Waarschuwing met goedkope VARIACs

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Waarschuwing met goedkope VARIACs

Bericht door OWC »

Alweer een poos geleden een VARIACje op de koop getikt voor weinig.
Dit model; (kom je wel vaker tegen voor een schappelijke prijs)
variac.jpg
Nu had ik niet super veel verwachtingen, ik heb het letterlijk gekocht voor het potential zeg maar.

Maar toevallig was ik er deze week weer even mee bezig (ben van plan andere behuizing te maken, evt via stappenmotor gestuurd, extra beveiliging etc).

Bij het open schroeven kwam ik ineens dit tegen:
wtf1.jpeg
wtf2.jpeg
Het gebrek aan soldeerkunsten en wegfikken van de kunststof delen en niet hanteren van de juiste kleuren code, vind ik nog tot daar aan toe.
Maaruhm, met een metalen chassis, geen randaarde, en ook niet doorverbonden naar de output??? :think: :-s [-X [-X
Anyway, easy fix, maar houd er wel rekening mee als je zo'n ding koopt!!!!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Bericht door Shadow »

Oepsie!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Bericht door pappaleo »

One World Concepts schreef:
Het gebrek aan soldeerkunsten
Eufemistisch gesproken..... #-o
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Bericht door Pjotr »

:!: Goed om op te letten met zo'n Chinees. Al komen ze ook veel uit India dacht ik.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Bericht door jvenema »

Je hebt het overleefd :yeah: maar dat ziet er inderdaad ongezond uit.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Bericht door ray5150 »

Da's inderdaad lekker fris soldeerwerk, ja.
Zo'n ding zou je eigenlijk leeg moeten halen, en opnieuw bedraden. zou ik tenminste doen.
Daarna wat stukjes krimpkous hier daar erover.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Bericht door markbakk »

Die randaardepootjes steken wel heel zielig alleen uit! Nou moet ik zeggen dat al mijn (beperkte) ervaringen met elektronica via Ali en zijn familie wel een beetje in lijn liggen met dit verhaal. Aan de andere kant: als je tegenwoordig 'slimme' huishoudelektra verkregen via de meer Hollandse kanalen openmaakt, heb je grote kans dat je weer precies dezelfde prut opgebouwde printjes aantreft.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Da's inderdaad lekker fris soldeerwerk, ja.
Zo'n ding zou je eigenlijk leeg moeten halen, en opnieuw bedraden. zou ik tenminste doen.
Daarna wat stukjes krimpkous hier daar erover.
Dat spul mag helemaal niet verkocht worden zo! En zou direct uit de handel genomen moeten worden!
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Bericht door douwebakker »

Zo te zien is het een autotrafo. Zou ik ook niet voor kiezen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Bericht door Pjotr »

Dat is dan wel weer gebruikelijk, dat zijn de meesten. Meestal komen ze in 2 smaken: Auto en geïsoleerd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Bericht door ds23man »

Wat een troep :shock: :shock:
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Bericht door paulebappie »

Ik heb dezelfde variac dus maar even opengeschroefd ......

Zelfde slordige soldeerwerk er aarde ook niet aangesloten...... :shock:
Dus maar snel beter gesoldeerd en de aarde aangesloten.

Bedankt voor de tip! Dit zou inderdaad niet verkocht mogen worden in Nederland.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Bericht door OWC »

oh ja, FYI, dit is een trafo die je gewoon bij een Nederlandse winkel/leverancier kunt kopen.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Bericht door OWC »

douwebakker schreef:
Zo te zien is het een autotrafo. Zou ik ook niet voor kiezen.
Autotrafo om spanning langzaam op te laten komen.
Een must als je met audio radio's werkt.

1 op 1 isolatie trafo ervoor/erachter om het geheel netjes te scheiden :)
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Bericht door markbakk »

One World Concepts schreef:
oh ja, FYI, dit is een trafo die je gewoon bij een Nederlandse winkel/leverancier kunt kopen.
Tsja, dan doe je dezelfde ontdekking als ik deed toen ik laatst een lampje met 'touch'schakelaar/dimmer openschroefde. Spanningvoerende delen op nog geen millimeter van de detectieschakeling en slordig soldeerwerk. Bedrading was dan wel weer heel zorgvuldig verwerkt om de CE-keuring te doorstaan, maar blijkbaar was de plastiek case om de schakeling heen nooit opengemaakt bij de controle. Gelukkig goeie aardlekschakelaars hier.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Bericht door OWC »

markbakk schreef:
One World Concepts schreef:
oh ja, FYI, dit is een trafo die je gewoon bij een Nederlandse winkel/leverancier kunt kopen.
Tsja, dan doe je dezelfde ontdekking als ik deed toen ik laatst een lampje met 'touch'schakelaar/dimmer openschroefde. Spanningvoerende delen op nog geen millimeter van de detectieschakeling en slordig soldeerwerk. Bedrading was dan wel weer heel zorgvuldig verwerkt om de CE-keuring te doorstaan, maar blijkbaar was de plastiek case om de schakeling heen nooit opengemaakt bij de controle. Gelukkig goeie aardlekschakelaars hier.
CE-keuring?

Welke keuring en controle?
Binnen de EU zijn bedrijven zelf verantwoordelijk hiervoor.
Ik heb toch inmiddels bij best wel wat bedrijven gewerkt, maar nog nooit een CE-mannetje (of vrouwtje) in mijn leven gezien.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Bericht door ds23man »

CE keuring is een farce, moet de fabrikant zelf (laten) doen. Mooi rapportje op je bureau en dan de productie niet volgens het originele ontwerp laten uitvoeren. Daar mag dan de NVWA weer achter komen vanuit meldingen als het fout is gegaan.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Bericht door OWC »

Ik zou het geen farce noemen.
Het is echt een balancing act tussen innovatie en kosten.

Wil je namelijk wel alles netjes laten keuren (UL is het verplicht bv), dan ben je zo al snel 20k-30k verder.
In meest ongunstige geval is dat per keuring per product. (beetje afhankelijk hoe je dat organiseert)

Dat zijn kosten die voor menig start-up of MKB niet op te brengen zijn of financieel is de investering dan niet meer interessant.

Het maffe is dat alles op 1 stapel wordt gegooid.
Dus eigen ontwikkeling of iets importeren en daar zelf een stikker op plakken wordt als hetzelfde gezien.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Bericht door ds23man »

Volgens mij beschrijf je nu exact het probleem van de CE keuring. De nette fabrikanten en importeurs houden zich netjes aan de regels en de andere helft niet. Keuringen moet je nooit aan de "markt" overlaten. Zou een mooie boel worden als we dit systeem in de slachthuizen zouden invoeren.....
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Bericht door Pjotr »

CE is ook geen keuring maar een verklaring van de fabrikant dat het product aan de Europese normen voldoet. I.d.d. niemand die controleert. Alleen als er bij gebruik van zo'n trafo rook uit Bart zijn oren komt gaan we eens verder kijken of de fabrikant/verkoper niks vergeten is. Althans met het huidige beleid mag je dat hopen.

Hier een Chinees leuk voorversterkertje met een heuse BB PGA2310 chip er in, remote en BT5 voor weinig. Doet het leuk maar de kruipafstand van het ringkerntrafo'tje op de print is maar 2mm. En min. isolatieafstand kast ook iets van 3 mm. Flinke klodder Stabilit Express er overheen en het voldoet O:) Dat CE op de achterkant betekent gewoon China Export :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Bericht door ds23man »

Ben bang dat er ongeveer 100 Barts rook uit de oren moeten hebben gehad voordat de NVWA een onderzoek gaat doen...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Bericht door Pjotr »

Dat valt dan nog reuze mee t.o.v. dr NAM :mrgreen:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Bericht door John P »

De NAM zou een onderzoek doen of de rook uit de oren de NAM schade heeft berokkend, en dus gecompenseerd moet worden.
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”