Roland Juno-106 reparatie
Moderator: Beheerdersteam
Re: Roland Juno-106 reparatie
Heb even gekeken. Wat ik heb liggen is een BR2032 maar ook met 3 pinnen. De steek is allemaal 20,5 mm. Dus wat let je om de kniptang ter hand te nemen?
Deze moet wel passen:
https://www.batterien-und-akkus.com/pan ... iguration/
https://www.batterien-und-akkus.com/pan ... onfektion/
B.t.w. bij RS kun je wel gewoon als particulier kopen. Kost je alleen extra verzendkosten.
Deze moet wel passen:
https://www.batterien-und-akkus.com/pan ... iguration/
https://www.batterien-und-akkus.com/pan ... onfektion/
B.t.w. bij RS kun je wel gewoon als particulier kopen. Kost je alleen extra verzendkosten.
Re: Roland Juno-106 reparatie
Die laatste is 'm, dank! En daar kan ik wel als particulier bestellen. Bij RS is me dat vroeger weleens gelukt, maar nu kan dat niet meer.
Re: Roland Juno-106 reparatie
Ik heb hier wel plastic houdertjes voor CR2032 liggen.
Kan wel eens kijken wat de pin afstand is ?
Kan wel eens kijken wat de pin afstand is ?
Re: Roland Juno-106 reparatie
De pootjes staan 20,5 mm (hart op hart) uit elkaar, en mogen maximaal 0,9 mm dik zijn.
Ik heb bij Reichelt ook een passende batterijhouder gevonden. Bij Mouser lukte dat niet...
Ik heb bij Reichelt ook een passende batterijhouder gevonden. Bij Mouser lukte dat niet...
Re: Roland Juno-106 reparatie
Inmiddels heb ik ook het CPU bord nagekeken en ook daarop hoeft, behalve natuurlijk de batterij, niks vervangen te worden. Alle elco's zijn in prima staat, en de print is verder netjes schoon. Dus wederom, if it ain't broke...
De elco's en de M5230L voor de voeding zijn ook besteld, evenals een 2032 houdertje dat (hopelijk) op de print past en een BR2032 batterijtje. Dan kan de volgende eigenaar in 2064 het batterijtje zonder gereedschap vervangen
De elco's en de M5230L voor de voeding zijn ook besteld, evenals een 2032 houdertje dat (hopelijk) op de print past en een BR2032 batterijtje. Dan kan de volgende eigenaar in 2064 het batterijtje zonder gereedschap vervangen
Re: Roland Juno-106 reparatie
Ha, ha, daar geef je natuurlijk wel garantie op
Re: Roland Juno-106 reparatie
Dat gaat er inderdaad om spannen. Ik heb er inmiddels een gevonden en besteld die volgens het papiertje precies zou moeten passen, de KZH 20-1 bij Reichelt. Het is natuurlijk altijd even afwachten of dat ook echt zo is, over een paar dagen weet ik het...
Re: Roland Juno-106 reparatie
Net weer wat opgeschoten met de Juno. Het batterijhoudertje van Reichelt past perfect, en ziet er beter uit dan origineel.
Het RAM geheugen slaat de patches op, en onthoudt ze als ik de synth uit en weer aan zet. Dus dat werkt ook zoals het hoort.
Ik heb de voeding een nieuwe ronde elco's gegeven, daar zaten wel een paar exemplaren in die op het randje waren. Ook heb ik de M5230L regelaar vervangen, omdat ik her en der berichten las dat Roland voedingen volgens dit ontwerp soms toch ineens een hogere uitgangsspanning produceren dan ze vroeger deden en dat vervangen van het IC dit oplost. Ik heb al gezien waarom dit is, een wat ongelukkige ontwerpkeuze van Roland. Maar met het nieuwe IC er in produceert de voeding ook onbelast de juiste spanning, wel zo'n prettig idee.
Alles werkt nu netjes, dus ik kan het toetsenbord opnieuw in elkaar gaan zetten. Ik zat nog even te twijfelen of ik de toetscontacten zou vervangen, maar na het schoonmaken werken ze weer zo goed dat ik het niet kan rechtvaardigen om daar 100 pop aan stuk te smijten.
Ik heb de voeding een nieuwe ronde elco's gegeven, daar zaten wel een paar exemplaren in die op het randje waren. Ook heb ik de M5230L regelaar vervangen, omdat ik her en der berichten las dat Roland voedingen volgens dit ontwerp soms toch ineens een hogere uitgangsspanning produceren dan ze vroeger deden en dat vervangen van het IC dit oplost. Ik heb al gezien waarom dit is, een wat ongelukkige ontwerpkeuze van Roland. Maar met het nieuwe IC er in produceert de voeding ook onbelast de juiste spanning, wel zo'n prettig idee.
Alles werkt nu netjes, dus ik kan het toetsenbord opnieuw in elkaar gaan zetten. Ik zat nog even te twijfelen of ik de toetscontacten zou vervangen, maar na het schoonmaken werken ze weer zo goed dat ik het niet kan rechtvaardigen om daar 100 pop aan stuk te smijten.
Re: Roland Juno-106 reparatie
De toetsen zitten er weer op, en ik ben geen veertjes kwijtgeraakt
De veertjes haken achter een metalen rand waarover een vezelachtig materiaal zit, en daarover weer dunne tape. Het leek heel erg op ordinair plakband. Ik vermoed dat dat is om irritant gekraak van de veertjes te voorkomen tijdens het spelen. De tape was helemaal vergaan, dus die heb ik vervangen door kapton tape. Ik denk dat dat heel wat langer meegaat dan wat er oorspronkelijk op zat.
Ik kwam er (gelukkig op tijd) achter dat je, ook tijdelijk om te testen, het toetsenbord beslist met twee schroeven vast moet zetten. Anders kan het rechter voetje zo tegen netspanning voerende delen aan schuiven en een schokkende extra dimensie aan de ervaring toevoegen. Alle toetsen werken, en hoewel ik nog geen afstelling heb gedaan, is het ook zo al een erg leuk stuk speelgoed aan het worden!
Ik kwam er (gelukkig op tijd) achter dat je, ook tijdelijk om te testen, het toetsenbord beslist met twee schroeven vast moet zetten. Anders kan het rechter voetje zo tegen netspanning voerende delen aan schuiven en een schokkende extra dimensie aan de ervaring toevoegen. Alle toetsen werken, en hoewel ik nog geen afstelling heb gedaan, is het ook zo al een erg leuk stuk speelgoed aan het worden!
Re: Roland Juno-106 reparatie
Wat kan je beter doen op een regenachtige zaterdagmorgen dan een synthesizer afstellen? Ik heb de hele procedure uit de service manual nagelopen, en alles liet zich netjes afstellen. Toch kwam er nog een probleempje aan het licht: de noise generator is wel erg fanatiek. Volgens de manual moet het ruissignaal op het meetpunt ca. 4 Vp-p bedragen, maar ik kom met de instelpotmeter niet lager dan 5 Vp-p, en voordat ik er aan draaide clipte het signaal tegen de voedingsspanning (> 20 Vp-p).
De ruis wordt met een in sper geschakelde BE junctie van een NPN transistor gegenereerd: Omdat die tor kennelijk een heel stuk harder ruist dan in het begin, vermoed ik dat die het binnenkort zou kunnen gaan opgeven. Omdat dit type transistor ongeveer net zo veel kost als het zand waar ze destijds uit gemaakt werden, ga ik een handjevol bestellen en exemplaren uitzoeken die de juiste ruisspanning opwekken. Als dat gebeurd is, is de synth klaar voor iemand die er wel wel op kan spelen.
De ruis wordt met een in sper geschakelde BE junctie van een NPN transistor gegenereerd: Omdat die tor kennelijk een heel stuk harder ruist dan in het begin, vermoed ik dat die het binnenkort zou kunnen gaan opgeven. Omdat dit type transistor ongeveer net zo veel kost als het zand waar ze destijds uit gemaakt werden, ga ik een handjevol bestellen en exemplaren uitzoeken die de juiste ruisspanning opwekken. Als dat gebeurd is, is de synth klaar voor iemand die er wel wel op kan spelen.
Re: Roland Juno-106 reparatie
Nou doet het goed wat het doen moet is het weer niet goed
Maar kan best kloppen. Ingangstrappen van versterkers kunnen op lange termijn ook nog wel eens flink meer gaan ruisen. En die staan dan niet eens in sper.
Re: Roland Juno-106 reparatie
Electro Andijk bleek nog een aardig voorraadje originele NEC 2SC945 torren te hebben, dus daar had ik er 20 van besteld. Ik heb 10 transistors moeten testen voordat ik er eentje tegenkwam die een zodanige ruisspanning produceert dat de instelpot voor het niveau ongeveer halverwege uitkomt. Dat geeft genoeg ruimte om terug te regelen als de tor veroudert, maar mocht de gebruiker wat meer ruis willen, dan kan dat ook.
Ik heb de hele afregelprocedure nogmaals doorlopen, en tot mijn grote genoegen functioneert de synth weer helemaal zoals het volgens Roland moet. Het zit erop, even een doekje over de buitenkant en dan kan 'ie in de verkoop!
Ik heb de hele afregelprocedure nogmaals doorlopen, en tot mijn grote genoegen functioneert de synth weer helemaal zoals het volgens Roland moet. Het zit erop, even een doekje over de buitenkant en dan kan 'ie in de verkoop!
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Roland Juno-106 reparatie
Het was een leuk topic om te volgen. Ik denk dat de nieuwe eigenaar blij zal zijn met de Juno-106.
Re: Roland Juno-106 reparatie
Het was ook erg leuk om te doen. Een muziekinstrument repareren geeft toch veel meer voldoening dan een vaatwasser repareren.
Hij staat op Marktplaats: Hij is verkocht!
Laatst gewijzigd door timpert op za 02 mar 2024, 20:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Roland Juno-106 reparatie
Keurig nette advertentie. een voorbeeld hoe het zou moeten.
De prijs vind ik nog aan de lage kant, gezien de hoeveelheid werk en de onkosten had ik eerder 2k verwacht.
De prijs vind ik nog aan de lage kant, gezien de hoeveelheid werk en de onkosten had ik eerder 2k verwacht.
Re: Roland Juno-106 reparatie
De synth is verkocht aan een muziekproducer die 'm regelmatig in de studio wil gaan gebruiken. Hij heeft 'm uitgebreid aan de tand gevoeld, en het zag er uit alsof hij er lol in had. Fijn dat het ding op een goede plek terecht is gekomen!
