Dynamo ruis

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
BRuud
Berichten: 25
Lid geworden op: do 12 dec 2024, 12:44

Dynamo ruis

Bericht door BRuud »

Hallo allemaal.

Nadat ik een nieuwe auto gekocht had is uiteraard de boel weer gaan kriebelen en heb ik er een versterker in gebouwd. Die had ik nog over van m'n oude auto en was er erg tevreden over.
Helaas merkte ik meteen dat de versterker/speakers een beetje meefloten met de dynamo. Nou wist ik al wel dat ik alles netjes ingebouwd heb, maar toch met een vriend van me met een electro achtergrond 2 avonden bezig geweest om vanalles te controleren, uit te sluiten, proberen, wat dan ook.
Geen enkele oplossing werkte, alleen het monteren van een oude, kleine, AudioSystem versterker. Zo klein dat die met een (klein gokje 5mm2 kabel aangesloten zit. Deze was direct stil, dus conclusie: mijn versterker defect.
Na een tijd lang met deze versterker gereden te hebben toch maar een nieuwe gekocht zodat ook de sub weer in de auto kan. Dus die versterker aangesloten (met 20mm2 kabel, net zoals de eerste) en deze was ook stil. Dus ik blij natuurlijk!
Totdat ook deze versterker ging fluiten! Dus eerst was deze gewoon stil, na een paar dagen kwam het fluiten, dat ging weer weg en nu is het weer terug. Kortom, het zit dus in de auto en waarschijnlijk is het de dynamo. De auto is inmiddels 30 jaar oud, dus niet heel erg raar als er ergens een klein foutje in gekomen is.
Aangezien de dynamo vervangen nogal een klus is en vrij kostbaar, vroeg ik me af of een grote condensator/powercap niet kan dienen als een soort van spons/demping om de voeding stabiel bij de versterker te krijgen? Dat zou namelijk een heel stuk makkelijker zijn dan een dure dynamo vervangen (wat ook bijna niet te doen is).

Ik ben benieuwd of jullie hier is nuttigs over kunnen zeggen!

Mvg, Ruud
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Dynamo ruis

Bericht door ds23man »

Die dynamo is aan het overlijden, de kans is groot dat je een keer op die grote gele taxi getakeld wordt.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Dynamo ruis

Bericht door hardbats »

Ik zou ook even de dynamo vervangen. Zelfs al lost een grote condensator het probleem op voor jouw versterker dan lost dat niet het probleem op van de dynamo, en dat probleem is waarschijnlijk belangrijker dan een setje fluitende speakers.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Dynamo ruis

Bericht door ray5150 »

BRuud schreef: za 25 jan 2025, 18:19
Nadat ik een nieuwe auto gekocht had
BRuud schreef: za 25 jan 2025, 18:19

De auto is inmiddels 30 jaar oud
:think:

Vreemd. is de auto dan 30 jaar geleden nieuw door jou aangeschaft ?
Of is ie voor jou nieuw, maar in werkelijkheid 30 jaar oud ?
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Dynamo ruis

Bericht door Bertje »

Je zegt dat er al vanalles is geprobeerd om de dynamofluit/ruis/piep weg te krijgen. Ik verwijs bij dit soort problmen altijd naar de massa connecties, verschil in massapotentiaal tussen versterker(s) en radio zijn meestal wel de oorzaak. Verder kan de radio een intern een zekering in de massalijn van de RCA uitgangen hebben, deze kan stuk. Of in de versterker een RCA massa slecht/los contact.
Dynamo zelf lijkt me niet zo snel de oozaak, ding laadt gewoon nog goed en is ooit eerder al vervangen of gereviseerd?
BRuud
Berichten: 25
Lid geworden op: do 12 dec 2024, 12:44

Re: Dynamo ruis

Bericht door BRuud »

Ik heb alle massa- en voeding aansluitingen gecontroleerd, een andere headunit, andere RCA kabels, andere speakers en dus een andere versterker. Het enige wat hielp was dus de andere versterker (de kleine AudioSystem).
Owja, en we hebben ook nog dat massa van de versterker en de headunit op dezelfde plaats gemaakt, ook geen verschil.

De dynamo is (voor zover ik weet) nooit vervangen of gereviseerd geweest. Het ziet er uit alsof dit nog gewoon de originele is. Laadstroom enzo is allemaal prima, accu is ook goed.

Het rare is dus dat de nieuwe versterker (Mosconi) in het begin wel stil was, later ging fluiten, stil was en nu weer fluit. Dan ga ik er wel een beetje vanuit dat het niet aan de kwaliteit van de aansluitingen ed zit.

En omdat ik niet zomaar even een dynamo van enkele honderden euro's wil vervangen, wat ook nog gruwelijk veel werk is, vroeg ik me af of een condensator dan als een filter/demper zou kunnen werken.

Mvg, Ruud
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Dynamo ruis

Bericht door Shadow »

Meet met draaiende motor eens de wisselstroomrimpel op je accu, dan weet je een beetje waar je moet zoeken?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Dynamo ruis

Bericht door ds23man »

Is het trouwens een benzine of diesel?
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Dynamo ruis

Bericht door 90000006 »

Fluittoon loopt mee met het toerental neem ik aan? Anders kan het nog iets heel anders zijn.

Indien inderdaad toeren afhankelijk, dan wijst soms wel soms niet toch sterk naar een dynamo die op z'n einde loopt. Koolborstels van de regelaar bijna op, geeft vonkvorming=storing. Zal dan waarschijnlijk ook temperatuur en dynamobelasting afhankelijk zijn.

Is dat het dan wordt het vanzelf erger en over een paar duizend km weet je het zeker als je strandt met een platte accu :lol:

Zou ook nog ontsteking kunnen zijn, penbobine die bijna op is. Maar dan zou ik ook mifi's verwachten, geeft vroeg of laat motor storing lampje.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Dynamo ruis

Bericht door ds23man »

Het kan inderdaad ook bij de ontsteking vandaan komen. Vroeger met een ouderwetse verdeler kon een verrotte condensator ook leuke dingen veroorzaken. Is wel handig om even te weten om welk type auto het gaat.
BRuud
Berichten: 25
Lid geworden op: do 12 dec 2024, 12:44

Re: Dynamo ruis

Bericht door BRuud »

Het gefluit gaat idd mee met het toerental van de motor.
Het gaat om een BMW E34 540i (benzine dus) met net 8 nieuwe bobines (Hella) en bougies (Bosch).
Ik heb een week of 2 geleden met een scoop zitten klooien maar toen was het geluid niet aanwezig. Ik kan dat binnenkort wel weer een proberen, maar ik weet niet zeker of dat ik genoeg kennis van de scoop en het beeld heb om te kunnen zien of er een fout in zit.
De motor en bedrading ed is echt 100% origineel, behalve dan dat ik nu de versterker ingebouwd heb natuurlijk ;).

Mvg, Ruud
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Dynamo ruis

Bericht door Chocomel »

BRuud schreef: ma 27 jan 2025, 10:07
Ik heb alle massa- en voeding aansluitingen gecontroleerd, een andere headunit, andere RCA kabels, andere speakers en dus een andere versterker. Het enige wat hielp was dus de andere versterker (de kleine AudioSystem).
Owja, en we hebben ook nog dat massa van de versterker en de headunit op dezelfde plaats gemaakt, ook geen verschil.
Toch denk ik dat het de moeite waard is om na te gaan of de suggestie van Bertje klopt. Ik denk dat het bovenstaande onvoldoende is om dit uit te sluiten.

Is de versterker wel stil als je de rca-kabel tussen headunit en versterker loskoppelt aan de kant van de versterker? En liefst de rca-ingang van de versterker kortsluit?
BRuud
Berichten: 25
Lid geworden op: do 12 dec 2024, 12:44

Re: Dynamo ruis

Bericht door BRuud »

Ik kan vanavond wel eens proberen om de RCA kabels los te halen. Volgens mij hebben we dat toen ook al geprobeerd, maar nogmaals proberen kan geen kwaad.
War bedoel je met de ingangen kortsluiten? Gewoon een lus tussen kanaal 1/2 leggen?

Mvg, Ruud
BRuud
Berichten: 25
Lid geworden op: do 12 dec 2024, 12:44

Re: Dynamo ruis

Bericht door BRuud »

Inmiddels een tijdje verder.
Ik heb inmiddels de dynamo vervangen, mede ook omdat ik geen zin heb om op vakantie te stranden met een defecte dynamo.
Na het vervangen gelijk de radio/versterker geprobeerd en bam! Zo stil als het maar wezen kon. Gemaakt dus!
Helemaal blij, totdat ik de auto naar buiten reed. Wederom janken over de speakers... naar huis gereden, janken.
Heel het weekend daarna stil geweest, daarna weer gaan janken.
Later ook weer stil geweest en daarna weer gaan piepen.
Oftewel, het is totaal niet logisch allemaal...

Mvg, Ruud
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Dynamo ruis

Bericht door Henkjan »

balen zeg (maar wel goed dat je over de dynamo zelf geen zorgen meer hoeft te maken)
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Dynamo ruis

Bericht door Chocomel »

BRuud schreef: di 28 jan 2025, 12:34
War bedoel je met de ingangen kortsluiten? Gewoon een lus tussen kanaal 1/2 leggen?
Dat je de binnenkant van de rca-connector verbindt met de buitenkant.

De voeding / massa / remote dienen aangesloten te blijven, zodat de versterker wel aan gaat. Als de versterker nu stil is, is een aardlus een mogelijk oorzaak. In dat geval kan je proberen om een aardlusonderbreker aan te sluiten tussen radio en versterker.
ground loop isolator.png
ground loop isolator.png (35.85 KiB) 358 keer bekeken
BRuud
Berichten: 25
Lid geworden op: do 12 dec 2024, 12:44

Re: Dynamo ruis

Bericht door BRuud »

Ik heb dit eigenlijk niet meer geprobeerd aangezien het probleem niet altijd aanwezig is. Daar maak ik uit op dat het niet in de audio installatie zit maar een 'probleem' in de auto.
Ik ga me daar dus maar op concentreren.
Bedankt iig iedereen voor het meedenken!

Mvg, Ruud
Plaats reactie