Actieve subwoofer Dap Clubmate 1 opgeblazen?

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
CoenK1976
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 22 mei 2024, 13:32

Actieve subwoofer Dap Clubmate 1 opgeblazen?

Bericht door CoenK1976 »

Beste actieve forum bezoekers,

Afgelopen zaterdag kwam ik erachter, op een feest waar ik draaide, dat mijn subwoofer flink slecht trilde. Voor mij een flinke domper want ik moest het feest met flink minder Bass afdraaien.
Nu heb ik de woofer speaker uit de kast gedraaid maar zie ik er niets aan. Ik heb gehoord dat je kunt testen en uitsluiten of het aan de speaker ligt of niet door een 9 volts batterij te gebruiken.
Mijn vraag hoe werkt dat precies en waar kan ik nog meer aan denken om bepaalde problemen uit te sluiten alvorens ik een nieuwe woofer speaker ga aanschaffen?
Bijlagen
subwoofer.jpg
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Actieve subwoofer Dap Clubmate 1 opgeblazen?

Bericht door Olaf Analogue »

Waarschijnlijk als je de conus met de vingers beweegt dan hoor je een krassend geluid van de verbrande spoel die aanloopt in de lucht spleet van de magneet.

Je kunt hem doormeten met een multimeter of je kunt hem even los aansluiten op een versterker.

Een batterij op de aansluit klemmen kan ook. Maar omdat een versterker muziek maakt geeft dat meer duidelijkheid. In het geval dat de spoel wel verbrand is maar nog wel stroom doorlaat dan hoor je dat meteen aan het lelijke krassende geluid
CoenK1976
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 22 mei 2024, 13:32

Re: Actieve subwoofer Dap Clubmate 1 opgeblazen?

Bericht door CoenK1976 »

Bedankt voor het snelle bericht:

Als ik de conus met mijn vingers beweeg hoor ik geen gekras, maar de conus is wel heel stug.

Met de multimeter weet ik niet zo goed op welke stand ik hem moet zetten Afbeelding
Op de stand van 2000 geeft hij 006 aan en op de stand van 200 geeft hij 06.0 aan en hoor ik wat gekras als ik de pennetje erop doe.

een versterker kan ik nog niet proberen dat kan ik vanavond pas thuis doen.
Bijlagen
multimeter.jpg
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Actieve subwoofer Dap Clubmate 1 opgeblazen?

Bericht door Olaf Analogue »

CoenK1976 schreef: wo 22 mei 2024, 15:21
stand van 200 geeft hij 06.0 aan
Dan meet je 6 ohm gelijkstroomweerstand, en dat zal gewoon kloppen voor een woofer met een 8 ohm impedantie, dus dat heb je prima gedaan.
Dus de woofer laat wel gewoon stroom door, dus als je deze vanavond even los op een versterker aansluit en hij maakt gewoon netjes muziek dan zul je even in de behuizing naar het filter en de bedrading moeten kijken of daar wat los geraakt is, of dat er een component op het filter verbrand is.
Ook even de soldeerzijde van de filter print bekijken en eventueel wat foto's plaatsen.
CoenK1976
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 22 mei 2024, 13:32

Re: Actieve subwoofer Dap Clubmate 1 opgeblazen?

Bericht door CoenK1976 »

Oke ga ik doen.

En waar moet ik op letten? moet ik nog wat meer los maken?Afbeelding
Bijlagen
02.jpg
01.jpg
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Actieve subwoofer Dap Clubmate 1 opgeblazen?

Bericht door Olaf Analogue »

A, het gaat om een actieve subwoofer, (stond netjes in de Titel, maar ik las er overheen) ik zou deze thuis gewoon even aansluiten.
Dus het ding gewoon even in elkaar zetten zoals het hoort en kijken of hij bij jou thuis ook vreemd klinkt, misschien dat op de locatie van het feest er iets niet goed was.

Ik zie dat de zekeringen nog heel zijn, de printen en de componenten zien er op het oog ook goed uit, ik zie geen verkleuring door oververhitting of zo.

Dus probeer hem bij je thuis gewoon even opnieuw uit op verschillende hardheden en kijk dan eerst even of hij dan ook slecht klinkt
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op wo 22 mei 2024, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
CoenK1976
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 22 mei 2024, 13:32

Re: Actieve subwoofer Dap Clubmate 1 opgeblazen?

Bericht door CoenK1976 »

Op het feest hoorde ik hem echt flink trillen op de bas, wanneer de sub knop op half stond (heb ik normaal daar op staan) nu kon hij maar tot een kwart. Dus ik ben er van overtuigd dat er iets niet helemaal meer goed is. Maar ik zal het proberen.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Actieve subwoofer Dap Clubmate 1 opgeblazen?

Bericht door Olaf Analogue »

Misschien dat de aansturing op de ingang te hard was waardoor hij over zijn nek ging.
Ik denk dat het in die hoek zit, dus gewoon even lekker thuis zonder feest drukte even van vooraf aan beginnen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Actieve subwoofer Dap Clubmate 1 opgeblazen?

Bericht door ray5150 »

Kan het niet zijn dat er iets in de kast los is komen te zitten ?
Losse bracing kan natuurlijk lekker gaan meetrillen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Actieve subwoofer Dap Clubmate 1 opgeblazen?

Bericht door richard »

De verlijmingen van de conus aan het frame nog in orde?
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Actieve subwoofer Dap Clubmate 1 opgeblazen?

Bericht door Regenpak »

richard schreef: zo 23 jun 2024, 9:35
De verlijmingen van de conus aan het frame nog in orde?
Is het ding na een maand überhaupt al eens getest?

Tjerk
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Actieve subwoofer Dap Clubmate 1 opgeblazen?

Bericht door richard »

Regenpak schreef: zo 23 jun 2024, 12:22
Is het ding na een maand überhaupt al eens getest?
Blijkbaar een eendagsvlieg.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Actieve subwoofer Dap Clubmate 1 opgeblazen?

Bericht door Olaf Analogue »

Normaal gesproken, als je ze niet meer hoort dan is het probleem opgelost.
Dus daar ga ik ook in dit geval vanuit.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Actieve subwoofer Dap Clubmate 1 opgeblazen?

Bericht door richard »

CoenK1976 schreef: wo 22 mei 2024, 14:00
Beste actieve forum bezoekers,
Lid geworden op: 22 mei 2024, 13:32
Laatst actief: 22 mei 2024, 16:26
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Actieve subwoofer Dap Clubmate 1 opgeblazen?

Bericht door Regenpak »

Da's geen eendagsvlieg, da's een eenuursvlieg. OK, drieuurs.

Tjerk
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Actieve subwoofer Dap Clubmate 1 opgeblazen?

Bericht door richard »

Blijkbaar heeft Olaf hem die drie fantastische uren bezorgt
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Actieve subwoofer Dap Clubmate 1 opgeblazen?

Bericht door Shadow »

:rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Actieve subwoofer Dap Clubmate 1 opgeblazen?

Bericht door Olaf Analogue »

Zie boven.
Dit zie ik op Tweakers ook vaak genoeg, mensen hebben een probleem, maken om die reden een account aan om hun vraag te stellen.
Probleem is opgelost en je hoort ze dus meteen nooit meer.
Niet iedereen werkt met bedanken.

Je ziet dit op dit forum in het verleden ook voorbeelden genoeg, zolang als een probleem er nog is dan blijven ze komen met nieuwe vragen, dan ineens is het over, geen nieuwe vragen, geen activiteit meer, dat is gewoon het teken dat het probleem opgelost is.
Zo'n "gebruiker" kent ons verder niet dus voelt verder ook niet de behoefte om ons dat te vertellen, de buit is binnen, het doel is bereikt.
Dus klaar, er is voor zo'n iemand geen reden om meer tijd op een forum te besteden dan strikt noodzakelijk is om van het probleem af te komen.

Ik denk dat dit forum om die reden inmiddels een aardige lijst met inactieve gebruikers heeft, zoals elk forum.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Actieve subwoofer Dap Clubmate 1 opgeblazen?

Bericht door Shadow »

Daar zit zeker een kern van waarheid in Olaf!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Actieve subwoofer Dap Clubmate 1 opgeblazen?

Bericht door richard »

Op zich is dat toch niet erg. De gegeven reacties en tips kunnen, behalve voor de vrager, ook voor anderen nuttig zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”