Voorstellen

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Moose
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 15 apr 2024, 17:58

Voorstellen

Bericht door Moose »

beste medeforummers, ik ben Gert en ik ben 75 jaar jong, woonachtig in het fraaie Heikant.
Mijn achtergrond is hogere zeevaartschool en tevens MTS procestechnologie. Ik houd me qua audio bezig met auto radio's, tenminste tot nu toe.
Bijna mijn hele leven houd ik me bezig met met autorestauratie.

Recent heb ik een schitterende Citroën 2500 GTi Turbo 2 aangeschaft maar de audio installatie die er inzit is qua versterking en speakers echt ruk.

Ik heb nu JBL stage 3 2weg speakers aangeschaft die qua vermogen, afmeting en looks goed passen tevens heb ik een Pioneer GM-D9704 versterker en een USW300 versterker met ingebouwde sub aangeschaft. De radio is een Kenwood KMM-BT504DAB. Tevens wil ik een Carpuride W903 carplay en android auto inbouwen voor muziek en navigatie via mijn GSM.

Ik weet hoe ik het meeste aan moet sluiten, maar waar mijn kennis niet up to date is; de versterkers. De Pioneer weet ik, maar hoe wordt de subversterker aangesloten op de pioneer.
Ik doe er even wat foto's bij van de mogelijkheden van de versterkers.[graag-bijvoegen]https://myalbum.com/album/udpn7Ax3qYNCT ... 16496f8ecf[/graag-bijvoegen]
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door Henkjan »

Hoi Gert, welkom hier!
Moose schreef: vr 03 mei 2024, 14:33
Citroën 2500 GTi Turbo 2
:foto:
Moose
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 15 apr 2024, 17:58

Re: Voorstellen

Bericht door Moose »

Hoi Henkjan< bedankt.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Voorstellen

Bericht door Leeuwarden »

Een van de weinige auto’s met beenruimte achterin…. :goeie:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Voorstellen

Bericht door Leeuwarden »

Je moet hem nog wel even inrijden…
https://www.autoscout24.nl/aanbod/citro ... r_bucket=4
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Voorstellen

Bericht door richard »

Welkom Gert,


Wat betreft de car audio heb ik niet zo veel ervaring. destijds sloot ik de front speakers direct op de radio unit aan. De subwoofer werd met een aparte versterker aangestuurd op de line uitgang. Op die versterker zat het laag filter voor de sub.

Met zo'n "oldtimer" zou ik zelf niet te veel verbouwen en zo veel mogelijk in de tijd houden. Maar het is jouw auto. Een mooie auto.
Moose
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 15 apr 2024, 17:58

Re: Voorstellen

Bericht door Moose »

@ Richard, inderdaad een oldtimer van 37 jaar oud maar destijds het topmodel van Citroën. In deze wagen zit al een en ander aan elektronica.
Maar ik ga er echt geen Sjonniebak van maken, de speakers komen qua maat overeen met de originele en ze komen op de plaats van de originele speakers. de beide versterkers worden onder de voorstoelen ingebouwd, dus van de modificaties zie je niets. Eigenlijk het enige is het scherm van de caraudio/ navigatie. maar die past heel fraai bij het redelijk futuristische interieur.

De Sony versterker is een 4 kanaals versterker met 2 lijn ingangen en 1 lijnuitgang.
Met de actieve sub verbinden is het probleem, ik weet niet precies hoe dat moet, vroeger was de apparatuur anders dan vandaag.
Ik hoop dus dat iemand me hier even op het juiste pad kan zetten.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door douwebakker »

Welkom Moose.
Je schrijft dat je Sony versterker 2 lijn ingangen heeft en lijn uitgang.
Zou die lijnuitgang niet geschikt zijn om een actieve sub aan te sturen?
Geef anders even het type van deze Sony versterker door, dan is er hier vast wel iemand die dat na wil kijken.
Douwe
Moose
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 15 apr 2024, 17:58

Re: Voorstellen

Bericht door Moose »

Douwebakker, die lijn uitgang is zeker geschikt maar het probleem is hoe ik hem op de subversterker moet aansluiten, Dat is een USW300 versterker met ingebouwde sub.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Voorstellen

Bericht door TTS »

Als het goed is zit daar een gelabelde set draden bij, waaraan precies te zien is wat waar aangesloten wordt. Deze sub heeft een High Level input, dus kan ook op de bestaande luidsprekerkabels worden aangesloten. Ik zie bij de kabelset echter ook een female cinch plug. Die kun je naar mijn verwachting verlengen met een reguliere cinch kabel en dan aansluiten op de uitgang van je headunit. Correct me if I'm wrong...
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door douwebakker »

De gele draad via een zekering van 10A aan de plus van de accu. De zwarte draad aan de massa. De blauw/witte draad is de schakeldraad. Tenslotte kun je de line uit van je versterker via een RCA splitter aansluiten op de subwoofer.
Moose
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 15 apr 2024, 17:58

Re: Voorstellen

Bericht door Moose »

Ok hier kom ik verder mee, komende week en de week erna ga ik inbouwen. Het hele interieur is al verwijderd dus ik kan overal goed bij.
Ik zal wat foto's maken tijdens de inbouw.
Moose
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 15 apr 2024, 17:58

Re: Voorstellen

Bericht door Moose »

Ik vergeet nog te melden dat er aan de actieve sub 2 rca stekkers zitten die niet gespecificeerd zijn als in en/of uitgaand.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door douwebakker »

Ja, daarom noemde ik ook die RCA splitter. Maar die twee RCA bussen van de sub komen op het zelfde mono kanaal uit, je kunt dus volstaan met maar eentje aan te sluiten. De andere dan wel even afplakken met wat isolatieband. Dan mag je de splitter ook weglaten.
Moose
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 15 apr 2024, 17:58

Re: Voorstellen

Bericht door Moose »

Ok bedankt voor alle informatie.
Plaats reactie