Welke DSP met digitale in/uit?

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
MickRS

Welke DSP met digitale in/uit?

Bericht door MickRS »

Ik ben verhuisd en heb een probleem met twee resonantiepieken rond de 80hz en 100hz. Na een avondje schuiven en meten is het wel iets beter geworden, maar het klinkt eigenlijk gewoon niet goed. En omdat het ook mijn huiskamer is, ben ik nogal beperkt qua akoestische ingrepen en plaatsing.

Nu heb ik Roon op mijn laptop gezet, want daar zit dsp in de software en daarmee krijg ik het gluid weer naar tevredenheid. Maar Roon is mij te omslachtig. Ik moet altijd mijn laptop aan hebben staan die het signaal naar mijn Sonos magna ultima stuurt. Daar wordt ik niet blij van en ook kan ik niet goed meten, want REW stuurt weer niet uit via Roon. Anyway, een aardige tussenoplossing voor even, maar niet definitief. Maar het heeft wel aangetoond dat ik met dsp stappen kan maken.

Ik ben dus op zoek naar een dsp die tussen mijn streamer en mijn dac kan. Een dsp met digitale ingang en uitgang. En dan eentje waar mijn NOS tda1541a DAC mee wil samenwerken. dus een bitrate van 16bit. En aangezien ik erg blij ben met deze dac, wil ik geen dsp met analoge uitgang en ingebouwde dac.
Ik zie de minidsp nanodigi 2x8b door Satefan verkocht worden en hoop eigenlijk dat dit zal werken. Maar zie ook dat die volgens mij met een 24bit 96khz dac werkt, dus twijfel ik of dit wel de oplossing is.

Anyway, iedere tip of oplossing wordt zeer gewaardeerd!
Rob Dingen
Contacteer:

Re: Welke DSP met digitale in/uit?

Bericht door Rob Dingen »

Mijn ervaring is dat je zaken oplost maar ook verliest.
Ik zou een intel nuc kopen en Roon rock installeren.
Dan kun je met je telefoon of iPad de zaak bedienen.
Daar heb je de minste impact als je niet te veel corrigeert.
Het hangt natuurlijk wel af van je DAC ingang, USB of dat je streamer Roon ready is.
Anders moet je inderdaad zoeken naar een DSP.

Rob
VintageHarry

Bericht door VintageHarry »

Hier staat een Anti-Mode 2.0, niet meer de modernste maar ben er heel tevreden mee. Deze werkt in ieder geval ook met de hier aanwezige TDA1541 DAC. Minpuntje, de digitale in- en uitgangen zijn alleen Toslink.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

VintageHarry schreef: za 09 mar 2024, 13:14
Minpuntje, de digitale in- en uitgangen zijn alleen Toslink.
Hoezo? Als het voorhanden is heeft dat helemaal geen nadeel. Alternatief is MiniDSP HD, maar die heeft geen digitaal uit helaas.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Rob Dingen schreef: za 09 mar 2024, 12:41
Mijn ervaring is dat je zaken oplost maar ook verliest.
Ik zou een intel nuc kopen en Roon rock installeren.
Dan kun je met je telefoon of iPad de zaak bedienen.
Daar heb je de minste impact als je niet te veel corrigeert.
Het hangt natuurlijk wel af van je DAC ingang, USB of dat je streamer Roon ready is.
Anders moet je inderdaad zoeken naar een DSP.

Rob
wat maakt t uit waar je de DSP doet? of Roon t doet, of dedicated hardware?
MickRS

Bericht door MickRS »

Ik denk zeker dat het uitmaakt. Dedicated hardware doet niets anders dan dsp. Roon moet via een extra computer die niet per se voor geluidsweergave bedacht is. Voor mij dus de reden om niet verder te gaan met Roon, want mijn streamer heeft niet de mogelijkheid om daar Roon software op te zetten.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

MickRS schreef: vr 08 mar 2024, 23:15
k ben dus op zoek naar een dsp die tussen mijn streamer en mijn dac kan. Een dsp met digitale ingang en uitgang. En dan eentje waar mijn NOS tda1541a DAC mee wil samenwerken. dus een bitrate van 16bit. En aangezien ik erg blij ben met deze dac, wil ik geen dsp met analoge uitgang en ingebouwde dac.
Ik zie de minidsp nanodigi 2x8b door Satefan verkocht worden en hoop eigenlijk dat dit zal werken. Maar zie ook dat die volgens mij met een 24bit 96khz dac werkt, dus twijfel ik of dit wel de oplossing is.
Zonder toevoeging van een samplerate converter lijkt je twijfel terecht te zijn, zie ik:
That's indeed correct. The output of the SPDIF is always 96kHz regardless of the input rate. That's because there is a sample rate converter at the input (adapting to a fixed rate) and the DSP running inside the unit can only run at one fixed rate (i.e. DSP rate).

For that reason, control of the output sample rate is not likely at this time (i.e. downsampling back to 44.1kHz)

DevTeam

Bron: https://www.minidsp.com/forum/software- ... -rate#6318
VintageHarry

Bericht door VintageHarry »

Pjotr schreef: za 09 mar 2024, 13:19
Hoezo? Als het voorhanden is heeft dat helemaal geen nadeel.
Inderdaad, dit had ik anders moeten uitdrukken. Voor mij was het een minpunt omdat mijn toenmalige CD-speler geen Toslink uitgang had en een van mijn DAC’s geen Toslink in. Maar wanneer dit bij TS wel voorhanden is gaat het prima (en hier inmiddels ook).
Pjotr

Bericht door Pjotr »

En anders zijn daar conversiedoosjes voor te koop. Die 96kHz zal voor de TDA1541a niet het probleem zijn, die kan tot 384kHz. Er is niks tegen een 96kHz NOS dac lijkt mij. Meer dat het niet zondemeer kan en de nodige elektronica aanpassingen vereist. Denk dat een PC-achtige oplossing toch realistischer is dan.
MickRS

Bericht door MickRS »

Mij is verteld dat mijn dac geen moeite zal hebben met de 96khz in NOS mode. Hoop dat degene gelijk heeft...
Toslink heeft mijn dac niet, maar daar zijn inderdaad converters voor. Weet niet wat voor effect dat weer heeft op de sq. Mijn streamer weet ik eigenlijk niet of degene die m bij Magna gekocht heeft voor de toslink optie heeft gekozen, maar ook daar is wel een mouw aan te passen.

Anyway, er zijn nog een paar minidsp oplossingen geloof ik. Straks even met Henkjan babbelen...
90000006

Bericht door 90000006 »

Je zou eens kunnen kijken naar de minisharc van minidsp. Was een heel simpel dsp bordje met alleen digitaal in/out. Is al een paar jaar uit productie helaas maar wellicht nog wel ergens tweedehands te vinden.
MickRS

Bericht door MickRS »

Na een goed gesprek met Rudo van AudioSense besloten dat het de Behringer DEQ2496 wordt. Die kun je digitaal in/uit gebruiken en is dan een erg goede DSP unit. De man heeft meer dan 20 jaar ervaring op het gebied van digitaal filteren en room correction, dus ik neem aan dat hij wel een beetje weet waar hij het over heeft. Grappig is trouwens dat nu Behringer ze niet meer maakt, de prijzen van die dingen alleen maar stijgen...
Inmiddels ook een op mp gekocht en die is dus onderweg. Nu nog een Toslink ingang in mijn dac zetten.
90000006

Bericht door 90000006 »

Prima keuze lijkt me, succes! De tijd dat je die dingen voor 5 tientjes kocht is wel voorbij ja.

Zo'n Behringer is ook analoog goed te gebruiken overigens maar dan moet je het analoge deel wat upgraden, er zitten onder andere vreselijk lousy condensatortjes in de analoge trappen die veel vervorming geven.
MickRS

Bericht door MickRS »

Ja klopt. er is zelfs een mooi upgrade board voor te koop.

https://audiosmile.squarespace.com/behr ... eq-upgrade
Rob Dingen
Contacteer:

Bericht door Rob Dingen »

Henkjan schreef: za 09 mar 2024, 13:29
wat maakt t uit waar je de DSP doet? of Roon t doet, of dedicated hardware?
Dat is wat ik ooit geprobeerd heb en mijn bevindingen zijn, puur subjectief weliswaar.
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

MickRS schreef: vr 08 mar 2024, 23:15
Nu heb ik Roon op mijn laptop gezet, want daar zit dsp in de software en daarmee krijg ik het gluid weer naar tevredenheid. Maar Roon is mij te omslachtig. Ik moet altijd mijn laptop aan hebben staan die het signaal naar mijn Sonos magna ultima stuurt. Daar wordt ik niet blij van en ook kan ik niet goed meten, want REW stuurt weer niet uit via Roon. Anyway, een aardige tussenoplossing voor even, maar niet definitief. Maar het heeft wel aangetoond dat ik met dsp stappen kan maken.
Korte opmerking met betrekking tot meten met REW en niet via een draadje de sweep naar je versterker kunnen sturen: in REW kun je het meetsignaal als een audiobestand exporteren. Je kiest in REW dan de optie wachten op meetsignaal, en dan start eigenlijk al de meting, maar REW stuurt zelf geen meetsignaal uit. Je kunt dan via de streamer het meetsignaal afspelen. REW heeft dan zelf door wanneer het start en eindigt. Super handig.

En een korte opmerking over hardware van software DSP: een hardware versie is over het algemeen instellen en met rust laten. Ik voel mezelf meestal snel bekocht als ik voor een hardware DSP dikke doekoes moet betalen terwijl het gebruikte chipje losse euro's kost. Een Raspberry Pi met nederige software kan vaak hetzelfde of meer. Zelfde geld voor een minipc etc. Maar het is vaak wel suf dat er tutorial niet meer klopt, of dat het OS wordt geüpdate en je DSP Dan ineens niet meer werkt.

Ik heb nu een raspberry pi 4 draaien met Volumio en een DSP plugin, dat werkt echt goed en is ook erg stabiel. Raspberry Pi Zero W was veel minder stabiel en het is me niet duidelijk waarom. De CPU had genoeg capaciteit over, misschien was het werkgeheugen de beperkende factor. Enige nadeel is dat dit een streamer isen je er niet bijvoorbeeld een platenspeler of Blu-ray speler aan kunt hangen. Nu doe ik in de studeerkamer niet aan die fratsen, dus dat geeft niet. En verder gaat het maar om twee kanalen, dus crossovers gaat zo niet lukken. De DSP plugin kan dat wel, overigens, maar ik heb een stereo versterker HAT op de pi zitten.

Overigens kan de minidsp HD over usb bidirectioneel streamen, dus de data naar de DSP en het bewerkte signaal weer retour naar de computer. Maar hoe je dan meer dan stereo aan digitale kanalen uit je computer krijgt, geen idee.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Clock cycles meer dan te over is niet het enige, dat is meestal wel ruim voldoende. Maar de timing van o.a. buffers is wel een heel ander verhaal. Daarvoor is een dedicated DSP chip veel beter toegerust.
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”