Nieuwe werkbank

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Nieuwe werkbank

Bericht door ray5150 »

Ik had het helemaal gehad met mijn schuur annex werkplaats.

Te veel rommel in opslag, te weinig werkruimte, te weinig opslag ruimte. op werkelijk iedere horizontale vierkante centimeter had wel iets een plekje gekregen.
Eerst eens gaan opruimen en iets van 14 vuilniszakken meuk weggegooid. zo had ik bijvoorbeeld in de loop der jaren vele tientallen (trafo) adapters (ook wel muurwrat genoemd) verzameld , "omdat dat nog wel eens handig kunnen zijn". weg ermee.

Ook had ik al een tijdje behoefte aan een tweede, en wat grotere werkbank bedoeld voor hout en metaal werkzaamheden. de "oude" elektronica werkbank blijft, maar is hopelijk in de toekomst iets opgeruimder.

Er stond al jaren een Workmate met daarop een boorkolom, met daarnaast een meter hoge stapel apparatuur, en allemaal losse spullen ernaast, erop en eronder. deze stellage stond opgesteld voor het wandrek waardoor de helft daarvan haast niet bij te komen was.
Na het opruimen , uitzoeken en weggooien begon er al wat meer ruimte te ontstaan, maar nog niet genoeg. er moet meer efficienter gebruik gemaakt worden van de ruimte.

Dus heel veel gaan nadenken over hoe en wat. ideeén uitgewerkt, heel ouderwets met potlood, pen en ruitjes papier om mijn gedachten te ordenen.
Tekeningen.jpg
Als eerste een tafel gebouwd waarop de nieuwe lintzaagmachine zou komen te staan.
Frame voor lintzaag.jpg
Deze is precies passend gemaakt zodat deze over de diepvriezer zou vallen. de lintzaag werd oorspronkelijk geleverd met een zelf in elkaar te zetten onderstel, maar daar heb ik geen gebruik van gemaakt. op de bovenzijde van de diepvriezer was jaren een verzamelplaats van allemaal zooi die nu afgevoerd is.
Zaag op frame.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door Henkjan »

goed bezig :goedzo:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door RobertD »

Ouderwets? Ik maak ook altijd schetsjes met potlood en papier :hide:

Binnenkort verhuist mijn werkplek naar de grootste kamer op de bovenverdieping van ons huis. Ben ook al een tijdje aan het nadenken over de indeling; hobby-bureau - werkbureau - kast voor mijn audio-apparatuur en platen...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door pappaleo »

Henkjan schreef: do 03 nov 2022, 9:52
goed bezig :goedzo:
+1
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door ray5150 »

RobertD schreef: do 03 nov 2022, 10:02
Ouderwets? Ik maak ook altijd schetsjes met potlood en papier :hide:

Binnenkort verhuist mijn werkplek naar de grootste kamer op de bovenverdieping van ons huis. Ben ook al een tijdje aan het nadenken over de indeling; hobby-bureau - werkbureau - kast voor mijn audio-apparatuur en platen...
Nou ja, ik bedoel meer ten opzichte van die prachtige Sketchup en dergelijke CAD tekeningen die ik hier soms tegenkom.

De praktijk is vaak dat hoe je erover nadenkt, je toch ruimte (lees, opbergmogelijkheden) tekort komt. maar het streven is zeker goed. :goedzo:

(hoe meer ruimte je hebt, hoe meer zooi je gaat verzamelen, tot de ruimte op is...)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door Pjotr »

Mwah, we hebben een jaar geleden het hobbyschuurtje van mijn vader uitgeruimd. Je wilt echt niet weten hoeveel zooi er op 10m2 past :lagge:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door ray5150 »

Ja, dat weet ik wel, ik heb namelijk ook ongeveer 10 m2... :wink:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door ray5150 »

Vervolgens begonnen met de nieuwe werkbank. is op zich niet zo heel spannend.

Ik had ter inspiratie wat rondgekeken op woodworking.nl
(je word daar bedolven onder de reclame, wat een oceaan van rust is het dan op ZBA wat dat betreft)
maar daar word je niet zo heel veel wijzer van. het moet vooral kostbaar zijn heb ik de indruk, men geilt daar op allemaal dure merken gereedschap, machines, en hulpstukken van exotische merken.
En in een zelfgebouwde werkbank word zomaar een kuub hardhout verwerkt.

Heel saai, maar ik bouw het op uit vuren 2 en 3 (duims) balken. ook met het bovenblad doe ik eigenwijs.
Een mozaiek van stukken 18 mm multiplex die ik in de loop der tijden heb verzameld met daar bovenop een (nieuwe) toplaag van 5.5 mm triplex die erop gelijmd wordt.
De 44 x 44 mm balkjes die je op de foto's ziet heb ik ook recentelijk uit een puinbak gevist.
Ook komt veel hardware bij de Action vandaan. schroeven, brede hoekijzers, en zwenkwielen.
Ja, de werkbank komt op zwenkwielen te staan. voor twee geremd, en achter twee losse.

En nee, dat gaat niet wiebelen, de werkbank komt met zijn rug tegen het wandrek te staan waarop twee "vangers" gemonteerd gaan worden zodat de boel klemvast komt te staan.

Eerst maar eens een frame in elkaar gezet. de voetplaatjes van de wielen waren groter dan de staande balken, dit is opgevangen met plaatjes 18 mm multiplex.
de afmetingen van het geheel is zo uitgewerkt dat het werkblad een afmeting heeft van 122 x 61 cm. de hoogte vanaf de vloer tot bovenkant werkblad word 94 cm, dan kan ik zowel staand als zittend eraan werken.
Werkbank 1.jpg
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door John P »

Heb je ook nagedacht over een wegwerp bovenblad, zodat je zonder spijt achteraf kunt snijden en boren. Als je de toplaag triplex niet verlijmt maar demontabel bevestigd, dan ben je eigenlijk al klaar.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door ds23man »

Ik dacht dat je had opgeruimd Ray.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door ray5150 »

John P schreef: do 03 nov 2022, 19:12
Heb je ook nagedacht over een wegwerp bovenblad, zodat je zonder spijt achteraf kunt snijden en boren. Als je de toplaag triplex niet verlijmt maar demontabel bevestigd, dan ben je eigenlijk al klaar.
Je hebt op zich wel een punt, maar aan de andere kant heb ik niet zo'n moeite met beschadigingen.
Het is natuurlijk een werkbank, en geen designmeubel.

Overigens gebruik met boren uit de hand altijd een stuk onderleg multiplex, die ziet er onderhand uit als een Zwitserse gatenkaas. :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef: do 03 nov 2022, 20:01
Ik dacht dat je had opgeruimd Ray.
Ja, dat heb ik ook...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door hannesie »

Mijn ervaring met werktafels die wij op onze school hadden was dan dat de poten onderin wel enig verband behoeven, anders met 2/3 keer verplaatsen en ergens achter blijven hangen, heb je een dik probleem.

Wij hadden toen maar een stel besteld met een plaat op ongeveer 30 van de vloer om het verband er in te houden, waren dan van RVS, maar zijn alleen de wieltjes wel eens van vervangen, en dan een 10 van de 80 tafels die ik toen besteld en geduid had bij de fabrikant.

Een groot voordeel dat zijn dochter bij ons op school zat, dus de contacten waren dan wel heel leuk, en direct.

De eerder gekochte bij de bekende schoolmeubelen jongens, waren na 2 jaar helemaal verrot.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door ray5150 »

Werkbank 2.jpg
En wat verstevigingen toegevoegd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door hannesie »

:goedzo: :D
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door John P »

Als je bij de onderste versteviging in de achterhoeken een "driehoek" aanbrengt, dan wordt de stijfheid een stuk beter.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door hannesie »

Uiteraard, mechanica toch?
Dat is vergelijkbaar met de kassen bouw, en hoe dat die ook wel een beetje wind e.d. kunnen weerstaan.
Constructie, was een leuk vak van deel Tuinbouwtechniek wat ik nog wat heb meegekregen. 8)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door Pjotr »

John P schreef: do 03 nov 2022, 23:52
Als je bij de onderste versteviging in de achterhoeken een "driehoek" aanbrengt, dan wordt de stijfheid een stuk beter.
Achterste balkje wat hoger en gewoon een plank met opstaand randje er tussen. Kun je daar ook het nodige kwijt! Hou wel een 10 cm afstand tot de voorkant anders sta je er steeds tegen aan, is niet prettig leert de ervaring ;)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door ray5150 »

Heb vertrouwen, gaat helemaal goedkomen... O:)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door Leeuwarden »

:shock: Hoeveel ton moet die werkbank gaan dragen…
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door ray5150 »

Hoezo ? ik ga geen motorblokken reviseren, hoor.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door pappaleo »

Je weet nooit
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door ray5150 »

Ach, als je naar het gemiddelde Youtube fimpje kijkt waar men een houten werkbank bouwt zijn de balken minimaal 2 x zo dik als wat ik gebruik, en vliegen de platen berken multiplex je om de oren.

Maar het moet natuurlijk wel een beetje stevig zijn, een doorbuigend werkblad als je er wat druk op zet heb je niet zo veel aan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door Pjotr »

Psies! Ook aan gedacht om precies onder de bankschroef een dwarsbalk te plaatsen?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door ray5150 »

Ik vermoed dat je dat omgekeerd bedoeld ?

Ja, ik zit er wel aan te denken om een hout bankschroef op te zetten. dat zou dan deze moeten worden :

https://www.westfalia.eu/nl/shops/geree ... ize+NL+CSS
74.jpg
Plaats reactie