Rigol DS1102Z-E
Moderator: Beheerdersteam
Rigol DS1102Z-E
Om de hobby weer op te kunnen pakken zal ik apparatuur moeten aanschaffen. Ooit alles verkocht i.v.m. een emigratie, heb nu echt niks meer, nog geen weerstandje ...
Na enig gesnuffel kom ik uit bij een budget-scoop van Rigel. Graag jullie oordeel over de voorgenomen aanschaf. Deze zal voornamelijk gebruikt worden voor audio; transistor- en buizenversterkers. Die laatste categorie is nieuw voor mij, en ik vraag mij af of ik met deze scoop ook signalen op anode niveau kan meten. Dit i.v.m. het daar aanwezige spanningsniveau.
https://shop.rigol.eu/Oscilloscopes/ds1 ... -ds1102z-e
Ed
Na enig gesnuffel kom ik uit bij een budget-scoop van Rigel. Graag jullie oordeel over de voorgenomen aanschaf. Deze zal voornamelijk gebruikt worden voor audio; transistor- en buizenversterkers. Die laatste categorie is nieuw voor mij, en ik vraag mij af of ik met deze scoop ook signalen op anode niveau kan meten. Dit i.v.m. het daar aanwezige spanningsniveau.
https://shop.rigol.eu/Oscilloscopes/ds1 ... -ds1102z-e
Ed
Re: Rigol DS1102Z-E
Rigol is kwalitatief erg goed. Zij zijn begonnen als OEM voor de instaplijn van Agilent, nu Keysight Technologies. Hebben ook een prettige user interface. 1 groot nadeel: De fan maakt nogal wat lawaai. Maar verder is het veel prestatie voor een goede prijs. Next best is Sigilent, is de laatste jaren ook gewoon goed geworden en naar het schijnt geen herrie fan. Zelf geen ervaring mee.
Voor het meten aan buizen heb je gewoon een 1:100 hoogspanningsprobe nodig. Kwalitatief redelijk en niet te duur is Testec. Verkrijgbaar bij o.a. Conrad. B.v. deze:
https://www.conrad.nl/p/testec-tt-hv-15 ... 0-v-107220
De meeste scopen kunen niet meer dan een tiental volt hebben. Daarom meet je hogere spanningen met een verzakkende probes. Standaard meestal met een 1:10 probe voor het doorsneewerk. Je hebt ook omschakelbare probes maar die raad ik je niet aan. Kans op fouten en vaak onbetrouwbaar. Blijf ook uit de buurt van die goedkope Chinese probes van een tientje. Vallen na een maand uit elkaar.
Voor het meten aan buizen heb je gewoon een 1:100 hoogspanningsprobe nodig. Kwalitatief redelijk en niet te duur is Testec. Verkrijgbaar bij o.a. Conrad. B.v. deze:
https://www.conrad.nl/p/testec-tt-hv-15 ... 0-v-107220
De meeste scopen kunen niet meer dan een tiental volt hebben. Daarom meet je hogere spanningen met een verzakkende probes. Standaard meestal met een 1:10 probe voor het doorsneewerk. Je hebt ook omschakelbare probes maar die raad ik je niet aan. Kans op fouten en vaak onbetrouwbaar. Blijf ook uit de buurt van die goedkope Chinese probes van een tientje. Vallen na een maand uit elkaar.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Rigol DS1102Z-E
Lol, dat klinkt als een heel bekend verhaal (en ja achteraf beetje spijt van bepaalde dingen te hebben verkocht).IkBenIk schreef:Om de hobby weer op te kunnen pakken zal ik apparatuur moeten aanschaffen. Ooit alles verkocht i.v.m. een emigratie, heb nu echt niks meer, nog geen weerstandje ...
Na enig gesnuffel kom ik uit bij een budget-scoop van Rigel. Graag jullie oordeel over de voorgenomen aanschaf. Deze zal voornamelijk gebruikt worden voor audio; transistor- en buizenversterkers. Die laatste categorie is nieuw voor mij, en ik vraag mij af of ik met deze scoop ook signalen op anode niveau kan meten. Dit i.v.m. het daar aanwezige spanningsniveau.
https://shop.rigol.eu/Oscilloscopes/ds1 ... -ds1102z-e
A1-2-800x800.png
Ed
Voor audio ed maakt het eerlijk gezegd niet heel veel uit.
Ik heb zelf een Hantek DSO5102P, vooral omdat deze gratis te upgraden was naar 200Mhz
(ik houd me nogal bezig met Class-D versterkers en DSP ontwerpen, dus dan is die bandbreedte wel handig)
Voor puur analog audio moet ik zeggen dat ik vaker mijn (USB) geluidskaart gebruik.
De scope gebruik ik enkel om af en toe eens een sinusje te volgen in het circuit.
(en in mijn geval dingen als switching noise/overshoot ed, maar dat zul jij nooit nodig hebben)
Rigol heeft prima spulletjes, ze hebben allemaal een beetje hun eigenaardigheden, 4 kanalen is wel handig.
Bedenk wat dat de bandbreedte ed over deze kanalen verdeelt wordt!
Wat betreft probes is mijn ervaring niet zo slecht.
Setje wat ik nu heb, heb ik al iets van 5 jaar, zonder problemen.
Ik koop ze anders liever bij TME, stuk goedkoper toch nog voldoende kwaliteit.
De ds1054z is heel erg populair omdat deze middels een aantal simpele firmware hacks ge-upgrade kan worden.
Dus als het binnen je budget valt, lijkt me dat een goede keuze!
Re: Rigol DS1102Z-E
One World Concepts schreef:De ds1054z is heel erg populair omdat deze middels een aantal simpele firmware hacks ge-upgrade kan worden.
Dus als het binnen je budget valt, lijkt me dat een goede keuze!
Daar zit ik ook naar te loeren, bij eleshop hebben ze er een mooie aanbieding mee!
Re: Rigol DS1102Z-E
Ben dan wel benieuw waarvoor je 4 kanalen nodig hebt. In de praktijk heb je zelden behoefte aan 4 kanalen. Zelfs ik
En als ie er is dan ook gelijk aan veel meer.
Re: Rigol DS1102Z-E
Eleshop is sowieso een aanrader voor dit soort spul. Snelle verzending, regelmatig leuke aanbiedingen, zinnige reviews bij apparaten. Naast de diverse merken en modellen scoops zijn ook hun Brymen multimeters hele dikke aanraders voor het geval je toevallig ook geen multimeter meer in huis hebt.Shadow schreef:Daar zit ik ook naar te loeren, bij eleshop hebben ze er een mooie aanbieding mee!
Re: Rigol DS1102Z-E
Is zeker een goede winkel, bestel er ook veel. Maar hun reviews zijn wel tamelijk oppervlakkig en hebben toch wel een hoog Telsell gehalte. Voor een echte review kun je beter op EEVblog gaan kijken. Niet alleen reviews maar ook heldere gebruikersinformatie en discussies. Daar lees je ook wat er niet deugd. Overigens zou ik een Rigol scope toch eerder bij AR Benelux kopen. Hebben een eigen goede service afdeling en zijn meer de pro's. Had Bert zijn scoop ook vandaan en voor de reparatie er van kreeg ik alle hulp en reserve onderdelen, die ze gewoon op de plank hadden liggen, gratis en voor nop van ze. Eleshop is meer een dozenschuiver en meer op de hobbyist gericht.
Re: Rigol DS1102Z-E
Allen bedankt voor jullie kundige adviezen, het heeft mij de juiste richting gewezen. En de kerk is over de kogel! Het is gebleven bij de Rigel DS1102Z-E. Gekocht in Duitsland bij Rigel EU, maar dan via Amazon.de. De goedkoopste optie die ik kon vinden. Mijn vorige scoop kon heel veel minder, en was heel veel duurder. Leve de technologische vooruitgang. 1, 2, 3, hoera.
Re: Rigol DS1102Z-E
Felie
Ga je veel plezier aan beleven en voor de audio is het technologisch een prima keuze. Hopelijk valt het met de fan mee.
Re: Rigol DS1102Z-E
Zojuist bezorgd door UPS, deugdelijk verpakt. Alles lijkt naar behoren te functioneren. De fan is wel hoorbaar, maar maakt minder herrie dan mijn laptop.
Mooi speelgoed, ben er blij mee.
Mooi speelgoed, ben er blij mee.
