actief filteren open baffle
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: actief filteren open baffle
Dat had je aan de onderkant ook gehad met een andere 6,5" woofer. Qua tweeter zou ik crossen op 3K met 24db en er verder niets aan Eqen.
De mid zou je aan de onderkant wat kunnen oppeppen, kan ie wel hebben. Aan de bovenzijde ook wat rechttrekken en daar dan een 3K 24db op. Die rare bult in de woofers op 400Hz kan ik niet echt verklaren. Ben bang dat een beetje trial & error verhaal wordt en niet iets wat je even met een simmetje oplost.
De mid zou je aan de onderkant wat kunnen oppeppen, kan ie wel hebben. Aan de bovenzijde ook wat rechttrekken en daar dan een 3K 24db op. Die rare bult in de woofers op 400Hz kan ik niet echt verklaren. Ben bang dat een beetje trial & error verhaal wordt en niet iets wat je even met een simmetje oplost.
Re: actief filteren open baffle
ik was nog even bang dat ik met een filter in de hypex gemeten had. jammer genoeg is dat niet het geval...
Als ik alle metingen vandaag in VituixCAD stop en deze merge voor een beeld van het laag ziet de Purifi er zo uit:
dat ziet er naar mijn idee al beter uit dan wat ARTA laat ziet toch?
Als ik alle metingen vandaag in VituixCAD stop en deze merge voor een beeld van het laag ziet de Purifi er zo uit:
dat ziet er naar mijn idee al beter uit dan wat ARTA laat ziet toch?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: actief filteren open baffle
Heb je de dichtbij en ver af meting nou gemerged? Dat gaat nooit werken.
Re: actief filteren open baffle
naar mijn idee was dat juist de bedoeling van de Merge optie?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: actief filteren open baffle
Veel gemaakte fout dat je alle opties zomaar kan gebruiken. Wat je nu feitelijk gedaan hebt is er een meting van gemaakt op 50 cm. Denk eerst eens na wat het verschil van een dichtbij en veraf meting oplevert zonder een noemenswaardige baffle: akoestische kortsluiting in het laag. Je hebt ook mensen die metingen onder verschillende hoeken mergen en daar een filter op baseren. Het resultaat is dat het onder geen enkele hoek klopt...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: actief filteren open baffle
doet VituixCAD met dat mergen ook een correctie voor open baffle op je dichtbij meting?
Re: actief filteren open baffle
ik snap niet alles zomaar werkt voor mijn situatie.
ik ben nu wel het spoor kwijt met wat ik nu moet doen. Ik dacht al best een prima filter te hebben gemaakt vorige week maar daar twijfel ik nu wel aan. Ik dacht toch wel iets meer informatie te kunnen halen uit metingen, zeker door ze in een simulatie programma te stoppen zodat ik kan kijken en proberen.
ik ben nu wel het spoor kwijt met wat ik nu moet doen. Ik dacht al best een prima filter te hebben gemaakt vorige week maar daar twijfel ik nu wel aan. Ik dacht toch wel iets meer informatie te kunnen halen uit metingen, zeker door ze in een simulatie programma te stoppen zodat ik kan kijken en proberen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: actief filteren open baffle
het is niet alleen maar "er in stoppen" hè, je moet daar wel van doorhebben wat dat programma voor aannames doet, wat het wel doet, wat niet. vandaar de vele vragen die je er ook nog gratis bij krijgt van iedereen
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: actief filteren open baffle
Tsja, het is alsof je voor het eerst aan je brommertje gaat sleutelen en gelijk in een Ferrari garage.
Re: actief filteren open baffle
goed, ik heb dus de metingen die ik gemaakt het voor Gerhard. Hij heeft een aantal filtercurve gegeven en frequencies. Die kan ik natuurlijk invoeren in HFD. Wat voor meting doe ik daarna om te verifieren dat het goed meet?
Re: actief filteren open baffle
xo op 300 en 3000hz, allemaal 24db. Woofers -7db, tweeter -2db en inverted. En de purifi nog wat getweaked her en der.
Is dit een richting op of helemaal fout?
Is dit een richting op of helemaal fout?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: actief filteren open baffle
Wat mij betreft mag je de gate er even afhalen voor een beter beeld.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: actief filteren open baffle
Ik heb de indruk dat je te weinig laag op hebt op de woofers en ik zie een leuke roommode op 55Hz. Denk dat je dit even op het gehoor moet gaan aanpakken. Verder denk ik dat je onder de huidige meetomstandigen het niet veel beter gaat krijgen.
Re: actief filteren open baffle
Op een andere preset heb ik dit zitten.
A.d.h.v. metingen van vorige week kwam ik hier op uit. Het is grotendeels gebaseerd op wat REW aan correcties zou doen met daarbij nog wat tweaks en de xo vanuit mijzelf.
Misschien dat ik dit nog eens moet bekijken zonder gate om het laag wat beter te krijgen. Voor de rest oogt dit wel prima volgens mij? Het klinkt wel lekker iig.
A.d.h.v. metingen van vorige week kwam ik hier op uit. Het is grotendeels gebaseerd op wat REW aan correcties zou doen met daarbij nog wat tweaks en de xo vanuit mijzelf.
Misschien dat ik dit nog eens moet bekijken zonder gate om het laag wat beter te krijgen. Voor de rest oogt dit wel prima volgens mij? Het klinkt wel lekker iig.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: actief filteren open baffle
doe eens een meting met de mid omgepoold (vinkje inverse in HFD toch?)
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: actief filteren open baffle
Dan zal je ongetwijfeld 2 dippen krijgen. Filtering is immers 24 db.
Re: actief filteren open baffle
Wanneer je de basis goed hebt begint het eigenlijk pas echt
actief filteren vraagt om veel geduld ik ben soms weken bezig geweest om het naar mijn zin te krijgen .
Je moet ook een oor krijgen om te horen waar je iets mist of iets te veel hebt .
Maar uiteindelijk wordt je beloond hè
Tips van Gerard hebben mij toen ook wel geholpen overigens
actief filteren vraagt om veel geduld ik ben soms weken bezig geweest om het naar mijn zin te krijgen .
Je moet ook een oor krijgen om te horen waar je iets mist of iets te veel hebt .
Maar uiteindelijk wordt je beloond hè
Tips van Gerard hebben mij toen ook wel geholpen overigens
Re: actief filteren open baffle
Wat ik nog wel een beetje mis, en waarvan ik denk dat het wel nodig is, is het bepalen van de offset van de drivers. Ik heb hiervoor wel de metingen gedaan (tweeter los, woofers los, tweeters+woofers) etc. In welk stuk software kan ik dit het beste berekenen? Naar mijn idee ligt dit ook aan de basis, eigenlijk nog voordat je gaat filteren, of heb ik het mis?
