[frezen] Stofafzuiging DIY?

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door Pjotr »

Ja, dat is het standaard huishoudmaatje. Aan een werkplaatszuiger zit doorgaans 40 mm of 50 mm. Aan de mijne zit standaard 40 mm maar kan ik er ook een 50 mm slang op aansluiten.

Overigens vangt zo'n cycloon alleen het grove zaagsel op. Dat is wel 90% van het volume. Het vangt niet het fijnstof en dat is wel het meest ongezonde deel. Dat moet de stofzuiger voor zijn rekening nemen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 19 jan 2021, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door Shadow »

Ja daar kan ik niet aan doen dat die van jou dikker is Peet :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door Pjotr »

Hij is niet dikker, wel slimmer :P Maar voor iemand die altijd het beste van het beste moet en het duurste van het duurste valt het me zwaar tegen van je dat je met die goedkope Chinese zut gaat zitten klooien :rofl: Kun je nog beter een Festo kopen......
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door Shadow »

Nee joh, ik moet het eerst ff zien, maar als Gerhard er z'n schuur mee kan stofzuigen zal ie bij mij ook wel voldoen O:)
Plus ik heb straks voor minder dan 500 euro een grote stofzuiger met cycloon ervoor. Bij Festool koop ik daar een klein zuigertje voor en moet ik continu zakken wisselen =;
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door ds23man »

Ho, ho. Ik heb het kleinere Koreaanse broertje voor de hoekjes en gaatjes. Voor het zwaardere werk heb ik Eurom met 3 motoren, lomp maar niet overal inzetbaar.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door Pjotr »

Ja, maar jij moet er een hele stal mee doen. Joram alleen een paar garages :lol: Anyway, morgen koopt ie toch een Starmix o.i.d. Komt deze naast de Einhell :D

Die cycloon heb ik overigens ook maar dan via Alibaba voor $22,50. Die werkt perfect op een oud haringtonnetje. Maar zoals gezegd vangt ie geen fijner stof. Dat moet de stofzuiger doen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 19 jan 2021, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door Shadow »

ds23man schreef:
Ho, ho. Ik heb het kleinere Koreaanse broertje voor de hoekjes en gaatjes. Voor het zwaardere werk heb ik Eurom met 3 motoren, lomp maar niet overal inzetbaar.
:rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door RobertD »

ik gebruik deze: https://nl.aliexpress.com/item/32863988 ... hweb201603_"

Gemonteerd op een plastic emmer met goed sluitend deksel. Ik heb er een stofzuiger voor schuurmachines aan hangen. Verloopje gemaakt van PVC leiding koppelstukken. Werk perfect.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door Shadow »

Dat geloof ik best, ik heb een setje universele wielen besteld en ga een onderstel maken waar de zuiger en cycloon samen op kunnen zodat ik het spul zo buiten zet als er daar gewerkt moet worden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door Pjotr »

RobertD schreef:

Gemonteerd op een plastic emmer met goed sluitend deksel. Ik heb er een stofzuiger voor schuurmachines aan hangen. Verloopje gemaakt van PVC leiding koppelstukken. Werk perfect.
Yup kan. Maar dan moet je stofzuiger niet te sterk zijn anders klapt je emmer in elkaar heb ik ervaren :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door Shadow »

Daarom krijg je bij die set die ik gekocht heb keurig een paar roosters die er voor zorgen dat je dat vaatje niet laat imploderen O:)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door RobertD »

Mijn emmer trekt alleen samen wanneer ik de zuigmond dichthoud met mijn hand. Stofzuiger is niet superkrachtig, maar ik vang een hoop stof van de afkortzaag ermee op.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door Shadow »

RobertD schreef:
Mijn emmer trekt alleen samen wanneer ik de zuigmond dichthoud met mijn hand. Stofzuiger is niet superkrachtig, maar ik vang een hoop stof van de afkortzaag ermee op.
Ja dat gaat ie hier ook doen, invalzaag, afkortzaag, bovenfrees, schuurmachine etc.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door Pjotr »

Shadow schreef:
Daarom krijg je bij die set die ik gekocht heb keurig een paar roosters die er voor zorgen dat je dat vaatje niet laat imploderen O:)
Ziet er uit alsof dat vat van degelijk metaal is. Of lijkt dat maar zo?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door Shadow »

Dat ga ik zien als ie geleverd wordt O:)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door Shadow »

20210122_173153.jpg
Daar trek je 3 paarden mee uit de klei :rock:
60 liter Hyundai zuiger van HBM
60 liter cycloon van cycloonfilters.nl
Mooi gemaakt allemaal!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door Shadow »

Zo karretje klaar;
20210220_172404.jpg
20210220_172437.jpg
Alle meuk kan mee en het pas mooi in een hoek naast de compressor.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door OpaBert »

Shadow schreef:
Zo karretje klaar;

20210220_172404.jpg

20210220_172437.jpg

Alle meuk kan mee en het pas mooi in een hoek naast de compressor.
Netjes hoor :bakkie:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door Shadow »

IMG_20210224_105425_229.jpg
Dit is echt goud zo :rock:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door SARK »

Nice 8)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door Shadow »

SARK schreef:
Nice 8)
Werkt echt fijn!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door ray5150 »

Het is me wel een opstelling zeg. Ik red met maar wel met een bezem, stoffer en blik.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door SARK »

Ik heb er zelf ook absoluut geen ruimte voor (proef je de jaloersigheid hiero :roll: ) maar als ik dat zou hebben dan stond dit toch wel op mijn to do lijstje hoor.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door Pjotr »

Je moet ook wel veel hout verspanen wil het lonen. Het fijnstof houdt die cycloon niet tegen, alleen 95% van de grovere spaanders. Dus met alleen een stofzuiger aan je frees kom ook een eind hoor.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door Shadow »

Precies, kijk naar Mechanicalanimal, die heeft met een goede Festool zuiger al het frees en zaagwerk voor z'n Galactica's op de zolder gedaan...
Plaats reactie