Gitaarversterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Gitaarversterker
Klopt, dat gaf ik ook aan. Standaard handboek versterkers bouwen
Al is bij buizen het chassis doorgaans zo robuust als aarde dat dat als geheel meestal we als steraarde werkt. Maar hier loopt de stroom van de speaker alleen door de secundaire van de UGT en nergens anders. De speakerstroom loopt niet naar, of over, gnd als het goed is.
Re: Gitaarversterker
Tja dan komen jullie eigenlijk op het zelfde uit waar ik uit moest kiezen of de voedings aarde of de voorversterker aarde.
Dat van die hoge stromen in de voeding twijfel ik nog over.
Nu zit het chassis aardpunt van de voeding aan de eerste (eigenlijk gecombineerde 2) elco,waar de grootste stromen lopen.
Zit er aan te denken om de chassis voedingsaarde vanuit de derde elco naar chassis te zetten.
Kijk je dan naar de verschillende layouts van Fender of Marshall,dan ligt de eerste elco gewoon direct aan het chassis.
Dat van die hoge stromen in de voeding twijfel ik nog over.
Nu zit het chassis aardpunt van de voeding aan de eerste (eigenlijk gecombineerde 2) elco,waar de grootste stromen lopen.
Zit er aan te denken om de chassis voedingsaarde vanuit de derde elco naar chassis te zetten.
Kijk je dan naar de verschillende layouts van Fender of Marshall,dan ligt de eerste elco gewoon direct aan het chassis.
Ja leuk maar uit Anne zijn verhalen maak ik op dat de eerste elco samen met de gelijkrichter gezien moeten worden als 1 geheel met de grootste puls stromen,daarom aarde aan het chassis vanaf de volgende elco in de voeding,@pj0tr: Je moet altijd het GND punt daar kiezen waar je de grootste stromen kunt verwachten. Maak dat als vertrekpunt voor de andere trappen in de versterker dan heb je nooit aardlussen. Een sterpunt als het ware.
Re: Gitaarversterker
Er loopt i.i.g. geen stroom van de LS uitgang naar aarde. Dus met dat criterium van stroom daar hoef je geen rekening te houden.
Re: Gitaarversterker
Ja en de voorversterker aarden op de steraarde. Al zal het weinig uitmaken of je die gelijk op het chassis aard. Gewoon proberen straks.
Re: Gitaarversterker
Nee ik bouw volgens Fender.
Dus 2x een aardpunt op het chassis.
1 voor de voeding en 1 voor de voorversterker.
Fender vond uit dat dat aanzienlijk minder brom opleverde.
Had ik ook gedaan bij dat Reverb gebakje van me en die is ook bromloos.
Dus 2x een aardpunt op het chassis.
1 voor de voeding en 1 voor de voorversterker.
Fender vond uit dat dat aanzienlijk minder brom opleverde.
Had ik ook gedaan bij dat Reverb gebakje van me en die is ook bromloos.
Re: Gitaarversterker
Ja precies. Al zal het weinig uitmaken als die 2 aardpunten op hetzelfde punt op het chassis zijn of niet. Eigenlijk is het chassis meestal een groot massavlak. Hoe doet Fender dat met de speaker jack in zo'n geval als hier? Is die dan geïsoleerd of ligt die gewoon aan het chassis?
Re: Gitaarversterker
De gloeibedrading er in gezet en alvast wat dingen aan de eindbuizen gesoldeerd.
Re: Gitaarversterker
Alle touwtjes zitten er aan
Behalve de feedback schakelaar van de FX,kan pas als de boel werkt
En de randaarde.
Over morgen testen
De FX module voorzien van zijn eigen ontkoppel elco en 100K weerstand.
Behalve de feedback schakelaar van de FX,kan pas als de boel werkt
En de randaarde.
Over morgen testen
De FX module voorzien van zijn eigen ontkoppel elco en 100K weerstand.
Re: Gitaarversterker
Jij gaat steeds strakker bouwen, ik vind het razend knap, maar dat is omdat ik het niet kan.
Ik zie wel een constante en betere opzet in de tijd, gaaf hoor... !!!
Ik zie wel een constante en betere opzet in de tijd, gaaf hoor... !!!
Re: Gitaarversterker
Dag Hans,we zullen zien of het werkt.
Kwa bedrading had het iets beter gekund,misschien de fase draaier dichter op de eindbuizen.
Maar ik moest omgaan met de ruimte die ik had,dus was dit beter en logischer kwa opzet.
Als voorbereiding had ik op YT al veel buizen gitaar versterker reparaties bekeken dat heeft ook geholpen met de opzet.
En ja dit is geen HIFI,maar toch veel dingen er in verwerkt die ik door ervaring geleerd heb bij andere projecten.
Kwa bedrading had het iets beter gekund,misschien de fase draaier dichter op de eindbuizen.
Maar ik moest omgaan met de ruimte die ik had,dus was dit beter en logischer kwa opzet.
Als voorbereiding had ik op YT al veel buizen gitaar versterker reparaties bekeken dat heeft ook geholpen met de opzet.
En ja dit is geen HIFI,maar toch veel dingen er in verwerkt die ik door ervaring geleerd heb bij andere projecten.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Gitaarversterker
@democles: welke verf heb je voor het chassis gebruikt. Ik heb namelijk een kastje voor mijn hoogspanning voeding gemaakt van aluminium. Overweeg om het te een kleurtje te geven.
Re: Gitaarversterker
Alles van MOTIP , primer (grijs) ,acryl autolak rood en hoogglans blanke lak.(clear varnish).
De blanke lak is vaak niet nodig,hier wel om het decal papier te verzegelen.
Alles bij de plaatselijke autoshop gehaald,online is waarschijnlijk goedkoper.
Bouwmarkten verkopen ook motip,maar ik heb gemerkt dat de spuitnozzle dan inferieur is aan die van de autoshop.
De blanke lak is vaak niet nodig,hier wel om het decal papier te verzegelen.
Alles bij de plaatselijke autoshop gehaald,online is waarschijnlijk goedkoper.
Bouwmarkten verkopen ook motip,maar ik heb gemerkt dat de spuitnozzle dan inferieur is aan die van de autoshop.
Re: Gitaarversterker
https://www.nonpaints.com/
Beste spuitbussen die ik ooit gebruikt heb, wel duur, maar dat vergeet je snel...vooral de 2K spuitbussen zijn geweldig!
Beste spuitbussen die ik ooit gebruikt heb, wel duur, maar dat vergeet je snel...vooral de 2K spuitbussen zijn geweldig!
Re: Gitaarversterker
Ja goed adres, daar komen ook de bussen vandaan die ik gebruikt heb voor de KEFs.
Re: Gitaarversterker
Te warm vandaag om de boel te testen.
Wat heb ik wel gedaan.
Een ding gemaakt om elco,s te ontladen.
Oude stift omhulsel,zelftapper aan het einde,geborgd met 2K plaksel ,kroko snoertje er aan met een 10K 2W serie weerstand in de huls.
Werkt perfect.
De boel zonder buizen op spanning gezet,was wel benieuwd wat voor kleur rook er uit komt
Meet 420V DC,toen maar uit gezet en met dit ding ontladen,wel zo veilig.
O, ja een 8 ohm dummy load moest ik ook nog maken
Vandaag niet meer 
Wat heb ik wel gedaan.
Een ding gemaakt om elco,s te ontladen.
Oude stift omhulsel,zelftapper aan het einde,geborgd met 2K plaksel ,kroko snoertje er aan met een 10K 2W serie weerstand in de huls.
Werkt perfect.
De boel zonder buizen op spanning gezet,was wel benieuwd wat voor kleur rook er uit komt
Meet 420V DC,toen maar uit gezet en met dit ding ontladen,wel zo veilig.
O, ja een 8 ohm dummy load moest ik ook nog maken
Laatst gewijzigd door democles op vr 19 jul 2024, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Gitaarversterker
Wat je er ook op spuit of waar je het vandaan haalt, bij alu altijd eerst een alu of wash primer er op zetten. Anders zeilt het er zo weer af. https://www.nonpaints.com/ is idd top maar 2K is wat overkill voor kastjes binnen. Kun je na aanmaken ook niet bewaren.douwebakker schreef: ↑do 18 jul 2024, 22:10@democles: welke verf heb je voor het chassis gebruikt. Ik heb namelijk een kastje voor mijn hoogspanning voeding gemaakt van aluminium. Overweeg om het te een kleurtje te geven.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Gitaarversterker
Dank je voor de aanvulling Peter, dat ga ik zeker doen. Het ziet er zo niet echt goed uit.
Ik zou ook nog transfers willen gebruiken zoals Democles ook heeft gedaan.
Ik zou ook nog transfers willen gebruiken zoals Democles ook heeft gedaan.
Re: Gitaarversterker
We hadden een keer de kleine lettertjes gelezen op de motip spuitbussen en wat jullie aangeven.
Wat bleek de samenstelling was hetzelfde,maar de prijs de helft
Afijn................
Toch maar even een 8 ohm dummy load gemaakt,kunnen we meten zonder de speaker en zonder een uitgangstrafo op te fikken bij het testen.
Twee weerstanden 16 ohm 50W parallel.
Wat bleek de samenstelling was hetzelfde,maar de prijs de helft
Afijn................
Toch maar even een 8 ohm dummy load gemaakt,kunnen we meten zonder de speaker en zonder een uitgangstrafo op te fikken bij het testen.
Twee weerstanden 16 ohm 50W parallel.
Re: Gitaarversterker
Douwe,als je transfers wilt gebruiken (decal papier) gebruik dan voor het loslaten van het papier Spa blauw op een schoteltje of gedestil. water,hoeft niet warm te zijn.douwebakker schreef: ↑vr 19 jul 2024, 20:44Dank je voor de aanvulling Peter, dat ga ik zeker doen. Het ziet er zo niet echt goed uit.
Ik zou ook nog transfers willen gebruiken zoals Democles ook heeft gedaan.
Leg het papier in het water en wacht totdat de laag net loslaat van het papier,,niet te lang dus,, Te lang in het water en de bovenlaag lost zich in het geheel van het papier,krult op en je kunt weer opnieuw weken met een nieuwe.
Spa blauw heeft de laagste reststof waarde en geeft geen vlekken als je de transfer op de plek legt,kraanwater geeft vlekken.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Gitaarversterker
Ja kan ook prima. Ik gebruik de laserprinter decals ook allang met gewoon kraanwater, no problem. Je moet het natuurlijk niet zeiknat laten maar even met een tissue het overtollige water weghalen. Moet je toch anders zwemmen de decals weer weg. Punt is meer dat je het gelijk goed plaatst. Ga je teveel schuiven met de decals dan verspreidt de lijm zich te veel. Daarom moet je het ook niet te lang weken, anders lost de lijm teveel in het water op. Ach je krijgt er al doende vanzelf handigheid in 
Re: Gitaarversterker
Ja denk het wel,niet geprobeerd maar in principe.
Oefen eerst even op wat rest plaatwerk dan ondervind je wel de haken en ogen.
De ondergrongd ook even een beetje nat maken dan schuif je het op zijn plek en dan niet meer aankomen (twee dagen) totdat alle water verdampt is,blanke laklagen er over KLAAAAAR........
Ons kraanwater heeft een DH van 10+ en die vlekken zie je wel als alles droog is.
(getypt op hetzelfde moment als Peter)
Oefen eerst even op wat rest plaatwerk dan ondervind je wel de haken en ogen.
De ondergrongd ook even een beetje nat maken dan schuif je het op zijn plek en dan niet meer aankomen (twee dagen) totdat alle water verdampt is,blanke laklagen er over KLAAAAAR........
Ons kraanwater heeft een DH van 10+ en die vlekken zie je wel als alles droog is.
(getypt op hetzelfde moment als Peter)
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Gitaarversterker
Ik heb een laserprinter die alleen zwart print. Dan kan ik natuurlijk geen zwarte verf gebruiken want dan zie je niets.
