of volume regeling in de DSP (als dat kan met t type DSP natuurlijk) potmeter van de preamp zo zetten dat je gain structure goed, dan die uit t frontpaneel halen, andere pot er inzetten en die op de volume regeling van de DSP zettenRonkel schreef:Denk dat het wel handig is in zo'n opstelling om de volumeregeling ná de DSP te doen. Of die dan analoog of digitaal is maakt niet zoveel uit. Moet overigens wel zeggen dat ik geen praktische ervaring heb met volumeregeling vóór de DSP.
Wat je dus eigenlijk wilt is bronselectie -> DSP -> volumeregeling -> eindversterker. Wellicht zou je de voorversterker kunnen modificeren en de DSP tussen bronselectie en volumeregeling kunnen zetten?
DSP Processors / Crossovers
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: DSP Processors / Crossovers
Re: DSP Processors / Crossovers
Onze chinese vrienden hebben op Ali best een interessante DSP gemaakt.
Gezien de prijs zou het haast op basis van fake componenten moeten zijn.
Op zich is het ontwerp wel interessant. Zeker aangezien je ook zelf met sigmastudio wat kunt bouwen.
https://nl.aliexpress.com/item/4000557120082.html
Gezien de prijs zou het haast op basis van fake componenten moeten zijn.
Op zich is het ontwerp wel interessant. Zeker aangezien je ook zelf met sigmastudio wat kunt bouwen.
https://nl.aliexpress.com/item/4000557120082.html
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: DSP Processors / Crossovers
ik kan aan dat auto-vertaalde Ali taaltje echt geen touw aan vast knopen, de woorden lijken erg veel op Nederlands, maar wat is er nou te koop? en wat kan het?
maar had jvenema ook niet iets met een erg betaalbaar bordje gedaan?
maar had jvenema ook niet iets met een erg betaalbaar bordje gedaan?
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: DSP Processors / Crossovers
Waar ik aan dacht was Bron -- vintage versterker (alleen voorversterker) --- DSP ---- eindversterkerS.Ronkel schreef:Denk dat het wel handig is in zo'n opstelling om de volumeregeling ná de DSP te doen. Of die dan analoog of digitaal is maakt niet zoveel uit. Moet overigens wel zeggen dat ik geen praktische ervaring heb met volumeregeling vóór de DSP.
Wat je dus eigenlijk wilt is bronselectie -> DSP -> volumeregeling -> eindversterker. Wellicht zou je de voorversterker kunnen modificeren en de DSP tussen bronselectie en volumeregeling kunnen zetten?
Aan de vintage versterker blijf ik af daar ga ik niet aan sleutelen, alleen de bruggetjes die achter op zitten die van voor versterker naar eindversterker gaan zou ik dan loskoppelen.
Re: DSP Processors / Crossovers
Kan ik begrijpen, ik had al wel zo'n vermoeden. Dan zou je kunnen doen wat Henkjan zei, dus zoeken naar een DSP waarmee je ook (digitale) volumeregeling kunt doen. Of je zou zelf een volumeregeling achter een bestaande DSP moeten bouwen. In beide gevallen moet je wel het volume van je voorversterker op een vaste stand zetten.bas focal m180 schreef:Waar ik aan dacht was Bron -- vintage versterker (alleen voorversterker) --- DSP ---- eindversterkerS.Ronkel schreef:Denk dat het wel handig is in zo'n opstelling om de volumeregeling ná de DSP te doen. Of die dan analoog of digitaal is maakt niet zoveel uit. Moet overigens wel zeggen dat ik geen praktische ervaring heb met volumeregeling vóór de DSP.
Wat je dus eigenlijk wilt is bronselectie -> DSP -> volumeregeling -> eindversterker. Wellicht zou je de voorversterker kunnen modificeren en de DSP tussen bronselectie en volumeregeling kunnen zetten?
Aan de vintage versterker blijf ik af daar ga ik niet aan sleutelen, alleen de bruggetjes die achter op zitten die van voor versterker naar eindversterker gaan zou ik dan loskoppelen.
Wat is eigenlijk de aanleiding om DSP te willen toevoegen?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: DSP Processors / Crossovers
gewoon tussen voor en eind gaat ook prima, zo heb ik ook een tijd gespeeld met m'n Marantz 2230, gewone miniDSP er tussen, sats aan de Marantz, en subs met eigen amp. gewoon ff testen, dan hoor je t vanzelf.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: DSP Processors / Crossovers
Ik heb een thiel coax speaker gekocht, deze zit in een kleine behuizing en geeft geen laag weergave.Ronkel schreef:
Kan ik begrijpen, ik had al wel zo'n vermoeden. Dan zou je kunnen doen wat Henkjan zei, dus zoeken naar een DSP waarmee je ook (digitale) volumeregeling kunt doen. Of je zou zelf een volumeregeling achter een bestaande DSP moeten bouwen. In beide gevallen moet je wel het volume van je voorversterker op een vaste stand zetten.
Wat is eigenlijk de aanleiding om DSP te willen toevoegen?
Deze coax klinkt echt erg goed, waardoor ik ook bij mijn huidige breedband speakers merk dat ze eigenlijk te veel overdrijven in het midden gebied, zo erg dat ik er eigenlijk niet meer van kan genieten, voorheen kon ik het ze vergeven.
Bij de thiel coax komt een woofer in gesloten kast erbij, deze kan ik iets meer gain geven in het laag met een DSP, filteren bij 150 / 200 hz, doe ik dat passief dan krijg je grote dure componenten.
Ik heb twee eindversterkers, een losse en ik kan de eindversterker gebruiken van de vintage versterker die ik heb.
Ik zat alleen erg in de twijfel of een DSP ook na een voorversterker kan zonder enorm in te boeten in kwaliteit.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: DSP Processors / Crossovers
Ik denk dat ik het gewoon ga doen, word het niets dan moet de pioneer vintage versterker wijken voor de DSP die dan voorversterker word.Henkjan schreef:gewoon tussen voor en eind gaat ook prima, zo heb ik ook een tijd gespeeld met m'n Marantz 2230, gewone miniDSP er tussen, sats aan de Marantz, en subs met eigen amp. gewoon ff testen, dan hoor je t vanzelf.
Re: DSP Processors / Crossovers
HI
Ik ben nieuw hier en heb sinds 1984 eerst 4 en later (vele)3 weg actieve luidsprekersystemen gebouwd, en eerlijk gezegd, zijn die wezenlijk makkeliker en beter in te regelen als passieve systemen, begonnen met een Crimson (actief 4 weg diy filter) 4 weg set up, met TL luidsprekers, meestal Engelse makelij, zoals KEF B139, Kef B110, Celestion, Coles etc.
In 2001 van THEL Audio actief filter onderdelen aangeschaft (zeer duur, maar mooi gemaakt en zeer goed!) en tot heden nog in gebruik, daarnaast in 2011 begonnen met het digitale (dsp) filter, dcx 2496, alle varianten gehad, Jan Didden Linear Audio, Selectronics, Pilgham Audio, digitale mods en de AK4396 ipv de 4393..nu een DCX 2496 met 12 volt (accu) voeding en passief uit, dat bevalt mij uiteindelijk het beste, bij DSP. Heb ook in 2015 de Najda gebouwd en in 2017 een tweede, die heb ik weer verkocht, mooi, maar ik ben graag aan het experimenteren en met laptop vind ik dat wat onhandig, waarschijnlijk ben ik te simpel....
Laatste project was weer een TL naar eigen (beetje afgekeken van Newtronics)) ontwerp, smalle kast met 4 10 cm woofers, 2 10 cm midden en 1 bandjestweeter voor en 1 naar achter stralend, ben ik blij mee, speel die het liefst met simpel analoog 3 weg actief filter en een DEQ2496 om de kamer reflecties wat in te dammen, gebruik die alleen tot 300 hz...
Kortom verveel me niet en hoop hier wat info en leuke (audio)contacten te vinden. Groeten, Tojoko2.
Ik ben nieuw hier en heb sinds 1984 eerst 4 en later (vele)3 weg actieve luidsprekersystemen gebouwd, en eerlijk gezegd, zijn die wezenlijk makkeliker en beter in te regelen als passieve systemen, begonnen met een Crimson (actief 4 weg diy filter) 4 weg set up, met TL luidsprekers, meestal Engelse makelij, zoals KEF B139, Kef B110, Celestion, Coles etc.
In 2001 van THEL Audio actief filter onderdelen aangeschaft (zeer duur, maar mooi gemaakt en zeer goed!) en tot heden nog in gebruik, daarnaast in 2011 begonnen met het digitale (dsp) filter, dcx 2496, alle varianten gehad, Jan Didden Linear Audio, Selectronics, Pilgham Audio, digitale mods en de AK4396 ipv de 4393..nu een DCX 2496 met 12 volt (accu) voeding en passief uit, dat bevalt mij uiteindelijk het beste, bij DSP. Heb ook in 2015 de Najda gebouwd en in 2017 een tweede, die heb ik weer verkocht, mooi, maar ik ben graag aan het experimenteren en met laptop vind ik dat wat onhandig, waarschijnlijk ben ik te simpel....
Laatste project was weer een TL naar eigen (beetje afgekeken van Newtronics)) ontwerp, smalle kast met 4 10 cm woofers, 2 10 cm midden en 1 bandjestweeter voor en 1 naar achter stralend, ben ik blij mee, speel die het liefst met simpel analoog 3 weg actief filter en een DEQ2496 om de kamer reflecties wat in te dammen, gebruik die alleen tot 300 hz...
Kortom verveel me niet en hoop hier wat info en leuke (audio)contacten te vinden. Groeten, Tojoko2.
Re: DSP Processors / Crossovers
Hi
Nog een tip voor actievelingen, ik gebruik, met veel plezier, nu Yamaha RX-V3800 versterker, die wordt dan in 8 channel multi input geschakeld en dient als ( 6 CH) pre en 6 poweramps gebruikt, ideaal voor 150 Euro gebruikt gekocht en (redelijk) compact, gezien de 6 versterkers die normaal nodig zijn om 3 weg stereo actief te zijn...ik vind de kwaliteit erg goed, indien nodig kunnen er nog losse eindbakken achter gezet worden, ik heb bijvoorbeeld een Kenwood Basic M2 ( gemodificeerd met DRM Audio onderdelen) voor de bassen erbij gezet, lekker strak.
Groeten, Tojoko2.
Nog een tip voor actievelingen, ik gebruik, met veel plezier, nu Yamaha RX-V3800 versterker, die wordt dan in 8 channel multi input geschakeld en dient als ( 6 CH) pre en 6 poweramps gebruikt, ideaal voor 150 Euro gebruikt gekocht en (redelijk) compact, gezien de 6 versterkers die normaal nodig zijn om 3 weg stereo actief te zijn...ik vind de kwaliteit erg goed, indien nodig kunnen er nog losse eindbakken achter gezet worden, ik heb bijvoorbeeld een Kenwood Basic M2 ( gemodificeerd met DRM Audio onderdelen) voor de bassen erbij gezet, lekker strak.
Groeten, Tojoko2.
Re: DSP Processors / Crossovers
ben je bekend met de Hypex Fusion en MiniDSP PWRice plate amps? daar is ook veel mee mogelijk!Tojoko2 schreef:Hi
Nog een tip voor actievelingen, ik gebruik, met veel plezier, nu Yamaha RX-V3800 versterker, die wordt dan in 8 channel multi input geschakeld en dient als ( 6 CH) pre en 6 poweramps gebruikt, ideaal voor 150 Euro gebruikt gekocht en (redelijk) compact, gezien de 6 versterkers die normaal nodig zijn om 3 weg stereo actief te zijn...ik vind de kwaliteit erg goed, indien nodig kunnen er nog losse eindbakken achter gezet worden, ik heb bijvoorbeeld een Kenwood Basic M2 ( gemodificeerd met DRM Audio onderdelen) voor de bassen erbij gezet, lekker strak.
Groeten, Tojoko2.
Re: DSP Processors / Crossovers
Hi
Ja heb wel eens met losse plateamps gewerkt, maar vind de Yamaha de ideale oplossing, je hebt dan maar 3 dingen nodig achter je digitale bron, de DEQ2496 (natuurlijk de digitale ingang gebruiken) en ik heb ook in DEQ een passieve uitgang gezet..als equalizer en DAC en het actieve filter en de Yamaha.
Als je een DCX gebruikt zelfs maar 2. de DEQ valt dan weg, kan met DCX ook equalizen.
Groeten, Tojoko2.
Ja heb wel eens met losse plateamps gewerkt, maar vind de Yamaha de ideale oplossing, je hebt dan maar 3 dingen nodig achter je digitale bron, de DEQ2496 (natuurlijk de digitale ingang gebruiken) en ik heb ook in DEQ een passieve uitgang gezet..als equalizer en DAC en het actieve filter en de Yamaha.
Als je een DCX gebruikt zelfs maar 2. de DEQ valt dan weg, kan met DCX ook equalizen.
Groeten, Tojoko2.
Re: DSP Processors / Crossovers
Hier actief setje van mijn vrouw, IMF Woofer, Morel mid, bandje hoog, natuurlijk TL....
Re: DSP Processors / Crossovers
Als je die plate amp gebruikt heb je ook maar 2 dingen nodig; een bron en de versterkers. Meesten gebruiken de digitale uitgang van hun streamer en de optische van hun tv. Klaar ben je.Tojoko2 schreef:Hi
Ja heb wel eens met losse plateamps gewerkt, maar vind de Yamaha de ideale oplossing, je hebt dan maar 3 dingen nodig achter je digitale bron, de DEQ2496 (natuurlijk de digitale ingang gebruiken) en ik heb ook in DEQ een passieve uitgang gezet..als equalizer en DAC en het actieve filter en de Yamaha.
Als je een DCX gebruikt zelfs maar 2. de DEQ valt dan weg, kan met DCX ook equalizen.
Groeten, Tojoko2.
