Squeezebox of alternatief

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door Kappa7 »

:rofl:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door MichaelB »

Toch even snel door de mogelijkheden van Daphile gebrowsed, maar ik kom geen Plexamp tegen.
Zit dat er dan wel in, want daar is het eigenlijk allemaal om begonnen.
(hopelijk niet, want dan heb ik toch iets bereikt)
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door Kappa7 »

Nee dat gebruikt LMS wat je ook voor Squeezebox gebruikt.
Dat is vergelijkbaar met plex alleen dan voor muziek.
voor apple music, spotifi en andere diensten zijn de plugins allemaal beschikbaar.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door Pjotr »

Ik heb zelf geen ervaring met PLEX maar dacht dat je gewoon je muziekbestanden die je onder plex beheert, kunt indexeren en benaderen in Daphile. Staan toch gewoon ook ergens in een directory op een NAS o.i.d.?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door MichaelB »

Klopt het is in de basis gewoon een stapel Flac's op m'n NAS, maar ik vind de interface van Plexamp heerlijk.
We gebruiken Plex ook al jaren op de Apple tv's en daarvoor op een HTPC. Dat is het meer.

Breaking news: het is een Fosi Audio DS2 DAC geworden. Met wat kortingen erbij 56 euro.
Als het goed is komt die morgen binnen.

Een uitgebreide technische review:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.57063/
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door Shadow »

Topper is dat!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door Pjotr »

Mooi! Ben benieuwd wat voor verschil je gaat horen met je M-audio Mobile Pre of je Appeldac.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door MichaelB »

Een luistersessie met de HP Elitedesk, Apple DAC en MobilePre (Fosi komt morgen, maar wilde alvast testen).
Testomgeving:
Windows 11, Plexamp met Flac, alle audioverbeteringen staan uit, volume gelijk op alle kanalen, geluid ingesteld op 16bits 44100Hz, bedraad aangesloten Sony WH-1000XM3. Ik prik het stekkertje steeds over.

Eerst van al ben ik echt verrast door het enorme verschil in weergave. Ik had dit niet verwacht. Ze zijn alle drie duidelijk te onderscheiden en niet een klein beetje!

- Elitedesk koptelefoonuitgang: duidelijk teveel mid waardoor het "hol" gaat klinken, goed te horen op het nummer "The look of love" van Diana Krall, bij piano stukken ook duidelijk te horen die doen soms bijna pijn, laag is wel mooi gecontroleerd, duidelijk meer mid en hoog dan de Apple DAC.

- MobilePre: Een goeie tweede plek, absoluut beter dan de Elitedesk, ook weer meer mid en hoog dan bij de Apple DAC, maar niet storend. Er zit een lekkere "kick" in snaredrums (Take Five, Dave Brubeck), meer dan de Apple DAC, maar ik hou er wel van. Piano kan ook hier soms wat hol/scherp klinken.

- Apple DAC: van de drie het meest uitgewogen. Niets overheerst, het stereobeeld lijkt wel iets minder breed, maar dat komt volgens mij doordat de andere twee zo "forward" klinken. Erg aangenaam om langere tijd naar te luisteren. Misschien wel saai zelfs :relax:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door Kappa7 »

Leuk vergelijk zo.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door MichaelB »

Fosi DS2:
wat kan je er van zeggen? Het is een metalen apparaatje met volumeregeling aan de zijkant :lol: , die godzijdank de laatste instelling na een power-off onthoudt! Deze staat nu op maximaal (bron op 50%) zodat ik het volume op de andere devices goed kan regelen, maar ik vraag me af of dat wel de juiste manier is? Ik heb altijd gehoord dat je bron maximaal dient te staan, dan neutraal door de DAC en volumeregeling doe je op je versterker.

Maar nu dus: deze DAC heeft volumeregeling... :think:

Ik ben er eigenlijk helemaal niet blij mee dat er een volumeregeling op zit. Niet bij stilgestaan toen ik deze kocht.

Voor wat betreft de "klank": Fosi DS2 vs. Apple DAC kan ik kort zijn: ik hoor geen enkel verschil.
Alles klinkt echt heerlijk.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door Pjotr »

MooI \:D/ W.b. de volumeregeling maakt het allemaal niet zo uit. Doe wat jou uitkomt: Of je player op max en je regelt het op de dac, of de dac op max en regelen in je player.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door VintageHarry »

Maakt het niet uit of de volumeregeling in het analoge of het digitale deel zit? :?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door MichaelB »

Ik heb begrepen dat de regeling op de Fosi in het digitale domein gebeurt.
Het nadeel is dat het tevens een versterker is, dus zet je deze ook maximaal dan overstuur je de ingang van de versterker + je hebt bijna geen regelbereik meer.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door Pjotr »

Ja, maar je wilde toch ook een HP versterker? Of toch niet?
VintageHarry schreef: zo 07 sep 2025, 17:20
Maakt het niet uit of de volumeregeling in het analoge of het digitale deel zit? :?
Vroeger met 16 bits dacs wel maar met de hedendaagse 24 bitters eigenlijk niet meer.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door VintageHarry »

Aha, duidelijk, ik ben nog van de 16 bits en de CD’s dus vandaar ;)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door Pjotr »

Die geript en/of met een moderne 24b dac afgespeeld, kunnen ook prima digitaal in volume geregeld worden. Dat gegeurd dan uiteindelijk ook op 24 bits niveau met de huidige spullen.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door MichaelB »

Het valt allemaal weer mee hoor. :D

Ik heb het PC'je op max gezet en de Fosi ook. Geen oversturing te merken, het is zelfs een aangenaam volume. Komt min of meer overeen met de andere bronnen.

Aldus komt deze saga toch nog tot een goed einde.

Antwoord op m'n eigen vraag: is dit een alternatief voor een Squeezebox?
Ja en nee.
Ja, het kan alles. Nee, het is veel te veel geklooi. Ik heb hier nog geen 20% van het gedoe, wat ik ondervond om alles lekker samen te laten werken, opgeschreven.

Een "leuke" was bijvoorbeeld dat het audiodevice in gebruik bleef voor Shairport (airport client) nadat ik muziek met Spotify of Plex gespeeld had...
Dat bleek aan Libreport te liggen. Die moest ik opnieuw compilen met een ander audio-backend (Alsa), maar voordat ik daar achter was (uren verder) :-({|=

Het is dat ik Plex wil gebruiken, anders is een alternatief zoals Daphile een veel betere en vast ook snellere keuze.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”