buizen reverb

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

buizen reverb

Bericht door democles »

Ik weet het dit onderwerp is geen Hifi,maar het leek me leuk om er toch een verslag van te doen,al was het alleen maar om te laten zien hoe je van A naar B komt en dat met buizen.
Een buizen reverb moet het worden.
Waarom geen digitaal dingetje?
Dan wordt het veel kleiner, compacter,geen glaswerk nodig,geen hoge spanningen...........
Nee, hier gaat het vooral om de klank,tenminste dat is de bedoeling :lol:

Eerst maar eens wat onderzoek doen :-k
Fender kwam ooit met een standalone reverb,dat zag er ongeveer zo uit.
fender reverb.jpg
Eigenlijk 3 buisjes.
Even verder zoeken kwam ik dit tegen op de Duitse Tube Town.
Een kitje wat daar verkocht wordt.
reverb tubetown.jpg
Ja leuk,kunnen we het bouwen?
Even gekeken wat ik nog aan los spul heb liggen. :)
Genoeg,we gaan er voor en zien wel al doende :lol:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen reverb

Bericht door democles »

Verder met onderzoek,kreeg ik dit filmpje toegestuurd.

Heel leuk,maar die voeding klopt niet!!!
Een EZ81 of 80 diode buis toevoegen is mooi,maar de eerste elco achter de EZ mag niet groter zijn dan 47uF en dus geen 100uF zoals in het filmpje. :shock:
Ik ga een trafo gebruiken met 300v sec.maar deze heeft geen 2x 300v wikkeling,dus een soort hybride schakeling met 2 diodes brengt uitkomst.
voeding.JPG
dit er van gemaakt.
Laatst gewijzigd door democles op di 09 apr 2024, 1:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen reverb

Bericht door democles »

Eerst maar het schema omzetten naar iets tastbaars.
reverb tubetown.jpg
Er staat een extra elco op de print die niet in het schema staat.
fender reverb elco.jpg
Fender paste een extra elco toe,ik had hem er in gezet als test,het werkt dus die laten we zitten :)
Fender had een 47uF, maar met de beide 100uF elco,s in mijn voeding eerst maar eens 10uF geplaatst.
PCB.jpg
En een printje voor de eerste elco in de voeding.
EERSTE ELCO.jpg
Laatst gewijzigd door democles op wo 17 apr 2024, 21:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen reverb

Bericht door democles »

Dan een inschatting doen van het plaatwerk :bakkie: :think:
Plaatwewerk besteld en binnen, 18x36cm. 3mm dik.
Goedkoper dan de kant en klare dingen en veel robuuster met 3mm dikte.
Kan een kleine olifant op staan :hide:
Bijlagen
DSC08874.JPG
Laatst gewijzigd door democles op di 09 apr 2024, 1:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen reverb

Bericht door democles »

Dan moet dit alles nog in een kistje............
Markt P afgestruind en wat plankjes gescoord.
In elkaar gedeuveld.
En het bierkratje is klaar. :lol:
Bijlagen
DSC08875.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen reverb

Bericht door democles »

Dan wat foto,s.
Van 3 weken pas en meetwerk,hakken en zagen :lol:
Bijlagen
DSC08867.JPG
DSC08871.JPG
DSC08877.JPG
DSC08878.JPG
DSC08880.JPG
DSC08882.JPG
DSC08883.JPG
DSC08884.JPG
DSC08885.JPG
DSC08886.JPG
DSC08887.JPG
DSC08890.JPG
DSC08897.JPG
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: buizen reverb

Bericht door VintageHarry »

Wat een leuk project zo! :goedzo:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: buizen reverb

Bericht door ray5150 »

Dat word een mooi werkstuk.
Wat voor veer ga je gebruiken ?
Ik meen dat Accutronics over het algemeen als de beste word beschouwd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: buizen reverb

Bericht door Pjotr »

Ha, ha, het gaat om de klank hè. Net als piano's en gitaren. Daarin verschillen die veren nogal en is er eigenlijk geen "beste". Leuk project!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: buizen reverb

Bericht door ray5150 »

Mja, qua reputatie en degelijkheid bedoelde ik dus.
Het is inderdaad vrij lastig een label aan de galmkwaliteit te hangen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: buizen reverb

Bericht door Pjotr »

Degelijkheid is wel een puntje. Die goedkope Japanse veren van 50 jaar terug moest je niet mee gooien. Niet zo geschikt voor voor het ruwe podiumwerk :D Zou mij niet verbazen als Radio Twenthe daar nog een pak van heeft liggen. Ja, ooit waren die grote Hammond veren je van het.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: buizen reverb

Bericht door OWC »

Let je erop dat je de juiste reverb tank gebruikt?

Ze hebben namelijk niet allemaal dezelfde impedantie en daar zijn behoorlijk veel verschillende smaakjes in.

Valve Wizard en ESP hebben beiden een paar zeer uitgebreide artikelen over dit onderwerp, mocht je het interessant vinden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: buizen reverb

Bericht door ray5150 »

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen reverb

Bericht door democles »

Bedankt voor de reacties jongens :goedzo:

Afgelopen dagen was het mooi weer.
Ideaal om het bierkratje te voorzien van een kleurtje.
Maar even de verf kast op de kop gezet,wat hebben we nog liggen?
Mahonie beits gevonden en nog wat blanke lak.
Hoppa,drie lagen beits en 4 lagen lak verder en het kratje ziet er nu zo uit.
DSC08899.JPG
Van een alu L profiel geleide reels gemaakt zodat de reverb versterker er ,alla gitaarversterker, ingeschoven kan worden :D

Dit is de reverb tank die ik ga gebruiken.
Je kunt dan kiezen voor kort/middel of lange reverb tijd,ik koos voor de lange.
reverb tank.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen reverb

Bericht door democles »

Ik was nog op zoek naar een stukje stof om de voorkant te bekleden.
Liefst halfdoorlatend en iets van 45 x 30cm.
Heeft iemand een idee?
Als ik bij de gitaarboeren kijk bieden ze enkel groter stukken en best wel prijzig :-k
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: buizen reverb

Bericht door John P »

Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: buizen reverb

Bericht door OWC »

Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: buizen reverb

Bericht door OWC »

democles schreef: di 09 apr 2024, 15:10
Ik was nog op zoek naar een stukje stof om de voorkant te bekleden.
Liefst halfdoorlatend en iets van 45 x 30cm.
Heeft iemand een idee?
Als ik bij de gitaarboeren kijk bieden ze enkel groter stukken en best wel prijzig :-k
Ik haal mijn lapjes uit Amerika (familie enzo :) ), betere en vooral meer vintage kwaliteit.

Maar heb helaas niet meer zoiets liggen.
Ik kan wel even kijken of die verkoper ook naar Nederland verstuurd, meestal zijn alleen de verzendkosten nogal hoog :(

Maar tube-town heeft ook dingen voor rond de 15 euro ofzo?
https://www.tubetown.net/ttstore/en/gri ... 00-cm.html

https://www.tubetown.net/ttstore/en/gri ... 00-cm.html
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen reverb

Bericht door democles »

De gloei bedrading en het 230v gebeuren er in gezet.
Bijlagen
DSC08901.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen reverb

Bericht door democles »

Vanavond de opstelling van de smoorspoel gecontroleerd.
Dan zet je de voedingstrafo onder spanning en meet op de smoorspoel het aantal ingestraald millivolts..
Maar goed dat ik dit gedaan heb,het stond verkeerd :shock:
DSC08904.JPG
Dan schuiven tot de laagste stand.
DSC08906.JPG
Ook de reverb trafo gemeten,die meet goed.
DSC08905.JPG
Morgen dus twee nieuwe gaatjes boren voor de smoorspoel. :)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen reverb

Bericht door democles »

Nog een klein dingetje.
De netschakelaar met een klein beetje epoxy lijm aan het plaatwerk gelijmd.
Weet uit eerdere bouwwerken dat dit soort schakelaars wel eens los kunnen gaan zitten. :)
Bijlagen
schakelaar.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen reverb

Bericht door democles »

Op de potmeters en de in en uitgangen na,zitten alle touwtjes er aan.

De mistery R in de voeding eerst maar eens op 1K5 gezet en een 220K bleeder er in gezet,parallel aan de laatste 100uF elco..
voeding.JPG
DSC08910.JPG
DSC08909.JPG
De smoorspoel opnieuw vast geschroefd op minimale instraling,nu met 3 boutjes,gaat geen kant op . [-X
Weet niet hoe de instraling van de smoorspoel is naar de RCA in en uitgang naar de reverb tank maar dat zien we later wel.
Bijlagen
DSC08907.JPG
DSC08908.JPG
Laatst gewijzigd door democles op vr 12 apr 2024, 0:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen reverb

Bericht door democles »

Dan de aardingetjes.......
Op het oorspronkelijke schema gaat alles naar een sterpunt. :-k
sterpunt.jpg
Fender doet het anders. :shock:
De hoogspanning een chassis aardings punt en de versterker een ander chassis aardings punt .
Twee dus.
En zo doen we het.
Waarom?
We willen geen grote stromen van de voeding direct bij de versterker massa.
Bijlagen
aarding.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: buizen reverb

Bericht door Henkjan »

democles schreef: wo 10 apr 2024, 23:04
Vanavond de opstelling van de smoorspoel gecontroleerd.
Dan zet je de voedingstrafo onder spanning en meet op de smoorspoel het aantal ingestraald millivolts..
Maar goed dat ik dit gedaan heb,het stond verkeerd :shock:
DSC08904.JPG
Dan schuiven tot de laagste stand.
DSC08906.JPG
Ook de reverb trafo gemeten,die meet goed.
DSC08905.JPG
Morgen dus twee nieuwe gaatjes boren voor de smoorspoel. :)
maakte die paar cm zo'n groot verschil joh? wel verrassend
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen reverb

Bericht door democles »

Ja.
Niet verrassend.
Heb dit al vaker gemeten.
Het maakt wel verschil voor bouwers die denken dat de trafo,s haaks op elkaar genoeg is. [-X
Plaats reactie