Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ds23man »

powerflux schreef: do 14 dec 2023, 7:32
ds23man schreef: wo 13 dec 2023, 9:39
Mooi voorbeeld uit de bouwvideo van de Hypex pre amp:

Knipsel.PNG

Ze laten duidelijk zien dat je de print moet kantelen om de female xlr's door de gaten te krijgen. Als je dit niet weet kom je daar pas achter als je het daadwerkelijk gaat bouwen en de handel er niet in krijgt omdat je die hoek niet kan maken.
Je kunt de fem. XLR's ook met los geleverd clipje bestellen.
Die zullen er ongetwijfeld zijn maar niet in de kunststof pcb versie:

https://www.neutrik.com/en/neutrik/prod ... es?c=audio

Verder mag je paneel niet dikker zijn dan 3mm.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ds23man »

satefan schreef: do 14 dec 2023, 8:34
satefan schreef: wo 13 dec 2023, 23:42
Ik snap nog weinig van de open collector methode, maar ik ga kijken of ik er stap voor stap uit kom.

Om de led te laten branden als 'power stable' is op de amp, raadpleeg ik pin J6.8 (Power supply stable indicator) icm met Ground(?) via pin J6.4 (GND). Dat zijn de input pins voor de open collector. Dat kan dus via een IC zoals de 7400 Series Guide: 74LS00/74HC00 (NAND gates). Het IC heeft zelf ook spanning nodig, en gebruikt daarvoor 5V. Ik moet dus uit zien te dokteren waar ik 5v vandaan haal neem ik aan? Of een andere chip nemen die 12V aan kan zodat ik de AUX power supply van de AMP kan gebruiken? Als dit uberhaupt 12V is natuurlijk?

Daarnaast is de spanning voor de Power supply stable indicator 50V volgens het datablad. Is dat niet wat veel voor het arme chipje?
Ik begrijp dat de AUX supply 20.5v geeft? Staat niet specifiek in het datablad van de NC112MP.
Staat er wel in: typ 20V.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door Kappa7 »

Ik zou zelf geneigd zijn de 5V van de standby voeding gebruiken eigenlijk.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ds23man »

satefan schreef: wo 13 dec 2023, 23:42
Ik snap nog weinig van de open collector methode, maar ik ga kijken of ik er stap voor stap uit kom.

Om de led te laten branden als 'power stable' is op de amp, raadpleeg ik pin J6.8 (Power supply stable indicator) icm met Ground(?) via pin J6.4 (GND). Dat zijn de input pins voor de open collector. Dat kan dus via een IC zoals de 7400 Series Guide: 74LS00/74HC00 (NAND gates). Het IC heeft zelf ook spanning nodig, en gebruikt daarvoor 5V. Ik moet dus uit zien te dokteren waar ik 5v vandaan haal neem ik aan? Of een andere chip nemen die 12V aan kan zodat ik de AUX power supply van de AMP kan gebruiken? Als dit uberhaupt 12V is natuurlijk?

Daarnaast is de spanning voor de Power supply stable indicator 50V volgens het datablad. Is dat niet wat veel voor het arme chipje?
Je denkt veel te moeilijk, gewoon een ledje aan Aux plus knopen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door Henkjan »

die aux is wel ongereguleerd toch?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ds23man »

Semi gereguleerd, plus en min 1 volt.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

ds23man schreef: do 14 dec 2023, 9:52
satefan schreef: wo 13 dec 2023, 23:42
Ik snap nog weinig van de open collector methode, maar ik ga kijken of ik er stap voor stap uit kom.

Om de led te laten branden als 'power stable' is op de amp, raadpleeg ik pin J6.8 (Power supply stable indicator) icm met Ground(?) via pin J6.4 (GND). Dat zijn de input pins voor de open collector. Dat kan dus via een IC zoals de 7400 Series Guide: 74LS00/74HC00 (NAND gates). Het IC heeft zelf ook spanning nodig, en gebruikt daarvoor 5V. Ik moet dus uit zien te dokteren waar ik 5v vandaan haal neem ik aan? Of een andere chip nemen die 12V aan kan zodat ik de AUX power supply van de AMP kan gebruiken? Als dit uberhaupt 12V is natuurlijk?

Daarnaast is de spanning voor de Power supply stable indicator 50V volgens het datablad. Is dat niet wat veel voor het arme chipje?
Je denkt veel te moeilijk, gewoon een ledje aan Aux plus knopen.
Ik neem dan aan dat we er wel een weerstandje tussen moeten proppen?

grt
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ds23man »

Lijkt me wel handig.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ds23man »

En om de volgende vraag voor te zijn: I=V/R
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

check, uitgaande van 20 milliampere voor de LED en een spanning van 20.5 volt kom je op 875 ohm lijkt t op. Om de belastbaarheid/vermogen van de weerstand te berekenen kunnen we P = U x I nemen, is 20.5V & 0,03A = 0,615W. Zit ik zo goed? Een weerstand die 1W aan kan lijkt me dan afdoende?

Ik heb, zoals je ziet, 0,0 ervaring op dit vlak :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ds23man »

Je wil graag las ogen.....
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door OWC »

Las ogen van 20mA ?

Met 20mA en rond de 20V, zou ik ergens rond de 1kOhm zitten, hoewel dat misschien wat fel is.
Beetje afhankelijk van het type ledje.
Misschien eerst maar eens bij 2k2 beginnen, kijken hoe dat is.

Voor vermogen P = I² * R = 0.02² * 1000 = 0.4W
1W is meer dan zat.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ray5150 »

5 mA is meer dan voldoende voor de meeste moderne LED's...
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door OWC »

In dat geval zit je ergens rond de 3k3-4k7 oid.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ds23man »

Vroeger, opa vertelt, had een led 10 mA nodig om voluit te branden. Tegenwoordig is richting de 5 mA zoals Ray al aangeeft. Maar meestal wil je niet eens dat de led vol brand, zeker niet met de moderne high output leds. Dit is ook weer een gevalletje experimenteren.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ray5150 »

Ik heb wel wat aan led'jes in diverse kleuren liggen.
Als Stefan interesse heeft wil ik er (tegen verzendkosten) wel wat in een envelopje doen met wat weerstanden erbij in diverse waardes.
PB anders maar even.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

Dat is bijzonder aardig Ray - ik stuur je zo even een PB.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ds23man »

Dan moet je wel die specifieke led gaan gebruiken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ray5150 »

Dat hoeft toch geen probleem te zijn ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ds23man »

Als je typenummer weet niet nee.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ray5150 »

Hij gaat toch geen productie run van 500 stuks draaien ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ds23man »

Nee, maar als je een zakje met losse leds opstuurt is het wel handig als er van elk type twee in zitten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ray5150 »

Dat was wel mijn plan, ja.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ds23man »

Toppie!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ray5150 »

Ik zat nog even te denken, is het geen idee voor Stefan om een kleine investering te doen in een breadbordje ?
met een handje patchkabeltjes erbij kun je er lekker op los experimenteren en kijken of iets in de praktijk werkt, zonder dat je een print of soldeerboutbout nodig hebt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Breadboard
51Ub0NmCu2L._AC_.jpg
Willekeurig voorbeeld :

https://www.amazon.nl/AZDelivery-Breadb ... 9hdGY&th=1
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”