuurmachines aan hangen. Verloopje gemaakt van PVC leiding koppelstukken. Werk perfect.
Gemonteerd op een plastic emmer met goed sluitend deksel. Ik heb er een stofzuiger voor schuurmachines aan hangen. Verloopje gemaakt van PVC leiding koppelstukken. Werk perfect.
Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?
Dat geloof ik best, ik heb een setje universele wielen besteld en ga een onderstel maken waar de zuiger en cycloon samen op kunnen zodat ik het spul zo buiten zet als er daar gewerkt moet worden.
Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?
Yup kan. Maar dan moet je stofzuiger niet te sterk zijn anders klapt je emmer in elkaar heb ik ervarenRobertD schreef:
Gemonteerd op een plastic emmer met goed sluitend deksel. Ik heb er een stofzuiger voor schuurmachines aan hangen. Verloopje gemaakt van PVC leiding koppelstukken. Werk perfect.
Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?
Daarom krijg je bij die set die ik gekocht heb keurig een paar roosters die er voor zorgen dat je dat vaatje niet laat imploderen 
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?
Mijn emmer trekt alleen samen wanneer ik de zuigmond dichthoud met mijn hand. Stofzuiger is niet superkrachtig, maar ik vang een hoop stof van de afkortzaag ermee op.
Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?
Ja dat gaat ie hier ook doen, invalzaag, afkortzaag, bovenfrees, schuurmachine etc.RobertD schreef:Mijn emmer trekt alleen samen wanneer ik de zuigmond dichthoud met mijn hand. Stofzuiger is niet superkrachtig, maar ik vang een hoop stof van de afkortzaag ermee op.
Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?
Ziet er uit alsof dat vat van degelijk metaal is. Of lijkt dat maar zo?Shadow schreef:Daarom krijg je bij die set die ik gekocht heb keurig een paar roosters die er voor zorgen dat je dat vaatje niet laat imploderen
Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?
Daar trek je 3 paarden mee uit de klei
60 liter Hyundai zuiger van HBM
60 liter cycloon van cycloonfilters.nl
Mooi gemaakt allemaal!
60 liter Hyundai zuiger van HBM
60 liter cycloon van cycloonfilters.nl
Mooi gemaakt allemaal!
Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?
Zo karretje klaar;
Alle meuk kan mee en het pas mooi in een hoek naast de compressor.
Alle meuk kan mee en het pas mooi in een hoek naast de compressor.
Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?
Netjes hoorShadow schreef:Zo karretje klaar;
20210220_172404.jpg
20210220_172437.jpg
Alle meuk kan mee en het pas mooi in een hoek naast de compressor.
Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?
Het is me wel een opstelling zeg. Ik red met maar wel met een bezem, stoffer en blik.
Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?
Ik heb er zelf ook absoluut geen ruimte voor (proef je de jaloersigheid hiero
) maar als ik dat zou hebben dan stond dit toch wel op mijn to do lijstje hoor.
Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?
Je moet ook wel veel hout verspanen wil het lonen. Het fijnstof houdt die cycloon niet tegen, alleen 95% van de grovere spaanders. Dus met alleen een stofzuiger aan je frees kom ook een eind hoor.
Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?
Precies, kijk naar Mechanicalanimal, die heeft met een goede Festool zuiger al het frees en zaagwerk voor z'n Galactica's op de zolder gedaan...
