Is altijd nog 2x zo duur dan die Brymen maar kan niet meermeanman64 schreef:In de aanbieding bij Reichelt https://www.reichelt.com/FLUKE-175-PROM ... +175+PROMO
nieuwe multimeter aanschaffen
Moderator: Beheerdersteam
Re: nieuwe multimeter aanschaffen
Re: nieuwe multimeter aanschaffen
Bert, die Fluke kan 1000V hebben, zowel DC als AC, dat is toch wel voldoende? 
Re: nieuwe multimeter aanschaffen
Ja hoor en ik ben blij als een kind ermeeShadow schreef:Bert, die Fluke kan 1000V hebben, zowel DC als AC, dat is toch wel voldoende?
Maar de discussie ging even over een Voltcraft bench meter met rare max waarde.
Nee reuze bedankt Joram
Op zn Duits vielen dank
Ga gauw meten aan Mn buizenbak
Re: nieuwe multimeter aanschaffen
Net aangeraden aan een vriend van me die een nieuwe mm ging kopen, ben benieuwd, specs zien er erg goed uit eigenlijk.Pjotr schreef:En anders de Brymen BM235, die is 19 euries goedkoper. Kan hetzelfde maar heeft geen PC interface. Dus als je die interface niet nodig hebt kun je net zo goed die nemen.
Re: nieuwe multimeter aanschaffen
Mijn Monacor metertje lijkt er na vele jaren mee op te houden; de weerstandsmeter vliegt alle kanten op maar blijft niet staan bij de te verwachten waarde.
Ik denk er over om iets serieuzers aan te schaffen; is zo'n Fluke 113 een optie? Spanning AC/DC en weerstand zijn de voornaamste parameters die ik meet. Voor capaciteit en impedantie heb ik een Velleman metertje.

Ik denk er over om iets serieuzers aan te schaffen; is zo'n Fluke 113 een optie? Spanning AC/DC en weerstand zijn de voornaamste parameters die ik meet. Voor capaciteit en impedantie heb ik een Velleman metertje.

Re: nieuwe multimeter aanschaffen
Leuk ding, ik ben zelf een Fluke gek, maar voor thuisgebruik zou ik zeggen;
http://www.eleshop.nl/testen-meten/mult ... rymen.html
Goeie prijs/kwaliteit!
http://www.eleshop.nl/testen-meten/mult ... rymen.html
Goeie prijs/kwaliteit!
Re: nieuwe multimeter aanschaffen
+1
Ben je om Joram?
Die Fluke 113 is wel een heerlijk simpel metertje. Categorie first-level troubleshooter. Ik heb heel lang de voorloper ervan, de Fluke 12, op mijn bureau gehad. Maar je betaalt inmiddels wel veel extra voor de letterjes. Hou er rekening mee dat het weerstand meetbereik van die 113 vrij beperkt is. Meer voor de elektro service bedoeld dan voor elektronica. Voor thuis heb je echt veel meer aan een Brymen BM235.
Ben je om Joram?
Re: nieuwe multimeter aanschaffen
Dave heeft dit ding net getest, blijkt erg nauwkeurig te zijn met veel mogelijkheden, natuurlijk niet full proof, maar kost ook bijna niks.
https://www.youtube.com/watch?v=xdGQEVdxmQQ
http://www.ebay.com/itm/AN8008-True-RMS ... SwpINZag8S
https://www.youtube.com/watch?v=xdGQEVdxmQQ
http://www.ebay.com/itm/AN8008-True-RMS ... SwpINZag8S
Re: nieuwe multimeter aanschaffen
Al die Chinese, Filipijnse, Taiwanese, etc meterjes zijn op zich wel op de digit nauwkerig. Maar qua veiligheid en degelijkheid zijn er maar weinig robuust. Zou dat ding beslist niet voor netspanning gerelateerde dingen gebruiken. Mis ook nog de bekende gooitest
En zoals Dave opmerkt "It's a $25 multimeter and that's what it is" 
Re: nieuwe multimeter aanschaffen
Maatje van me zocht iets goeds en die heeft een 235 gekocht, mooi spul voor het geld!Pjotr schreef:+1
Ben je om Joram?
Re: nieuwe multimeter aanschaffen
Ik zal me hier eens in verdiepen; tot nu toe nog geen negatief bericht over deze keuze gelezen.Pjotr schreef:Voor thuis heb je echt veel meer aan een Brymen BM235.
Re: nieuwe multimeter aanschaffen
Ik heb er eentje in gebruik op het werk, heb er een kado gegeven en wil er eigenlijk ook een thuis hebben. Prima ding die kleine Brymen.
Re: nieuwe multimeter aanschaffen
Inmiddels er een in huis; ziet er netjes uit. Ik ben benieuwd hoe hij gaat bevallen.richard schreef:Ik zal me hier eens in verdiepen; tot nu toe nog geen negatief bericht over deze keuze gelezen.Pjotr schreef:Voor thuis heb je echt veel meer aan een Brymen BM235.
Re: nieuwe multimeter aanschaffen
Dan wil ik wel een puppy uit het nestjerichard schreef:Inmiddels er een in huis; ziet er netjes uit. Ik ben benieuwd hoe hij gaat bevallen.richard schreef:Ik zal me hier eens in verdiepen; tot nu toe nog geen negatief bericht over deze keuze gelezen.Pjotr schreef:Voor thuis heb je echt veel meer aan een Brymen BM235.
Re: nieuwe multimeter aanschaffen
Afgelopen winter heeft hij zichzelf bewezen met de thermokoppel.
Dankzij het "graadje lager" op de thermostaat was het bij tijden zo'n 17 - 19 graden in het kantoor.
Dankzij het aantonen van het probleem met de Brymen en wat recalcitrant gedrag met ventilatorkacheltjes van de Action onder het bureau is de thermostaat weer naar 21 graden gegaan.
Waar we bij onze meetexercities achter kwamen was dat de thermostaat zelf zo'n 2 graden warmer was dan de omgevingstemperatuur. Waarom, geen idee.
Re: nieuwe multimeter aanschaffen
Was het nog zo'n hele oude mechanische aan-uit thermostaat met een voorverwarmertje er in? Dat diende om de overshoot te dempen. B.t.w. lange winters daar in Beetstersweach: Bijna 6 jaar... 

