Werkbank van douglas hout

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door SARK »

hardbats schreef:
Nu tijd voor projecten :mrgreen:
Pfffff, bijzaak.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door hardbats »

Eindelijk de gereedschapswand tegen de muur. Nu kan ik hem langzaam aan in gaan richten.
En wat een bak licht er bij :mrgreen:
20210702_171215.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door OpaBert »

Mooi Bas , is wel erg leeg hoor O:)
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door Douwe84 »

Lekkere plek!
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door OpaBert »

Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door hardbats »

Het aanzet stuk van de werkbank wordt aanpast. Ipv een gewoon vlak blad wordt het nu een MFT tafel met MFT zijkant. Ook geïntegreerd wordt een freeslift, een mogelijk tot het zagen met de invalzaag en geleider en voldoende T-Track om dingen te klemmen of te geleiden.
20241130_080236.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door Shadow »

Mooi!
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door hardbats »

De freeslift zit er in en afgesteld, nu verder met alle t-tracks.
20241130_201406.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door Pjotr »

Mooi hoor. Daar ga je veel plezier van hebben :rock:

Alleen ontgaat mij het nut van zoveel dog holes als je toch T-rails gaat gebruiken. T-rails werken zoveel fijner en slijten veel minder. Ik had er nog een railtje bij geplaatst: 2 parallel in de lengte en 2 parallel in de breedte.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door hardbats »

Beide hebben zo hun eigen nut en mogelijkheden.
Ik heb allerlei accessoires gekocht voor zowel de dog holes als de t-track. De dog holes zijn trouwens het standaard formaat van de Festool MFT3 tafel. Daar heb ik T-track, de freestafel en de gleuf voor het zagen aan toegevoegd. Tevens ook het deel aan de zijkant nog voor werk aan de smalle zijdes.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door Pjotr »

Ja, dat is ook waar en ze zitten niet in de weg ;)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door ray5150 »

Knap stuk werk, die tafel. ziet er goed uit. :goedzo:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door OpaBert »

Knap stuk werk Bas ! , maar ben eigenlijk wel gewend van je O:)
Fijn dat je weer tijd hebt en lekker aan de knutsel bent
:goedzo:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door hardbats »

Ondertussen staat ie op eigen kracht. Nu verder met de t-tracks, hopelijk komen ze nog binnen. Liggen al sinds 15nov bij de douane :roll:
20241202_211839.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door OpaBert »

Ja De Sinterklaas heeft het maar druk Bas
ik ben op pakjes avond ook niet thuis , ben dan bij mijn kleinzoon , en maak me een beetje zorgen of hij dat wel weet :(
Ik ga eens opzoeken wat T tracks zijn
Heb een vermoeden, op YouTube weleens gezien , dat het van die aluminium stripjes zijn waar je soort T moeren in kan laten schuiven :-k Maar Google weet het vast wel
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door Pjotr »

Dat is heel mooi geworden! :rock: Alleen op de plaatsen van de rails is het blad wel erg dun geworden. Dat gaat doorbuigen op die plaatsen als je een beetje kracht zet en/of op leunt. Of heb je er extra verstevigingsbalken onder? Zo niet, zou ik dat dadelijk alsnog doen. Anders zie je dat terug in je freeswerk.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door hardbats »

Het is 25mm dik. De rails is 12.65mm dik. Er is dus nog 12.35mm materiaal over onder de rails. De plaat ligt op een torsiebox met 2 verstevigen die onder de plaat door gaan. Denk dat het dus wel meevalt. De T-track ga ik ook nog vast maken met epoxy dus die doet ook mee aan de stevigheid van het geheel.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door Pjotr »

Je merkt het vanzelf. Zoals gezegd, je kunt evt. het later altijd nog verstevigen mocht het nodig zijn ;)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door OpaBert »

Ik zag dat er verschillende T tracks zijn Ook Dubbele met bevestiging boutjes in het midden
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef: di 03 dec 2024, 9:53
Je merkt het vanzelf. Zoals gezegd, je kunt evt. het later altijd nog verstevigen mocht het nodig zijn ;)
Een lekker stuk Hoek of beter U profiel eronder maakt een plankje ook erg veel sterker Maar is het nodig :think: Bas zal geen V8 3,5Ltr op laten staan :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door Pjotr »

Klopt Bert. Maar de minste geringste doorbuiging zie je terug als onregelmatigheid in het freeswerk. En dat gebeurd al snel als je wat kracht moet zetten. B.v. bij verstek frezen. Wat stalen U-profiel er onder schroeven met 2K PU lijm is een goed idee. Zwart gewalst U-profiel is sterk en niet zo duur.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door OpaBert »

Ik weet wel dat de eerste paar tienden van mm het doorbuigen van een plaatje meestal vanzelf gaat en daarna wordt het veel moeilijker Maar Bas heeft daar duizenden uren meer in onderwijs gehad dan mij iig
Is al van jongs af aan ermee bezig Dus als hij denkt dat het sterk genoeg is Pjotr Twijfel ik niet
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door hardbats »

Alle T-track is eindelijk binnen, bijna een maand bij de douane gelegen. Vandaar even op maat gezaagd op het werk.
Morgen nog even schroefjes halen en dan monteren met epoxy en schroeven. Kan daarna al het mdf afgewerkt worden.
20241211_195044.jpg
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door hardbats »

Klaar voor de vuurdoop morgen! Setje baffles afronden met de frees.
20241213_204319.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door OpaBert »

Ziet er strak uit Bas Complimenten hoor
Ook lekker contrast met Ferrari Rood met Antraciet grijs.
Plaats reactie