Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Moderator: Beheerdersteam
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Ben nu al een hele tijd bezig met de ontwikkeling van een MFB sub.
Dank zij het MFBLabs forum veel kunnen lezen en leren.
Een belangrijk onderdeel is de sensor.
Ben begonnen met de sensor die ook in de Grimm sub word gebruikt de accelerometer ACH-01.
Maar ik had problemen met die sensor omdat hij niet mooi de woofer response volgde.
Toen ben ik zelf de sensor gaan maken en hieronder was mijn eerste ontwerp.
Dank zij het MFBLabs forum veel kunnen lezen en leren.
Een belangrijk onderdeel is de sensor.
Ben begonnen met de sensor die ook in de Grimm sub word gebruikt de accelerometer ACH-01.
Maar ik had problemen met die sensor omdat hij niet mooi de woofer response volgde.
Toen ben ik zelf de sensor gaan maken en hieronder was mijn eerste ontwerp.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Nu de sensor goed werkte heb ik een experimenteer bord gemaakt waar ik filters in kan prikken 4 stuks van 12dB voor de frequentie response en subsonic filter.
Daarnaast kan ik nog 6 bordjes monteren met notch filters current feedback en filters om de openloop gain te realiseren.
Hieronder de print en wat bordjes.
Ook zitten er een boel voetjes op om componenten in te kunnen steken en snel weer te wisselen zonder te hoeven solderen en dus snel zaken kan testen.
Daarnaast kan ik nog 6 bordjes monteren met notch filters current feedback en filters om de openloop gain te realiseren.
Hieronder de print en wat bordjes.
Ook zitten er een boel voetjes op om componenten in te kunnen steken en snel weer te wisselen zonder te hoeven solderen en dus snel zaken kan testen.
Laatst gewijzigd door Rob Dingen op wo 07 apr 2021, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Vond de sensor toch wat te lomp dus een kleinere en stijvere sensor gebouwd op een ceramisch plaatje.
Dat ceramisch plaatje zorgt ervoor dat de sensor zelf niet vervormd waardoor de meting van de woofer accurater is.
Dat ceramisch plaatje zorgt ervoor dat de sensor zelf niet vervormd waardoor de meting van de woofer accurater is.
Laatst gewijzigd door Rob Dingen op wo 07 apr 2021, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Hieronder is de woofer te zien en de meting.
De meting laat de openloop Rood zien zonder tegen koppeling op de sensor en de closed loop met tegenkoppeling Witte lijn.
Het verschil tussen die 2 is dus de tegen koppeling 30dB en ik heb nog 6dB headroom.
Dat is voor een analoge MFB best hoog.
Grimm haalt met hun digitale MFB ook 30dB.
Het kleine piekje in de rode lijn is te weinig demping in de kast wat ik nog op moet lossen en in de witte lijn op 50Hz nog wat rommel door een ground loop van het meten.
Het klinkt bijzonder strak en gecontroleerd, ben benieuwd als ik het ga integreren in een speaker
N.a.v discussie meting toegevoegd.
Rob
De meting laat de openloop Rood zien zonder tegen koppeling op de sensor en de closed loop met tegenkoppeling Witte lijn.
Het verschil tussen die 2 is dus de tegen koppeling 30dB en ik heb nog 6dB headroom.
Dat is voor een analoge MFB best hoog.
Grimm haalt met hun digitale MFB ook 30dB.
Het kleine piekje in de rode lijn is te weinig demping in de kast wat ik nog op moet lossen en in de witte lijn op 50Hz nog wat rommel door een ground loop van het meten.
Het klinkt bijzonder strak en gecontroleerd, ben benieuwd als ik het ga integreren in een speaker
N.a.v discussie meting toegevoegd.
Rob
Laatst gewijzigd door Rob Dingen op zo 11 apr 2021, 14:44, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Hieronder het schema van de tegenkoppel lus.
En de meting van de tegenkoppel lus
En de meting van de tegenkoppel lus
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Wil wel duidelijk maken dat nabouwen kan maar dan met dezelfde units 2x dayton RSS210HO-8 tegenover elkaar in een 20 liter kast.
Ik adviseer het niet omdat het zeer nauw komt en ook afhankelijk van de gebruikte sensor.
Moet het schema uitwerken en een nieuwe definitieve print laten maken en dan wil ik eventueel het schema wel delen.
Zodat je het makkelijk na kan bouwen.
Rob
Ik adviseer het niet omdat het zeer nauw komt en ook afhankelijk van de gebruikte sensor.
Moet het schema uitwerken en een nieuwe definitieve print laten maken en dan wil ik eventueel het schema wel delen.
Zodat je het makkelijk na kan bouwen.
Rob
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Je feedback gain meet je in openloop door een onderbreking te maken tussen de sensor en je achterliggende circuit. Je meetsignaal injecteer je in het circuit en je meet wat de output van de sensor is. Dat doe je dan weer met Arta in de FR2 mode die je eerst met een loopbackmeting op 0db hebt afgeregeld. Kortom je moet de voorwaartse gain meten zonder dat de feedback werkt.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Dat is precies wat er gebeurd is alleen heb ik hem niet op 0 gezet.
En het signaal is inclusief het rumble filter en laag doorlaat filter.
Rob
En het signaal is inclusief het rumble filter en laag doorlaat filter.
Rob
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Je haalt je wat op je nek hoor Rob, nu is de mfb politie wakker 
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Mooi en effectief. Een linkwitz transform, slim, geeft veel regelruimte met slechts 1 opamp, en dan twee notches met een simpel 1ste orde laagdoorlaatfilter.Rob Dingen schreef:Hieronder het schema van de tegenkoppel lus.
Schermafbeelding 2021-04-07 om 15.32.42.png
En de meting van de tegenkoppel lus
Schermafbeelding 2021-04-07 om 15.34.56.png
Ben ook wel benieuwd wat er voor filtering in de openloop zit, dus datgene wat er gebeurt buiten de tegenkoppellus achter de sensor maar wat dus wel onderdeel uitmaakt van de totale feedbacklus. Ik bedoel niet input filters zoals het rumble filter natuurlijk want die hou je buiten de feedbackloop.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Het enige wat achter de sensor zit is een notch op 20kHz en de mixer met een kleine capaciteit.jeroen_d schreef:Mooi en effectief. Een linkwitz transform, slim, geeft veel regelruimte met slechts 1 opamp, en dan twee notches met een simpel 1ste orde laagdoorlaatfilter.Rob Dingen schreef:Hieronder het schema van de tegenkoppel lus.
Schermafbeelding 2021-04-07 om 15.32.42.png
En de meting van de tegenkoppel lus
Schermafbeelding 2021-04-07 om 15.34.56.png
Ben ook wel benieuwd wat er voor filtering in de openloop zit, dus datgene wat er gebeurt buiten de tegenkoppellus achter de sensor maar wat dus wel onderdeel uitmaakt van de totale feedbacklus. Ik bedoel niet input filters zoals het rumble filter natuurlijk want die hou je buiten de feedbackloop.
Rob
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
BoeienShadow schreef:Je haalt je wat op je nek hoor Rob, nu is de mfb politie wakker
Zal straks als ik tijd heb wel een meting posten op 0dB i.p.v -30dB want anders klopt het natuurlijk niet
Rob
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
En misschien een screenshot ipv een foto, dan kun je extra goed zien dat het op 0dB zit en niet ergens anders 
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
En naar ik aanneem een versterker van sensor signaal en beschouw je die als integraal onderdeel van de sensor.Rob Dingen schreef:Het enige wat achter de sensor zit is een notch op 20kHz en de mixer met een kleine capaciteit.jeroen_d schreef:Mooi en effectief. Een linkwitz transform, slim, geeft veel regelruimte met slechts 1 opamp, en dan twee notches met een simpel 1ste orde laagdoorlaatfilter.Rob Dingen schreef:Hieronder het schema van de tegenkoppel lus.
Schermafbeelding 2021-04-07 om 15.32.42.png
En de meting van de tegenkoppel lus
Schermafbeelding 2021-04-07 om 15.34.56.png
Ben ook wel benieuwd wat er voor filtering in de openloop zit, dus datgene wat er gebeurt buiten de tegenkoppellus achter de sensor maar wat dus wel onderdeel uitmaakt van de totale feedbacklus. Ik bedoel niet input filters zoals het rumble filter natuurlijk want die hou je buiten de feedbackloop.
Rob
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Ik werk niet met een Jfet, op de sensor print zelf zit een opamp.jeroen_d schreef:En naar ik aanneem een versterker van sensor signaal en beschouw je die als integraal onderdeel van de sensor.Rob Dingen schreef:Het enige wat achter de sensor zit is een notch op 20kHz en de mixer met een kleine capaciteit.jeroen_d schreef:Mooi en effectief. Een linkwitz transform, slim, geeft veel regelruimte met slechts 1 opamp, en dan twee notches met een simpel 1ste orde laagdoorlaatfilter.
Ben ook wel benieuwd wat er voor filtering in de openloop zit, dus datgene wat er gebeurt buiten de tegenkoppellus achter de sensor maar wat dus wel onderdeel uitmaakt van de totale feedbacklus. Ik bedoel niet input filters zoals het rumble filter natuurlijk want die hou je buiten de feedbackloop.
Rob
Daarna komt er op de main print de notch op 20kHz dan de versterker een fase draaier met keuze mogelijkheid en dan de mixer.
Ik moet het complete schema nog maken en een print ontwikkelen dan post ik dat hier.
Gebruik ook nog stroom sturing.
Rob
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
ok, helder! versterking dus inderdaad geïntegreerd op de sensor.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Rob, kan je dit mij even uitleggen:
"Hieronder is de woofer te zien en de meting.
De meting laat de openloop Rood zien zonder de sensor en de closed loop met sensor Witte lijn.
Het verschil tussen die 2 is dus de tegen koppeling 30dB en ik heb nog 6dB headroom.
Dat is voor een analoge MFB best hoog.
Grimm haalt met hun digitale MFB ook 30dB."
Een open loop meting doe je altijd met sensor! Kijk maar eens goed in de building bloks van Hans Mons.
Schat dat je met een correcte meting niet verder komt dan 12-15db feedback.
"Hieronder is de woofer te zien en de meting.
De meting laat de openloop Rood zien zonder de sensor en de closed loop met sensor Witte lijn.
Het verschil tussen die 2 is dus de tegen koppeling 30dB en ik heb nog 6dB headroom.
Dat is voor een analoge MFB best hoog.
Grimm haalt met hun digitale MFB ook 30dB."
Een open loop meting doe je altijd met sensor! Kijk maar eens goed in de building bloks van Hans Mons.
Schat dat je met een correcte meting niet verder komt dan 12-15db feedback.
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Ah kijk, ik dacht al; 'wat duurt het lang voordat Gerhard komt vertellen dat het niks is, niks kan worden en nooit zal kunnen tippen aan wat geweldige Rob bedacht heeft en waar hij loopjongen voor mag spelen'
Ga je nu ook zoveel messen in z'n rug steken als je bij Chris gedaan hebt Gerhard?
Ga je nu ook zoveel messen in z'n rug steken als je bij Chris gedaan hebt Gerhard?
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Mooi resultaat Rob.
Ik denk wat Gerhard bedoeld waar de openloop door 0dB gaat.
Zou het zoiets kunnen zijn? Had je in VituixCAD nog geprobeerd om de loop te sluiten? Mbv de sensor response in een transfer functie kun je dit doen.
Ik denk wat Gerhard bedoeld waar de openloop door 0dB gaat.
Zou het zoiets kunnen zijn? Had je in VituixCAD nog geprobeerd om de loop te sluiten? Mbv de sensor response in een transfer functie kun je dit doen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Dat is wel een hele schijtopmerking Joram en laat zien dat je niets begrepen hebt over mechatronica en de daar bij behorende regellussen.Shadow schreef:Ah kijk, ik dacht al; 'wat duurt het lang voordat Gerhard komt vertellen dat het niks is, niks kan worden en nooit zal kunnen tippen aan wat geweldige Rob bedacht heeft en waar hij loopjongen voor mag spelen'
Ga je nu ook zoveel messen in z'n rug steken als je bij Chris gedaan hebt Gerhard?
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Nee hoor ik snap prima wat er hier bedoeld wordt, maar op de een of andere manier wil bij jou niet door die eierschaal heen dat je mensen eens gewoon normaal moet behandelen in plaats van tot de grond proberen af te fikken, het eindigt altijd in hetzelfde bij jou; Gerhard heeft de grootste en moet hem bij iedereen in z'n gezicht duwen. We proberen er hier een leuke zelfbouw community op na te houden maar dat is aan jou niet besteed, je moet en je zal een ander de grond in duwen, hoeveel er dit forum daarom ook voor mijden.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Goed ik ga dit nog een maal uitleggen. MFB is een feedbacklus. Om de uiteindelijke feedback te bepalen moet je een meting doen op een correcte wijze door de TOTALE lus te onderbreken en signaal te injecteren en weer te meten.
Grof geschetst gaat dat zo:
Door een verschilmeting te doen tussen punt A en B bepaal je de feedback in db. Het handigst is dat om dat te doen om met een twee kanaals meting in Arta in de FR2 meetfunctie. Dit is de methode die iedere serieuze ontwikkelaar op MFB labs het doet. Of je moet het niet eens zijn met Hans Mons, de ontwikkelaar van de originele MFB luidspreker.
Grof geschetst gaat dat zo:
Door een verschilmeting te doen tussen punt A en B bepaal je de feedback in db. Het handigst is dat om dat te doen om met een twee kanaals meting in Arta in de FR2 meetfunctie. Dit is de methode die iedere serieuze ontwikkelaar op MFB labs het doet. Of je moet het niet eens zijn met Hans Mons, de ontwikkelaar van de originele MFB luidspreker.
Laatst gewijzigd door ds23man op do 08 apr 2021, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Shadow schreef:Nee hoor ik snap prima wat er hier bedoeld wordt, maar op de een of andere manier wil bij jou niet door die eierschaal heen dat je mensen eens gewoon normaal moet behandelen in plaats van tot de grond proberen af te fikken, het eindigt altijd in hetzelfde bij jou; Gerhard heeft de grootste en moet hem bij iedereen in z'n gezicht duwen. We proberen er hier een leuke zelfbouw community op na te houden maar dat is aan jou niet besteed, je moet en je zal een ander de grond in duwen, hoeveel er dit forum daarom ook voor mijden.
