Hypex AS2.100D defect

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door OWC »

Je verhaal klinkt juridisch zeer zwak.

Het is een apparaat waar mensen speakers mee aan kunnen sturen. Niks meer, niks minder.
Het valt absoluut niet onder de categorie algemene voorwerpen waar enige algemene kennis verwacht wordt, zoals een mes of een fluitketel.
(en zelfs dat is in sommige gevallen iets waar je zeker NIET altijd op kunt leunen).

Met andere woorden, mochten er omstandigheden kunnen voorkomen die schade aan kunnen brengen, moet dat van de voren bekent worden gemaakt aan de gebruiker of er moet een beveiliging op komen die dit kan voorkomen.
Dat is bij wet je plicht als fabrikant of verkoper/distributeur.
Je bent ook verplicht de gebruiker op te hoogte te stellen van deze "do's en don'ts".

Dat mag je dom vinden, vind ik soms (vaak) ook, maar dat is nu eenmaal hoe juridisch dingen werken.
Niet omdat mensen dom zijn, maar omdat de lijn uiterst wazig en grijs is.
Nu zijn we in NL daar nog vrij (zeer!) makkelijker in, in andere landen heb je geen schijn van kans en mag je hopen dat mensen niet direct een dikke claim aan je broek hangen.

Maar nogmaals, niemand hier is een expert op dit gebied, dus nogmaals zou ik juridisch loket informeren.
Ik ken het enkel vanuit de praktijk aangezien ik hier zeer vaak mee te maken heb gehad met bepaalde design keuzes voor ontwikkeling en consultant.

Om in details te gaan, wat betreft tweeter.
Voor een bepaald bedrijf waar ik gewerkt heb, produceerden en verkochten we zeker enkele duizenden actieve speakers per jaar met tweeters.
Geen van deze had een condensator in serie, en geen van deze actieve speakers is ooit teruggekomen met een defecte tweeter.
Deze versterkers hadden een gelijksoortig vermogen (en gain) en stonden vaak ook "volledig open".
Kleine plopjes waren soms waarneembaar, maar niet meer dan dat.

Dus deze "algemene kennis" waar je naar doelt, kan ik als vakprofessional totaal niet beamen.
Een goed product hoort dit gewoon niet te doen, klaar.
Dat mag de consument wat mij betreft ook gewoon verwachten.

Als het om een defect ging wbt foutief ingesteld filter, is dat een ander verhaal.
Grappig genoeg waarschuwt Hypex daar dan wel weer voor.

Anyway, Taita vroeg vooral ook naar een technische oplossing.
We zullen moeten afwachten op een reactie.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door OWC »

Kappa7 schreef: wo 17 aug 2022, 11:18
ds23man schreef: wo 17 aug 2022, 11:13
En vergeet niet dat hier een headphone output misbruikt wordt, in de meeste smartphones zitten tegenwoordig uitgangstrappen zonder uitgangscondensatoren en met detectiesystemen of er een hoofdtelefoon aangesloten is en met welke impedantie.
Een telefoon is ook geen volwaardige audio bron.
En daarnaast, je weet gewoon dat iets dergelijks kan gebeuren als je een component loskoppelt terwijl alles nog aan staat.
Kwestie van nadenken lijkt me zo.
Geen volwaardige bron? Welke tijd leven we precies?

Ik denk dat een zeer groot deel van audio liefhebbers anno 2022 prima een telefoon gebruikt om muziek af te spelen.
Hotpluggen kan ook met 99% van alle andere audio producten, dus waarom zou dat nu ineens niet kunnen?
Dat heeft niks met een kwestie van nadenken te maken, maar het is een kwestie van verwachtingen.

Tenzij niet expliciet vermeld, kun je nooit verwachten dat een gebruiken ineens zomaar weet dat hij/zij niet kan hotpluggen.
Al helemaal niet als dat wel kan met een hoop andere apparaten.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door ds23man »

Kom op Bart, we hebben het hier over een product van 20 jaar geleden dat al 10 jaar niet meer geleverd wordt. Hoeveel smartphones waren er in die tijd? Zal toch wel van de gekke zijn dat een fabrikant in zijn glazen bol moet kijken hoe zijn product in de verre toekomst gebruikt kan worden.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door Kappa7 »

OWC schreef: wo 17 aug 2022, 11:29
Kappa7 schreef: wo 17 aug 2022, 11:18
ds23man schreef: wo 17 aug 2022, 11:13
En vergeet niet dat hier een headphone output misbruikt wordt, in de meeste smartphones zitten tegenwoordig uitgangstrappen zonder uitgangscondensatoren en met detectiesystemen of er een hoofdtelefoon aangesloten is en met welke impedantie.
Een telefoon is ook geen volwaardige audio bron.
En daarnaast, je weet gewoon dat iets dergelijks kan gebeuren als je een component loskoppelt terwijl alles nog aan staat.
Kwestie van nadenken lijkt me zo.
Geen volwaardige bron? Welke tijd leven we precies?

Ik denk dat een zeer groot deel van audio liefhebbers anno 2022 prima een telefoon gebruikt om muziek af te spelen.
Hotpluggen kan ook met 99% van alle andere audio producten, dus waarom zou dat nu ineens niet kunnen?
Dat heeft niks met een kwestie van nadenken te maken, maar het is een kwestie van verwachtingen.

Tenzij niet expliciet vermeld, kun je nooit verwachten dat een gebruiken ineens zomaar weet dat hij/zij niet kan hotpluggen.
Al helemaal niet als dat wel kan met een hoop andere apparaten.
Dat klopt dus gewoon niet als het om een subassembly gaat.
Daar mag de leverancier verwachten dat de gene die het product in een eindproduct gebruikt ter zakenkundig is.
Hypex levert deel producten voor de DIY markt en ook daar mag een bepaalde basis kennis verwacht worden.
Als aansluiten en loskoppelen van een bron onder spanning gewenst is zal de systeem integrator daar een voorziening voor moeten aanbrengen.
Niet de leverancier van de subassembly.

Kortom je verhaal gaat nergens over.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door OWC »

ds23man schreef: wo 17 aug 2022, 11:34
Kom op Bart, we hebben het hier over een product van 20 jaar geleden dat al 10 jaar niet meer geleverd wordt. Hoeveel smartphones waren er in die tijd? Zal toch wel van de gekke zijn dat een fabrikant in zijn glazen bol moet kijken hoe zijn product in de verre toekomst gebruikt kan worden.
20 jaar geleden? Waar heb jij het nou weet over?
Toen bestond de UCD180 nog amper. (niet)

De Hypex AS2.100D series was gereleased ergens in 2009 als ik me niet vergis.
Toen waren telefoons ZEKER al vrij normale dingen en ze hadden ook al heel lang al headphone outputs.
Technische gezien is het sowieso nogal spijkers op laagwater zoeken overigens.

Tot zeker 2011 heeft dit ding nog updates gehad.
Laatst gewijzigd door OWC op wo 17 aug 2022, 12:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door OWC »

Kappa7 schreef: wo 17 aug 2022, 11:46
OWC schreef: wo 17 aug 2022, 11:29
Kappa7 schreef: wo 17 aug 2022, 11:18


Een telefoon is ook geen volwaardige audio bron.
En daarnaast, je weet gewoon dat iets dergelijks kan gebeuren als je een component loskoppelt terwijl alles nog aan staat.
Kwestie van nadenken lijkt me zo.
Geen volwaardige bron? Welke tijd leven we precies?

Ik denk dat een zeer groot deel van audio liefhebbers anno 2022 prima een telefoon gebruikt om muziek af te spelen.
Hotpluggen kan ook met 99% van alle andere audio producten, dus waarom zou dat nu ineens niet kunnen?
Dat heeft niks met een kwestie van nadenken te maken, maar het is een kwestie van verwachtingen.

Tenzij niet expliciet vermeld, kun je nooit verwachten dat een gebruiken ineens zomaar weet dat hij/zij niet kan hotpluggen.
Al helemaal niet als dat wel kan met een hoop andere apparaten.
Dat klopt dus gewoon niet als het om een subassembly gaat.
Daar mag de leverancier verwachten dat de gene die het product in een eindproduct gebruikt ter zakenkundig is.
Hypex levert deel producten voor de DIY markt en ook daar mag een bepaalde basis kennis verwacht worden.
Als aansluiten en loskoppelen van een bron onder spanning gewenst is zal de systeem integrator daar een voorziening voor moeten aanbrengen.
Niet de leverancier van de subassembly.

Kortom je verhaal gaat nergens over.
Wijsneus

Toevallig heb ik ook totaal geen ervaring met dit soort dingen misschien?
Tip van de dag; verdiep eens in wat juridische cases over zulke technische problemen, het zal je verbazen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door Kappa7 »

Waarschijnlijk niet anders had je wel beter geweten.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door ds23man »

Ik zou graag van Bart enige wetgeving willen zien dat hotplugable een vereiste is voor audio apparatuur. Zelfs in de pro wereld is die er niet.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door Olaf Analogue »

Wat een sappig topic zo. Dit leest echt weg als zoete koek.
:P
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door Pjotr »

Voor op je toilet dan:
Hotplugtegel.png
Hotplugtegel.png (44.97 KiB) 510 keer bekeken
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door ds23man »

Nou nog even de typo eruit Peter. :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef: wo 17 aug 2022, 15:18
Nou nog even de typo eruit Peter. :lol:
Nee, zo is het door de maker aangeleverd. Wellicht bij de volgende revisie.......
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door ds23man »

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door jeroen_d »

Hot pluggen moet je volgens mij nooit doen met ongebalanceerde verbindingen, waarbij de signaal plug contact maakt voordat er contact met massa is gemaakt. Ik zou niet weten hoe je audio apparatuur hiertegen moet beschermen.
In de pro audio wordt met gebalanceerde verbindingen gewerkt, waarbij je dit fundamentele probleem niet hebt.

Als je een normale versterker koopt, staat er niet voor niets altijd in de gebruiksaanwijzing: eerst alle kabels aansluiten en dan pas aanzetten.
Het is gewoon stom als je ongebalanceerde verbindingen eruit of erin stopt met de versterker aan. Dat is vragen om problemen. Eruit trekken geeft minder risico, maar ook dat kan bij een verkeerde beweging (per ongeluk opnieuw contact maken) heel gemakkelijk verkeerd gaan.

Hypex mag ervan uit gaan dat mensen die een DIY product kopen deze minimale gebruikskennis toch in huis hebben.
Of ze daarmee juridisch wegkomen, op het moment dat je echt moeilijk gaat doen, is een ander verhaal. Ik volg OWC wel. Het moet in de gebruikshandleiding staan.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door AatV »

Neutrik heeft pluggen die eerst een massacontact maken :
neutrik-nf2c-b-2-rca-phono-pluggen-set-van-2.jpg
groet,
Aat
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door Kappa7 »

Die passen niet op de phone.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door jeroen_d »

AatV schreef: do 18 aug 2022, 0:19
Neutrik heeft pluggen die eerst een massacontact maken :

neutrik-nf2c-b-2-rca-phono-pluggen-set-van-2.jpg

groet,
Aat
Ja ze hebben ook een speciale stille plug voor instrumenten. Maar dat valt buiten dit topic
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door ds23man »

Dit is al een probleem sinds de uitvinding van de Din, tulp en jack plug. Een XLR heeft daar geen last van omdat ten alle tijde eerst de massa contact maakt, heeft verder niets te maken met gebalanceerd of niet. Of er wel niet iets in een gebruiksaanwijzing over staat doet er niet toe. Die wordt pas gelezen als er iets is fout gegaan, moet de eerste rechtszaak nog zien tegen een autofabrikant die niet in zijn boekje heeft gezet dat je geen haakse bocht moet maken boven de 30 km/u.
Taita
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 06 mar 2013, 20:33

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door Taita »

Tsjonge wat veel reacties in enkele dagen, dit forum leeft nog :-) Veel reacties gaan over garantie, de verantwoordelijkheid van de leverancier en het al dan niet hotpluggen. Ik heb de units gekocht in 2015, 7 jaar geleden. Garantie had ik niet meer verwacht van Hypex, maar nog wel service/spare parts. Een verwijzing naar een schema viel me tegen. Ik heb een multimeter, maar geen oscilloscoop, zonder hulp bereik ik niets.

De oorzaak van het probleem is lastig te achterhalen. Ik weet dat hot pluggen niet goed is en heb het zoveel mogelijk vermeden, maar het is wel zo nu en dan gebeurd zonder problemen. Er is wel iets anders gebeurd dat ik nog niet verteld heb. De units (in master/slave configuratie) hebben namelijk langdurig aan gestaan (power on, maar met button wel uit). Ik kwam er op een bepaald moment achter dat ze dan toch nog warm zijn. Ik heb verder tijdens het gebruik een paar keer gehad dat ze plotseling een luide 50Hz bromtoon lieten horen. Dat heeft de tweeters niet beschadigd. Maar toen ik de units testte trad het brom probleem weer op en heb ik in een primaire reactie de jackplug uit de telefoon getrokken en ben gestopt. Later merkte ik dat de tweeter kapot was. Ik heb toen het verband niet gelegd met het brom probleem en een nieuwe tweeter gemonteerd. Die deed het even goed waarna ik het volume wat opvoerde en het brom probleem weer optrad. Ook deze tweeter bleek toen vernield, maar vanaf dat moment geeft dit kanaal alleen maar vervormd signaal. Ik ben door mijn tweaters heen en vrees dat ik het hele project moet beëindigen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door Walt »

De conspiracy theorists zouden ipv de ontvolkings agenda van Bill Gates spreken over de de-tweeterficatie van Hypex… :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door ray5150 »

Welk merk en type tweeter zijn hier eigenlijk gebruikt ?
Eigenlijk is de enige oplossing die ik hier zie, is behalve nieuwe tweeters monteren, een set Fusion plate amps erin zetten.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door Walt »

En dan wel die extra condensator ervoor, better safe than sorry.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door ray5150 »

Dat inderdaad, Ja.
Als iemand erbij kan zetten welke waarde er minimaal benodigd is, is dat voor iedereen ook helemaal duidelijk.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door Pjotr »

Ik weet niet wanneer de de AS2.100 EOL was maar het wel zo dat een fabrikant verplicht is tot 5 jaar na die datum reserve onderdelen en service te leveren. Kan best dat de AS2.100 al 5 jaar EOL is.

I.i.g. weer wat geleerd: Tweeters altijd via een een condensator aansluiten! Op wat voor versterker dan ook. Al beschermt dat een tweeter niet tegen instabiele/oscillerende versterkers.

@Ray, ik neem meestal een C zodat het -3dB punt op 2 octaven lager uit komt dan f_xover. Waarde is niet heel kritisch.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door ds23man »

De AS2.100 is zeker al langer dan 5 jaar uit productie.
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”