Henkjan aan de CNC

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door Pjotr »

Ze hebben je geblockt?
Wabeco_Clamps.GIF

[Edit]

Ok, opgelost. Merkwaardig. Anyway Wabeco heeft veel van het Chinese spul wat Herman ook heeft maar vaak goedkoper en ook meestal van betere kwaliteit. Hun service is top. Meeste China spul is ook gewoon via Ali te bestellen.
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door Mtraxx »

Mijn Cnc machine maakt gebruik van de software van Burkhard Lewetz - WinPC-NC USB.

Bij aankoop ook enkel op parallelle poort maar daar is een USB naar LPT poort kastje bij uit gekomen.

Maar je zal hulp nodig hebben om de machine settings naar die software te vertalen denk ik. Dit maakt wel mogelijk om op nieuwere pc's en onder Win10 te draaien.

https://www.lewetz.de/en/products/winpc-nc/winusb

WinPC-NC USB

The new version WinPC-NC USB can be compared with the Economy version concerning the available functions and does not require any longer an integrated LPT port. Thus this version is also applicable on modern computers, notebooks or netbooks without causing any trouble. WinPC-NC USB is supplied with a small USB box ncUSB and a corresponding cable.

The size of the ncUSB box is conform to the size of a cigarette pack and is also equipped with a 2 LPT pin compatible interface for connecting the machine. Thus WinPC-NC USB is completely compatible to all existing versions and there is no problem at all to change from WinPC-NC Light to the Economy version.

Motor control is made by the USB module. This means that it is absolutely independent to Windows and its processes and programs. The producible stepping rates add up to 80kHz with interpolated moves. Using WinPC-NC USB means being fully equipped for the future and not being dependent on integrated LPT ports.

Furthermore, there are no restrictions to be respected concerning the computer equipment. WinPC-NC USB can be used for all versions of the Windows operating systems which are actually available.
Laatst gewijzigd door Mtraxx op za 23 mar 2024, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door Pjotr »

Probleem is dat de pinnen van de parallel poort direct vanuit de legacy software worden aangestuurd. Dat vereist een fysieke on-board poort controller. Ik had hetzelfde met een Jtag programmeerkabel op de parallel poort. Ik heb het toen opgelost met een PCI insteekkaartje van 15 euries met volledige IEEE parallel poort. Dat werkte toen wel!
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door Mtraxx »

Ik kan me zo voorstellen dat ze bij Burkhard Lewetz wel naar willen kijken of dat mogelijk is. Als ik zie wat er allemaal in Mach 3 moet worden ingesteld dan wordt je daar ook niet blij van. W.b.t. van Cad naar Cam gebruik ik al jaren CAMBAM.
https://cambamcnc.com/

Het is voor mij tot nu toe nog begrijpbare software waar je i.i.g. simpel ook zelf werkstuk kan invoeren en g-code uit kan toveren.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door Henkjan »

er is bij Mach3 idd een ruime keuze aan verkeerd in te stellen parameters :rofl:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door Henkjan »

ik had nog een oud touchscreen liggen (heel lang geleden hier van iemand overgenomen iirc), dat me wel handig leek om bij de frees op te stellen. t enige is dat ik ergen de voeding niet meer bij het scherm heb bewaard, dus ik weet niet meer welke spanning die wil :roll: zou t 12V zijn?
IMG_20240326_220651Z_HDR.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door Kappa7 »

Kan van alles zijn.
Maar kan je nog ergens de gebruiksaanwijzing googelen?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door Barry2001 »

Nummers die ik kan lezen even gegoogled, geen resultaat, maar dat heb je zelf waarschijnlijk ook al wel gedaan. Staat er op de andere kant nog een nummer dat te googlen is?

Wat je kunt doen is een regelbare voeding aansluiting op de power entry (even kijken of de middelste pin de + is, meestal wel, enkele keer anders, kun je zien aan het spoor op top dat de connector uit loopt, zit vaak uit kostenbesparing geen polarity safe op dit soort borden) en dan langzaam de spanning opdraaien. Kan 12V zijn, laptops is vaak 19V, 5V/9V kan ook maar is minder waarschijnlijk.
U2, U3 en U4 zijn waarschijnlijk spanning regelaars, je zou kunnen proberen of je daarachter een spanning kunt meten, dus opdraaien tot de spanning erachter constant is. Die rode draad naar de interface, 5V misschien?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door Henkjan »

Kappa7 schreef: wo 27 mar 2024, 7:35
Kan van alles zijn.
Maar kan je nog ergens de gebruiksaanwijzing googelen?
nee, het is een door iemand zelf samengesteld scherm
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door Henkjan »

Barry2001 schreef: wo 27 mar 2024, 7:59

Wat je kunt doen is een regelbare voeding aansluiting
moet je die wel hebben.....
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door Barry2001 »

Heb ik wel over.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door ray5150 »

Je kunt bij mij eventueel ook wel een regelbare voeding komen lenen.
Heb er toch meerdere staan.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door Henkjan »

ondertussen in de schuur:

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door Henkjan »

Joppe was langs, had ook z'n backup pc en kabel (bekend werkend) mee genomen om helder te gaan krijgen wat er aan de hand was. Het eerste was dus al snel duidelijk: de parallelle poort van mn oude laptop (in dock) is dus niet geschikt, aan Joppe z'n pc was die wel aan te sturen, maar er waren nog wat dingetjes die niet jofel waren

de 'enable' output zat niet aangesloten in t kastje, dus dat gedaan. een paar van de pinnen moesten anders worden ingevoerd worden in de software. maar toen nog steeds wat vreemd onvoorspelbaar gedrag (bv sommige assen alleen maar 1 kant op). dat bleek dus een ontbrekende 5V voeding te zijn die nog op t i/o bordje moest, wat vreemd is omdat er in t zelfde kastje ook een 24V voeding zit. maar toen dat eenmaal aangesloten was, toen deedtie t dus eindelijk.

doooor naar verder inrichten (ophangen vfd, koelmiddelpomp, etc) en vooral veel gaan leren over frezen en 3D tekenen
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door Kappa7 »

Lekker bezig, en leuk project.
Wanneer komen de eerste magnetostaten van jou hand machine?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door Henkjan »

haha, zo groot is die ook weer niet hoor
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door WrineX »

kleintjes kan ook :) tweeters en middranges etc :)
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”