Roon

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

instal.jpg
Ubuntu server met de ROON Bridge geïnstalleerd.
Die eens inzetten als een optie voor de Pure DSD DAC.
mac safe.jpg
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: Roon

Bericht door AudioMan »

Kappa7 schreef: do 08 dec 2022, 22:37
Dat is leuk als je veel achtergrond info wil hebben van de muziek waar je naar luistert maar voor het afspelen van muziek zijn er meer opties die misschien nog wel makkelijker werken.
Had laatst de info-plugin binnen LMS ontdekt (of eigenlijk werd die ontsloten door de Material-interface), en die werkt best wel geinig: dus info over de artiest, over vergelijkbare artiesten, etc. Geen idee of je het kunt vergelijken die info-functie binnen Roon maar het is tenminste gratis en voor mij voldoet het.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Roon

Bericht door hsmeets »

AudioMan schreef: di 06 jun 2023, 11:36
Had laatst de info-plugin binnen LMS ontdekt (of eigenlijk werd die ontsloten door de Material-interface), en die werkt best wel geinig: dus info over de artiest, over vergelijkbare artiesten, etc. Geen idee of je het kunt vergelijken die info-functie binnen Roon maar het is tenminste gratis en voor mij voldoet het.
Werkt redelijk voor pop/jazz, minder goed (tot helemaal niet) voor klassiek. Haalt de info o.a. van allmusic.com af.
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: Roon

Bericht door AudioMan »

Zie nochtans ook bij klassiek genoeg (nuttige) info bij die LMS-plugin. Hoor vaak dat die artiest-info een USP (Unique Selling Point) is van Roon omdat Roon daar zelf blijkbaar veel moeite in steekt waardoor de prijs gerechtvaardigd wordt. Maar goed, je kunt een gegeven paard niet in de bek kijken toch?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door Henkjan »

hsmeets schreef: di 06 jun 2023, 16:12
AudioMan schreef: di 06 jun 2023, 11:36
Had laatst de info-plugin binnen LMS ontdekt (of eigenlijk werd die ontsloten door de Material-interface), en die werkt best wel geinig: dus info over de artiest, over vergelijkbare artiesten, etc. Geen idee of je het kunt vergelijken die info-functie binnen Roon maar het is tenminste gratis en voor mij voldoet het.
Werkt redelijk voor pop/jazz, minder goed (tot helemaal niet) voor klassiek. Haalt de info o.a. van allmusic.com af.
zal t eens gaan testen :relax:

[edit] is dat deze? https://wiki.slimdevices.com/index.php/ ... lugin.html
Laatst gewijzigd door Henkjan op di 06 jun 2023, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link toegevoegd
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Roon

Bericht door hsmeets »

AudioMan schreef: di 06 jun 2023, 17:02
Zie nochtans ook bij klassiek genoeg (nuttige) info bij die LMS-plugin. Hoor vaak dat die artiest-info een USP (Unique Selling Point) is van Roon omdat Roon daar zelf blijkbaar veel moeite in steekt waardoor de prijs gerechtvaardigd wordt. Maar goed, je kunt een gegeven paard niet in de bek kijken toch?
Ik gebruik Qobuz, zal liggen aan de wijze waarop de tags meekomen, bij klassiek vaak samengestelde namen van bv. orkest + solist in de ARTIST tag.
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: Roon

Bericht door AudioMan »

Henkjan schreef: di 06 jun 2023, 18:43
Screenshot 2023-06-06 at 19-27-05 The Spirit Capture - Cosmograf - Logitech Media Server.png
Tis deze

In de (Material) interface van LMS ziet het er zo uit:
Screenshot 2023-06-06 at 19-29-59 Big Love - Fleetwood Mac - Logitech Media Server.png
Wat ook wel geinig is dat deze plugin fotootjes van de artiest ophaalt en toont. Dacht eerst, mweh, maar nu ik het heb, is het toch een verrijking. Bijzonder is ook dat deze foto's ook in de Squeezebox Controller te zien zijn (je weet wel, dat iPod-achting ding). Had ik niet verwacht, dacht dat die interface vast was, maar blijkbaar dus niet.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Roon

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Roon

Bericht door Walt »

Thanks, maar is dit goed of slecht nieuws..
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Roon

Bericht door ds23man »

Dat staat in de sterren.

Op ASR is de discussie al losgebarsten:

https://www.audiosciencereview.com/foru ... oon.49935/

Persoonlijk denk ik dat had ingegeven is om een stabiele streaming platform te hebben voor alle Harman/Samsung producten en er dan een "Roon Lite" gratis meegeleverd wordt. Op zich hoeft dit geen probleem te zijn voor andere gebruikers en fabrikanten.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Roon

Bericht door Leeuwarden »

Ik las laatst ergens een artikel over Roon en dat deed mijn nieuwsgierigheid even jeuken.
As usual snapte ik het maar ten dele. En dat leverde de volgende vraag op…
Ik zet Roon op mijn MacMini M2pro met 32 Gb Ram en 10‑core CPU met 6 performance-cores en 4 efficiency-cores, 16‑core GPU, 16‑core Neural Engine, 200 GB/s geheugen­bandbreedte.
Vervolgens laat ik ook Qobuz op die MacMini draaien. Als ik het goed begrijp kan ik die twee koppelen en bedienen met de Roon app op mijn iPad.
Roon ziet mijn Auralic Aries G1 op het netwerk en stuurt daar de muziek naar toe die afgespeeld kan worden via de rest van de installatie.
Welk onderdeel is dan het meest bepalend voor de geluidskwaliteit? Computer of Aries?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

Als je Qobuz wilt integreren doe je dat bij de diensten, dan zijn ze separaat, en niet echt lekker tegelijk te gebruiken.

Bij de instellingen kun je dan inloggen op Qobuz.
En dan is de Auralic volgens mij de meest bepalende in de geluidskwaliteit, maar mag je ook zelf kiezen. :kwijl:
Schermafbeelding 2024-08-16 134927.png
Ik gebruik vaak de radiofunctie waar dan de verschillende soorten of gekozen genres volledig in een mix met eigen en Qobuz bestanden worden afgespeeld.
Schermafbeelding 2024-08-16 140637.png
Als ik een artiest zoek krijg de eigen en de albums van Qobuz in 1 scherm te zien.
Schermafbeelding 2024-08-16 143119.png
Laatst gewijzigd door hannesie op vr 16 aug 2024, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Roon

Bericht door Leeuwarden »

Dank. Dat is mooi want ik ben eerlijk gezegd wel een beetje gehecht aan mijn Auralic.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Roon

Bericht door Pjotr »

Je Dakkie. Dat zal dan je Aries zijn. Voor zover ik begrijp streamt het direct naar je end point. Roon op zich is alleen een bibliothecaris en verkeersregelaar. Net als Daphile dat is. Alleen dan met een wat chiquer pakkie an. Roon heeft op zich weinig met de geluidskwaliteit van doen. Net zo min als de piccolo aan de deur van het hotel dat heeft met de kwaliteit van de keuken.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door jeroen_d »

Als je de Auralic als roon endpoint gebruikt, zorg dan dat je alle upsampling in de auralic uitzet. Als je wilt upsamplen dan doe je dat het liefst met Roon zelf.
En dit is vereist als je met Roon wil upsamplen naar DSD en dit rechtstreeks via de Auralic aan de DAC door wil sturen. Zo niet dan maakt de Auralic er weer PCM van.

Qobuz via Roon afspelen en de Auralic als roon endpoint gebruiken klinkt in mijn ervaring beter dan Qobuz direct via de Auralic afspelen. Meer ruimtelijkheid en microdetail in het middengebied en het geluid wordt warmer.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Roon

Bericht door Leeuwarden »

Binnenkort een paar dagen vrij, dan maar eens de trail en desnoods een maand abonnementje proberen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Roon

Bericht door Leeuwarden »

jeroen_d schreef: vr 16 aug 2024, 14:16

Qobuz via Roon afspelen en de Auralic als roon endpoint gebruiken klinkt in mijn ervaring beter dan Qobuz direct via de Auralic afspelen. Meer ruimtelijkheid en microdetail in het middengebied en het geluid wordt warmer.
Bedoel je dan Qobuz geïntegreerd in LDS of gewoon via de Qobuz app streamen naar de Aries?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Roon

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef: vr 16 aug 2024, 14:16
Qobuz via Roon afspelen en de Auralic als roon endpoint gebruiken klinkt in mijn ervaring beter dan Qobuz direct via de Auralic afspelen. Meer ruimtelijkheid en microdetail in het middengebied en het geluid wordt warmer.
Dat betekent dat 1 van de 2 de data niet bitperfect aanlevert. De Mac/PC waar Roon op draait fungeert dan eigenlijk als proxyserver. Dat kan wel schelen. Mijn ervaring met Qobuz en sommige radiostations, is dat de snelheid van de PC die verantwoordelijk is voor de afhandeling internetverbinding nogal uit kan maken of het bitperfect aankomt.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

Dat soort opmerkingen zijn voor mij onbegrijpelijk, een Celeron op 1.8 en heb nu een AMD op 3.9 Mhz, maar daar zijn niet de verschillen op horen, dat is hooguit de grootte van de lokale bibliotheek, en zeker geen radiostations.

Ik heb dan mogelijk het geluk met een Glasvezel verbinding op 1 Gbit/s, maar kan mij niet helemaal voorstellen dat dat het verschil is, want met een ARC verbinding en ROON kan ik vlekkeloos/probleemloos muziek afspelen in de auto met de muziek van mijn eigen server op 100 KM afstand.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Roon

Bericht door ds23man »

Wat was de datastroom van een CD ook alweer? Staat mij 180 kb/s bij.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Roon

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef: vr 16 aug 2024, 15:04
Dat soort opmerkingen zijn voor mij onbegrijpelijk, een Celeron op 1.8 en heb nu een AMD op 3.9 Mhz, maar daar zijn niet de verschillen op horen, dat is hooguit de grootte van de lokale bibliotheek, en zeker geen radiostations.

Ik heb dan mogelijk het geluk met een Glasvezel verbinding op 1 Gbit/s, maar kan mij niet helemaal voorstellen dat dat het verschil is, want met een ARC verbinding en ROON kan ik vlekkeloos/probleemloos muziek afspelen in de auto met de muziek van mijn eigen server op 100 KM afstand.
Ik heb het ervaren met een Rasbery Pi (3B) vs I5, beide met de dac op de USB poort en gewoon 16/44.1. Beide met Qobuz op LMS. Waar het zit weet ik ook niet. Zal iets met buffering en internet handshake e.d. te maken hebben: Qobuz streamen via Daphile vanaf de I5 naar de Pi klinkt zuiverder dan streamen met de Pi direct. Waar en hoe het zit weet ik ook niet. Het is wel een gegeven. Jan kan zijn lol nog op met vergelijken van van alles en nog wat op dat vlak :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

Dat had een andere oorzaak, de hardware moest daar dingen doen die op de RPI 5 nu zijn ondervangen.
Dat is dan ook precies de redenen dat ik de eerdere versie niet gebruikte voor muziek, de oude hadden een soort cloaca, daar moest van alles in en uit tegelijkertijd.
De nieuwe heeft dan een sterke verbetering in die zin, ik gebruik de oude RPI 3B+ om nu de Zonnepanelen uit te lezen via P1 en de slimme meter.
En de Streamer is bij mij nu een oude Mac mini (€ 70) die op Linux server draait en daar ROON bridge op met dan een link naar de Xing U30 en de DSDDAC.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Roon

Bericht door Pjotr »

Dat kan dus met de Auralic evengoed een vergelijkbaar dingetje zijn. Zal ook geen racebeest als processor in zitten. Maar als end point wel prima en blijkbaar beter zijn werk doen. Al is dit nou niet bepaald de eerste de beste mediaplayer/streamer.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Roon

Bericht door Shadow »

hannesie schreef: vr 16 aug 2024, 15:41

Dat is dan ook precies de redenen dat ik de eerdere versie niet gebruikte voor muziek, de oude hadden een soort cloaca, daar moest van alles in en uit tegelijkertijd.
Ik denk in plaatjes Hans :hide:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

Tja, als er een chip een klusje krijgt waar het dan niet optimaal is voor de muzieksignalen, sterker nog elkaar in de weg zitten, dan gaat het niet lekker klinken.
De nieuwe RPI 5 heeft het nu beter voor elkaar, dat scheelt nogal.
De opzet verschilt behoorlijk, dat hoor je dus.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”