cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door snoef3 »

cirkelzaag met zaaggeleider of zaagtafel?
wat is het handigst? waar werken jullie mee?

ik heb een cirkelzaag maar overweeg een zaagtafel(tje)

en nu we het toch over zagen hebben, wat voor soort zaagblad als je gefineerd hout 45 graden wil zagen voor een mooie nauwkeurige aansluiting?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door OWC »

Ik zou stemmen voor een cirkelzaag met een geleider.
Dat kun je zelfs voor een paart tientjes in elkaar klussen, en kun je voor een hoop meer dingen gebruiken dan een zaagtafel.
Mijn ervaring met goedkopere zaagtafels is ook alles behalve positief.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door Kappa7 »

Ik heb een handcirkelzaag maar heb deze gemonteerd als zaagtafel onder een 22mm plank.
Daar zit deze nu al jaren onder en gebruik hem nooit los.
Met name voor het maken van rachels is dat wel makkelijker.
Voor nauwkeurig werk gebruik ik de zaag van de groothandel hier verder op.
Dat ding is zo veel makkelijker als zelf zagen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door OpaBert »

Als je die hand cirkelzaag onder stalen plaat alum kan ook maar is wat stroef monteert verlies je niet zo veel zaag diepte wat zeker bij het zagen in verstek een issue kan zijn
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door ray5150 »

Sinds ik een zaagtafel heb staan. (een jaar of twee) heb ik de handcirkelzaag niet meer aangeraakt.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door toetertje »

Sinds ik een invalzaag met geleider heb, heb ik de zaagtafel niet meer aangeraakt. :D
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door Arno »

Sinds ik een ijzerzaag heb, heb ik de kaasschaaf niet meer aangeraakt.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door pappaleo »

Dan is de kaas wel érrug oud.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door hannesie »

Ik laat de buurman alles zagen, heb ik alleen de herrie.

Zonder dollen, hij heeft hem staan, de zaagtafel en hij zegt dan, zal ik het even doen :lol:

Nieuwe buurman, zou iedereen moeten hebben. :sure:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door Pjotr »

Jullie houden wel van een stevig kaasje daar in Dort :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door dre »

Arno schreef:
Sinds ik een ijzerzaag heb, heb ik de kaasschaaf niet meer aangeraakt.
:rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door dre »

hannesie schreef:
Ik laat de buurman alles zagen, heb ik alleen de herrie.

Zonder dollen, hij heeft hem staan, de zaagtafel en hij zegt dan, zal ik het even doen :lol:

Nieuwe buurman, zou iedereen moeten hebben. :sure:
Aan de juiste zijde?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door hannesie »

Ja, inderdaad. Als of we elkaar al 20 jaar kennen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door dre »

Dus die minder aardige man is vertrokken?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door hannesie »

Met de noorderzon.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door dre »

Niets mis mee! :yeah:
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door snoef3 »

Nou, eh heldere antwoorden :think:

Hoe gaat het met verstek zagen bij de verschillende opties? Is een zaagtafel daar nauwkeuriger in dan cirkelzaag via geleider?

(nou ja behalve die kaasschaaf in verstek :D )
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door ray5150 »

toetertje schreef:
Sinds ik een invalzaag met geleider heb, heb ik de zaagtafel niet meer aangeraakt. :D
Het lijkt mij dat relatief kleine stukje plaat materiaal zoals 10 x 20 cm wat makkelijker te doen zijn op een zaag tafel dan met een invalzaag/cirkelzaag. (alhoewel papaleo een vloot aan kleine kastjes heeft gemaakt met alleen een cirkelzaag..)
Moet er een plaat van 244 x 122 in drieën, dan zou de cirkelzaag mijn keus zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door Pjotr »

Je hebt met een zaagtafel gewoon veel meer controle en kun je nauwkeuriger werken. Maar i.d.d. hangt het ook een beetje van de grootte af. Een hele plaat in stukken zagen zou ik ook met de handcirkelzaag doen en een zoldertje aftimmeren ook. Hier zit de cirkelzaag ook onder een tafel en is ook hier er de laatste 10 jaar er niet meer onderuit geweest :D Probleem met een zaagtafel is eigenlijk dat ie vaak eigenlijk weer te klein is. En een goede is relatief duur. Daarom heb ik er destijds zelf eentje in een weekend geklust: viewtopic.php?p=1452582#p1452582 Daar zijn heel wat km mee gemaakt en is nu onderhand wel aan vervanging toe.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door dre »

Verstek zagen gaat met liniaal echt super.
Met de zaagtafel(normaal formaat) heb je altijd een scheve aanzet en uitloop.
Ik zaag verstek eigenlijk altijd met de lineaal.
Korte stukken met de afkortzaag uiteraard.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door snoef3 »

dre schreef:
Verstek zagen gaat met liniaal echt super.
ik zie van die youtube filmpjes om zelf een zaaggeleider te maken, een soort bak waarde zaag in kan glijden zeg maar, maar dan kan verstek niet meer.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door Marp »

snoef3 schreef:
een soort bak waarde zaag in kan glijden zeg maar
een soort bak waarde zaag in kan glijden
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door dre »

1x investeren. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door Pjotr »

Waarom zou je verstek willen? Alleen maar lastig uitmeten, lijmen enz. enz. :D En men plakt er uiteindelijk toch een fineertje over :mrgreen:
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)

Bericht door snoef3 »

Pjotr schreef:
Waarom zou je verstek willen? Alleen maar lastig uitmeten, lijmen enz. enz. :D En men plakt er uiteindelijk toch een fineertje over :mrgreen:
ben allemaal opties aan het uitzoeken. ik zie mezelf niet fineren, maar bestaand gefineerd plaatmateriaal netjes in verstek zagen misschien. Hoewel ik denk dat dat niet netjes gaat lukken. Vingerlassen misschien? iemand die daar wel eens speakerkasten mee gemaakt heeft? zwaluwstaarten maar dan gewoon recht?
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”