Schuine plaatsing woofers in kast line array

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Schuine plaatsing woofers in kast line array

Bericht door OWC »

jeroen_dh schreef: za 28 okt 2023, 18:16
Het zijn Ecler awak 208i's op palen, top van de kast op plm 2.50m
Ohja, dan snap ik het probleem inderdaad wel.

Omdat plaatjes wat meer zeggen dan woorden, kom je dan al snel op zoiets voor zo'n 200 man (random plaatje van internet)
Uiteraard kun je daar natuurlijk ook een iets andere draai aangeven, maar het gaat meer om de omvang en vooral de hoogte.
Die is trouwens ook wel wat je typisch ziet in concert zaaltjes voor 200-300 man.
Misschien kun je daar ook wat inspiratie uit halen :)

Wat @Shadow: zegt, is altijd een prima algemeen advies, waar ik persoonlijk ook meer fan van ben.
Alleen opzetten en zorgen dat niemand het (onbedoeld) sloopt is dan weer een uitdaging.
Zeker ook met de bekabeling erbij enzo.
Bijlagen
speakors.png
jeroen_dh
Berichten: 50
Lid geworden op: di 28 jul 2020, 18:00

Re: Schuine plaatsing woofers in kast line array

Bericht door jeroen_dh »

Ja, dat is dan inderdaad een mogelijkheid. Dan heb je t dus over 4 tops gevlogen en 2x18"subs zo te zien per kant (wat qua power alley's en valley's dan niet zo iedaal is )
Ik denk dat ik iets ertussen in zoek. Dus met iets meer dan een gewone zanginstallatie, en minder dan wat je hier ziet.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Schuine plaatsing woofers in kast line array

Bericht door OWC »

jeroen_dh schreef: za 28 okt 2023, 18:46
Ik denk dat ik iets ertussen in zoek. Dus met iets meer dan een gewone zanginstallatie, en minder dan wat je hier ziet.
Ja dit wat gewoon even voor het idee, vooral ivm de hoogte.
Enkel 18 inch per kant lijkt mij wel genoeg denk ik of anders dubbel 15.

Als je het simpel, smal en licht wilt houden, ben ik tegenwoordig wel fan van breedbander arrays.
Voor velen is dat vloeken in de kerk (nouja, buiten op de plein dan hier lol).
Maar voor een zooi mensen dat gewoon lekker wil feesten en dronken is, zal het ze worst wezen dat op die niveaus de vervorming absoluut minimaal is.

De rest krijg je gehoormatig prima ge'EQed.
De nieuwe faital 4FE42 lijkt mij hier best mooi passen.
Lekker simpel qua versterker en filtering ook.
Zoiets zou je ook modulair kunnen maken om zo naar smaak en grote te kunnen mixen en matchen.

Een trapje groter met wat 5 of 6 inchers kan ook met een compressie driver oid.
Modulair maken wordt dan al snel wat lastiger en kom je snel al bij een traditionele arrays.
Coaxen zou nog kunnen eventueel (niet zoveel keus)

Met 200-300 man zul je wel al snel in laagjes moeten gaan denken.
Praktisch gezegd dus al snel met een kromme array oid moeten gaan werken.
Anders krijg je idd het probleem dat een deel van het publiek geen lekker geluid heeft.
jeroen_dh
Berichten: 50
Lid geworden op: di 28 jul 2020, 18:00

Re: Schuine plaatsing woofers in kast line array

Bericht door jeroen_dh »

Dank voor de tips en uitleg!
Die hoogte is in de praktijd voor onze feestjes wat lastig te bereiken, tenzij we dus gelijk hele truss installaties gaan neerzetten.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Schuine plaatsing woofers in kast line array

Bericht door OWC »

jeroen_dh schreef: za 28 okt 2023, 19:41
Die hoogte is in de praktijd voor onze feestjes wat lastig te bereiken, tenzij we dus gelijk hele truss installaties gaan neerzetten.
Ja dat snap ik.

Om maar even creatief mee te denken, je kunt eventueel subs wat meer verticaal maken, daarop een paal en dan arrays.
Dan kom je qua hoogte ook wel een heel eind.

Ik ken het alleen 1 trapje hoog zeg maar.
Maar dat is over het algemeen voor wel een iets andere setup.

Hogere wordt wel lastig om dat nog een beetje sterk en stabiel te houden.
Standaard maten zijn iets van 1.4m en max 1.8m meen ik (is alweer tijd geleden :mrgreen: ), hoger wil je niet.

Wordt er ook een podium gebruikt?
Bijlagen
SP_paal.jpg
Laatst gewijzigd door OWC op za 28 okt 2023, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
jeroen_dh
Berichten: 50
Lid geworden op: di 28 jul 2020, 18:00

Re: Schuine plaatsing woofers in kast line array

Bericht door jeroen_dh »

Soms een (50cm) podium inderdaad. En ik kan 2 subjes stapelen, maar dan ook nog een paal erop vind ik wat spannend worden. Heb ook al zitten denken aan nog een extra flightcase eronder als vulling.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Schuine plaatsing woofers in kast line array

Bericht door OWC »

Juist, maar die subs kunnen natuurlijk niet op het podium.

Maar goed een paal op een sub is het al behoorlijk hoger dan wat je nu hebt?
jeroen_dh
Berichten: 50
Lid geworden op: di 28 jul 2020, 18:00

Re: Schuine plaatsing woofers in kast line array

Bericht door jeroen_dh »

Mijn tussenpalen gaan niet zo hoog, max iets van 140. Mijn subs zijn 55 hoog. Samen dus iets van 1.95
De gewone 3poot statieven gaan tot 1.80, dus het scheelt niet heel veel
Plaats reactie