KSGER soldeerstation

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

KSGER soldeerstation

Bericht door douwebakker »

Beste allemaal,
Rond de feestdagen heb ik een KSGER soldeerstation besteld bij Banggood.
Zaterdag kwam het spul binnen. Het ziet er goed uit en werkt perfect voor het kleine spul.
Ik ben er blij mee.
KSGER soldeerstation.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: KSGER soldeerstation

Bericht door Pjotr »

Leuk! En fijn ook een gewoon draaiknopje i.p.v. tiptoetsen!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: KSGER soldeerstation

Bericht door ray5150 »

Succes ermee gewenst, Douwe.
Ik had ook zo'n soort ding, in een half jaar tijd 2 keer de controller defect, toen was ik er wel klaar mee en een Weller aangeschaft.
Maar het boutje en de puntjes soldeerde best wel fijn, daar niet van.
viewtopic.php?t=29598
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: KSGER soldeerstation

Bericht door Forza »

Ik heb er ook zo een, maar dan via Eleshop besteld. Erg fijn apparaatje inderdaad!
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: KSGER soldeerstation

Bericht door paulebappie »

Heb precies dezelfde, erg blij mee!
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: KSGER soldeerstation

Bericht door douwebakker »

ray5150 schreef: zo 15 jan 2023, 17:37

Ik had ook zo'n soort ding, in een half jaar tijd 2 keer de controller defect, toen was ik er wel klaar mee en een Weller aangeschaft.
Ik had hier ook gelijk een probleem hoor Ray, maar dat bleek aan een geschakelde voeding te liggen. Aangesloten om mijn analoge werkplaats voeding was dat probleem verdwenen.
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: KSGER soldeerstation

Bericht door hardy »

Bij mij heeft helaas mijn aloude Weller magnastat soldeerstation het begeven, het element is defect en omdat alleen het element al zo'n €40 euro kost heb ik besloten om een modernere te zoeken, maar weller zelf berusten allemaal op een temperatuur regeling van een element met daarin de thermokoppeling waar daarna de stift overgeschoven of los op geklemd wordt, met daarbij behoren slecht overdracht van zowel warmte als ook meting.
Je komt dus al gauw bij de dure JBC of de Hakko terecht, toen kwam ik de KSGER modules tegen en die blijken wel een perfecte regeling te hebben met ook nog iets meer vermogen dan mijn oude Weller, de stiften zijn spot goedkoop en er een heel assortiment verschillende modellen van.
Het vewarmingselement en sensor zitten samen hierbij helemaal voorin de stift, dus een perfecte overdracht van warmte en een directe meting van temperatuur wisselingen.
Ik heb gekozen voor het eenvoudige 7 segments display, wat ik gewoon mooier vond en alle extra's die het Oled display bied heb je toch nooit nodig, maar de standby fuctie en eventueel P.I.D. instellingen zijn ook hier wel aanwezig ook stiften wisselen kan on the fly en elke stift wordt dan ook opnieuw gekalibreerd, de trafo heb ik vervangen door een goedkoop geschakelde voedig en met mijn 3D printer heb ik de diverse bevestigingen geprint.
Inmiddels gebruik ik hem alweer een tijdje en ben erg enthousiast, gewoon een stuk beter dan mijn oude Weller en misschien wel net zo goed als een JBC :lol:
https://nl.aliexpress.com/item/32803671 ... pt=glo2nld
https://nl.aliexpress.com/item/10050035 ... nT1lTt9V1g
https://nl.aliexpress.com/item/32857656 ... pt=glo2nld
Bijlagen
download.jpg
download.jpg (5.44 KiB) 517 keer bekeken
pic-2.jpg
pic-3.jpg
pic-4.jpg
pic-5.jpg
pic-6.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: KSGER soldeerstation

Bericht door Pjotr »

Je houdt niet van Weller en dan print je zelf een Weller kloon? :shock: Merkwaardig. Benieuwd of het ook makkelijk 40 jaar mee gaat :mrgreen: Tot nu toe is mijn ervaring met alle Chinese, ook Aliejojo, dat het het hooguit 3 jaar volhoudt.
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: KSGER soldeerstation

Bericht door hardy »

Pjotr schreef: do 16 mar 2023, 15:46
Je houdt niet van Weller en dan print je zelf een Weller kloon? :shock: Merkwaardig. Benieuwd of het ook makkelijk 40 jaar mee gaat :mrgreen: Tot nu toe is mijn ervaring met alle Chinese, ook Aliejojo, dat het het hooguit 3 jaar volhoudt.
Waar staat dat ik niet Weller houd? Alleen ging die van mij na 45 jaar kapot, ik heb mijn zoon pas nog een Weller W-1010 aangepraat, maar door wat verder in de materie te duiken blijkt dat ze toch wel (vooral voor de prijs) wat in techniek achter lopen, de oude magnastat was altijd mijn lieveling.
Wat het Chinese spul aangaat heb je misschien wel gelijk, maar wat kan hier nu aan stuk gaan, element zitten in de stiften en kosten bijna niets, elektronica gaat ook niet eerder stuk dan bij ander elektronisch geregeld spul is mijn ervaring (een keer ergens een elcootje).En het is ook geen kloon geworden :D , maar ik had toevallig nu dat kastje over en we zijn een zelfbouw forum toch?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: KSGER soldeerstation

Bericht door Pjotr »

Begreep uit je verhaal dat je de warmteoverdracht er van slecht vond. Dat ze wat achter lopen ben ik wel met je eens maar met een TCP van 50 watt soldeer je nog steeds makkelijk van SMD tot blikken bakjes en 2,5mm2 met de juiste stift. Tja, wat er aan een Chinees stuk kan gaan? Valt het boutje per ongeluk op de grond ligt het soms gelijk in stukken (Aoyue). En de elektronica heeft de neiging er gewoon at random mee te stoppen. Waarom? Geen idee, vraag het mij niet :lol: Maar ok, voor een paar tientjes kun je je hier geen bult aan vallen :wink: Overigens is de Weller 1010 ook van Chinese makelij volgens mij maar gaan daar wel de standaard Weller stiften in.
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: KSGER soldeerstation

Bericht door hardy »

Het warmte overdracht probleem is gewoon een fysiek gegeven, bij de Wellers zit de stift met vrij veel ruimte om het element heen waardoor het thermisch contact gewoon slechter is, ook is de afstand thermistor t.o.v de punt groot, waardoor deze pas erg laat in de gaten heeft dat er weer extra verwarmt moet worden, dus de punt kan inmiddels al behoorlijk in temperatuur zijn gedaald voor dat er gereageerd wordt, dit geld overigens niet voor de magnastat, die reageert wel direct, maar daar kun je de temperatuur weer wat moeilijker regelen.
Hoe ver dit in de praktijk allemaal een echt probleem is weet ik niet, maar de JBC wordt juist geroemd om de combinatie van thermokoppel en verwarming helemaal voorin de punt met bijbehoren snelle opwarming, en dit Chinese ding heeft dezelfde eigenschappen met alleen een wat lager vermogen (70watt), opwarming 12sec tot 360°c.
Zo'n Aoyue boutje heb ik overigens ook hier liggen, die heeft dezelfde constructie als de Weller, maar dan veel slechter, het keramische element ligt gewoon bloot en breekt dus inderdaad af bij een val.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: KSGER soldeerstation

Bericht door Pjotr »

Ik heb met die warmteoverdracht nooit een probleem gehad eigenlijk, dat komt niet op een paar graden aan. Ik heb hier de elektronisch geregelde Weller TCP al een jaar of 30 staan (analoge met draaiknop) en de stifttemperatuur schommelt hooguit enkele graden aan de punt, gemeten met een thermokoppeltje aan de punt. Moet je ook wel echt iets solderen wat veel warmte vreet. Alleen bij opwarmen vanaf kamertemperatuur schiet hij een graad of 5 door. Geen enkel probleem mee dus. Voordeel is juist dat de stiften dik en massief zijn en daarmee een grote warmtebuffer hebben. Verder is het ook een kwestie van smaak. Met de JBC potloodjes kan ik niet overweg en vind ik echt het geld niet waard, maar anderen lopen er mee weg. Wat wel een groot pre van het moderne spul is is dat ze naar een lagere stby temperatuur gaan onder het smeltpunt van het soldeer. Dat scheelt enorm in de levensduur van de stiften.
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: KSGER soldeerstation

Bericht door hardy »

Ach ja, ik was ook altijd erg tevreden met de Weller, alleen als dan na 45 jaar het element stuk gaat en relatief duur is voor zo'n oud beestje, kijk je eens na wat anders en eventueel (gedeeltlijk)zelfbouw, want ik wilde dan dat kastje wel weer gebruiken, ik wilde het eerst met een Arduino gaan maken, maar voor dit geld heb ik er vanaf gezien, misschien wel een keer voor zo'n boutje gewoon voor de lol.
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”